Pembunuhan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 53 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q132821
kembangkan
Baris 1: Baris 1:
{{Jenayah}}
{{Jenayah}}
'''Pembunuhan''', seperti yang ditakrif dalam undang-undang ''[[common law]]'', adalah membunuh [[manusia]] lain dengan niat, dan pada amnya kewarasan fikiran membezakan di antara pembunuhan daripada bentuk lain [[homisid]] yang salah di sisi undang-undang. Dalam setiap jurisdiksi, sama ada lama atau moden, pembunuhan dianggap sebagai jenayah serius yang akan dikenakan hukuman yang berat.
'''Pembunuhan''', seperti yang ditakrif dalam undang-undang ''[[common law]]'', adalah membunuh [[manusia]] lain dengan niat, dan pada amnya kewarasan fikiran membezakan di antara pembunuhan daripada bentuk lain [[homisid]] yang salah di sisi undang-undang. Dalam setiap jurisdiksi, sama ada lama atau moden, pembunuhan dianggap sebagai jenayah serius yang akan dikenakan hukuman yang berat. Selain itu, pembunuhan juga boleh ditakrifkan sebagai suatu tindakan untuk menghilangkan [[nyawa]] seseorang dengan cara menyalahi [[undang-undang]], mahupun yang tidak menyalahi undang-undang

Pembunuhan biasanya berpunca daripada bermacam-macam [[motif]], misalnya [[politik]], [[cemburu]], [[dendam]], [[dengki]] membela diri, dan sebagainya.

Pembunuhan dapat dilakukan dengan pelbagai jenis cara. Yang paling umum adalah dengan menggunakan senjata api ataupun senjata yang tajam. Pembunuhan dapat juga dapat dilakukan dengan menggunakan [[bahan letupan]], seperti [[bom]].


[[Kategori:Penyebab kematian]]
[[Kategori:Penyebab kematian]]

Semakan pada 21:25, 15 November 2013

Undang-undang jenayah
Sebahagian daripada siri common law
Unsur-unsur jenayah
Actus reus  · Penyebaban  · Persetujuan
Mens rea  · Niat (jenayah)
Niat dlm undang² Inggeris  · Kesemberonoan
Kebutaan sengaja  · Kecuaian jenayah
Ignorantia juris non excusat
Liabiliti vikarius  · Liabiliti korporat
Liabiliti ketat
Kelas jenayah
Feloni/Kesalahan boleh dakwa  · Hibrid
Misdemeanur/Kesalahan perbicaraan terus
Pelanggaran
Kesalahan terangkum yang lebih ringan
Jenayah terhadap orang
Serangan  · Serangan sentuh  · Rompakan
Penculikan  · Rogol
Kacau-bilau  · Pematian orang  · Pembunuhan
Jenayah terhadap harta
Kecurian  · Larseni  · Jenayah kebakaran
Penggelapan  · Dakwaan palsu
Pemerasan  · Pemalsuan  · Jenayah komputer
Jenayah terhadap keadilan
Halangan terhadap keadilan  · Sogokan
Sumpah bohong  · Kegagalan pelaporan feloni
Jenayah inkoat
Pendorongan  · Cubaan
Konspirasi  · Peserta
Subset
Prosedur jenayah
Kategori:Pembelaan jenayah
Bidang common law yang lain
Undang-undang: Kontrak · Tort  · Harta
Wasiat dan amanah  · Bukti

Pembunuhan, seperti yang ditakrif dalam undang-undang common law, adalah membunuh manusia lain dengan niat, dan pada amnya kewarasan fikiran membezakan di antara pembunuhan daripada bentuk lain homisid yang salah di sisi undang-undang. Dalam setiap jurisdiksi, sama ada lama atau moden, pembunuhan dianggap sebagai jenayah serius yang akan dikenakan hukuman yang berat. Selain itu, pembunuhan juga boleh ditakrifkan sebagai suatu tindakan untuk menghilangkan nyawa seseorang dengan cara menyalahi undang-undang, mahupun yang tidak menyalahi undang-undang

Pembunuhan biasanya berpunca daripada bermacam-macam motif, misalnya politik, cemburu, dendam, dengki membela diri, dan sebagainya.

Pembunuhan dapat dilakukan dengan pelbagai jenis cara. Yang paling umum adalah dengan menggunakan senjata api ataupun senjata yang tajam. Pembunuhan dapat juga dapat dilakukan dengan menggunakan bahan letupan, seperti bom.