Wikipedia:Perihal: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Emrrans (bincang | sumb.)
Undo revision 350022 by 60.51.11.239 (Talk)
Baris 27: Baris 27:
Di sini disenaraikan beberapa maklumat pengenalan tambahan:
Di sini disenaraikan beberapa maklumat pengenalan tambahan:


=== Maklumat umum, panduan dan bantuan ===mnjjk
=== Maklumat umum, panduan dan bantuan ===
*[[Wikipedia:Perihal|Perihal Projek]] - berkenaan projek Wikipedia.
*[[Wikipedia:Perihal|Perihal Projek]] - berkenaan projek Wikipedia.
*[[Wikipedia:Tutorial|Tutorial Wikipedia]] - panduan menggunakan Wikipedia.
*[[Wikipedia:Tutorial|Tutorial Wikipedia]] - panduan menggunakan Wikipedia.

Semakan pada 14:52, 14 September 2007

Wikipedia merupakan ensiklopedia bebas yang ditulis secara bekerjasama oleh para pembaca. Laman ini merupakan sebuah Wiki, bermaksud sesiapa sahaja termasuk anda, boleh menyunting sebarang rencana sekarang dengan menggunakan pautan sunting halaman ini (Templat:Editthispage) yang terdapat di bahagian bawah setiap rencana Wikipedia.

Meninjau Wikipedia

Wikipedia mengandungi maklumat yang amat banyak mengenai pelbagai perkara. Untuk melihatnya, pergi ke Laman Utama, cari perkara yang kelihatan menarik, dan mula jelajah. Terdapat juga kotak pencari pada puncak setiap laman.

Jika anda baca sesuatu yang menarik, dan anda sukakannya, kenapa tidak tinggalkan nota pada laman laman perbualan?. Mula-mula pilih pautan perbincangan (Templat:Talkpage) (lihat ia pada jaring tepi di kiri laman) untuk pergi laman perbualan, dan kemudian pilih sunting (Templat:Editthispage) pada laman perbualan. Kami sentiasa gembira mendapat maklumbalas yang positif.

Jika terdapat sesuatu perkara yang kami tidak sentuh, ataupun anda menghadapi masalah mencari apa yang anda inginkan, hanya hubungi kami di meja rujukan, atau tambah topik di senarai kami di rencana dipohon.

Anda bebas untuk menyumbang apa jua artikel atau pautan yang menarik untuk dimuatkan dalam wikipedia.

Menyunting

Semua orang boleh menyunting laman di Wikipedia (termasuk laman ini!). Hanya pilih pautan Sunting halaman ini (Templat:Editthispage) pada puncak atau dasar laman jika anda percaya ia boleh diperbaiki lagi. Anda tidak memerlukan kelulusan khas; dan anda juga tidak perlu log masuk.

Cara termudah untuk mula membantu adalah dengan menggunakan Wikipedia sebagaimana anda menggunakan ensiklopedia yang lain, tetapi apabila anda berhadapan dengan masalah seperti — kesalahan ejaan, atau ayat yang tidak jelas— klik "Sunting" (Templat:Editsection) dan betulkannya kesalahannya.

Wikipedia: Beranikan diri anda untuk menyunting laman; jika anda rasa boleh membaiki kandungan laman, baikilah. Jangan bimbang terhadap kesilapan; sekiranya anda tersilap, anda atau sesiapa, boleh membetulkannya semula. Lihat Jawapan kepada bantahan biasa untuk penjelasan mengapa sistem ini berjaya. Walaupun Wikipedia telah pun banyak mengandungi artikel (371,841 pada kiraan terakhir), Wikipedia secara berterusan berkembang dengan penambahan artikel oleh individu-individu seperti anda. Anda boleh Wikipedia: memulakan halaman atau artikel baru, atau mengemas kini artikel sedia ada dan menambah bahagian-bahagian baru ke dalamnya. Jika anda khuatir anda akan mencelarukan sesebuah artikel, kunjungi Kotak Pasir Wikipedia di mana anda boleh berlatih untuk menggunakan Wikipedia.

Beberapa polisi Wikipedia dan panduan telah disenaraikan seperti berikut untuk rujukan dan pengetahuan anda. Anda disaranakan supaya membacanya dengan teliti. Khususnya, sudut pandangan tidak berpihak, yang bermakna artikel-artikel yand dimsasukkan tidak haruslah berat sebelah, dan wajar mewakili pelbagai pandangan berkenaan sesuatu perkara dengan adil dan saksama. Sumbangan-sumbangan untuk Wikipedia diterbitkan di bawah Lesen Dokumentasi Bebas GNU (GNU Free Documentation License - GFDL). Lesen ini memastikan Wikipedia sentiasa bebas untuk diedarkan semula selama-lamanya (Lihat Wikipedia:Hakcipta untuk maklumat lanjut).

Selamat mencuba dan berjaya! Bantulah untuk mengembangkan Ensiklopedia Bebas Wikipedia. Sokongan padu anda amat kami hargai.

Lihat juga

Di sini disenaraikan beberapa maklumat pengenalan tambahan:

Maklumat umum, panduan dan bantuan

Untuk peserta laman web yang seumpamanya

Tips dan panduan untuk mula

Komuniti Wikipedia