Admiralti (United Kingdom): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 11: Baris 11:


[[Category:Angkatan tentera laut]]
[[Category:Angkatan tentera laut]]
[[Category:Pangkat tentera]]
[[Category:Kakitangan tentera]]
[[Category:Organisasi tentera]]
[[Category:Tentera British]]
[[Category:United Kingdom]]

Semakan pada 05:35, 29 Mei 2014

Admiralti ialah pihak berkuasa yang bertanggungjawab memimpin Tentera Laut Diraja dalam Kerajaan England, dan kemudian dalam Kerajaan Great Britain dan sehingga tahun 1964 dalam United Kingdom. Pada asalnya ia ditadbir oleh seorang pemerintah, iaitu Lord High Admiral (Panglima Besar Laksamana), Admiralti dari awal kurun ke18 seterusnya kerap "digunakan" dan diurus oleh Komisioner Admiralti, yang duduk dalam Lembaga Admiralti.

Pada tahun 1964, fungsi-fungsi Admiralti telah dipindahkan ke sebuah Lembaga Admiralti yang baru, di mana sebuah jawatankuasa tiga perkhidmatan Majlis Pertahanan United Kingdom dan sebahagian Kementerian Pertahanan. Lembaga Admiralti yang baru hanya bermesyuarat dua kali setahun, dan tugas harian Tentera Laut Diraja dikawal oleh Lembaga Tentera Laut. Menjadi perkara biasa bagi beberapa pihak yang sekarang menguasai Tentera Laut Diraja dipanggil sebagai Admiralti.

Gelaran Lord High Admiral United Kingdom telah disandang oleh Baginda Ratu dari tahun 1964 hingga 2011. Gelaran tersebut dianugerahkan kepada Putera Philip, Duke Edinburgh oleh Ratu pada harijadinya yang ke90 tahun. Terdapat juga gelaran Laksamana Madya United Kingdom dan Laksamana Muda United Kingdom, kedua-duanya jawatan kehormat.

Lihat juga