Parlimen: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Parlimen''' merupakan Majlis Tertinggi pembuat [[Undang-Undang|undang-undang]] ([[legislatif]]) yang bikameral atau [[dwi-dewan]] iaitu dewan rakyat (dimana ahlinya dipilih dalam [[pilihan raya]]) dan dewan negara (biasanya ahli dilantik). Parlimen juga merujuk kepada tempat atau bangunan dimana penggubal [[undang-undang]] bersidang dan ia merupakan satu terma yang biasanya digunakan dalam negara-negara [[Komanwel]]. Parlimen berasal dari perkataan [[Perancis]] ''parlement'' , dimana ''parler'' bermaksud bercakap : maka ''parlement'' merupakan tempat untuk bercakap atau berbincang; suatu perhimpunan atau perjumpaan dimana ahlinya berbincang tentang isu-isu semasa.
'''Parlimen''' merupakan Majlis Tertinggi pembuat [[Undang-Undang|undang-undang]] ([[legislatif]]) yang bikameral atau [[dwidewan]] iaitu dewan rakyat (dimana ahlinya dipilih dalam [[pilihan raya]]) dan dewan negara (biasanya ahli dilantik). Parlimen juga merujuk kepada tempat atau bangunan dimana penggubal [[undang-undang]] bersidang dan ia merupakan satu terma yang biasanya digunakan dalam negara-negara [[Komanwel]]. Parlimen berasal dari perkataan [[Perancis]] ''parlement'' , dimana ''parler'' bermaksud bercakap : maka ''parlement'' merupakan tempat untuk bercakap atau berbincang; suatu perhimpunan atau perjumpaan dimana ahlinya berbincang tentang isu-isu semasa.

Semakan pada 15:29, 27 Jun 2005

Parlimen merupakan Majlis Tertinggi pembuat undang-undang (legislatif) yang bikameral atau dwidewan iaitu dewan rakyat (dimana ahlinya dipilih dalam pilihan raya) dan dewan negara (biasanya ahli dilantik). Parlimen juga merujuk kepada tempat atau bangunan dimana penggubal undang-undang bersidang dan ia merupakan satu terma yang biasanya digunakan dalam negara-negara Komanwel. Parlimen berasal dari perkataan Perancis parlement , dimana parler bermaksud bercakap : maka parlement merupakan tempat untuk bercakap atau berbincang; suatu perhimpunan atau perjumpaan dimana ahlinya berbincang tentang isu-isu semasa.