Perbincangan pengguna:Yosri: Perbezaan antara semakan

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Wagino 20100516 (bincang | sumb.)
Baris 560: Baris 560:
Hi Yosri,
Hi Yosri,
Terima Kasih
Terima Kasih

== minta tolong boleh? ==

anda penyelia, bukan? bolehkah anda delete kan laman [[Abkhazia/draf|ini]], kerana saya sudah buatkan yang satu lagi... terima kasih... [[Pengguna:Sir Daniel O' Rashid|Sir Daniel O' Rashid]] ([[Perbincangan pengguna:Sir Daniel O' Rashid|bincang]]) 10:57, 13 April 2015 (UTC)

Semakan pada 10:57, 13 April 2015

Archive Arkib
  1. Dis 2003
  2. Okt 2004
  3. Ogo 2005
  4. Dis 2005
  5. Apr 2006
  6. Mei 2006
  7. Dis 2006
  8. Mei 2007
  9. Dis 2007
  10. Jul 2008
  11. Aug 2008
  12. Mar 2009
  13. Jan 2010
  14. Sep 2010
  15. Mac 2011
  16. Feb 2012
  17. Apr 2012
  18. Mei 2012
  19. Nov 2012
  20. Dis 2012
  21. Apr 2013
  22. May 2014

Balas:Infobox settlement

Bahagian mana yang tidak berfungsi? Mungkin saya boleh lihat dan baiki yang mana saya mampu... SNN95 08:35, 15 Mei 2014 (UTC)[balas]

Wokeh! Jangan teragak-agak berbincang kembali~ SNN95 09:20, 15 Mei 2014 (UTC)[balas]

Notability

With all due respect, the person in discussion did not necessarily inherit the notability. His article has sufficient merit to be a standalone article regardless of his outcome in the election. Credible sources cited to state his relevance.

I quote to you the regulations pertaining to notability issues:

  • The common theme in the notability guidelines is that there must be verifiable, objective evidence that the subject has received significant attention from independent sources to support a claim of notability...
  • No subject is automatically or inherently notable merely because it exists: The evidence must show the topic has gained significant independent coverage or recognition, and that this was not a mere short-term interest ... sources of evidence include recognized peer reviewed publications, credible and authoritative books, reputable media sources, and other reliable sources generally.
  • "...If it is likely that significant coverage in independent sources can be found for a topic, deletion due to lack of notability is inappropriate."

Refer to

For your perusal, refer to

Conclusion Regardless of the outcome of the election, the article of the person in discussion has sufficient merit to be a standalone article.

sreeking (bincang)

Tag

Aforementioned discussion regarding policies and guidelines was merely pointed out to request for the removal.

The prior removal of the tag was only after sufficiently developing the article substantiated with credible sources. https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Notability clearly says such tags are allowed to be removed. However, it is unclear how it could be seen as being to be dictated rather than explaining the reason why the tag was removed.

The premise of the removal is the article should be seen as standalone article regardless of the election outcome since the article is about him as whole rather than an election candidate as pointed out earlier.

The English wiki site was quoted to draw your attention to the discussion that had taken place with regards to the similar discussion of the English version regarding the removal tag. Subsequently the administrator approved the article.

sreeking (bincang)

Kenapa tuan membalikkan semula rencana ini? Saya tengah menyusun dan mengemaskini semula rencana ini supaya mengikut format walaupun infonya sedikit. Harap dipertimbangkan dahulu, kerana saya cuba mengikut perkembangan dalam WBInggeris bagi rencana sebegini. Diharapkan tuan boleh berkompromi dengan suntingan saya berkaitan telur ini. SNN95 18:38, 24 Mei 2014 (UTC)[balas]

Terima kasih kerana mempertimbangkan semula. Saya janji takkan rosakkan rencana. Saya hanya menambah maklumat sedikit demi sedikit sehingga siap sepenuhnya. Tak larat saya nakkemaskini dan menyiapkan sepenuh rencana dalam masa satu hari. Thanks again! SNN95 01:18, 25 Mei 2014 (UTC)[balas]

Pantun - balas

Kertas perada lihatnya perang
Buat buahulu enaknya rasa
Tak ku sangka tuan hamba pengarang
Pantunnya indah nan tinggi bahasa

Buat buahulu enaknya rasa
Dibawa pulang anak cik Timah
Pantun nan indah tinggi bahasa
Bisa ku papar di laman rumah? (bersama2 terjemahan pantun Victor Hugo)

---

Ada hajat di hati (lebih macam syair ;) ...

Pergi ke taman mencari sireh
Terserempak pula si jambu batu
Wahai Tuan Yosri yang tak kenal jerih
Izinkan hamba memohon bantu...

Mengatur wiki tugasnya berat
Apatah lagi menjadi sysop
Amir menyunting beratus kerat
Harus dihapus, dimintanya sysop

Hamba ada membela robot
Robot kukerah menghapus laman
Tugas cekap dilaksana si bot
Dilangsaikan tadi oleh teman

Robot hamba memakai bendera
Namun sudah tiba masanya
Bendera ditarik, akaun dipulih
Hamba ucap terima kasih

Masalahnya saya terpaksa meminta @Aurora: untuk memberi bendera bot kepada akaun sysop saya, Algazel, untuk melakukan penghapusan pukal (~ 250 laman). Tugas penghapusan laman2 sudah selesai tapi akaun saya masih ada bendera bot. Tolong tarik balik flag bot drp akaun Algazel, jika tidak saya akan terus menjadi pengguna halimunan...

Perbualan dengan Aurora berkaitan. --Algazel (hubung) 06:13, 28 Mei 2014 (UTC)[balas]

Suntingan Amir Hamzah2008

Ya, ada istilah yang terdapat dalam PRPM jika tercerai tapi jika saya tak silap, istilah tak boleh diterjemahkan begitu. Misalnya, carbon dioxide = karbon dioksida, tak boleh dioksida karbon; CO2 dan tidak O2C, dan sebagainya mahupun kedua2 kata 'karbon' dan 'dioksida' terdapat secara tercerai. Justeru bila saya semak, saya gunakan istilah Inggeris sepenuhnya dan istilah BM (yang Amir tulis) penuh. Saya juga mengimbas rencana Inggeris untuk mencari dari mana Amir mendapat istilah-istilah ini, dan juga pangkalan data NIST buat rencana2 kimia (saya faham sikit biokimia). Nama2 kimia susah sedikit kerana banyak sinonim, sama macam nama tumbuhan, dan mungkin ada sinonim yang tak termaktub dalam pangkalan data tertentu.

Istilah2 penyakit/kondisi anjing pun memiliki masalah istilah yang sama. Ada istilah adjektif dalam Inggeris yang diubah suai menjadi 'adjektif' BM, misalnya 'retinal' dikekalkan sebagai 'retinal' bila ia sepatutunya 'retina' seperti dalam 'atrofi retina' (dan bukan 'atrofi retinal') buat retinal atrophy. Ada banyak lagi yang saya senaraikan dalam perbualan saya dengan Amir tempoh hari.

Kedua, ada lencongan yang menunjuk kepada rencana utama akan tetapi istilah yang digunakan untuk lencongan tidak hadir dalam rencana utama. Mahupun saya berasa yang ini dapat mengelirukan pembaca, saya biarkan istilah sedemikian jika ia betul istilah BM (yakni, ada dalam PRPM).

Ketiga, berkaitan dengan nama anjing, memang betul seperti saudara katakan—tak banyak istilah khusus untuk anjing. Persoalannya sekarang adakah kita mahu membuat istilah kita sendiri, seperti 'Grifon' dan 'Terier'? Dalam PRPM, nama mat salleh dikekalkan.

Selepas melihat banyak istilah buatan sendiri, saya berasa sedikit sangsi tentang integriti istilah-istilah yang digunakan khusunya untuk lencongan. Saya rasa Amir pun berasa sama kerana beliau meminta beratus lencongannya dihapuskan.

Saya tak tahu bagaimana kita harus menyelesaikan masalah ini. Biarkan atau betulkan? Kedua2nya payah.

Pantun (sebelum pergi tidur) ;=)

Laksamana Hang Tuah pendekar perkasa
Bersiap siaga setiap masa
Agar Melaka tak berasa hampa
Amir rajin, banyak berjasa
Sayang sekali tak mudah mesra
Membisu diri mahupun disapa

--Algazel (hubung) 17:42, 1 Jun 2014 (UTC)[balas]

Re:Templat:Cc-by-nc-sa-2.0

Hai, Yosri. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Pizza1016.
Mesej diletak 01:33, 5 Jun 2014 (UTC). Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.[balas]

Bantuan terjemahan

Halo. Bolehkah saya meminta bantuan Anda untuk menerjemahkan rencana Rajawali Televisi? Saya sudah menerjemahkan sebahagian ke Bahasa Melayu. Terima kasih. Arifin.wijaya (bincang) 02:52, 5 Jun 2014 (UTC)[balas]

Solat Rawatib

Saya undurkan suntingan oleh Ambeng kerana 1) sudah ada perincian dalam badan rencana dan kalaupun dimaksudkan sebagai "lead", suntingannya bercanggah dengan badan rencans, 2) tulisannya mengelirukan – ini solat2 sunat, justeru ungkapan seperti "dituntut" dan "tidak dituntut" tidak tepat. 3) Apa maksud "Sebelum dan Selepas Hukum"? 4) Saya sangsi dengan bilangan rakaat yang dinyatakan; mengikut rujukan saya, Umdat al-Salik karya Ibn Naqib (terj Nuh Ha Mim Keller) bilangan untuk Zuhur ialah 4 sebelum dan 4 selepas. 5) Saya tak pasti yang solat rawatib selepas Asar diharamkan seperti kata Ambeng. --Algazel (hubung) 14:25, 7 Jun 2014 (UTC)[balas]

Maaf kerana lewat menjawab. Saya sudah terpesong ke Projek jawi saya dan tak datang ke sini buat 2-3 hari – terlupa yang saya ada tinggalkan mesej kepada saudara.
Mengikut laman Mufti NS tentang solat selepas Asar: Beliau berkata tentang solat sunat selepas Asar: Adapun hadith Ali bin Abi Talib tidak boleh dijadikan hujjah. Ini kerana ianya adalah pengkhabarannya tentang apa yang dia ketahui. Dia tidak melihat Rasulullah saw menunaikan solat sunat selepas Asar dan dia benar tentang apa yang dia kata tetapi tiada larangan dan makruh bagi solat sunat itu. Apa pun, saya berpendapat kuat yang setiap hukum (wajib, haram), petikan Quran dan Hadis yang dinyatakan oleh penyunting perlu ada rujukan, kalau tidak, perlu dihapuskan. Saya tak mahu tergolong dengan penulisan yang menyesatkan pembaca.
Baiklah, tak payah kita berceloteh panjang, saya rasa. Kita bukan nak menang debat tapi nak dapat kebenaran dalam agama. Terima kasih kerana menurunkan hujah & rujukan --Algazel (hubung) 21:24, 9 Jun 2014 (UTC)[balas]

Benteng

Tembadau + Benteng? Delusion23 (bincang) 19:05, 13 Jun 2014 (UTC)[balas]

Thanks! Delusion23 (bincang) 07:20, 14 Jun 2014 (UTC)[balas]

Anugerah

Terima kasih banyak2 kerana memberi anugerah yang amat saya hargai, dan juga sokongan moral saudara. Namun Projek Jawi mungkin tak berhasil kalau tidak kerana @Kurniasan: yang menulis kod JavaScript asal. Kod ini agak rumit dan saya ucapkan syabas kepada beliau kerana ketrampilannya menulis JS. Dan walaupun saya amat berterima kasih kerana diberi anugerah, saya juga fikir yang Kurniasan lebih berhak mendapat penghargaan berbanding dengan saya kerana saya hanya 'meriuhkan' kod yang ditulis beliau.

Merah mata mencari gelama
Menempah rakit di tebing Selama
Bijak kata pepatah lama
Kerbau sakit, sapi dapat nama ... :)

--Algazel (hubung) 05:52, 18 Jun 2014 (UTC)[balas]

TAMAKNYA

APA U NI PADAM ARTIKEL SAYA..SENANG2 PDM ARTIKEL ORG ,,KALO AKU PADAM LMN KO KO SUKA?

Terima kasih

Salamualaikum, terima kasih untuk menterjemahkan pembunuhan beramai-ramai artikel Menemen. Penceredos (bincang) 20:47, 14 Julai 2014 (UTC)[balas]

Re: Malay

Hi!

Ok, but we use. Thats all. I think these arcticles created after enwiki, becuse its mistakes are same. I already has corrected in enwiki and wikidata too.

--Rakás (bincang) 13:18, 23 Julai 2014 (UTC)[balas]

Stewards doing xwiki admin check

Hi Yosri. Stewards are undertaking further works on inactive admins through the wikis, and I see that you are

  • admin at ms.wiktionary.org

at that wiki you have been inactive for many years. If you do not wish to maintain those rights, then they can be resigned at m:SRP; if you do wish to maintain those rights, it would help if you could do some editing on that wiki when we get to do formal notifications to that wiki. Thanks. Billinghurst (bincang)

Baru belajar

Hi Yosri. Assalamualaikum. jangan la padam artikel saya. -_- saya baru nak belajar. saya nak tengok sama ada ianya berhasil ataupun tidak. boleh padam artikel saya selepas tempoh 12 jam? – komentar Wikipedia:Tandatangan oleh Qaslun Basheer (bs).

Balas:Penulis

Bagaiman saya nak mulakan. Ia seperti memerlukan dana dan tenaga kerja yang besar untuk menjayakannya. Adakah kita mempunyai penyertaan yang ramai untuk projek ini? SNN95 14:59, 6 Ogos 2014 (UTC)[balas]

Peurise Teumaga

Peurise Teumaga adalah nama peralatan perang khas dari Aceh. Karenanya dalam Wikipedia Bahasa Inggris dan Indonesia tetap dipertahankan dalam bahasa Aceh. Kalau Anda hendak menerjemahkan dalam bahasa Malaysia, nama artikel yang benar adalah Perisai Tembaga, bukan Perisai Teumaga. -- Si Gam (bincang) 17:18, 11 Ogos 2014 (UTC)[balas]

Ini bukan Wikipedia bahasa Aceh. Perkataan Teumaga adalah nama khas bagi membezakan dengan Awe ("perisai"), oleh itu ia tidak diterjemah. Perkataan perisai sebaliknya adalah nama am, oleh itu ia diterjemah. Kegunaan di Wikipedia bahasa Inggeris tiada kaitan dengan penggunaan di bahasa Melayu. Oleh itu saya kembalikan. Harap maklum. Yosri (bincang) 17:41, 11 Ogos 2014 (UTC)[balas]

Your admin status

Hello. I'm a steward. A new policy regarding the removal of "advanced rights" (administrator, bureaucrat, etc.) was adopted by community consensus recently. According to this policy, the stewards are reviewing administrators' activity on wikis with no inactivity policy.   You meet the inactivity criteria (no edits and no log actions for 2 years) on mswiktionary, where you are an administrator. Since that wiki does not have its own administrators' rights review process, the global one applies.   If you want to keep your rights, you should inform the community of the wiki about the fact that the stewards have sent you this information about your inactivity. If the community has a discussion about it and then wants you to keep your rights, please contact the stewards at m:Stewards' noticeboard, and link to the discussion of the local community, where they express their wish to continue to maintain the rights, and demonstrate a continued requirement to maintain these rights.   We stewards will evaluate the responses. If there is no response at all after approximately one month, we will proceed to remove your administrative rights. In cases of doubt, we will evaluate the responses and will refer a decision back to the local community for their comment and review. If you have any questions, please contact us on m:Stewards' noticeboard.   Best regards, Rschen7754 20:55, 17 Ogos 2014 (UTC)[balas]

An important message about renaming users

Dear Yosri, My aplogies for writing in English. Please translate or have this translated for you if it will help. I am cross-posting this message to many places to make sure everyone who is a Wikimedia Foundation project bureaucrat receives a copy. If you are a bureaucrat on more than one wiki, you will receive this message on each wiki where you are a bureaucrat.

As you may have seen, work to perform the Wikimedia cluster-wide single-user login finalisation (SUL finalisation) is taking place. This may potentially effect your work as a local bureaucrat, so please read this message carefully.

Why is this happening? As currently stated at the global rename policy, a global account is a name linked to a single user across all Wikimedia wikis, with local accounts unified into a global collection. Previously, the only way to rename a unified user was to individually rename every local account. This was an extremely difficult and time-consuming task, both for stewards and for the users who had to initiate discussions with local bureaucrats (who perform local renames to date) on every wiki with available bureaucrats. The process took a very long time, since it's difficult to coordinate crosswiki renames among the projects and bureaucrats involved in individual projects.

The SUL finalisation will be taking place in stages, and one of the first stages will be to turn off Special:RenameUser locally. This needs to be done as soon as possible, on advice and input from Stewards and engineers for the project, so that no more accounts that are unified globally are broken by a local rename to usurp the global account name. Once this is done, the process of global name unification can begin. The date that has been chosen to turn off local renaming and shift over to entirely global renaming is 15 September 2014, or three weeks time from now. In place of local renames is a new tool, hosted on Meta, that allows for global renames on all wikis where the name is not registered will be deployed.

Your help is greatly needed during this process and going forward in the future if, as a bureaucrat, renaming users is something that you do or have an interest in participating in. The Wikimedia Stewards have set up, and are in charge of, a new community usergroup on Meta in order to share knowledge and work together on renaming accounts globally, called Global renamers. Stewards are in the process of creating documentation to help global renamers to get used to and learn more about global accounts and tools and Meta in general as well as the application format. As transparency is a valuable thing in our movement, the Stewards would like to have at least a brief public application period. If you are an experienced renamer as a local bureaucrat, the process of becoming a part of this group could take as little as 24 hours to complete. You, as a bureaucrat, should be able to apply for the global renamer right on Meta by the requests for global permissions page on 1 September, a week from now.

In the meantime please update your local page where users request renames to reflect this move to global renaming, and if there is a rename request and the user has edited more than one wiki with the name, please send them to the request page for a global rename.

Stewards greatly appreciate the trust local communities have in you and want to make this transition as easy as possible so that the two groups can start working together to ensure everyone has a unique login identity across Wikimedia projects. Completing this project will allow for long-desired universal tools like a global watchlist, global notifications and many, many more features to make work easier.

If you have any questions, comments or concerns about the SUL finalisation, read over the Help:Unified login page on Meta and leave a note on the talk page there, or on the talk page for global renamers. You can also contact me on my talk page on meta if you would like. I'm working as a bridge between Wikimedia Foundation Engineering and Product Development, Wikimedia Stewards, and you to assure that SUL finalisation goes as smoothly as possible; this is a community-driven process and I encourage you to work with the Stewards for our communities.

Thank you for your time. -- Keegan (WMF) talk 18:24, 25 Ogos 2014 (UTC)[balas]

--This message was sent using MassMessage. Was there an error? Report it!

MH17 and captains

Hi, Yosri! At Perbincangan:Penerbangan_17_Penerbangan_Malaysia#Captains I have posted the names of the captains with a source. Is it okay if the info is added to Penerbangan_17_Penerbangan_Malaysia#Penumpang_dan_anak_kapal?

Thanks WhisperToMe (bincang) 13:46, 5 September 2014 (UTC)[balas]

Thank you so much! WhisperToMe (bincang) 16:26, 5 September 2014 (UTC)[balas]

Misa Melayu

Terima kasih kerana membawa karya ini kepada perhatian saya (ruj 'ayap'). Saya telah membaca rencana kita, Misa Melayu, dan apa yang menarik ialah penulisan di Mymanuskrip.UM, sebuah daripada rujukan rencana, yang memetik penulisan kita! (tatal ke bahagian 'summary' laman Mymanuskrip). Ia menjadi circular reference, kita petik dia, kemudian dia petik kita yang memetik dia. Yang mana satu betul? Apa pun manuskrip asli koleksi UM itu amat menarik untuk dibaca terutama pada hujung minggu. --Algazel (hubung) 05:07, 7 September 2014 (UTC)[balas]

Monuments of Spain Challenge

We would like to say to you Thank very much! and also ¡Muchas gracias!

If I can be of any help do not hesitate to contact me.

es:Usuario:B25es

I've seen him. Thanks again! B25es (bincang) 09:23, 28 September 2014 (UTC)[balas]

Aceria

Saya rasa rencana ini sudah diterjemahkan ke dalam BM piawai. Di mana masalahnya agar dapat dibetulkan. --Algazel (hubung)

OK tak ada masalah. Saya pun baru perasan ayat Inggeris tu. Nanti saya betulkan. --Algazel (hubung) 14:46, 30 September 2014 (UTC)[balas]

Re:emel

Dah diaktifkan. Azim Melaka (bincang) 10:43, 9 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Pemindahan laman

Jika anda buang tanda rait daripada "Lencongkan ke tajuk baru", anda tidak perlu menghapuskan laman asal selepas itu. Lebih pantas dan kurang semak. ...Aurora... (b) 15:33, 10 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Mahram dan muhrim

Zaman kini ramai yang tidak tahu apakah maksud muhrim dan mahram. Kebanyakkan sentiasa tertukar, apakah yang dimaksudkan dengan mahram. Apakah maksud muhrim. Dalam wikipedia sekali pun, kalau kita google. Maksud muhrim dan mahram di sama ertikan walhal muhrim berbeza dan mahram berbeza.


   Muhrim adalah perkataan Arab. Ia membawa maksud orang yang sedang melakukan ihram haji ataupun umrah. Orang ini dilarang melakukan beberapa perkara sepanjang menunaikan kedua-dua ibadat ini sebagaimana yang banyak diperkatakan di dalam kitab-kitab feqah.


Manakala mahram pula bermaksud :

   Mahram pula bermaksud orang yang haram berkahwin dengan kita seperti adik kita, emak mertua kita dan lain-lain.

Minta anda edit semula laman bertajuk muhrim untuk mengelakkan kekeliruan.

Fi1808 (bincang) 08:05, 12 Oktober 2014 (UTC)[balas]

SIla gunakan istilah bahasa Melayu dan bukannya bahasa Arab di sini. Yosri (bincang) 08:09, 12 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Periksa e-mel

--Algazel (hubung) 11:22, 11 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Anda ada e-mel. --Algazel (hubung) 01:27, 12 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Re:Penggaram

Bagi saya Penggaram tu bandar Batu Pahat sebab bila saya balik kampung di Batu Pahat, kalau pergi pusat bandarnya nanti dia tulis 'Selamat Datang Ke Bandar Penggaram'. Sebab tu saya samakan dia antara bandar Penggaram dengan bandar Batu Pahat.Azim Melaka (bincang) 16:05, 20 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Belum lagi. Kalau dari segi pentadbirannya bandar Penggaram (bdr BP) ada banyak kawasan DUN. Macam DUN Penggaram, Senggarang, Parit Yaani dan Semerah. Kawasan pasar di bandar Batu Pahat sendiri terletak di dun Semerah sedangkan pekan Semerah ambil masa 30 minit utk ke sana. Kalau ikut kawasan pilihan raya mmg agak keliru. Tapi bagi saya kawasan pilihan raya sentiasa berubah-ubah. Macam di bandaraya Melaka juga. Melaka Sentral terletak di kwsn parlimen Bukit Katil dan DUN Bachang sedangkan ia sebahagian dari bandaraya Melaka. Parlimen Kota Melaka sering dirujuk sebagai bandaraya Melaka sedangkan ada kawasannya dimasukkan kedalam parlimen Bukit Katil.Azim Melaka (bincang) 16:13, 20 Oktober 2014 (UTC)[balas]
Ok saya faham. Bila saya baca balik. Asal kawasan bandar Penggaram memang kecil. Sekarang dah jadi besar disebabkan pembangunanya dimana kawasan Penggaram bukan saja meliputi bandar Penggaram, malah juga kawasan Tongkang Pechah. Yup, saya akui salah sebab kwsn Parit Raja, Sri Gading, Senggarang dan Semerah bukan bandar Penggaram, cuma ia sebahagian dari bandar Batu Pahat.Azim Melaka (bincang) 16:20, 20 Oktober 2014 (UTC)[balas]
Yup. Page tu tak dapat bukak.Azim Melaka (bincang) 16:21, 20 Oktober 2014 (UTC)[balas]
Yup, sebab asalnya bandar Penggaram tu kecil je. Parit Raja, Sri Gading, Senggarang, Rengit, Yong Peng dan Ayer Hitam tu sekadar sub-bandar je. Teringat saya pasal bandaraya Johor Bahru, pusat bandarayanya adalah Tanjung Puteri, tetapi sub bandarnya banyak macam Stulang, Permas, Johor Jaya, Tebrau, Ulu Tiram, Pasir Gudang, Kempas, Skudai, Nusajaya, Taman Perling, Plentong, Senai dan Kulai yang menyebabkan bandaraya JB jadi besau.Azim Melaka (bincang) 16:27, 20 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Format tajuk

Saya lihat banyak tajuk drama yang dimulakan dengan "Drama tajuk drama". Saya rasa lebih baik ditulis sebagai "Tajuk drama (drama)" untuk mengikut format pentajukan Wikipedia. SNN95 06:29, 26 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Mengapa balikkan suntingan saya? Bukan ke sebaiknya letak nama lokasinya. Maksud saya contoh 'terletak di daerah Jasin', sebab hospital tersebut letak di daerah Jasin. Nak kata sekadar Melaka, Melaka banyak tempat. Jasin ada pekan lain. Bandar Jasin, Merlimau, bemban dan sebagainya.Azim Melaka (bincang) 14:53, 29 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Sebaiknya guna sebagai daerah bagi pendapat saya. Sebab mukim Jasin dan daerah Jasin menggunakan nama yang sama. Bandar Jasin terletak di mukim tersebut. Merlimau pula merujuk kepada mukim Merlimau dan terdapat pekan Merlimau disitu. Kalau hospital terletak di Merlimau mungkin seeloknya guna 'yang terletak di Merlimau, Jasin, Melaka. Sebaliknya jika terletak di mukim Jasin mengkin elok guna 'yang terletak di daerah Jasin, Melaka. Jasin mewakili daerah manakala Merlimau mewakili sesebuah mukim/kawasan.Azim Melaka (bincang) 15:05, 29 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Itu pun sudah memadai kerana Jasin boleh merujuk sebagai sebuah daerah di Melaka. Azim Melaka (bincang) 15:32, 29 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Kategori:Hospital di Melaka

Terima kasih kerana membantu mencipta kategori tersebut, ingat saya nak buat, rupa2nya saudara dah buat dulu.Azim Melaka (bincang) 15:50, 29 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Maaf menggangu, sebenarnya anda tersilap, anda tidak sepatutnya menyekat @Syum90: kerana beliau juga membantu meletakkan templat hapus terhadap rencana spam yang dilakukan oleh alamat IP tak bernama. Saya belum sempat meletak templat beliau terlebih dahulu telah meletakkanya. Anda tersilap. @Syum90: ini juga begitu aktif membantu meletakkan templat hapus diwikipedia lain. Sila lihat laman ini untuk melihat senarai suntingan beliau. Azim Melaka (bincang) 13:01, 31 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Saya minta maaf kerana menggunakan peranti mobil, sukar memeriksa perincian. Sudah dibetulkan. Yosri (bincang) 14:44, 31 Oktober 2014 (UTC)[balas]

It' ok. Kita sama2 saling menegur jika ada kesilapan.Azim Melaka (bincang) 14:47, 31 Oktober 2014 (UTC)[balas]

Bot

Yosri, tolong jangan buat pembetulan dengan bot kerana ia tersorok dan kadang2 mengelirukan apabila memantau RC. TK --Algazel (hubung) 00:46, 4 November 2014 (UTC)[balas]

Rencana2 olahragawan

Saya telah membuang tag {{hapus}} pada rencana2 ini kerana kandungannya dalam BM, hanya infobox yang mengandungi pautan langsung ke en-wiki. Penyunting asal sudah diberitahu tentang kesilapan ini. --Algazel (hubung) 01:56, 7 November 2014 (UTC)[balas]

Maaflah Yosri, saya memang tak suka bertelagah dengan anda tapi saya tak nampak keperluan untuk meletakkan tag 'hapus' hanya kerana infobox tak betul. Saya fikir penggunaan tag ini tak kena kerana mengikut garis panduan, tag 'hapus' hanya diletakkan jika rencana tidak dapat dibetulkan lagi. Kesalahannya kecil, jadi apa salahnya kita betulkan kesalahan daripada meletakkan tag? Untuk makluman, saya telah membetulkan separuh daripada rencana2 tersebut dan meninggalkan pesanan kepada penulis asal agar membetulkan yang lain. Beliau, @丘明利:, telah mewujudkan hampir 150 buah rencana tanpa banyak komen daripada sesiapa. Saya fikir berlandaskan suntingan2 beliau, kita perlu fleksibel sedikit dan beri penjelasan dahulu, bukan pesanan yang pendek dan kasar (terse) tanpa sebarang penjelasan tentang apa dia kesalahan yang dilakukan dan kesannya terhadap wiki ini. --Algazel (hubung) 13:12, 7 November 2014 (UTC)[balas]

Maaflah, saya setuju bahawa rencana saya yang berkaitan dengan isu sukan memang mengandungi pautan langsung en-wiki tetapi ini adalah membantu pembaca untuk memahami lebih banyak keterangan. Oleh itu, saya akan terus memperbaiki suntingan saya yang sedia ada.Sekian, terima kasih.丘明利 (bincang) 03:05, 8 November 2014 (UTC)[balas]

Johor Bahru-Geografi

Pulau Pinang merangkumi kawasan Pulau Pinang serta Seberang Perai dan populasinya ialah 1.6 juta dan keluasan ialah 1046 km2(tidak termasuk Kedah Selatan dan Perak Utara) manakala populasi seluruh daerah Johor Bahru ialah 1.35 juta dengan keluasan 1817.8 km2 (daerah Johor Bahru sahaja sudah 1.75 kali lebih besar dari seluruh negeri Pulau Pinang). Oleh itu Pulau Pinang sahaja tanpa merangkumi Kedah Selatan dan Perak Utara sudah lebih besar daripada seluruh daerah Johor Bahru bukan sahaja dari segi kepadatan penduduk bahkan juga jumlah populasi. Walaupun Pulau Pinang sebagai sebuah negeri tetapi masih lebih kecil daripda daerah Johor Bahru kerana Johor merupakan sebuah negeri besar. Walaupun merupakan sebuah negeri, Pulau Pinang boleh dianggap sebagai sebuah bandar kerana keluasannya kecil, sama sahaja dengan Singapura (Walaupun merupakan sebuah negara, tetapi telah dianggap sebagai sebuah bandar) manakala sekiranya menganggap Johor(18,985km2) sebagai sebuah bandar adalah tidak logik kerana keluasannya ialah 18.5 kali lebih besar daripada Negeri Pulau Pinang. Tetapi pihak kerajaan mengiktiraf Johor Bahru sebagai bandar kedua terbesar kerana pihak kerajaan hanya mengambil kira populasi di Pulau Pinang sebagai 708,127 orang sahaja tanpa merangkumi Seberang Perai (830,000 orang penduduk) dan telah mengambil kira populasi bagi seluruh daerah Johor Bahru-termasuklah bandar Johor Bahru serta bandar-bandar lain seperti Ulu Tiram, Pasir Gudang, Skudai dan lain-lain (1.3 juta orang penduduk).Perak Utara dan Kedah Selatan termasuk dalam Zon Metropolitan Georgetown bukan dakwaan palsu saya, tetapi dari dokumen rasmi yang telah dikemukakan oleh pihak kerajaan. Perak Utara mestilah tidak berada di bawah kerajaan Pulau Pinang tetapi boleh menjadi sebahagian Zon Metropolitan Georgetown kerana bandar di Perak Utara dan Kedah Selatan adalah tercantum dengan bandar-bandar di Pulau Pinang dan menjadi sebuah kawasan metropolitan yang besar.Menjadi bandar satelit Georgetown tidak bermaksud bandar-bandar tersebut mesti berada di bawah kerajaan Pulau Pinang, tetapi boleh juga bandar-bandar di negeri lain yang dekat dengan Pulau Pinang kerana Pulau Pinang merupakan negeri yang kedua terkecil di Malaysia. Sila rujuk rujukan yang telah disediakan di rencana Zon Metropolitan Georgetown. Yong H Lim (bincang) 07:41, 12 November 2014 (UTC)[balas]

Daerah Johor Bahru sebenarnya merangkumi Majlis Bandaraya Johor Bahru, Majlis Perbandaran Johor Bahru Tangah dan Majlis Perbandaran Pasir Gudang. Majlis Bandaraya Johor Bahru(Bandar Johor Bahru) mempunyai 497,000 penduduk. Pulau Pinang merangkumi Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai. Majlis Perbandaran Pulau Pinang (Bandar Georgetown) mempunyai 740,000 penduduk. Georgetown telah menang dari segi populasi di kawasan pusat bandar.Jika merangkumi bandar lain, Johor Bahru mempunyai penduduk 1.3 juta (populasi bagi semua bandar dalam daerah Johor Bahru yang telah anda nyatakan) manakala Pulau Pinang (Seberang Perai hanya terpisah dari Pulau Pinang oleh laut yang 2 atau 3 km luas sahaja dan hanya jauh sedikit berbanding dengan jarak di antara Pulau Hong Kong dengan Kowloon) mempunyai penduduk 1.6 juta. Georgetown juga menang dari segi populasi di sekitarnya. Dari segi kawasan metropolitan, Johor Bahru merangkumi daerah Johor Bahru dan daerah Kulaijaya dan populasinya ialah 1.6 juta manakala Zon Metropolitan Georgetown (2800km2) mempunyai 2.4 juta penduduk (statistik ini masih tidak termasuk bandar di Perak Utara). Oleh itu, walaupun telah termasuk daerah lain dan keluasan metropolitan Johor Bahru telah mencapai 2500km2, namun populasinya hanya sama dengan Pulau Pinang (keluasan ialah 1046km2). Oleh itu, kepadatan penduduk Pulau Pinang ialah berkali-ganda tinggi daripada Johor Bahru. Hal ini demikian kerana Pulau Pinang merupakan negeri yang mempunyai kepadatan penduduk yang paling tinggi di Malaysia (Kuala Lumpur ialah Wilayah Persukutuan).Sebenarnya bandar Georgetown boleh diiktiraf sebagai bandar kedua terbesar kerana menyumbang lebih banyak KDNK serta mempunyai lebih banyak penduduk berbanding dengan bandar Johor Bahru (Bandar lain yang berada di daerah Johor Bahru tetapi berada di luar bandar Johor Bahru sebenarnya tidak boleh diambil kira sebagai Johor Bahru, jika bandar-bandar tersebut boleh diambil kira sebagai Johor Bahru, tentulah negeri Pulau Pinang boleh dianggap sebagai sebuah bandar kerana semua bandar di Pulau Pinang tercantum antara satu sama lain termasuklah Georgetown, sama saja dengan bandar di Daerah Johor Bahru. Saya bukan nak mendakwa Pulau Pinang itu sebuah bandar tetapi bukan negeri, tetapi saya hanya nak beritahu bahawa kerajaan adalah tidak adil jika berbanding seluruh daerah Johor Bahru dengan Pulau Pinang (Tidak termasuk Seberang Perai) dan terus mendakwa bahawa Johor Bahru ialah bandar kedua terbesar, sebenarnya kepadatan penduduk Johor Bahru pun tidak tinggi, hanya kawasannya besar dan tentulah mempunyai lebih ramai penduduk, keluasan Johor Bahru sama dengan kombinasi negeri Pulau Pinang dan Sungai Petani di Kedah. Sekiranya Georgetown mempunyai keluasan yang sama dengan Johor Bahru, Georgetown akan mempunyai 2.1 juta orang, lebih besar daripada Kuala Lumpur!!). Semua maklumat di atas boleh didapati di Google atau laporan yang dikemukakan oleh pihak kerajaan (terutamanya populasi bagi setiap kerajaan tempatan di Malaysia). Johor Bahru itu merupakan bandar kedua terbesar di Malaysia menurut statistik kerajaan, tetapi kita boleh membuat kejian melalui laporan yang dikemukakan oleh kerajaan dan kita akan mendapati bahawa Pulau Pinang memang mempunyai lebih ramai penduduk dan lebih penting berbanding dengan Daerah Johor Bahru walaupun keluasannya kecil. Yong H Lim(bincang) 08:00, 12 November 2014 (UTC)[balas]

Padahal Johor Bahru bukan bandar yang mempunyai kepadatan penduduk yang ketiga tertinggi di Malaysia. Bandar lain selain Kuala Lumpur (6,872/km2) dan Georgetown (4,300/km2) seperti Kota Kinabalu (1,463/km2), Petaling Jaya (3,620/km2) dan Ipoh (1,023/km2) mempunyai kepadatan penduduk yang lebih tinggi berbanding dengan Johor Bahru (742/km2). Yong H Lim(bincang) 14:50, 12 November 2014 (UTC)[balas]

Sila beritahu saya pandangan anda setelah membaca teks di atas. :) Yong H Lim(bincang) 15:09, 12 November 2014 (UTC)[balas]

Kita bandingkan Majlis Perbandaran Pulau Pinang dengan Majlis Bandaraya Johor Bahru. Kedua-duanya merupakan kerajaan tempatan bagi Georgetown dan Johor Bahru masing-masing. Majlis Bandaraya Johor Bahru mempunyai populasi sebanyak 497,000 manakala Majlis Perbandaran Pulau Pinang mempunyai populasi sebanyak 708,127. Georgetown mempunyai lebih ramai penduduk berbanding dengan Johor Bahru. Konklusinya, Georgetown lebih besar daripada bandar Johor Bahru. Majlis Perbandaran Pulau Pinang boleh dibandingkan dengan Majlis Bandaraya Johor Bahru walaupun satu ialah majlis perbandaran manakala satu lagi ialah majlis bandaraya kerana sebenarnya Majlis Perbandaran Pulau Pinang telah mempunyai syarat untuk dinaik taraf dan hal ini dirancang akan dijalankan pada tahun hadapan. Pada masa itu, Majlis Perbandaran Pulau Pinang dirancang akan dinaik taraf menjadi Dewan Bandaraya Pulau Pinang (setaraf dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) Yong H Lim(bincang) 16:51, 12 November 2014 (UTC)[balas]

Sebenarnya Georgetown tidak ada daerah sendiri, Pulau Pinang yang dikuasai oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang dibahagi kepada dua daerah (Daerah Timur Laut dan Daerah Barat Daya) manakala seluruh bandar Johor Bahru (Majlis Bandaraya Johor Bahru) berada di dalam daerah Johor Bahru. Oleh itu, perbandingan antara daerah serta daerah bagi kedua-dua bandar nie adalah tidak tepat. Yong H Lim(bincang) 17:00, 12 November 2014 (UTC)[balas]

Perbandingan antara negeri dengan daerah sebenarnya boleh dijalankan (Pandangan saya), syaratnya ialah negeri itu negeri kecil manakala daerah itu daerah besar. Contohnya, semua orang terus membandingkan Singapura dengan kota lain di dunia dan perbandingan ini tidak salah kerana Singapura itu kecil dan boleh dianggap sebagai sebuah bandar walaupun Singapura merupakan sebuah negara. Contoh ini tetap boleh digunakan untuk membandingkan Pulau Pinang dengan Johor Bahru. Sila beritahu saya pandangan anda tentang perbandingan tersebut jika terdapat syarat yang saya mengemukakan. Yong H Lim(bincang) 17:16, 12 November 2014 (UTC)[balas]


Majlis Perbandaran Johor Bahru adalah tidak wujud. Dalam daerah Johor Bahru terdapat tiga kerajaan tempatan dan tidak terdapat Majlis Perbandaran Johor Bahru. Majlis yang terdapat ialah Majlis Bandaraya Johor Bahru, Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah dan Majlis Perbandaran Pasir Gudang (Anda boleh check dekat rujukan yang telah saya masukkan dalam teks di atas). Saya tahu Daerah Johor Bahru mempunyai 1.3 juta orang tetapi Daerah Johor Bahru sendiri mempunyai 3 kerajaan tempatan (Saya telah berikan rujukan tentang populasi bagi setiap kerajaan tempatan yang dikemukakan oleh kerajaan dalam teks di atas) kerana keluasannya yang besar.Jika berbanding Daerah Johor Bahru dengan Majlis Perbandaran Pulau Pinang adalah tidak adil kerana Daerah Johor Bahru mempunyai 3 kerajaan tempatan manakala Majlis Perbandaran Pulau Pinang merupakan satu kerajaan tempatan sahaja. Yong H Lim(bincang) 04:10, 13 November 2014 (UTC)[balas]

Bilangan penduduk tidak akan menambah kerana seluruh Majlis Perbandaran Pulau Pinang yang wujud sekarang akan terus dinaiktaraf menjadi Dewan Bandaraya Pulau Pinang tanpa memasukkan kawasan baru.(Dewan Bandaraya Pulau Pinang tidak akan combine dengan Majlis Perbandaran Seberang Perai). Tetapi ini adalah information yang saya tahu, mungkin ada perubahan pada tahun hadapan kerana kegiatan tebus guna tanah telah giat dijalankan di antara Seberang Perai dan Pulau Pinang. Yong H Lim(bincang) 04:15, 13 November 2014 (UTC)[balas]

Singapura mempunyai 5 Majlis Pembangunan Masyarakat ( iaitu, Southwest, Northwest, Central Singapore, Southeast dan Northeast), ini sama sahaja dengan kerajaan tempatan di Malaysia. 5 majlis ini disatukan menjadi satu negara Singapura dan Singapura ini telah dianggap sebagai sebuah bandaraya walaupun ia merupakan sebuah negara yang merdeka. Yong H Lim(bincang) 04:17, 13 November 2014 (UTC)

Majlis Daerah Johor Bahru tidak mungkin wujud kerana status majlis daerah digunakan di daerah yang kurang penduduk, contohnya daerah Bandar Baharu di Kedah.Link yang anda masukkan adalah populasi bagi setiap daerah tetapi bukan kerajaan tempatan (ie, majlis perbandaran) dan daerah ini tidak sesuai untuk berbanding dengan Majlis Perbandaran Pulau Pinang kerana daerah besar seperti Daerah Johor Bahru terdapat lebih daripada satu kerajaan tempatan.Sebaliknya, daerah kecil seperti daerah Timur Laut di Pulau Pinang telah ditadbir bersama-sama daerah Barat Daya yang juga di Pulau Pinang oleh satu kerajaan tempatan sahaja, iaitu Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Kes ini juga berlaku di Seberang Perai. Seberang Perai mempunyai tiga daerah kecil, iaitu Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah dan Seberang Perai Selatan. Ketiga-tiga daerah ini ditadbir oleh satu kerajaan tempatan sahaja, iaitu Majlis Perbandaran Seberang Perai. Dalam kes Daerah Johor Bahru, Bandar Johor Bahru dan Tebrau ditadbir oleh Majlis Bandaraya Johor Bahru manakala bandar lain seperti Skudai, Ulu Tiram yang juga berada di dalam Daerah Johor Bahru telah ditadbir oleh kerajaan tempatan lain, iaitu Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah manakala lagi satu bandar iaitu Pasir Gudang yang juga berada dalam Daerah Johor Bahru telah ditadbir oleh satu lagi kerajaan tempatan iaitu,Majlis Perbandaran Pasir Gudang. Ketiga-tiga kerajaan tempatan ini baru combine menjadi Daerah Johor Bahru. Oleh itu, kes di Daerah Johor Bahru adalah tidak sama dengan kes di daerah dalam negeri Pulau Pinang. Maklumat berkaitan anda boleh jumpai di page List of cities and towns in Malaysia by population dalam versi Bahasa Inggeris. Di situ anda boleh membandingkan perbezaan antara kerajaan tempatan (local government) dan daerah. Jika kerajaan menggunakan bilangan penduduk di setiap daerah sebagai populasi di setiap bandar, Johor Bahru pun bukan bandar kedua terbesar manakala bandar yang kedua terbesar ialah Kuala Lumpur. Hal ini demikian daerah Subang Jaya mempunyai penduduk yang paling ramai di Malaysia (Sekiranya mengikut bilangan penduduk di setiap daerah di Malaysia) Yong H Lim(bincang) 04:34, 13 November 2014 (UTC)

Lagi satu contoh saya ingin mengemukakan. Negeri yang paling kecil di negara kita, iaitu Negeri Perlis mempunyai satu majlis perbandaran sahaja dan seluruh dianggap sebagai satu daerah (Hal ini telah berlaku di laporan yang dikemukakan oleh pihak kerajaan, laporan ini menjadi rujukan kepada page Bahasa Inggeris yang saya berikan dalam teks di atas). Oleh itu, seluruh Perlis boleh dianggap sebagai satu bandar jika hendak berbanding dengan bandar lain seperti Alor Setar. Dalam pandangan saya, cara ini juga boleh digunakan di negeri Pulau Pinang sekiranya kerajaan Pulau Pinang menyatukan daerah-daerah dalam negeri Pulau Pinang menjadi satu daerah sahaja (Pandangan saya sahaja). Yong H Lim(bincang) 05:07, 13 November 2014 (UTC)

Akhirnya, saha harap anda boleh faham perbezaan antara daerah dengan kerajaan tempatan. Kerajaan tempatan tak sama dengan daerah. Satu daerah boleh ditadbir oleh lebih daripada satu kerajaan tempatan dan satu kerajaan tempatan boleh mentadbir lebih daripada satu daerah. Daerah Johor Bahru yang mempunyai tiga kerajaan tempatan tidak sesuai untuk membanding dengan satu kerajaan tempatan iaitu Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Tambahan pula, majlis daerah tidak sama dengan daerah dalam kes Daerah Johor Bahru. Dalam daerah Johor Bahru tidak ada majlis daerah tetapi terdapat majlis perbandaran dan majlis bandaraya sahaja. Rujukannya ialah Senarai kerajaan tempatan di Malaysia. Dalam dokumen tersebut terdapat senarai setiap kerajaan tempatan (Dewan Bandaraya, Majlis Bandaraya, Majlis Perbandaran serta Majlis Daerah) bagi setiap negeri di Malaysia. Anda boleh memerhatikan senarai Majlis Daerah di negeri Johor dan akan mendapati Daerah Johor Bahru tidak terdapat majlis daerah. Jika hendak cakap tentang penduduk seluruh daerah Johor Bahru, itu pasal lain. Dari segi daerah sahaja (tidak kaitkan dengan pasal kerajaan tempatan), daerah Johor Bahru (Bukan bandar Johor Bahru) merupakan daerah yang mempunyai ketiga paling banyak penduduk di Malaysia, selepas Daerah Subang Jaya serta Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Negeri Pulau Pinang pula dibahagi kepada lima daerah, Bandar Georgetown terletak di Daerah Barat Daya dan Daerah Timur Laut (Kedua-dua daerah ini ditadbir oleh satu majlis perbandaran sahaja, iaitu Majlis Perbandaran Pulau Pinang). Konklusinya, Johor Bahru bukan bandar kedua terbesar bukan sahaja dari segi bilang penduduk di kerajaan tempatan bahkan juga dari segi penduduk di Daerah Johor Bahru. Manakala Georgetown boleh diiktiraf sebagai bandar kedua terbesar dari segi penduduk di sekitar pusat bandar. Sila beritahu saya adakah teks di atas cukup jelas untuk anda faham hal yang saya ingin sampaikan. Terima kasih saya ucapkan atas kerelaan anda untuk membincangkan hal ini dengan saya. Yong H Lim(bincang) 05:47, 13 November 2014 (UTC)

Dalam rujukan yang telah anda masukkan iaitu Majlis Perbandaran Johor Bahru - Pegawai Daerahnya Tuan hj Yahya bin Salleh, sila baca dengan teliti, negeri Johor mempunyai SEPULUH daerah dan 3 buah daerah kecil sahaja. Bukan seperti yang terdapat dalam peta. Sila baca huraian tentang Daerah Johor Bahru, anda akan mendapati bahawa Daerah Johor Bahru terdapat bandar-bandar lain selain Johor Bahru, iaitu Stulang, Gelang Patah, Sekudai, Ulu Tiram, Plentong, Ulu Choh, Kangkar Pulai, Masai, Nusajaya, Bandar Baru UDA, Permas Jaya, Stulang, Tanjung Langsat, Lok Heng dan Lima Kedai yang juga berada di dalam Daerah Johor Bahru, tetapi adakah semua bandar tersebut ditadbir oleh Majlis Bandaraya Johor Bahru ? Inilah rujukan Latar Belakang Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah. Dalam teks tersebut, anda boleh mendapati bahawa bandar seperti Plentong dan Ulu Choh adalah berada di bawah pentadbiran Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah. Di sinilah saya petik sebahagian daripada rujukan yang telah saya sertakan. "Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah terbahagi kepada 2 zon utama iaitu Zon Timur dan Zon Barat. Zon Timur adalah merangkumi kawasan Ulu Tiram, Masai, Plentong, manakala Zon Barat terdiri dari kawasan Skudai, Lima Kedai, Gelang Patah, Kangkar Pulai dan Ulu Choh dengan jumlah penduduk seramai 525, 351 orang.". Manakala kawasan yang ditadbir oleh Majlis Bandaraya Johor Bahru ialah Kawasan yang ditadbir oleh Majlis Bandaraya Johor Bahru, iaitu kawasan Tebrau dan sekitar Bandar Johor Bahru sahaja. Lagi satu bandar, iaitu Pasir Gudang yang juga berada di Daerah Johor Bahru telah ditadbir oleh Majlis Perbandaran Pasir Gudang. Rujukan yang telah anda dan saya sertakan tentu boleh membuktikan bahawa Daerah Johor Bahru telah ditadbir oleh lebih daripada satu kerajaan tempatan. Ketiga-tiga kerajaan tempatan berada di dalam Daerah Johor Bahru dan saya telah buktikan dengan link dari laman rasmi bagi setiap kerajaan tempatan yang saya nyatakan. Persoalannya, adakah semua kerajaan tempatan tersebut bergabung? Jika bergadung dan menjadi Majlis Perbandaran Johor Bahru yang telah anda mengemukakan, sila membuktikannya. Iaitu dengan cara sertakan laman web rasmi Majlis Perbandaran Johor Bahru (Majlis Perbandaran Johor Bahru tidak sama dengan Majlis Perbandaran Johor Bahru TENGAH) Yong H Lim(bincang) 16:14, 13 November 2014 (UTC)[balas]


Ketiga-tiga kerajaan tersebut tidak akan bergabung, sama seperti yang anda nyatakan, "Majlis Perbandaran Pulau Pinang tidak ada kuasa ke atas Majlis Perbandaran Seberang Perai". Oleh itu, Majlis Bandaraya Johor Bahru tidak ada kuasa atas Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah ataupun Majlis Perbandaran Pasir Gudang, Oleh itu, "jika 3 majlis digabung ia menjadi 1 pentadbiran baru" merupakan pandangan anda sahaja, hal ini tidak berlaku kerana tak mungkin. As your information, Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah bukan sahaja mentadbir kawasan di Daerah Johor Bahru sahaja, tetapi juga sedikit kawasan di Daerah Kulaijaya,contohnya, menurut rujukan yang anda sertakan, iaitu Majlis Perbandaran Johor Bahru - Pegawai Daerahnya Tuan hj Yahya bin Salleh, Kangkar Pulai terletak di Daerah Kulaijaya. Menurut latar belakang Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah, Kangkar Pulai merupakan salah satu kawasan yang ditadbir oleh Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah. Jika hendak menggabungkan ketiga-tiga kerajaan tempatan tersebut, Tak mungkin Daerah Johor Bahru nak gabung dengan Daerah Kulaijaya pulak? Sekiranya boleh, mengapakah Pulau Pinang (Hanya perlu gabungkan Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai sahaja) tidak boleh gabungkan dua kerajaan tempatan dan dianggap sebagai sebuah bandar manakala Johor Bahru boleh gabungkan tiga kerajaan tempatannya ? Yong H Lim(bincang) 16:23, 13 November 2014 (UTC)[balas]
Hal yang saya ingin sampaikan ialah Daerah Johor Bahru memang ditadbir oleh tiga kerajaan tempatan (Anda boleh analisis huraian dan rujukan yang telah saya sertai di atas). Sila baca link yang saya sertakan dan anda akan mengetahui bandar-bandar di Daerah Johor Bahru ditadbir oleh kerajaan tempatan yang berlainan. Gabungan bagi ketiga-tiga kerajaan tempatan ini tidak akan berlaku kerana kerajaan Johor tidak ada rancangan untuk menggabungkan ketiga-tiga kerajaan tempatan tersebut menjadi Majlis Perbandaran Johor Bahru. Yang 1.3 juta itu populasi bagi seluruh Daerah Johor Bahru dan tidak ada kaitan dengan kerajaan tempatan. Yong H Lim(bincang) 17:26, 13 November 2014 (UTC)[balas]
Jika hendak bandingkan daerah, saya mengaku, daerah di Pulau Pinang adalah terlalu kecil untuk dibandingkan dengan Daerah Johor Bahru. Tetapi daerah Johor Bahru pun bukan daerah yang mempunyai kedua paling ramai penduduk di Malaysia, tetapi ketiga. Saya meragu mengapa kerajaan telah mengiktiraf Johor Bahru sebagai bandar kedua terbesar. Georgetown adalah lebih besar dan penting. Yong H Lim(bincang) 17:32, 13 November 2014 (UTC)[balas]
Satu pentadbiran baru yang anda maksud merupakan Daerah Johor Bahru. Hal ini tidak sama dengan kerajaan tempatan. Daerah ialah Daerah, Kerajaan tempatan ialah kerajaan tempatan. Tidak ada kaitan antara kedua-dua entity tersebut. Dalam page List of cities and towns in Malaysia by population yang dalam versi Bahasa Inggeris terdapat dua rankings. Satu adalah untuk kerajaan tempatan dan lagi satu adalah untuk daerah. Kerajaan tempatan kedua terbesar di Malaysia ialah Majlis Perbandaran Seberang Perai di Pulau Pinang manakala daerah yang kedua terbesar ialah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Berkaitan dengan rujukan anda boleh dapat di page tersbut. Johor Bahru hanya dapat tempat ketiga dalam ranking daerah manakala tidak dapat kedudukan top 10 dalam ranking kerajaan tempatan. Yong H Lim(bincang) 17:39, 13 November 2014 (UTC)[balas]


Supaya anda lebih jelas apabila melakukan kajian pada hujung minggu ini. Saya sertakan dokumen tentang Perbezaan antara kerajaan tempatan (PBT) dengan pejabat daerah. Seluruh Daerah Johor Bahru adalah ditadbir oleh pejabat daerah manakala MBJB,MPJBT dan MPPG adalah dibawah kategori PBT. WalauBagaimanapun, hal yang paling penting bukan pentadbiran di Daerah Johor Bahru, tetapi apakah yang menjadikan Johor Bahru diiktiraf sebagai bandaraya kedua terbesar, dan adakah Johor Bahru patut diberikan status tersebut. (Walaupun kita tak boleh ubahkan pengiktirafan yang dijalankan oleh pihak kerajaan, tetapi kita boleh bincangkan dan kajikan supaya dapat tahu truth di belakangnya, adakah ranking bandaraya terbesar di negara kita adalah betul secara keseluruhannya.) Yong H Lim(bincang) 06:43, 14 November 2014 (UTC)[balas]


Kalau begitu saya rasa anda boleh baca maklumat berkaitan dengat PBT di page Kerajaan Tempatan di Malaysia yang juga dalam versi Bahasa Melayu dan menggunakan sumber sahih di laman tersebut sebagai rujukan. Di situ ada beberapa contoh yang mungkin akan membantu anda untuk mempunyai pemahaman yang lebih baik terhadap perbezaan antara PBT dan pejabat daerah. Yong H Lim(bincang) 15:56, 14 November 2014 (UTC)[balas]
Page Kerajaan Tempatan di Malaysia takda gunakan sumber sahih? Jika takda anda kajikan information yang telah saya berikan dahulu. Perbezaan antara PBT dan daerah boleh anda kaji dengan menggunakan sumber sahih di Internet setelah anda analisiskan information (teks di atas) tersebut. Yong H Lim(bincang) 16:59, 14 November 2014 (UTC)[balas]
Bukanlah..., maksud saya bukan menyelidik dakwaan penyunting, tetapi refer sahaja sumber sahih yang penyumbang sertakan kerana saya tak dapat kumpulkan link yang berkaitan. Saya hanya nak pinjam sumber sahih yang penyumbang sertakan supaya anda lebih faham sahaja kerana link yang saya sertakan bukan sumber sahih. Yong H Lim(bincang) 17:24, 14 November 2014 (UTC)[balas]
Tak apa, anda analisis dulu maklumat saya. Yong H Lim(bincang) 17:33, 14 November 2014 (UTC)[balas]
Sila batalkan nota di bahagian Geografi Johor Bahru (Walaupun perkataan tidak termasuk telah digunakan tetapi masih akan mengelirukan sebahagian pembaca. Mereka akan anggap bahawa Kota Tinggi, Pontian dan Kluang merupakan sebahagian daripada Metropolitan Johor Bahru sekiranya mereka tidak baca dengan teliti). Sekiranya Kluang yang terletak 105 km dari Johor Bahru pun boleh masukkan sebagai sebahagian Kawasan Metropolitan Johor Bahru, maka Ipoh pun boleh menjadi sebahagian Zon Metropolitan Georgetown. Pihak kerajaan tidak masukkan Kota Tinggi, Pontian dan Kluang ke dalam Kawasan Metropolitan Johor Bahru kerana mereka tahu bahawa Daerah Johor Bahru sahaja sudah sangat besar. Jika masukkan kawasan sekitar lagi adalah tidak adil terhadap bandar lain. Yong H Lim(bincang) 07:39, 16 November 2014 (UTC)[balas]


Sila ambil perhatian bahawa Majlis Bandaraya Johor Bahru ada populasi 497,027 sahaja. 1,330,000 itu merupakan populasi bagi Daerah Johor Bahru. Yong H Lim(bincang) 14:38, 25 November 2014 (UTC)[balas]
Sumbangan baru saya di page Johor Bahru bahagian Geografi boleh membantu pembaca lebih faham tentang mengapa Johor Bahru diiktiraf sebagai bandaraya kedua terbesar walaupun zon metropolitan Johor Bahru merupakan zon metropolitan ketiga terbesar di Malaysia. Sila jangan batalkan sekiranya tidak ada sebarang kesalahan. Sila beritahu saya sekiranya ada sebarang kesalahan supaya saya boleh edit sendiri. Yong H Lim(bincang) 14:49, 25 November 2014 (UTC)[balas]
Sila buktikan adakah Majlis Perbandaran Johor itu wujud. Dalam daerah Johor Bahru itu ada sahaja Majlis Bandaraya Johor Bahru, Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah dan Majlis Perbandaran Pasir Gudang sahaja. Ataupun Majlis Perbandaran Johor yang anda maksudkan ialah Pejabat Daerah Johor Bahru? Menurut Populasi bagi setiap daerah di Johor, Bandar Johor Bahru mempunyai populasi 120,000 sahaja. 1,330,000 itu populasi Daerah Johor Bahru. Daerah tak sama dengan bandar, sama seperti yang anda mengemukakan bahawa bandar tak sama dengan perbandaran. Oleh itu, jangan bandingkan populasi daerah Johor Bahru dengan bandar Georgetown tetapi gunakan populasi Bandar Johor Bahru untuk dibandingkan dengan bandar Georgetown. Bandar vs Bandar, Perbandaran vs Perbandaran, Daerah vs Daerah barulah adil. Daerah vs bandar adalah tidak adil kerana terdapat banyak bandar dalam sebuah daerah. Johor Bahru merupakan nama bagi sebuah bandar dan juga daerah. Sila gunakan bandar Johor Bahru tetapi bukan populasi daerah Johor Bahru apabila berbanding dengan Bandar Georgetown. Satu lagi saya tidak bandingkan perbandaran dengan bandar, saya bandingkan Majlis Bandaraya Johor Bahru dengan Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Ini merupakan perbandaran vs perbandaran, bukan bandar vs perbandaran. Adakah ini perbandingan palsu lagi? (perbandaran vs perbandaran) Yong H Lim(bincang) 14:43, 27 November 2014 (UTC)[balas]
Sila beritahu saya adakah anda setuju dengan teks di atas. Yong H Lim(bincang) 14:49, 27 November 2014 (UTC)[balas]
Hal yang telah anda buktikan sama dengan apa yang saya telah beritahu. Itu Majlis Bandaraya Johor Bahru tidak sama dengan Majlis Perbandaran Johor. Daerah Johor Bahru dibahagi kepada tiga kerajaan tempatan. Sekiranya anda telah hubungi Majlis Bandaraya Johor Bahru, bilangan populasinya mestilah 490,000. Sekiranya 1,330,000, itulah populasi bagi seluruh Daerah Johor Bahru yang terdiri daripada MBJB,MPJBT serta MPPG. Yong H Lim(bincang) 03:17, 7 January 2015 (UTC)
Penduduk di bandar Georgetown adalah lebih banyak berbanding dengan Johor Bahru, Georgetown (semua kawasan yang ditadbir oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang) mempunyai 750,000 manakala Johor Bahru (Semua kawasan yang ditadbir oleh Majlis Bandaraya Johor Bahru) hanya mempunyai 497,000 sahaja. Yong H Lim(bincang) 03:22, 7 January 2015 (UTC)
Page ini hanya bincang tentang Bandaraya Johor Bahru. 1,330,000 itu populasi bagi Daerah Johor Bahru dan Daerah Johor Bahru ini terdapat bandar yang lain yang bukan sebahagian daripada Bandaraya Johor Bahru. Oleh itu populasi bagi Daerah Johor Bahru tidak sepatutnya diceritakan di sini. Jika boleh, itu pun diceritakan di bahagian kawasan metropolitan Johor Bahru sahaja tetapi bukan Bandaraya Johor Bahru. Yong H Lim(bincang) 03:27, 7 January 2015 (UTC)
Sila rujuk link ini. - Pihak Berkuasa Tempatan. Baca dengan teliti, semua kerajaan tempatan di Malaysia terdapat dalam link tersebut. Link ini merupakan dokumen rasmi dan dapat buktikan semua yang saya ingin beritahu. Di bawah nama kerajaan tempatan mempunyai populasinya. Yong H Lim(bincang) 05:19, 8 January 2015 (UTC)
Siapa beritahu anda Majlis Bandaraya mestilah besar daripada Majlis Perbandaran? Adakah Anda tahu kerajaan tempatan kedua hingga keempat terbesar di Malaysia bukan Majlis bandaraya? Segala maklumat anda boleh dapat di link di atas. Sila baca dengan teliti sebelum reply saya. Yong H Lim(bincang) 05:23, 8 January 2015 (UTC)

Sekolah Baru

Sekolah Menengah Kebangsaan Terusan, Lahad Datu, Sabah

Harap maaf

Yosri, mengapa padamkan rencana yang saya cipta tanpa berbincang mengenai cadangan menghapuskannya atau tidak? Razirchen (bincang) 13:54, 26 November 2014 (UTC)[balas]

You cannot escape, Yosri. Why all the fuss about the topic, Perihal Orang Melayu? Haram sangat ke topik ini? This Wikipedia is supposed to be a free encyclopedia that anyone can edit... Let's just say that if I m a admin in this wiki and you're the ordinary user, then I deleted your article without suggesting a speedy deletion discussion first? How do feel when I do that? Lastly, what's your next plan, blocking me? Sampaikan Wikipedia Bahasa Melayu pun nak dipolitikkan juga ke? This is way beyond my patience. Bak pepatah orang Melayu, berani kerapa benar, takut kerana salah. Kenapa, nak tengok saja ke perubahan terkini, tengok dengan perhati apa saya dan pengguna lain buat kat wiki bm ni tanpa awak sunting apa-apa? Ke awak ada akaun lain kat wiki bm ini? Ataupun awak sunting gunakan alamat IP? - Razirchen (bincang) 10:39, 1 Disember 2014 (UTC)[balas]

Lencana SBP

Rencana Sekolah Berasrama Penuh telah diberi wajah baru dengan maklumat yang lebih lengkap mengenai SBP. Terdapat lencana/logo sekolah SBP dalam senarai SBP dalam rencana tersebut. Terdapat beberapa sekolah yang masih belum mempunyai lencana sekolah yang dimuatnaik ke Wikipedia. Terdapat juga lencana sekolah lama yang tidak dikemaskini kepada logo baru. Oleh itu, saya berharap jasa baik saudara dapat memuatnaik lencana-lencana sekolah SBP supaya senarai SBP menjadi lengkap. Joanna20 (bincang) 06:19, 27 November 2014 (UTC)[balas]

Hapus

Hai Yosri, adakah laman Cikgu abdul moluk abdullah sani perlu dipadam? - Muhd Aiman65 (bincang) 7:09 6 Disember 2014

Mengenai polisi sekatan terhadap pengguna alamat IP

Assalamualaikum. Saya menerima cadangan daripada @Ab8: untuk menguatkuasakan polisi sekatan terhadap pengguna yang tidak berdaftar. Sekatan ini akan mengurangkan bilangan pengguna baharu yang mencipta laman berunsurkan karut nyata, laman cubaan, dan sebagainya. Apa pendapat saudara berkaitan hal ini ? Perlukah kita mengikut polisi di laman English Wikipedia ? Pengguna baharu akan diwajibkan mendaftar sebelum menyunting atau memuat naik gambar. Saya faham kekangan ini mungkin melecehkan penyunting baharu di Wikipedia Bahasa Melayu kerana banyak prosedur perlu dilakukan (pengesahan e-mel, kata laluan). Sekian, terima kasih. Irfanshaharuddin (bincang) 06:58, 20 Disember 2014 (UTC)[balas]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Sebuah teg telah diletakkan pada Sekolah Menengah Pertama Putra 1 yang memohonkan supaya ia dihapuskan dari Wikipedia dengan segera. Ini telah dibuat di bawah bahagian R2 kriteria untuk penghapusan segera, kerana rencana itu kelihatan sebagai sebuah rencana bahasa asing yang telah disalin dan ditampal daripada projek Wikimedia yang lain, atau telah ditranswikikan keluar ke projek yang lain. Sila lihat Wikipedia:Terjemahan untuk mempelajari tentang permintaan untuk, serta penyelarasan, terjemahan dari Wikipedia bahasa asing ke dalam Bahasa Melayu.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Azim Melaka (bincang) 04:57, 1 Januari 2015 (UTC)[balas]

Selamat Tahun Baru!

Selamat datang 2015!!!
Hai Yosri:
Mulakanlah tahun baharu ini dengan kebahagiaan dan biarkanlah yang lampau sebagai iktibar. Terima kasih atas segala jasa dan sumbangan anda ke atas Wikipedia. Selamat Tahun Baharu 2015 dan selamat menyunting! Maaf lambat mengucap :P --توفيق بينچڠ 13:26, 1 Januari 2015 (UTC)[balas]



Undi Malaysiaboy

Anda dijemput untuk mengundi saudara @Malaysiaboy: sebagai penyelia Wikipedia bahasa Melayu. Untuk mengundi sila ke laman ini. Terima kasih. SNN95 09:44, 2 Januari 2015 (UTC)[balas]

re:Gerugu Dam

If you look at the picture there it reads Gerugu. Did the 'l' of Gerugul fall down or is it another dam? I'd been mapping the dam on OSM - therefore I ask. ;-) --Katpatuka (bincang) 16:29, 4 Januari 2015 (UTC)[balas]

Tahukah anda? Najib Razak main golf dengan Presiden Obama di Hawaii

Najib Razak dikritik rakyat Malaysia serta Dr Mahathir kerana sibuk bermain golf dengan Presiden Obama di Hawaii, Amerika Syarikat sedangkan lebih daripada 100,000 rakyat negara sendiri dilanda banjir besar. http://www.washingtonpost.com/blogs/post-politics/wp/2014/12/25/world-leader-criticized-for-playing-golf-in-hawaii-but-its-not-obama-this-time/

Kenapa sibuk pasal orang lain. Dia pergi sebelum banjir dan segera balik ketika banjir. Lihat pula Banjir: Anwar kata tak ada tiket. Anda hanya tahu mengkritik tetapi tiada memberitahu apa sumbangan anda. Oh! rupanya tiada. Hanya tahu vandal. Yosri (bincang) 23:19, 5 Januari 2015 (UTC)[balas]

Biasalah tu @Yosri:, kalau dah namanya pembangkang kerjanya hanya tahu membangkang je kerjanya.Azim Melaka (bincang) 11:30, 6 Januari 2015 (UTC)[balas]

"peta" link next to koordinat

Do you know that you can have a small "peta" link next to coordinates which allows to display a map inside an article? I activated it just for me under Pengguna:Katpatuka/common.js but it can be done globally as discribed under de:Wikipedia:WikiProjekt_Georeferenzierung/Anwendungen/OpenStreetMap/en#Installation. --Katpatuka (bincang) 14:15, 6 Januari 2015 (UTC)[balas]

Maybe by a more computer savvy sysop. Yosri (bincang) 14:19, 6 Januari 2015 (UTC)[balas]

Undian Malaysiaboy

Saya rasa undian untuk saudara Malaysiaboy dah boleh ditamatkan sebab dah mencapai 14 undian dan sudah lebih seminggu. Tujuannya juga bagi mengelakkan kadar vandalisme lebih berterusan.Azim Melaka (bincang) 12:14, 9 Januari 2015 (UTC)[balas]

Undian @Malaysiaboy: sudah ditamatkan. Boleh tak awak ubah status hak penggunanya? SNN95 15:32, 10 Januari 2015 (UTC)[balas]

Pengundian pengguna 26 Ramadan sebagai penyelia

Anda dijemput mengundi 26 Ramadan sebagai penyelia. Undian boleh dilakukan di sini. SNN95 19:08, 9 Januari 2015 (UTC)[balas]

Bahasa atau dialek

Assalamualaikum, saudara Yosri.

Saya juga sebenarnya bersetuju dengan pendapat saudara tentang judul bahasa Melayu Pahang yang seharusnya adalah dialek atau logat Pahang tetapi mungkin karena tiada syarat-syarat yang diterima umum bagi membedakan bahasa dan loghat. Jika judul dialek atau logat Pahang digunakan berbanding bahasa Melayu Pahang, Wikipedia Bahasa Melayu juga seharusnya ditukar kepada Wikipedia Bahasa Malaysia karena Wikipedia Bahasa Melayu juga dipergunakan di negara Brunei Darussalam dan Singapura. Dialek atau logat Pahang tiada di negara Brunei Darussalam dan Singapura bahkan nama negara bahagian itu pun tidak terdapat dalam negara-negara tersebut. Bahasa Melayu Pahang boleh sahaja digunakan karena ianya membawa arti yang sama dengan dialek atau logat Pahang. Kecuali jika bahasa Pahang digunakan sebagai judul bagi artikelnya. Berbeda dengan bahasa Iban, yang tidak disebut sebagai dialek atau logat Iban karena perbendaharaan katanya amat berbeda dengan bahasa Melayu Standar. Bahasa Melayu Pahang dipergunakan kerana hanya penutur dialek atau logat Pahang sahaja yang bertutur dengan cara seperti itu dan mempunyai kosakata seperti koi, merenin, mahana, dll. dibandingkan bahasa Melayu Kelantan, Kedah, Brunei. Bahasa Melayu Pahang dipergunakan karena ianya tidak saling dipahami oleh penutur bahasa Melayu Sarawak dan sejumlah penutur bahasa Melayu daripada daerah lainnya.113.210.0.1 03:13, 11 Januari 2015 (UTC)[balas]

Pelantikan penyelia di WIkiKamus

Saya dan @Malaysiaboy: sedang mengembangkan kamus ini dan sangat memerlukan penyelia yang aktif. Kami menghadapi kesukaran untuk menyunting bahagian yang memerlukan pengesahan pentadbir. Jadi kami berharap sangat supaya kami boleh ambil alih dan mengembangkan kamus ini di samping WBM. Harap maklum... SNN95 13:17, 27 Januari 2015 (UTC)[balas]

Halo, Yosri, tolong ditambahkan juga Spam Blacklistnya di Wiki ini per m:User:COIBot/XWiki/rwpbsd.com di sini MediaWiki:Spam-blacklist. Terima kasih. Salam.-AldNon/SWMT 13:11, 2 Februari 2015 (UTC)[balas]

Pencalonan Senarai persatuan di Malaysia untuk dihapuskan

Satu perbincangan sedang berlaku sama ada rencana Senarai persatuan di Malaysia adalah sesuai untuk dimasukkan dalam Wikipedia mengikut polisi dan panduan Wikipedia atau rencana ini semamangnya perlu dihapuskan.

Rencana sedang dibincangkan di Wikipedia:Permohonan memadam laman/Senarai persatuan di Malaysia sehingga kata sepakat dicapai, dan sesiapa sahaja dialu-alukan untuk menyumbang kepada perbincangan. Pencalonan akan menjelaskan dasar-dasar dan garis panduan yang menjadi kebimbangan. Perbincangan tertumpu kepada bukti yang berkualiti tinggi dan dasar-dasar dan garis panduan kami.


Pengguna boleh menyunting rencana semasa perbincangan, termasuk untuk memperbaiki rencana untuk menangani kebimbangan yang dibangkitkan dalam perbincangan. Walau bagaimanapun, jangan buang notis rencana untuk penghapusan dari bahagian atas rencana. SNN95 09:02, 3 Februari 2015 (UTC)[balas]

berbagai rujukan

untuk perubahan angklung dan barongan tlah dapatkan pada sebuah media indonesia dan tentunya para tetua, seharusnya bang yasri tak rubah yang tlah rubah untuk betulnya

apakah bang yosri akan turut membela yang tak faham atau yang sebetulnya. saat ini kaum muda melayu telah banyak ambil barongan di ponorogo, tetapi ringgit pun tak cukup beli yang berukuran raksasa hanya dapat ukuran satu meter saja. karena pangeran Allah tak kan pernah tidur dan tahuyang salah dan benar

barongan sendiri di ponorogo telah mendapatkan cahaya dari animesme dinamisme yang lebih condong ke yahudi, hindu, budha dan islam setelah 500 tahon yang lalo

http://kotareyog.com/melirik-malaysia-rasa-ponorogo/ Oleh Dubaya

Sila masukkan hanya bahan dari sumber sahih. Sila baca https://id.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Pemastian Yosri (bincang) 15:11, 12 Februari 2015 (UTC)[balas]

ms.wikt lagi sekali

Saya lihat anda mendapat mesej dari steward@meta berkenaan status pentadbir. Jika anda menghadapi kesukaran untuk mengawal kesemua wiki, biaralah saya dan @Malaysiaboy: sahaja yang menyelia. Saya sudah melaporkan kepada steward berkenaan ini dan keputusan di tangan awak sama ada mahu lepaskan wikt dan berikan kepada kami atau pegang selamanya? SNN95 11:51, 17 Februari 2015 (UTC)[balas]

Saya mahu menambah ruang nama baru bagi mswikt, bagaimana ya? SNN95 15:38, 21 Februari 2015 (UTC)[balas]
Hello? Masih menunggu tunjuk ajarmu sifu... :D SNN95 09:18, 23 Februari 2015 (UTC)[balas]
Saya tahu awak sibuk. Ajarlah saya bila ada kelapangan. Saya berharap dapat belajar cara nak tambah ruang nama tu nanti... SNN95 03:06, 28 Februari 2015 (UTC)[balas]

Kuih Adrasam

Jika anda benar sila berikan bukti atau rujukan.

Kuih Tradisional Mealyu

Kebanyakan artikle berkaitan Kuih traditional Melayu tiada rujukan.Sila tambah rujukan.Terima Kasih atas usaha anda.

Kuih Tradisionak Melayu

Adakah anda tidak mengikut standard article di Wikipedia. Jawapan anda untuk meletakan rujukan secara perlahan-lahan tidak boleh diterima. Sila letakan rujukan bersama-sama article baru yang dicipta ataupun link article itu dengan article berbahasa English. saya boleh nominasikan article tersebut untuk dipadamkan tetapi kerana tidak ingin mengambil tindakan seperti tersebut kerana article tersebut berkaitan tradisi masyarakat Malaysia. Sila beri rujukan secepat yang mungikn.Terima Kasih.

AutoWikiBrowser

Halo, Pak Yosri!

Saya ingin menyapa pengguna baru dengan bot yang memakai mesin AWB. Apakah bot saya harus membuat suntingan minimal 500 sebelum mengajukannya kemari? Salam. Wagino 20100516 (bincang) 14:22, 6 Mac 2015 (UTC)[balas]

@Yosri: -- Wagino 20100516 (bincang) 14:10, 8 Mac 2015 (UTC)[balas]
Terima kasih, Pak. Saya telah mengusulkan status bot di sini, harapannya anda dapat menyokong dengan memberikan status tersebut. Namun bot tersebut rencananya akan saya gunakan untuk menyapa pengguna baru dengan mesin AWB. Pertanyaannya, apakah bot saya harus membuat suntingan minimal 500 sebelum mengajukannya kemari? Jika benar berarti bot saya harus menyapa pengguna baru minimal 500 orang secara manual sebelum diizinkan memakai mesin AWB. Salam. Wagino 20100516 (bincang) 00:59, 11 Mac 2015 (UTC)[balas]
@Yosri: -- Bagaimana dengan permohonan status bot saya, Pak? Wagino 20100516 (bincang) 12:55, 26 Mac 2015 (UTC)[balas]
Terima kasih banyak atas kepercayaan yang telah Bapak berikan. Wassalam. Wagino 20100516 (bincang) 12:48, 27 Mac 2015 (UTC)[balas]

Mohon maaf sebelumnya, Pak! Saya minta tolong satu lagi, yaitu persetujuan atas pemakaian mesin AWB di Wiki ini. Salam. Wagino 20100516 (bincang) 15:30, 27 Mac 2015 (UTC)[balas]

Terima kasih (lagi) saya sampaikan kepada anda atas persetujuan ini. Wassalam. Wagino 20100516 (bincang) 18:51, 27 Mac 2015 (UTC)[balas]

Hidayah Melayu

Berkenaan dengan maklumat pada rencana Silat Hidayah Melayu, salasilah silat ini tiada maklumat bertulis sebelum ini dan segala maklumat yang telah diisi adalah hasil daripada sesi lisan daripada sumber yang amat di percayai. Penulisan ini adalah bertujuan untuk menyimpan maklumat yang sebenar mengenai sejarah silat ini supaya dapat menjadi rujukan di masa hadapan. Pihak kami akan cuba memperbaiki cara penulisan yang betul bagi memastikan maklumat yang di tulis adalah sahih. Pihak kami juga adalah pengguna baru dalam penulisan di laman wikipedia ini. Harap maklum. Yang Benar; Pesilat Hidayah Melayu

Perbadanan Kota Buku Wiki Page

Hi Yosri, Terima Kasih

minta tolong boleh?

anda penyelia, bukan? bolehkah anda delete kan laman ini, kerana saya sudah buatkan yang satu lagi... terima kasih... Sir Daniel O' Rashid (bincang) 10:57, 13 April 2015 (UTC)[balas]