Pegawai memerintah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 37: Baris 37:


===Tentera Udara===
===Tentera Udara===
Di dalam [[Tentera Udara Amerika Syarikat]], pegawai memerintah sesebuah unit adalah juga dirujuk sebagai komander unit, seperti komander [[Skuadron]], komander [[Grup (unit tentera udara)|Grup]], komander [[Wing (unit tentera udara)|Wing]], dan seterusnya.
In the [[United States Air Force]], the commanding officer of a unit is similarly referred to as the unit commander, such as [[Squadron (aviation)|squadron]] commander, [[group (air force unit)|group]] commander, [[wing (air force unit)|wing]] commander, and so forth.


===Tentera Laut===
===Tentera Laut===

Semakan pada 15:11, 4 Jun 2014

Pegawai Memerintah atau commanding officer (CO) ialah pegawai yang menguasai sesebuah unit tentera. Secara tipikal, pegawai memerintah mempunyai kuasa mutlak keatas unit tersebut, dan biasanya diberi kebebasan untuk mengurus unit tersebut selagi mampu, asalkan dalam batas undang-undang tentera. Dalam hal ini, pegawai memerintah mempunyai tanggungjawab yang penting (sebagai contoh, penggunaan tenaga, kewangan, kelengkapan, Konvensyen Geneva), tugas-tugas (bagi pihak yang lebih tinggi, keberkesanan misi, tugas rawatan kepada anggota) dan kuasa (sebagai contoh, disiplin dan hukuman keatas anggota mengikut had-had tertentu undang-undang tentera).

Di beberapa negara, pegawai memerintah mungkin dari mana-mana pangkat bertauliah; biasanya terdapat lebih pegawai daripada posisi memerintah yang sedia ada, dan masa yang dihabiskan semasa memerintah ialah aspek utama kenaikkan pangkat, jadi peranan pegawai memerintah adalah sangat dihargai, dan pada teori hanya pegawai terbaik yang mendapat nama. Pegawai memerintah selalunya dibantu oleh seorang pegawai eksekutif (XO) atau penolong kanan (2i/c), yang mengurus hal ehwal harian anggota dan seorang penasihat tanpa tauliah kanan. Unit yang lebih besar juga mempunyai pegawai staf dengan pelbagai tanggungjawab.

United Kingdom, Kanada dan Australia

Tentera Darat

Di dalam Tentera Darat British, Marin Diraja, dan lain-lain tentera Komanwel dan organisasi separa tentera, pegawai memerintah sesebuah unit ialah lantikan. Oleh itu jawatan CO adalah satu pelantikan. Jawatan Pegawai Memerintah adalah eksklusif untuk komander unit-unit utama (Rejimen, Batalion, dan unit-unit bersaiz sama). Ia merupakan adat bagi pegawai memerintah untuk memegang pangkat Leftenan Kolonel dan beliau biasanya dirujuk dalam unit sebagai "Kolonel" atau lebih dikenali CO. "Kolonel" biasanya pelantikan kehormat seorang pegawai kanan yang menyelia hal ehwal bukan operasi rejimen. Bagaimanapun, pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan. Iaitu, tidak semua Leftenan Kolonel adalah CO, dan walaupun kebanyakan CO adalah Leftenan Kolonel, itu bukan satu keperluan.

Sub-sub unit, iaitu, Kompeni, Skuadron dan Bateri, dan formasi (briged, divisyen, kor dan tentera darat medan) tidak mempunyai Pegawai Memerintah. Pegawai yang perintah sebuah unit sub memegang pelantikan "Pegawai Pemerintah" atau "OC". Formasi yang lebih tinggi mempunyai Panglima atau Ketua Pegawai Pemerintah (GOC). Pemerintahan Kawasan mempunyai Panglima Besar (C-in-C Tentera Darat; C-in-C Tentera British Rhine) OC daripada subunit adalah kelaziman yang utama, walaupun sekali lagi pangkat pemegang pelantikan dan pelantikan pemegang adalah berasingan dan bebas daripada satu sama lain.

Dalam beberapa kes, unit yang bebas lebih kecil daripada sub-unit, contohnya satu platun Polis Tentera yang bertanggungjawab terus kepada formasi seperti briged, juga akan mempunyai OC yang dilantik. Dalam kes ini, pegawai pemerintah boleh menjadi kapten atau leftenan.

Pelantikan seperti CO dan OC mungkin mempunyai kuasa tertentu yang dikaitkan dengan mereka. Sebagai contoh, mereka mungkin mempunyai kuasa berkanun untuk menggalakkan askar atau untuk menangani kesalahan tatatertib tertentu dan anugerah hukuman tertentu. CO unit boleh mempunyai kuasa untuk menghukum pesalah 28 hari tahanan, manakala OC daripada sub-unit mungkin mempunyai kuasa untuk menghukum pesalah untuk 3 hari sekatan keistimewaan.

Unit yang lebih kecil daripada sub-unit, iaitu Platun, Trup dan Seksyen tiada pelantikan tertentu dan pegawai atau NCO yang mengisi kedudukan itu hanya dirujuk sebagai komander / pemimpin. cth. Komander Platun, Pemimpin Trup, Komander / Pemimpin Seksyen, dan lain-lain.

Tentera Udara Diraja

Di dalam Tentera Udara Diraja, jawatan Pegawai Memerintah diberikan kepada pemimpin Pangkalan RAF atau pemimpin unit-unit bebas. Sama seperti Tentera Darat British, jawatan komander sebuah unit kecil seperti pentadbiran Wing, Skuadron atau Flight dirujuk sebagai Officer Commanding (OC).

Tentera Laut Diraja

Di dalam Tentera Laut Diraja, Pegawai Memerintah ialah gelaran rasmi bagi pemimpin sesebuah kapal, unit atau pangkalan. Namun, mereka dirujuk sebagai "Kepten" tanpa mengira pangkat sebenar mereka, atau secara tidak rasmi sebagai "Nakhoda" ataupun "Juragan".

Amerika Syarikat

In the United States, the status of commanding officer is duly applied to all commissioned officers who hold lawful command over a military unit, ship, or installation.

Tentera Darat

The commanding officer of a company, usually a captain, is referred to as the company commander (or the battery/troop commander for artillery/cavalry). The commanding officer of a battalion (or squadron of cavalry), is usually a lieutenant colonel. The commanding officer of a brigade, a colonel, is the brigade commander. At the division level and higher, however, the commanding officer is referred to as the commanding general, as these officers hold general officer rank.

Although holding command in the same sense as other officers, the individual in charge of a platoon, the smallest unit of soldiers led by a commissioned officer, typically a second lieutenant, is referred to as the platoon leader, not the platoon commander. This officer does have command of the soldiers under him but does not have many of the command responsibilities inherent to higher echelons. For example, a platoon leader cannot issue non-judicial punishment.

Non-commissioned officers may be said to have charge of certain smaller military units. They cannot, however, hold command as they lack the requisite authority granted by the head of state to do so.

Warrant officers in the United States armed forces are single career-track officers that can, and occasionally do, hold command positions within certain specialty units, i.e. Special Forces and Army Aviation. However, warrant officers usually do not command if a commissioned officer is present; normally they serve as executive officer (2IC).

Tentera Udara

Di dalam Tentera Udara Amerika Syarikat, pegawai memerintah sesebuah unit adalah juga dirujuk sebagai komander unit, seperti komander Skuadron, komander Grup, komander Wing, dan seterusnya.

Tentera Laut

Di dalam Tentera Laut Amerika Syarikat, pegawai memerintah ialah gelaran rasmi bagi komander sesebuah kapal, tetapi beliau biasanya dirujuk sebagai "Kepten" tanpa mengambil kira pangkat sebenarnya, atau secara rasmi dirujuk sebagai "Nakhoda".

Lihat juga