Raja permaisuri: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kembang
Baris 1: Baris 1:
'''Permaisuri''' adalah seorang isteri kepada raja yang bertakhta. Permaisuri juga mempunyai kuasa tetapi lebih kearah istana, rakyat jelata dan wanita. Ini berbeza dengan [[Ratu]]. Sebagai contoh ialah [[Tuanku Nur Zahirah|Raja Permaisuri Nur Zahirah]], permasuri yang Di-Pertuan Agong Malaysia 2007-2012. Permasuri juga bahasa istana bagi isteri. Bagi sesetengah negeri di Malaysia dan juga Brunei, gelaran permasuri tidak digunakan dan digantikan dengan Raja Perempuan, Raja Isteri dan sebagainya.
'''Permaisuri''' (daripada bahasa Sanskrit परमेश्वरी (parameśvarī, "wanita tertinggi")) adalah seorang isteri kepada [[raja]] atau [[sultan]] yang bertakhta. Kuasa permaisuri terhad dan lebih ke arah istana, rakyat jelata dan wanita. Ini berbeza dengan [[Ratu]] yang berkuasa memerintah. Sebagai contoh ialah [[Tuanku Nur Zahirah|Raja Permaisuri Nur Zahirah]], [[Raja Permaisuri Agong]] bagi Yang di-Pertuan Agong Malaysia 2007-2012. Permasuri juga bahasa istana bagi isteri. Bagi sesetengah negeri di Malaysia dan juga Brunei, gelaran permasuri tidak digunakan dan digantikan dengan Raja Perempuan, Raja Isteri dan sebagainya.

Bagaimanapun, dalam sesetengah kes, [[permaisuri balu]] dan [[bonda ratu]] boleh menjadi [[pemangku raja]] kepada putera-puteri baginda yang masih kecil. Sebagai contoh:
* [[Anne dari Kiev]], permaisuri [[Henry I dari Perancis]]
* [[Marie de' Medici]], bonda [[Louis XIII dari Perancis]]
* [[Mary dari Guise]], bonda [[Mary, Ratu Scots]]

==Lihat Juga==
==Lihat Juga==
* [[Dun Permaisuri]]
* [[Dun Permaisuri]]

Semakan pada 15:20, 10 Oktober 2014

Permaisuri (daripada bahasa Sanskrit परमेश्वरी (parameśvarī, "wanita tertinggi")) adalah seorang isteri kepada raja atau sultan yang bertakhta. Kuasa permaisuri terhad dan lebih ke arah istana, rakyat jelata dan wanita. Ini berbeza dengan Ratu yang berkuasa memerintah. Sebagai contoh ialah Raja Permaisuri Nur Zahirah, Raja Permaisuri Agong bagi Yang di-Pertuan Agong Malaysia 2007-2012. Permasuri juga bahasa istana bagi isteri. Bagi sesetengah negeri di Malaysia dan juga Brunei, gelaran permasuri tidak digunakan dan digantikan dengan Raja Perempuan, Raja Isteri dan sebagainya.

Bagaimanapun, dalam sesetengah kes, permaisuri balu dan bonda ratu boleh menjadi pemangku raja kepada putera-puteri baginda yang masih kecil. Sebagai contoh:

Lihat Juga