Jadual Penempatan Fail: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Helmi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Helmi (bincang | sumb.)
Baris 89: Baris 89:


Untuk membenarkan penggunaan partition yang lebih dalam cara yang sesuai,''partition'' atau pecahan jenis yang baru telah diperkenalkan(dalam MS-DOS 3.2 dalam Januari 1986). Pecahan jenis baru ini dipanggil ''extended partition'' (pecahan lanjutan?). Pecahan jenis ini juga dipanggil dipanggil logical drive.
Untuk membenarkan penggunaan partition yang lebih dalam cara yang sesuai,''partition'' atau pecahan jenis yang baru telah diperkenalkan(dalam MS-DOS 3.2 dalam Januari 1986). Pecahan jenis baru ini dipanggil ''extended partition'' (pecahan lanjutan?). Pecahan jenis ini juga dipanggil dipanggil logical drive.

===Pengurusan Cakera===
Dewasa ini anda boleh menjalankan pelbagai perkara untuk menguruskan cakera anda dengan ''Disk Manager''. Ianya datang percuma dengan Windows.

[[Imej:run_diskmgmt.msc.jpg]]
[[Imej:Disk Management.jpg]]
<gallery>
Image:Example.jpg|Caption1
Image:Example.jpg|Caption2
</gallery>


-----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------

Semakan pada 06:23, 30 Julai 2007

FAT12 FAT16 FAT32
Pengeluar Microsoft
Nama Penuh File Allocation Table
(12-bit version) (16-bit version) (32-bit version)
Introduced 1977 (Microsoft Disk BASIC) July 1988 (MS-DOS 4.0) August 1996 (Windows 95 OSR2)
Partition identifier 0x01 (MBR) 0x04, 0x06, 0x0E (MBR) 0x0B, 0x0C (MBR)
EBD0A0A2-B9E5-4433
-87C0-68B6B72699C7
(GPT)
Struktur FAT12 FAT16 FAT32
Directory contents Table
File allocation Linked List
Bad blocks Linked List
Limits FAT12 FAT16 FAT32
Max file size 32 MiB 2 GiB 4 GiB
Max number of files 4,077 65,517 268,435,437
Max filename size 8.3 or 255 characters when using LFNs
Max volume size 32 MiB 4 GiB 8 TiB
Features FAT12 FAT16 FAT32
Dates recorded Creation, modified, access
Date range January 1, 1980 - December 31, 2107
Forks Not natively
Attributes Read-only, hidden, system, volume label, subdirectory, archive
Permissions No
Transparent compression Per-volume, Stacker, DoubleSpace, DriveSpace No
Transparent encryption Per-volume only with DR-DOS No

File Allocation Table (FAT) merupakan satu sistem fail yang dikembangkan oleh Microsoft untuk MS-DOS dan sistem fail utama untuk versi pengguna Microsoft Windows hinggalah Window ME.

Fail sistem FAT dianggap tidak sukar berbanding dengan fail sistem yang lain (secara relatifnya), dan akibat disokong oleh semua sistem operasi yang wujud untuk komputer persendirian.Ianya sentiasa sesuai untuk format floppy disk dan memori kad yang padat,dan mempermudahkan perkongsian data diantara sistem operasi yang berbeza yang diinstall pada komputer yang sama.(multiboot)

Masalah yang paling ketara dengan sistem fail ini ialah ketika fail dipadamkan dan fail baru dicipta/disimpan ke atas media, fragment atau bahagian-bahagian fail tersebut akan berpecah dan ditulis atas bahagian-bahagian yang tidak bersambung. Ini mengakibatkan defragmentation yang melambatkan proses pembacaan dan penulisan.De-fregmentition dengan menggunakan perisian-perisian tertentu adalah satu-satunya jalan penyelesaian kepada masalah ini, tetapi ia kerap kali akan mengambil masa yang lama dan harus dilakukan dengan kerap untuk memastikan sistem fail FAT yang bersih.

Sejarah

Fail sistem FAT direkacipta oleh Bill Gates dan Marc McDonald pada tahun 1977 untuk menguruskan disk dalam Microsoft Disk BASIC. Pada tahun 1980 pula Tim Paterson telah menggunakan FAT untuk sistem operasinya yang dinamakan 86-DOS untuk papan CPU jenis S-100 8086 papan CPU. Fail sistem tersebut meruapakan sistem fail yang amat berlainan dengan 86-DOS dan CP/M, dimana 86-DOS kalau tidak banyak diklonkan.

FAT12

FAT16 awal

Extended Partition dan logical Drive

Selain daripada meningkatkan struktur fail sistem FAT itu sendiri,selari dengan perkembangan laluan membenarkan untuk meningkatkan maksimum yang mungkin simpanan ruang FAT untuk mempunyai beberapa partition disk. Satu (1) cakra keras boleh menampung sehingga 4 partition. Maklumat tentang partition atau pecahan cakeras (cakera keras) terdapat dalam MBR (Master Boot Record) cakeras.

Untuk proses Boot, DOS hanya akan memilih pecahan cakeras yang sudah ditanda 'active' sahaja.

FDISK ialah program yang biasa digunakan untuk memecahkan cakeras kepada beberapa pecahan. Bagaimanapun, seperti biasa, terdapat banyak program alternatif dari pihak ketiga yang boleh didapati. Malahan terdapat produk yang diberi percuma (freeware) oleh sesetengah pengaturcara. Kebanyakkan program alternatif ini jauh lebih mudah digunakan dari FDISK atau program pewarisnya, DISKPART.

Untuk membenarkan penggunaan partition yang lebih dalam cara yang sesuai,partition atau pecahan jenis yang baru telah diperkenalkan(dalam MS-DOS 3.2 dalam Januari 1986). Pecahan jenis baru ini dipanggil extended partition (pecahan lanjutan?). Pecahan jenis ini juga dipanggil dipanggil logical drive.

Pengurusan Cakera

Dewasa ini anda boleh menjalankan pelbagai perkara untuk menguruskan cakera anda dengan Disk Manager. Ianya datang percuma dengan Windows.


Pada awalnya, hanya 1 logical drive hanya boleh mengambil ruang sehingga 64MB.Dalam MS-DOS 3.3(dalam ogos 1987)had ini telah bertambah sehingga 24 drive,ia mungkin datang dari letter-base yang wajib C:-Z:disk yang bernama.Logical drive telah digambarkan dengan pada disk struktur dimana sama dengan master boot rekod,kemungkinanuntuk menyenangkan untuk mengekod,dan ia telah dirantai/nested dalam 1 cara yang sama dengan Russian matryoshka dolls.Hanya 2 extended partition yang dibenarkan.

Sebelum pengenalan kepada extended partition,beberapa kawalan hard disk(pada masa itu board yang berasingan,sejak IDE yang biasa tidak wujud lagi)boleh membuat hard disk yang besar muncul sebagai 2 disk yang berasingan.Sebagai alternetif,perkakasan driver yang istimewa, macam Ontrack Disk Manager boleh diinstall untuk tujuan yang sama.

FAT32

Lihat juga

[[1]]