Siti Nurhaliza: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 38: Baris 38:
[[Imej:siti2.jpg|left|thumb|Siti Nurhaliza bersama anugerah yang dimenangi.]]Keluarga Siti Nurhaliza mengadakan persembahan di kebanyakan upacara setempat di kampung halaman mereka, misalnya perkahwinan. Pada usia 12 tahun, Siti mula mempelajari lagu tradisi daripada ibunya, maka teruslah beliau mengikut jejak keluarga beliau dengan menyanyi di majlis-majlis di sekitar tempat tinggalnya.
[[Imej:siti2.jpg|left|thumb|Siti Nurhaliza bersama anugerah yang dimenangi.]]Keluarga Siti Nurhaliza mengadakan persembahan di kebanyakan upacara setempat di kampung halaman mereka, misalnya perkahwinan. Pada usia 12 tahun, Siti mula mempelajari lagu tradisi daripada ibunya, maka teruslah beliau mengikut jejak keluarga beliau dengan menyanyi di majlis-majlis di sekitar tempat tinggalnya.


Kemudian, sementara beliau meneruskan kerjaya menyanyinya, Siti menyertai pelbagai pertandingan bakat tempatan. Pada usia 16, beliau bertanding dalam [[Bintang RTM]] [[1995]]. Ketika itu, beliau menemui [[Adnan Abu Hassan]], seorang penggubah terkenal. Adnan membimbing dan membantu Siti dengan persembahan vokal beliau, maka beliau dapat menjuarai pertandingan itu. Selepas itu, Siti ditawarkan kontrak rakaman bersama [[Suria Records]], iaitu tempat kerja Adnan, maka pada tahun [[1996]] beliau mengeluarkan album sulung beliau, ''Siti Nurhaliza''. Beliau menghadapi cabaran getir sewaktu membikin album pertamanya kerana terpaksa mengimbangkan pembikinan itu dengan persediaan menghadapi peperiksaan [[SPM]]. Walaubagaimanapun, beliau hanya lulus SPM dengan keputusan yang cukup-cukup makan sahaja. Sungguhpun demikian, album pertamanya sangat berjaya, dan ini memberi laluan kepada album-album seterusnya yang turut berjaya. [http://sitinurhaliza.20m.com/profile.htm]
Kemudian, sementara beliau meneruskan kerjaya menyanyinya, Siti menyertai pelbagai pertandingan bakat tempatan. Pada usia 16, beliau bertanding dalam [[Bintang RTM]] [[1995]]. Ketika itu, beliau menemui [[Adnan Abu Hassan]], seorang penggubah terkenal. Adnan membimbing dan membantu Siti dengan persembahan vokal beliau, maka beliau dapat menjuarai pertandingan itu. Tapi nyanyi tak best mane pon..!!!Selepas itu, Siti ditawarkan kontrak rakaman bersama [[Suria Records]], tu pon nasib jer..haha..iaitu tempat kerja Adnan, maka pada tahun [[1996]] beliau mengeluarkan album sulung beliau, ''Siti Nurhaliza''. Beliau menghadapi cabaran getir sewaktu membikin album pertamanya kerana terpaksa mengimbangkan pembikinan itu dengan persediaan menghadapi peperiksaan [[SPM]]. Walaubagaimanapun, beliau hanya lulus SPM dengan keputusan yang cukup-cukup makan sahaja (pangkat tiga je..nenek aku lg pndai..). Sungguhpun demikian, album pertamanya sangat berjaya, dan ini memberi laluan kepada album-album seterusnya yang turut berjaya. [http://sitinurhaliza.20m.com/profile.htm]





Semakan pada 05:54, 18 September 2007

Siti Nurhaliza
Ensiklopedia Wikipedia
Ensiklopedia Wikipedia
Nama lahir Siti Nurhaliza Binti Tarudin
Lahir 11 Januari 1979

Temerloh, Pahang, Malaysia

Genre Pop, Irama Malaysia, R&B
Tahun aktif 1995–kini
Label Siti Nurhaliza Productions
Laman web sitizone.com

Datuk Siti Nurhaliza binti Tarudin (lahir 11 Januari 1979) ialah seorang penyanyi no.1 Malaysia.

Biografi

Asal-usul

Siti Nurhaliza dilahirkan di Berek Polis Kampung Awah, Temerloh, Pahang, Malaysia, kepada bapanya Tarudin bin Ismail, seorang polis, dan ibunya Siti Salmah Bachik, seorang suri rumah. Beliau merupakan anak kelima dalam sekeluarga lapan adik-beradik, yang mana salah satu daripada mereka meninggal setelah lahirnya beliau.

Mula-mulanya, Siti digelar "tomboy" disebabkan kelakuannya yang cergas dan kecenderungannya terhadap penampilan kelelakian. Memasuki Sekolah Tabika Perkep, Balai Polis Kampung Awah, Temerloh. Darjah 1 - Darjah 6, memasuki Sekolah Rendah Kebangsaan Clifford, akhirnya Siti beralih kepada penampilan yang feminin; ibunya yang tersayang membesarkan Siti Nurhaliza menjadi gadis Melayu yang berbudi bahasa dan anggun senantiasa. Melanjutkan pembelajaran ke Sekolah Menengah Kebangsaan Clifford Kuala Lipis Pahang. ( Tingkatan 1 - Tingkatan 5 ). Sewaktu di sekolah menurut Siti sendiri bahawa beliau sangat aktif dalam sukan.

Siti juga merupakan artis yang menjadi jutawan kerana bakat dan usaha, tidak semata-mata keranan undian atau SMS.

Kerjaya

Fail:Siti2.jpg
Siti Nurhaliza bersama anugerah yang dimenangi.

Keluarga Siti Nurhaliza mengadakan persembahan di kebanyakan upacara setempat di kampung halaman mereka, misalnya perkahwinan. Pada usia 12 tahun, Siti mula mempelajari lagu tradisi daripada ibunya, maka teruslah beliau mengikut jejak keluarga beliau dengan menyanyi di majlis-majlis di sekitar tempat tinggalnya.

Kemudian, sementara beliau meneruskan kerjaya menyanyinya, Siti menyertai pelbagai pertandingan bakat tempatan. Pada usia 16, beliau bertanding dalam Bintang RTM 1995. Ketika itu, beliau menemui Adnan Abu Hassan, seorang penggubah terkenal. Adnan membimbing dan membantu Siti dengan persembahan vokal beliau, maka beliau dapat menjuarai pertandingan itu. Tapi nyanyi tak best mane pon..!!!Selepas itu, Siti ditawarkan kontrak rakaman bersama Suria Records, tu pon nasib jer..haha..iaitu tempat kerja Adnan, maka pada tahun 1996 beliau mengeluarkan album sulung beliau, Siti Nurhaliza. Beliau menghadapi cabaran getir sewaktu membikin album pertamanya kerana terpaksa mengimbangkan pembikinan itu dengan persediaan menghadapi peperiksaan SPM. Walaubagaimanapun, beliau hanya lulus SPM dengan keputusan yang cukup-cukup makan sahaja (pangkat tiga je..nenek aku lg pndai..). Sungguhpun demikian, album pertamanya sangat berjaya, dan ini memberi laluan kepada album-album seterusnya yang turut berjaya. [1]


Selepas album sulungnya dihasilkan, Siti Nurhaliza menjadi seorang tokoh yang terkenal dalam persada muzik Melayu. Beliau terus mencatat banyak lagi lagu-lagu hit. Lagunya merangkumi pelbagai jenis irama muzik popular seperti muzik pop, R&B dan Melayu tradisi. Suara dan lirik lagu-lagu beliau menjadikannya amat terkenal dengan remaja tempatan. Oleh itu, beliau mampu mendominasi pelbagai majlis anugerah selama bertahun-tahun.

Timbulnya artis baru untuk bersaing, seperti Siti Sarah yang dikatakan sebagai pelapis persada muzik Melayu. Siti juga dikritik oleh beberapa pihak, kononnya kerana gayanya yang ketinggalan zaman, sementara artis-artis lain mengikuti trend pop terkini. Walau bagaimanapun, Siti Nurhaliza tetap mengamalkan prinsip lama, dan masih merupakan seorang tokoh Melayu popular dan ternama. Siti masih menjadi tumpuan peminat, Siti juga pernah mendapat pujian oleh tokoh ulama' dari Indonesia yang menyeru supaya artis-artis mencontohi keperibadian Siti yang tidak pernah lekang dari adat keMelayuan. Boleh dikatakan sudah tiada artis seperti Siti pada hari ini.

Siti menjayakan konsert solo di Royal Albert Hall yang berprestij di London pada 1 April 2005, sungguhpun kebanyakan penonton ketika itu berbangsa Malaysia yang menetap di UK atau datang dari tanahair. Beliau merupakan satu-satunya penyanyi Malaysia selepas Allahyarham Sudirman Hj Arshad yang pernah mengadakan persembahan di dewan tersebut. Pada lewat tahun yang sama beliau di Taiwan untuk berduet dengan Lee-Hom Wang dengan mendendangkan lagu berbahasa Mandarin berjudul Yue Liang Daibiao Wo de Xin yang asalnya dinyanyi oleh mendiang Teresa Teng.

Fail:F pg23ctea.jpg
Teh CTEA berperisa Pandan

Siti juga mengorak langkah dalam bidang perniagaan dengan mewujudkan produk teh dengan jenama CTEA. Dari kaki gunung Kinabalu, Sabah, Siti Nurhaliza Marketing membawa perisa pandan dan geranium kepada masyarakat Malaysia. Berniaga merupakan aktiviti yang sudah sebati dengan Siti, dan jenama CTEA merupakan bisnes keluarga.

Pada tahun 2006 beliau sekali lagi mencipta kontroversi dengan berkahwin dengan Datuk Khalid Muhammad Jiwa dan menjadi Perkahwinan Terbesar pada tahun tersebut. Beliau juga telah mengorak langkah menjadi penggubah apabila mencipta dua lagu yang dimuatkan di dalam album terbarunya Transkripsi iaitu Hati Berbisik dan Intrig Cinta.

Siti Nurhaliza juga telah memeriahkan acara permaidani merah di Anugerah Grammy yang bertempat di Staples Center, Los Angeles pada 11 Februari 2007. Pembabitan Siti Nurhaliza ini menjadikan beliau rakyat Malaysia pertama diberi penghormatan melalui permaidani merah di arena Grammy yang berprestij.

Selain itu, Siti Nurhaliza juga telah memeriahkan industri televisyen apabila menerbitkan siri tv realiti yang berjudul Siti Nurhaliza Mencari Bintang Pantene. Program ini adalah cetusan dari Siti Nurhaliza, dan dengan pembabitan Pantene. Program ini mendapat sambutan hangat sehinggakan program yang sama diwujudkan di negara Indonesia. Siti juga telah turun padang apabila turut sama menjayakan lima episod di Indonesia.

2007 menyaksikan pembabitan Siti dengan konsert besar apabila beliau mengadakan konsert khas bagi mengenang Lagenda Negara, Tan Sri P.Ramlee dan Puan Sri Saloma. Konsert ini diberi nama 'Istana Cinta : Tan Sri P.Ramlee & Puan Sri Saloma'. Konsert ini berlangsung selama 2 hari berturut-turut di Istana Budaya. Ramai kenalan artis dan tokoh negara yang hadir, termasuk Dr. Mahathir Mohamad dan isterinya. Konsert ini disiar tayang di RTM1, dua hari sebelum ulangtahun pemergian P.Ramlee. Usaha beliau yang murni ini akan terus diabadikan apabila Siti Nurhaliza Production bersetuju untuk menerbitkan DVD/VCD khas untuk konsert tersebut.

Perkahwinan Siti Nurhaliza dengan Datuk K

Fail:Sitikhalid.jpg
Siti Nurhaliza bersama Datuk Khalid

Siti telah pun menamatkan zaman bujangnya dengan mengumumkan perkahwinan beliau dengan Datuk Khalid Mohamad Jiwa (bekas suami kepada Tengku Zawiyah Tengku Izham), atau dikenali sebagai Datuk K, seorang ahli niaga, pada 17 Julai 2006 setelah mengharungi banyak khabar angin yang melayang mengenai perkara ini. Mereka mula rapat selepas persembahan konsert di Royal Albert Hall,London.

Majlis akad nikah kedua-dua pasangan itu telah diadakan pada 21 Ogos 2006 di Masjid Wilayah Persekutuan Jalan Duta, Kuala Lumpur. Manakala seminggu selepas itu pada 28 Ogos 2006 acara persandingan kedua-dua pasangan ini akan diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), Kuala Lumpur dan seminggu kemudiannya, di Kuala Lipis iaitu kampung asal Siti Nurhaliza.

Majlis persandingan beliau di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), dihadiri oleh ramai orang kenamaan termasuk tetamu diraja. Persandingan ini disiarkan secara langsung oleh TV3 dan mendapat sambutan hangat dan ditontoni oleh 6.3 juta rakyat Malaysia, sekaligus mencatatkan sejarah dalam penerbitan negara.

Majlis persandingan Siti Nurhaliza & Datuk Khalid di Kuala Lipis dihadiri oleh 10 000 peminat dari serata negeri, termasuk dari Indonesia dan Singapura.

Siti Sebagai Ikon Semasa

Sepanjang perjalanan karier beliau, Siti Nurhaliza sering kali disenaraikan sebagai antara ikon semasa yang seringkali disebut di dalam filem mahupun iklan. Antaranya, poster Siti Nurhaliza ditunjukkan di dalam filem "KL Menjerit", gambar Siti di dalam filem "Aku No.1", filem "Diva Popular" yang dikatakan berkisarkan Siti, drama bersiri "Fara" turut menyebut nama Siti Nurhaliza, dan iklan-iklan yang menggunakan nama Siti.

Gelaran Datuk

Belum genap tiga bulan bergelar Datin setelah berkahwin dengan Datuk Khalid, Siti Nurhaliza dikurniakan anugerah Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP, yang membawa gelaran "Datuk").Anugerah berlangsung pada 28 Oktober 2006 dan dianugerahkan oleh Sultan Pahang sempena hari keputeraan baginda.

Syarikat

Siti juga telah menubuhkan syarikat-syarikatnya tersendiri untuk membantu mengembangkan kerjaya beliau sebagai artis dan juga ahli perniagaan. Syarikat-syarikat tersebut adalah Siti Nurhaliza Productions (SNP), Siti Nurhaliza Collections Sdn. Bhd. dan Siti Nurhaliza Marketing Sdn. Bhd.

Album

Siti Nurhaliza kini dalam rangka penghasilan album terbarunya yang berunsurkan irama Malaysia. Album yang menggabungkan komposer Malaysia dan Indonesia ini bakal dipasarkan selewat-lewatnya Ogos 2007. Tajuk album ini masih belum dikenalpasti, namun yang pasti, album ini amat dinantikan oleh peminat kerana hampir 5 tahun Siti tidak mengeluarkan album irama Malaysia.

Album Studio

Transkripsi
Transkripsi

Lain-lain

Lagu-lagu

Siti Nurhaliza (1996)

Siti Nurhaliza
Siti Nurhaliza
  1. Jawapan Di Persimpangan
  2. Mahligai Asmara
  3. Jerat Percintaan
  4. Antara Waktu Dan Usia
  5. Sempadan
  6. Sanggar Bayu
  7. Cari-Cari
  8. Bicara Luka
  9. Kerana Jelinganmu
  10. Jalanan Berduri

Siti Nurhaliza 2 (1997)

Siti Nurhaliza 2
Siti Nurhaliza 2
  1. Aku Cinta Padamu
  2. Wajah Kekasih
  3. Tirai Semalam
  4. Demi Kasih Kita
  5. Kesilapanku, Keegoanmu
  6. Khayalan Cinta
  7. Usah Diragui
  8. Rindu Di Antara Kita
  9. Bisikan Asmara
  10. Sri Mersing
  11. The Colour Of My Love (bonus track)

Cindai (1997)

Cindai
Cindai
  1. Cindai
  2. Laksamana Mati Dibunuh
  3. Janji
  4. Lela
  5. Kaparinyo
  6. Es Lilin
  7. Damak
  8. Joget Pahang
  9. Patah Hati
  10. Joget Berhibur

Adiwarna (1998)- ALBUM TERBAIK 1999

Adiwarna
Adiwarna
  1. Purnama Merindu
  2. Sendiri
  3. Kitakan Bersama
  4. Tak Rela Berpisah Darimu
  5. Laguku Dihatimu
  6. Diari Hatimu
  7. Satu Cinta Dua Jiwa
  8. Demi Kasih Sayang
  9. Tak Boleh Lupa
  10. Gelora Asmara

Pancawarna (1999)

Pancawarna
Pancawarna
  1. Nian Di Hati
  2. Seribu Kemanisan
  3. Engkau Bagaikan Permata
  4. Salju Kasihnya
  5. Lelaki
  6. Kedamaian
  7. Kau Kekasihku
  8. Kurniaan Dalam Samaran
  9. Langkah Di Persada
  10. Lembaran Cinta Pudar

Seri Balas - ALBUM TERBAIK 2000

  1. Hati Kama - duet Noraniza Idris
  2. Ketawa Lagi - duet Noraniza Idris
  3. Walinong Sari
  4. Musalmah Manis
  5. Lenggang-Lenggok - duet Noraniza Idris
  6. Pulau Pisang
  7. Dondang Dendang - duet Noraniza Idris

Sahmura (2000)

Sahmura
Sahmura
  1. Balqis
  2. Joget Kasih Tak Sudah
  3. Ya Maulai
  4. Pawana Sampaikanlah Salam
  5. Mahligai Permata
  6. Masri Manis
  7. Berpantun Kasih
  8. Zapin Cinta Asmara
  9. Canggai
  10. Keroncong Si Endang Endong

Safa (2001)

Safa
Safa
  1. Azimat Cinta
  2. Jalinan Cinta
  3. Percayalah
  4. Lakaran Kehidupan
  5. Kudus Sinarmu
  6. Kau Ku Sayang
  7. Beradu Di Khayalan
  8. Indah Percintaan
  9. Milikmu Teristimewa
  10. Bicara Manis Menghiris Kalbu

Sanggar Mustika (2002)

Sanggar Mustika
Sanggar Mustika
  1. Nirmala
  2. Joget Senyum Memikat
  3. Panas Berteduh Gelap Bersuluh
  4. Bisikan Hati
  5. Badarsila
  6. Syair Kamelia
  7. Di Batas Waktu
  8. Sulam Sembilan
  9. Bunga Melor
  10. Kurik Kundi

EMAS (2003) - ALBUM TERBAIK 2004

EMAS
EMAS
  1. Bukan Cinta Biasa
  2. Debaran Cinta
  3. Untuk Selamanya
  4. Ku Yakini
  5. Oda Bumi Anbia
  6. Janji Kasih
  7. Sebenar Cinta
  8. Airmata Ibu
  9. Ku Milikmu
  10. Di Sini Ku Berjanji

Anugerah Aidilfitri (2004)

  1. Anugerah Aidilfitri
  2. Mekar Hari Raya
  3. Meriah Suasana Hari Raya
  4. Sesuci Lebaran
  5. Nazam Lebaran
  6. Suara Takbir
  7. Bila Raya Menjelma
  8. Air Mata Syawal
  9. Nikmat Hari Raya - duet Artis SRC
  10. Aidilfitri Di Alaf Baru - duet Artis SRC

Prasasti Seni (2004)

Prasasti Seni
Prasasti Seni
  1. Dialah Di Hati
  2. Pendirianku
  3. Cinta Tak Berganti
  4. Cahaya Seribu Liku
  5. Hanya Dirimu
  6. Lagu Rindu
  7. Sakti
  8. Pejam Matamu
  9. Kembalikan Indah
  10. Ku Menunggu
  11. Seindah Biasa

Transkripsi (2006)

Transkripsi
Transkripsi
  1. Siti Situ Sana Sini
  2. Biarlah Rahsia
  3. Destinasi Cinta
  4. Cuba Untuk Mengerti
  5. Hidup Penuh Bicara
  6. Bila Harus Memilih
  7. Pastikan
  8. Hati Berbisik
  9. Rupanya Kita Serupa
  10. Tanpa Dendam Di Hati
  11. Intrig Cinta
  12. Impiankan Nyata
  13. Bisakah

Lain-Lain

  1. Jangan Ditanya
  2. Sirih Pinang
  3. We'll Be As One (Edisi Istimewa Malaysia Book of Records)
  4. Don't Put My Heart On Hold (Edisi Istimewa Malaysia Book of Records)
  5. Mawarku
  6. Tiga Malam
  7. Say It Isn't So (Duet bersama Gareth Gates)
  8. Lagu Gembira
  9. Kini Kau Disisi
  10. Dalam Taman Syahdu (The Best of Siti Nurhaliza)
  11. Gelora Kasih (The Best of Siti Nurhaliza)
  12. Pandang Pandang Jeling Jeling - duet Tan Sri SM Salim
  13. Bergending Dang Gong - duet Tan Sri SM Salim
  14. Dua Dunia - duet Too Phat
  15. Million Miles - duet Too Phat
  16. Pohon Asmara
  17. Untuk Terakhir Kali
  18. Cahaya Cinta (Cerita Cinta Siti Nurhaliza)
  19. Because You Loved Me (Cerita Cinta Siti Nurhaliza)
  20. Yue Liang Dai Biao Wo De Xin (Moon Represents My Heart)(Cerita Cinta Siti Nurhaliza)

Anugerah yang dimenangi

Sepanjang karier beliau, Siti Nurhaliza telah dianugerahi lebih daripada 100 anugerah dari dalam dan luar negara. Siti juga berjaya memperbaharui rekod diri sendiri apabila disenaraikan di dalam The Malaysia Book of Record - dua kali.

2007

  • ANUGERAH ERA 2007
    • Artis Wanita Pilihan
  • ANUGERAH PLANET MUZIK 2007
    • Lagu Terbaik - Biarlah Rahsia
    • Artis Wanita Terbaik
    • Artis Wanita Popular
  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2007
    • Album Terbaik - Transkripsi
    • Album Pop Terbaik - Transkripsi
  • ANUGERAH MACP 2007
    • Lagu Pilihan Popular 90-an - Cindai
  • ANUGERAH BINTANG POPULAR BERITA HARIAN 2006
    • Penyanyi Wanita Popular

2006

  • ANUGERAH DARJAH INDERA MAHKOTA PAHANG
    • Membawa Gelaran Datuk
  • ANUGERAH ERA 2006
    • Vokal Wanita Pilihan
  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2006
    • Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Wanita) - Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall
  • ANUGERAH PLANET MUZIK 2006
    • Penyanyi Wanita Paling Popular
  • ANUGERAH BINTANG POPULAR BERITA HARIAN 2005
    • Penyanyi Wanita Popular
  • ANUGERAH JUARA LAGU KE-20
    • Juara Lagu Pilihan Penonton - Cindai

2005

  • THE MALAYSIA BOOK OF RECORDS
    • "Artis Malaysia Pertama (membuat persembahan secara solo di Royal Albert Hall London)"
  • ANUGERAH ERA 2005
    • Vokal Wanita Pilihan
  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2005
    • Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Wanita) - Prasasti Seni
    • Susunan Muzik Terbaik Di Dalam Lagu - Seindah Biasa
    • Anugerah Kembara
  • HITZ1
    • Persembahan Terbaik
    • Lagu Paling Popular - Lagu Rindu
    • Tempat Kedua Lagu Terbaik - Lagu Rindu
  • ANUGERAH BINTANG POPULAR BERITA HARIAN 2004
    • Bintang Paling Popular
    • Penyanyi Wanita Popular
  • ANUGERAH PLANET MUZIK 2005
    • Artis Wanita Popular
    • Lagu Paling Popular - Lagu Rindu
  • MTV ASIA AWARDS 2005
    • Favourite Artist Malaysia

2004

  • SCTV MUSIC AWARDS
    • Artis Asing Paling Ngetop
  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2004
    • Album Terbaik - E.M.A.S
    • Album Pop Terbaik - E.M.A.S
    • Susunan Muzik Terbaik Di Dalam Lagu - Bukan Cinta Biasa
    • Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Wanita) - E.M.A.S
    • Anugerah Kembara
  • ANUGERAH PERSONALITI HIBURAN 2003
    • Artis Wanita Paling Bergaya
    • Penyanyi Wanita
  • PILIHAN PEMBACA MAJALAH MANJA
    • Wajah Manja 2003
    • Artis Pilihan (Wanita) 2003
    • Artis Global 2003
  • ANUGERAH BINTANG POPULAR BERITA HARIAN 2003
    • Penyanyi Wanita Popular
  • THE MALAYSIA BOOK OF RECORDS (Gold Edition)
    • "Most Awards Won Artiste" - 112 anugerah
  • ANUGERAH PLANET MUZIK 2004
    • Artis Wanita Terbaik
    • Artis Wanita Popular
    • Lagu Paling Popular - Bukan Cinta Biasa
  • ANUGERAH URS
    • Bintang Remaja Paling Glamour
    • Bintang Wanita Paling Glamour
    • Artis Paling Glamor & Popular
  • MTV ASIA AWARDS 2004
    • Favourite Artist Malaysia
  • ANUGERAH SENIMAN
    • Pingat Bintang Seniman
  • MACP (Music Author’s Copyright Protection Berhad)
    • Pencipta Muda Berpotensi

2003

  • ANUGERAH JUARA LAGU KE-17
    • Persembahan Terbaik - Nirmala
    • Juara Kategori Irama Malaysia - Nirmala
  • MTV ASIA AWARD 2003
    • Favourite Music Artist - Malaysia
  • ANUGERAH PERSONALITI HIBURAN 2002
    • Anugerah Khas Personaliti Hiburan Wanita
    • Personaliti Penyanyi Wanita
  • ANUGERAH PLANET MUZIK 2003
    • Artis Wanita Terbaik
    • Artis Wanita Paling Popular
    • Anugerah Khas
  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2003
    • Vokal Terbaik Wanita Di Dalam Album - Sanggar Mustika
    • Susunan Muzik Terbaik Di Dalam Lagu - Merisik Khabar (Konsert Salam Terakhir Siti Nurhaliza Untukmu Sudir)
  • ANUGERAH JUARA LAGU KE-18
    • Persembahan Terbaik - Ku Milikmu

2002

  • ANUGERAH CERIA MEDIA HIBURAN
    • Artis Jelita
  • ANUGERAH PLANET MUZIK SINGAPURA 2002
    • Artis Wanita Terbaik
    • Artis Wanita Paling Popular
  • MTV ASIA AWARD 2002
    • Favourite Music Artist - Malaysia
  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2002
    • Vokal Terbaik Wanita Di Dalam Album - Konsert Mega Siti Nurhaliza
  • KONSERT HITS PILIHAN PENDENGAR RMKL
    • Persembahan Terbaik - Bicara Manis Menghiris Kalbu
  • VOICE OF ASIA 2002
    • Juara Grand Prix
  • Anugerah ERA 2002
    • Lagu Etnik Pilihan - Nirmala
    • Video Muzik Pilihan - Nirmala
    • Vokal Wanita Pilihan
  • ANUGERAH BINTANG POPULAR 2002
    • Penyanyi Wanita Popular
  • ANUGERAH PARTI CIT CAT
    • Artis Paling Popular
    • Ratu Diva No. 1

2001

  • ANUGERAH PLANET MUZIK SINGAPURA 2001
    • Penyanyi Wanita Terbaik
    • Penyanyi Wanita Popular
    • Lagu Paling Popular - Balqis
  • PILIHAN PEMBACA MEDIA HIBURAN
    • Artis Balada Sensasi PPMH 2001
  • ANUGERAH MUZIK INDONESIA 2000
    • Artis Luar Negara Paling Berhasil Di Indonesia
  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2001
    • Persembahan Vokal Terbaik - Sahmura
    • Album Pop Etnik Terbaik - Sahmura
  • THE MALAYSIA BOOK OF RECORDS
    • "Most Awards Won Artiste"
  • ANUGERAH URS
    • Artis Remaja Paling Glamour
    • Model Paling Glamour
    • Lagu Cinta Paling Glamour - Kau Kekasihku
  • ANUGERAH ERA
    • Vokal Wanita Terbaik Pilihan
    • Lagu Pop Terbaik Pilihan - Percayalah
    • Video Klip Terbaik Pilihan - Percayalah
    • Lagu Etnik Terbaik Pilihan - Pandang Pandang Jeling-Jeling
    • Kumpulan/Duet Terbaik Pilihan - Bersama Tan Sri S.M Salim
  • ANUGERAH BINTANG POPULAR 2001
    • Bintang Paling Popular
    • Penyanyi Wanita Popular
  • JUARA LAGU 2001
    • Persembahan Terbaik - Ya Maulai
    • Juara Pop Rock - Engkau Bagaikan Permata

2000

  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2000
    • Persembahan Vokal Wanita Terbaik - Pancawarna
    • Anugerah Kembara
    • Album Pop Etnik Terbaik - Seri Balas
    • Album Terbaik - Seri Balas
  • ANJURAN PAPITA 2000
    • Anugerah Personaliti Terbaik
  • ANUGERAH BINTANG POPULAR 2000
    • Penyanyi Wanita Paling popular
    • Artis Paling Popular
  • ERA CORNER 2000
    • Penerima Anugerah Tempat Ke-2
  • JUARA LAGU 2000
    • Juara Kategori Balada - Kau Kekasihku
    • Juara Kategori Etnik Kreatif - Balqis
    • Juara Lagu 2000 - Balqis

1999

  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1999
    • Persembahan Vokal Terbaik - Adiwarna
    • Album Pop Terbaik - Adiwarna
    • Album Terbaik AIM 1999 - Adiwarna
  • JUARA LAGU 1999
    • Juara Kategori Balada - Purnama Merindu
    • Juara Kategori Irama Malaysia - Hati Kama
  • FESTIVAL MUZIK SHANGHAI 1999
    • Piala Emas Pertandingan Nyanyian
  • PERTANDINGAN NYANYIAN ANTARABANGSA PASIFIK SELATAN '99 AUSTRALIA
    • Pemenang Pop/Top 40 Kategori Lagu Antarabangsa - We'll Be As One
    • Persembahan Vokal Terbaik Wanita - We'll Be As One
  • ANUGERAH BINTANG POPULAR 1999
    • Penyanyi Wanita Paling Popular
    • Artis Paling Popular
  • PILIHAN PEMBACA MEDIA HIBURAN
    • Artis Jelita Sensasi PPMH '99
    • Artis Paling Sensasi PPMH '99
  • PERTANDINGAN POSKAD SENSASI MANGGA
    • Pemenang Pertama (pilihan peminat)
  • COVER TERCANTIK MAJALAH WANITA
    • Cover Majalah Wanita Terbaik 1999

1998

  • ANUGERAH BINTANG POPULAR 1998
    • Penyanyi Wanita Paling Popular
    • Artis Paling Popular
  • JUARA LAGU 1998
    • Juara Kategori Irama Malaysia - Cindai
    • Juara Lagu - Cindai
  • ANUGERAH CARTA RIM 1998
    • Pencapaian Album Melayu Terbaik - Adiwarna

1997

  • ANUGERAH MUZIK SINGAPURA 1997
    • Artis Baru Wanita popular
    • Lagu Paling Popular - Mawarku
  • ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1997
    • Lagu Terbaik AIM 1997 - Jerat Percintaan
    • Artis Baru Wanita Terbaik
  • ANUGERAH BINTANG POPULAR 1997
    • Artis Remaja Paling Popular
    • Penyanyi Wanita Paling Popular
    • Penghibur TV Paling Popular
    • Artis Paling Popular
  • PILIHAN PEMBACA MEDIA HIBURAN - PPMH 1997
    • Artis Wanita Jelita 1997
  • JUARA LAGU 1997
    • Persembahan Terbaik - Aku Cinta Padamu
    • Juara Kategori Balada - Aku Cinta Padamu
  • CARTA RADIO 3 SHAH ALAM 1997
    • Persembahan Terbaik - Aku Cinta Padamu

1996

  • JUARA LAGU 1996
    • Persembahan terbaik - Jerat Percintaan
    • Juara Kategori Balada - Jerat Percintaan
    • Juara Lagu 1996 - Jerat Percintaan

1995

  • BINTANG HMI 1995
    • Juara Bintang HMI 1995 - Camar Yang Pulang

Lain-lain

  • Duta Suara Universiti(2007)
  • Duta Elegance Tiara Collection(2006)
  • Duta Pantene SHINE(2006)
  • Jurucakap Olay Total Effect(2006)
  • Duta Pencegahan Dadah Agensi Anti Dadah Kebangsaan(2006)
  • Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk(2006)
  • Ahli Ahmad Shah Pahang (AAP)
    • Darjah Kebesaran Ke-4 Negeri Pahang
  • Darjah Paduka Mahkota Perak (PMP)
  • Duta Muhibah PBSM (ahli PBSM seumur hidup)
  • Model Nippon Wiper Blade (NWB)
  • Model/Jurucakap Maybelline New York
  • Model untuk BLEU dan PEPSI (2002)
  • Model untuk Mitsubishi Trium
  • Duta "With All Our Hearts’ Charity Fund" Jusco (2002)
  • Duta TM Net (2002)
  • Bintang Universe of Corum (2002)
    • The Most Successful Talent in Malaysia Music Industry
  • Anugerah Puteri Remaja (2002)
    • Daripada Puteri UMNO
  • Johan Setia Mahkota (JSM) (2003)

Laman Siti Nurhaliza

Pautan luar