Barus: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Barus''' terletak di Sumatera Utara . Barus merupakan tempat kelahiran Hamzah Fansuri, seorang tasauf terkenal di Indonesia. Kapur barus ialah sejenis bahan yang dic...
 
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Barus''' atau juga dikenali sebagai '''Fansur''' ialah sebuah [[kecamatan]] yang kini terletak di [[Tapanuli Tengah]], [[Sumatera Utara]]. Kapur barus, sejenis bahan yang dicalit pada daun [[sirih]] sebelum dimakan, berasal dari sini.
'''Barus''' terletak di [[Sumatera Utara]] . Barus merupakan tempat kelahiran [[Hamzah Fansuri]], seorang [[tasauf]] terkenal di [[Indonesia]].


Barus merupakan tempat asal [[Hamzah Fansuri]], seorang ahli [[tasawuf]] terkenal di [[Indonesia]]. Namun tidak pasti sama ada dia dilahirkan di situ atau keluarganya berpindah ke situ semasa dia masih kecil.
Kapur barus ialah sejenis bahan yang dicalit pada daun [[sirih]] sebelum dimakan.

== Rujukan ==
* [http://www.kompas.com/kompas-cetak/0504/01/tanahair/1552018.htm Kapur dari Barus dan Hamzah dari Fansur...]

[[Kategori: Kecamatan di Sumatera Utara]]
[[id:Barus, Tapanuli Tengah]]

Semakan pada 13:20, 1 Ogos 2007

Barus atau juga dikenali sebagai Fansur ialah sebuah kecamatan yang kini terletak di Tapanuli Tengah, Sumatera Utara. Kapur barus, sejenis bahan yang dicalit pada daun sirih sebelum dimakan, berasal dari sini.

Barus merupakan tempat asal Hamzah Fansuri, seorang ahli tasawuf terkenal di Indonesia. Namun tidak pasti sama ada dia dilahirkan di situ atau keluarganya berpindah ke situ semasa dia masih kecil.

Rujukan