Biopolimer: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ruvyen (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Hayabusa future (bincang | sumb.)
k + :id & perbaikan
Baris 1: Baris 1:
'''Biopolimer''', juga dikenali sebagai [[polimer]] organik, ialah polimer [[kanji]], [[protein]], dan [[peptida]], serta [[DNA]] dan [[RNA]] ialah contoh biopolimer, di mana unit [[monomer]] adalah [[glukosa]], [[asid amino]] dan [[asid nukleik]] masing-masing. Komposisi kimia tepat dan urutan di mana unit-unit disusun dinamakan [[struktur utama]] polimer. Banyak biopolimer "[[Lipatan protein|berlipat]]" menjadi bentuk-bentuk tertentu, yang boleh menentukan fungsi biologi biopolimer. [[Biologi kestrukturan]] adalah bidang penyelidikan bentuk-bentuk biopolimer.
'''Biopolimer''', juga dikenali sebagai [[polimer]] organik, ialah polimer alamiah. [[Kanji]], [[protein]], dan [[peptida]], serta [[DNA]] dan [[RNA]] ialah contoh biopolimer, di mana unit [[monomer]] adalah [[glukosa]], [[asid amino]] dan [[asid nukleik]] masing-masing. Komposisi kimia tepat dan urutan di mana unit-unit disusun dinamakan [[struktur utama]] polimer. Banyak biopolimer "[[Lipatan protein|berlipat]]" menjadi bentuk-bentuk tertentu, yang boleh menentukan fungsi biologi biopolimer. [[Biologi kestrukturan]] adalah bidang penyelidikan bentuk-bentuk biopolimer.


[[de:Biopolymer]]
[[de:Biopolymer]]
[[en:Biopolymer]]
[[en:Biopolymer]]
[[es:Biomolécula]]
[[es:Biomolécula]]
[[id:Biopolimer]]
[[ja:生体高分子]]
[[ja:生体高分子]]
[[pl:Biopolimer]]
[[pl:Biopolimer]]

Semakan pada 16:22, 21 Jun 2005

Biopolimer, juga dikenali sebagai polimer organik, ialah polimer alamiah. Kanji, protein, dan peptida, serta DNA dan RNA ialah contoh biopolimer, di mana unit monomer adalah glukosa, asid amino dan asid nukleik masing-masing. Komposisi kimia tepat dan urutan di mana unit-unit disusun dinamakan struktur utama polimer. Banyak biopolimer "berlipat" menjadi bentuk-bentuk tertentu, yang boleh menentukan fungsi biologi biopolimer. Biologi kestrukturan adalah bidang penyelidikan bentuk-bentuk biopolimer.