Leftenan Jeneral: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 38 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q152951
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 26: Baris 26:


[[Kategori:Pangkat tentera]]
[[Kategori:Pangkat tentera]]
[[Kategori:Jeneral]]
[[Kategori:Ketenteraan]]

Semakan pada 10:08, 22 April 2014

Leftenan Jeneral adalah pangkat tentera yang digunakan oleh kebanyakan negara. Pangkat ini berasal dari Zaman Pertengahan ketikamana pangkat Leftenan Jeneral diberikan kepada pemerintah kedua dimedan pertempuran, yang biasanya melapur diri kepada Kapten Jeneral.

Leftenan Jeneral biasanya bertaraf bawah kepada Jeneral dan lebih tinggi dari Mejar Jeneral. Istilah Mejar Jeneral adalah ringkasan kepada istilah sebelumnya Sarjan Mejar Jeneral, yang merupakan orang bawahan kepada Leftenan Jeneral, yang merupakan sebab pangkat Leftenan Jeneral lebih tinggi berbanding Major Jeneral sedangkan Mejar adalah lebih tinggi dari Leftenan.

Dalam kebanyakan negara, pangkat Kors Jeneral telah menggantikan pangkat Leftenan-Jeneral dahulunya (contoh. Perancis). Tetapi, bagi memudahkan, ia sering diterjemah dalam bahasa Inggeris sebagai Leftenan Jeneral.

Dalam Angkatan Tentera Argentina, Leftenan Jeneral adalah pangkat tertinggi digunakan bagi mereka yang masih hidup, pangkat tertinggi digunakan iaitu Kapten Jeneral diberikan selepas kematian kepada pemimpin kemerdekaan José de San Martín.

Leftenan Jeneral Menurut Negara

Pangkat Setaraf Leftenan Jeneral

Pangkat Leftenan Jeneral Lain