Pengkomputeran masa-sebenar: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
Dalam [[teknologi informasi]], istilah '''waktu nyata''' ([[bahasa Inggeris|Inggeris]]: ''real-time'') adalah kondisi pengoperasian dari suatu sistem [[perangkat keras]] dan [[perangkat lunak]] yang dibatasi oleh rentang waktu dan memiliki tenggat waktu (''deadline'') yang jelas, relatif terhadap waktu suatu peristiwa atau operasi terjadi. Sebuah sistem non-waktu nyata sebagai lawannya tidak memiliki tenggat waktu. Contoh dari sebuah sistem waktu nyata adalah sistem pengendali [[pesawat terbang]]. Batasan waktu pada sistem pengendali pesawat terbang harus tegas kerana penyimpangan terhadap batasan waktu boleh mengakibatkan kecelakaan yang membawa maut.
Dalam [[sains komputer]], istilah '''pengkomputeran masa-sebenar''' ([[bahasa Inggeris|Inggeris]]: ''real-time computing'', RTC) merujuk kepada sistem [[perisian]] dan [[perkakasan komputer]] yang dibatasi oleh suatu kekangan masa dan tempoh batas waktu yang jelas, relatif terhadap waktu suatu peristiwa atau operasi terjadi. Ini berbeza dengan sistem bukan-masa-sebenar yang tidak mempunyai batas tempoh waktu, walaupun respons segera atau prestasi tinggi diinginkan atau lebih disukai. Contoh sebuah sistem masa-sebenar adalah sistem pengendali [[kapal terbang]] atau [[sistem brek anti-kunci]] (ABS).


== Lihat juga ==
== Lihat juga ==
* [[Masa pelaksanaan kes paling buruk]]

* [[Sistem pengendalian masa-sebenar]]
[[Real-time%28ICT%29]]



{{stub}}
{{stub}}
[[Kategori:Sistem]]


[[Kategori:Pengkomputeran]]
[[de:Echtzeitsystem]]
[[de:Echtzeitsystem]]
[[en:Real-time computing]]
[[en:Real-time computing]]
[[es:Informática o Computación en tiempo real]]
[[es:Informática o Computación en tiempo real]]
[[id:Real-time]]
[[he:מערכות זמן-אמת]]
[[he:מערכות זמן-אמת]]
[[nl:Real-time]]
[[ja:リアルタイム]]
[[ja:リアルタイムシステム]]
[[pl:System czasu rzeczywistego]]
[[pt:Tempo real]]
[[sv:Realtid]]

Semakan pada 13:57, 18 Julai 2007

Dalam sains komputer, istilah pengkomputeran masa-sebenar (Inggeris: real-time computing, RTC) merujuk kepada sistem perisian dan perkakasan komputer yang dibatasi oleh suatu kekangan masa dan tempoh batas waktu yang jelas, relatif terhadap waktu suatu peristiwa atau operasi terjadi. Ini berbeza dengan sistem bukan-masa-sebenar yang tidak mempunyai batas tempoh waktu, walaupun respons segera atau prestasi tinggi diinginkan atau lebih disukai. Contoh sebuah sistem masa-sebenar adalah sistem pengendali kapal terbang atau sistem brek anti-kunci (ABS).

Lihat juga


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.