Tatanama IUPAC: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Tatanama IUPAC ''' adalah satu sistem penamaan [[sebatian kimia]] dan untuk menggambarkan secara umum sains [[kimia]]. Ia dibangunkan dan dikemaskini di bawah naungan [[International Union of Pure and Applied Chemistry]] (IUPAC).
'''Tatanama IUPAC ''' adalah satu sistem penamaan [[sebatian kimia]] dan untuk menggambarkan secara umum sains [[kimia]]. Ia dibangunkan dan dikemaskini di bawah naungan [[IUPAC]].


Antara terbitan yang dikeluarkan ialah ''Buku Biru'' dan ''Buku Merah'' yang menerangkan penamaan [[sebatian]] [[sebatian organik|organik]] dan [[sebatian tak organik|tak organik]]. ''Buku Hijau'' menerangkan penggunaan simbol untuk kuantiti fizikal. ''Buku Emas'' pula mentakrifkan istilah-istilah teknikal dalam bidang [[kimia]]. Bahan terbitan yang lain juga [[Pemiawaian|memiawaikan]] maklumat [[biokimia]], [[kimia analisis]] dan [[kimia makromolekul]]. Journal ''Pure and Apllied Chemistry'' diterbitkan setiap tahun sebagai pemberitahu tentang perubahan-perubahan dalam kimia.
{{stub}}


==Pautan luar==
* [http://www.iupac.org/reports/provisional/abstract04/connelly_310804.html IUPAC Provisional Recommendations for the Nomenclature of Inorganic Chemistry (2004)] ''Buku Merah''
* [http://www.acdlabs.com/iupac/nomenclature/ IUPAC Nomenclature of Organic Chemistry] ''Buku Biru''
* [http://www.chem.qmul.ac.uk/iupac/ IUPAC Recommendations on Organic & Biochemical Nomenclature, Symbols, Terminology, etc.] Panduan Biokimia
* [http://www.iupac.org/reports/1993/homann/index.html IUPAC Abbreviated list of quantities, units and symbols in physical chemistry] ''Buku Hijau''
* [http://www.iupac.org/publications/compendium/index.html IUPAC Compendium of Chemical Terminology] ''Buku Emas''
* [http://www.chemsoc.org/cgi-shell/empower.exe?DB=goldbook IUPAC Compendium of Chemical Terminology] Laman carian

[[Kategori:Kimia]]
[[Kategori:Tatanama kimia]]
[[Kategori:Tatanama kimia]]



Semakan pada 08:45, 7 September 2007

Tatanama IUPAC adalah satu sistem penamaan sebatian kimia dan untuk menggambarkan secara umum sains kimia. Ia dibangunkan dan dikemaskini di bawah naungan IUPAC.

Antara terbitan yang dikeluarkan ialah Buku Biru dan Buku Merah yang menerangkan penamaan sebatian organik dan tak organik. Buku Hijau menerangkan penggunaan simbol untuk kuantiti fizikal. Buku Emas pula mentakrifkan istilah-istilah teknikal dalam bidang kimia. Bahan terbitan yang lain juga memiawaikan maklumat biokimia, kimia analisis dan kimia makromolekul. Journal Pure and Apllied Chemistry diterbitkan setiap tahun sebagai pemberitahu tentang perubahan-perubahan dalam kimia.

Pautan luar