Pegawai memerintah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 5: Baris 5:
==United Kingdom, Kanada dan Australia==
==United Kingdom, Kanada dan Australia==
===Tentera Darat===
===Tentera Darat===
Di dalam [[Tentera Darat British]], [[Marin Diraja]], dan lain-lain tentera [[Negara-Negara Komanwel|Komanwel]] dan organisasi [[separa tentera]], pegawai memerintah sesebuah unit ialah lantikan. Oleh itu jawatan CO adalah satu pelantikan. Jawatan Pegawai Memerintah adalah eksklusif untuk komander unit-unit utama ([[Rejimen]], [[Batalion]], dan unit-unit bersaiz sama). Ia merupakan adat bagi pegawai memerintah untuk memegang pangkat [[Leftenan Kolonel]] dan beliau biasanya dirujuk dalam unit sebagai "Kolonel" atau lebih dikenali CO. "Kolonel" biasanya pelantikan kehormat seorang pegawai kanan yang menyelia hal ehwal bukan operasi rejimen. Bagaimanapun, pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan. Iaitu, tidak semua [[Leftenan Kolonel]] adalah CO, dan walaupun kebanyakan CO adalah [[Leftenan Kolonel]], itu bukan satu keperluan.
Dalam [[Tentera British]], [[Marin Diraja]], dan lain-lain [[Negara-Negara Komanwel | Komanwel]] tentera dan [[tentera]] organisasi, pegawai pemerintah kepada unit yang dilantik. Oleh itu pejabat CO adalah temujanji.
Pegawai Memerintah pelantikan eksklusif kepada komander unit utama ([[rejimen]] s [[batalion]] s dan unit-unit bersaiz sama). Ia adalah adat bagi pegawai pemerintah untuk memegang pangkat [[Leftenan Kolonel]] dan dia biasanya dirujuk dalam unit sebagai "Kolonel" atau lebih CO "The Kolonel" biasanya temujanji kehormat seorang pegawai kanan yang menyelia hal ehwal bukan operasi rejimen a. Walau bagaimanapun, pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan. Iaitu, tidak semua [[Leftenan Kolonel]] s adalah CO, dan walaupun kebanyakan Cos adalah [[Leftenan Kolonel]] s, itu bukan satu keperluan pelantikan itu.


Sub-unit, iaitu, [[syarikat (unit tentera) | syarikat]], [[Skuadron (tentera) | skuadron]] dan [[bateri artileri | bateri]], dan pembentukan (briged, bahagian, kor dan tentera) tidak mempunyai Pegawai Memerintah.
Sub-sub unit, iaitu, [[Kompeni]], [[Skuadron]] dan [[Bateri artileri|Bateri]], dan formasi (briged, divisyen, kor dan tentera darat medan) tidak mempunyai Pegawai Memerintah.
Pegawai yang perintah sebuah unit sub memegang pelantikan "Pegawai Pemerintah" atau "OC". Formasi yang lebih tinggi mempunyai komander atau Pegawai Ketua Pemerintah (GOCs). Kawasan perintah mempunyai Komander Ketua (C-in-C Tentera Tanah; C-in-C British Tentera Rhine)
Pegawai yang perintah sebuah unit sub memegang pelantikan "Pegawai Pemerintah" atau "OC". Formasi yang lebih tinggi mempunyai komander atau Pegawai Ketua Pemerintah (GOCs). Kawasan perintah mempunyai Komander Ketua (C-in-C Tentera Tanah; C-in-C British Tentera Rhine)
OC daripada subunit adalah kelaziman yang utama, walaupun sekali lagi pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan dan bebas daripada satu sama lain.
OC daripada subunit adalah kelaziman yang utama, walaupun sekali lagi pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan dan bebas daripada satu sama lain.

Semakan pada 15:44, 3 Jun 2014

Pegawai Memerintah atau commanding officer (CO) ialah pegawai yang menguasai sesebuah unit tentera. Secara tipikal, pegawai memerintah mempunyai kuasa mutlak keatas unit tersebut, dan biasanya diberi kebebasan untuk mengurus unit tersebut selagi mampu, asalkan dalam batas undang-undang tentera. Dalam hal ini, pegawai memerintah mempunyai tanggungjawab yang penting (sebagai contoh, penggunaan tenaga, kewangan, kelengkapan, Konvensyen Geneva), tugas-tugas (bagi pihak yang lebih tinggi, keberkesanan misi, tugas rawatan kepada anggota) dan kuasa (sebagai contoh, disiplin dan hukuman keatas anggota mengikut had-had tertentu undang-undang tentera).

Di beberapa negara, pegawai memerintah mungkin dari mana-mana pangkat bertauliah; biasanya terdapat lebih pegawai daripada posisi memerintah yang sedia ada, dan masa yang dihabiskan semasa memerintah ialah aspek utama kenaikkan pangkat, jadi peranan pegawai memerintah adalah sangat dihargai, dan pada teori hanya pegawai terbaik yang mendapat nama. Pegawai memerintah selalunya dibantu oleh seorang pegawai eksekutif (XO) atau penolong kanan (2i/c), yang mengurus hal ehwal harian anggota dan seorang penasihat tanpa tauliah kanan. Unit yang lebih besar juga mempunyai pegawai staf dengan pelbagai tanggungjawab.

United Kingdom, Kanada dan Australia

Tentera Darat

Di dalam Tentera Darat British, Marin Diraja, dan lain-lain tentera Komanwel dan organisasi separa tentera, pegawai memerintah sesebuah unit ialah lantikan. Oleh itu jawatan CO adalah satu pelantikan. Jawatan Pegawai Memerintah adalah eksklusif untuk komander unit-unit utama (Rejimen, Batalion, dan unit-unit bersaiz sama). Ia merupakan adat bagi pegawai memerintah untuk memegang pangkat Leftenan Kolonel dan beliau biasanya dirujuk dalam unit sebagai "Kolonel" atau lebih dikenali CO. "Kolonel" biasanya pelantikan kehormat seorang pegawai kanan yang menyelia hal ehwal bukan operasi rejimen. Bagaimanapun, pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan. Iaitu, tidak semua Leftenan Kolonel adalah CO, dan walaupun kebanyakan CO adalah Leftenan Kolonel, itu bukan satu keperluan.

Sub-sub unit, iaitu, Kompeni, Skuadron dan Bateri, dan formasi (briged, divisyen, kor dan tentera darat medan) tidak mempunyai Pegawai Memerintah. Pegawai yang perintah sebuah unit sub memegang pelantikan "Pegawai Pemerintah" atau "OC". Formasi yang lebih tinggi mempunyai komander atau Pegawai Ketua Pemerintah (GOCs). Kawasan perintah mempunyai Komander Ketua (C-in-C Tentera Tanah; C-in-C British Tentera Rhine) OC daripada subunit adalah kelaziman yang utama, walaupun sekali lagi pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan dan bebas daripada satu sama lain.

Dalam beberapa kes, unit yang bebas lebih kecil daripada sub-unit, contohnya satu platun Polis Tentera yang bertanggungjawab terus kepada pembentukan seperti pasukan, juga akan mempunyai OC yang dilantik. Dalam kes ini, pegawai pemerintah boleh menjadi kapten atau leftenan.

Pelantikan seperti CO dan OC mungkin mempunyai kuasa tertentu yang dikaitkan dengan mereka. Sebagai contoh, mereka mungkin mempunyai kuasa berkanun untuk menggalakkan askar atau untuk menangani kesalahan tatatertib tertentu dan anugerah hukuman tertentu. CO unit boleh mempunyai kuasa untuk menghukum pesalah 28 hari tahanan, manakala OC daripada sub-unit mungkin mempunyai kuasa untuk menghukum pesalah untuk 3 hari sekatan keistimewaan.

Unit yang lebih kecil daripada sub-unit, iaitu platun s tentera dan seksyen s tidak pelantikan tertentu dan pegawai atau NCOs yang mengisi kedudukan itu hanya dirujuk sebagai komander / pemimpin. cth. Komander Platun, Ketua Trup Pemimpin, Seksyen Komander / Pemimpin, dan lain-lain

Tentera Udara Diraja

Di dalam Tentera Udara Diraja, jawatan Pegawai Memerintah diberikan kepada pemimpin Pangkalan RAF atau pemimpin unit-unit bebas. Sama seperti Tentera Darat British, jawatan komander sebuah unit kecil seperti pentadbiran Wing, Skuadron atau Flight dirujuk sebagai Officer Commanding (OC).

Tentera Laut Diraja

Di dalam Tentera Laut Diraja, Pegawai Memerintah ialah gelaran rasmi bagi pemimpin sesebuah kapal, unit atau pangkalan. Namun, mereka dirujuk sebagai "Kepten" tanpa mengira pangkat sebenar mereka, atau secara tidak rasmi sebagai "Nakhoda" ataupun "Juragan".

Lihat juga