Rahimidin Zahari: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tarikh meninggal dunia
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 12: Baris 12:
|alma_mater = [[Universiti Sains Malaysia]]
|alma_mater = [[Universiti Sains Malaysia]]
|occupation = [[pengarang]] majalah [[Pentas]], [[penyair]]
|occupation = [[pengarang]] majalah [[Pentas]], [[penyair]]
|years_active = 1991–present
|years_active = 1991–2015
|salary =
|salary =
|networth =
|networth =
Baris 29: Baris 29:
}}
}}


'''Rahimidin Zahari''' (1968-2015) adalah penulis dari [[Malaysia]].
'''Rahimidin Zahari''' (1968-14 Mei 2015) adalah penulis dari [[Malaysia]]. Beliau adalah Bendahari [[Persatuan Penulis Nasional Malaysia]] ([[Pena]]).


Rahimidin Zahari dilahirkan di Peringat, [[Kota Bharu]], [[Kelantan]].
Rahimidin Zahari dilahirkan di Peringat, [[Kota Bharu]], [[Kelantan]]. Menerima pendidikan rendah dan menengah [[Kelantan]]. Memperolehi Ijazah Sarjana Muda Seni Halus dari [[Universiti Sains Malaysia]], dan Diploma Pengurusan Seni dari [[Universiti Malaya]]. Menulis dalam semua genre sastera dan menangi pelbagai hadiah untuk kesusasteraan di peringkat kebangsaan seperti Hadiah Penulis Muda Terbaik Cerpen Esso-Gapena, Hadiah Puisi Kebangsaan Shapadu-Gapena, Hadiah Puisi Kebangsaan Esso-Gapena, Anugerah Sastera Islam Darul Imam, Hadiah Puisi Islam Yayasan Pelajar, Hadiah Sastera Kelantan, Hadiah Utusan Exxon-Mobil, Hadiah Sastera Perdana dan banyak lagi.


Menerima pendidikan rendah dan menengah [[Kelantan]]. Memperolehi Ijazah Sarjana Muda Seni Halus dari [[Universiti Sains Malaysia]], dan Diploma Pengurusan Seni dari [[Universiti Malaya]]. Menulis dalam semua [[genre]] sastera dan menangi pelbagai hadiah untuk kesusasteraan di peringkat kebangsaan seperti Hadiah Penulis Muda Terbaik Cerpen Esso-Gapena, Hadiah Puisi Kebangsaan Shapadu-Gapena, Hadiah Puisi Kebangsaan Esso-Gapena, Anugerah Sastera Islam Darul Imam, Hadiah Puisi Islam Yayasan Pelajar, Hadiah Sastera Kelantan, Hadiah Utusan Exxon-Mobil, Hadiah Sastera Perdana dan banyak lagi.
Telah menerbitkan 15 buah buku perseorangan dan lebih 60 buah kumpulan karya bersama penulis lain. Judul bukunya seperti Lakaran Kampung, Cempaka Putih, Pewaris, Wira Sekolah, Sekepal Tanah, Matahari Berdoa, Di Kebun Khatulistiwa, Zamok Iz Peska (Istana Pasir) - sebuah kumpulan puisi terjemahan dalam bahasa Rusia di [[Moscow]], Aksara, Perjalanan Salik, Rawana (dwibahasa Melayu-Inggeris) dan Perahu Fansuri. Dramanya yang pernah dipentaskan Muzikal [[Puteri Hang Li Po]], Suzana @60. Teater Tari Pentas, Muzikal Putra, Mahsuri, Rebab Berbisik, Dalang dan Bidan Ketujuh. Puisinya telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa dunia seperti [[Inggeris]], [[Russia]], [[Portugis]], [[Korea]], [[Arab]] dan [[Thailand]].


Beliau telah menerbitkan 15 buah buku perseorangan dan lebih 60 buah kumpulan karya bersama penulis lain. Judul bukunya seperti Lakaran Kampung, Cempaka Putih, Pewaris, Wira Sekolah, Sekepal Tanah, Matahari Berdoa, Di Kebun Khatulistiwa, Zamok Iz Peska (Istana Pasir) - sebuah kumpulan puisi terjemahan dalam bahasa Rusia di [[Moscow]], Aksara, Perjalanan Salik, Rawana (dwibahasa Melayu-Inggeris) dan Perahu Fansuri. Dramanya yang pernah dipentaskan Muzikal [[Puteri Hang Li Po]], Suzana @60. Teater Tari Pentas, Muzikal Putra, Mahsuri, Rebab Berbisik, Dalang dan Bidan Ketujuh. Puisinya telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa dunia seperti [[Inggeris]], [[Russia]], [[Portugis]], [[Korea]], [[Arab]] dan [[Thailand]].
Mewakili negara ke Second Asean Writers Conference (1995), Festival Istiqlal (1995), International World Theatre Congres anjuran UNESCO (2005), Program Penataran MASTERA (2006) dan Korea-Asean Poets Literature Festival (2010), “The Makyung Spiritual Dance Heritage: Seminar And Performances”, di [[Bangkok]], Thailand (2011), “1st Asian Theatre Professionals Congress”, Chongqing, China (2011) dan “ASEAN-KOREA Culture and Arts Forum (2012) Bukunya “Makyung: The Mystical Heritage of Malaysia” dilancarkan di Frankfurt International Book Fair (2010)


Beliau wewakili negara ke Second Asean Writers Conference (1995), Festival Istiqlal (1995), International World Theatre Congres anjuran UNESCO (2005), Program Penataran MASTERA (2006) dan Korea-Asean Poets Literature Festival (2010), “The [[Makyung]] Spiritual Dance Heritage: Seminar And Performances”, di [[Bangkok]], Thailand (2011), “1st Asian Theatre Professionals Congress”, [[Chongqing]], [[China]] (2011) dan “ASEAN-KOREA Culture and Arts Forum (2012) Bukunya “Makyung: The Mystical Heritage of Malaysia” dilancarkan di [[Frankfurt]] International Book Fair (2010)
Sekarang bertugas di sebagai Pengurus Panggung di [[Istana Budaya]] dan Editor Majalah Pentas. Beliau menghembuskan nafas terakhir pada 14 Mei 2015 kerana strok.

Sekarang bertugas di sebagai Pengurus Panggung di [[Istana Budaya]] dan Editor Majalah Pentas.

==Meninggal dunia==
Rahimidin Zahari menghembuskan nafas terakhir pada 14 Mei 2015 kerana [[strok]] di [[Hospital Sungai Buloh]] , [[Kuala Lumpur]] . Pengerusi Pena Dr [[Mohamad Saleeh Rahamad]] memaklumkan bahawa Rahimidin Zahari berhadapan dengan [[koma]] beberapa hari selepas menjalani pembedahan pendarahan otak akibat penyakit [[darah tinggi]]. <ref>[http://www.malaysiakini.com/news/298386 Sasterawan Rahimidin Zahari meninggal dunia]</ref>


==Hasil penulisan==
==Hasil penulisan==
Baris 63: Baris 68:
* Antologi Cerpen Malaysia-Indonesia (penyelenggara), ITBM & YOI, 2013.
* Antologi Cerpen Malaysia-Indonesia (penyelenggara), ITBM & YOI, 2013.
[[Kategori:Penulis Malaysia]]





[[Kategori:Penulis Malaysia]]

Semakan pada 16:56, 14 Mei 2015

Rahimidin Zahari
Rahimidin Zahari
Kelahiran
Rahimidin Zahari

(1968-03-28) 28 Mac 1968 (umur 56)
Bacah Keranji, Kelantan
PendidikanUniversiti Sains Malaysia
Pusat pendidikanUniversiti Sains Malaysia
Pekerjaanpengarang majalah Pentas, penyair
Tahun aktif1991–2015

Rahimidin Zahari (1968-14 Mei 2015) adalah penulis dari Malaysia. Beliau adalah Bendahari Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena).

Rahimidin Zahari dilahirkan di Peringat, Kota Bharu, Kelantan.

Menerima pendidikan rendah dan menengah Kelantan. Memperolehi Ijazah Sarjana Muda Seni Halus dari Universiti Sains Malaysia, dan Diploma Pengurusan Seni dari Universiti Malaya. Menulis dalam semua genre sastera dan menangi pelbagai hadiah untuk kesusasteraan di peringkat kebangsaan seperti Hadiah Penulis Muda Terbaik Cerpen Esso-Gapena, Hadiah Puisi Kebangsaan Shapadu-Gapena, Hadiah Puisi Kebangsaan Esso-Gapena, Anugerah Sastera Islam Darul Imam, Hadiah Puisi Islam Yayasan Pelajar, Hadiah Sastera Kelantan, Hadiah Utusan Exxon-Mobil, Hadiah Sastera Perdana dan banyak lagi.

Beliau telah menerbitkan 15 buah buku perseorangan dan lebih 60 buah kumpulan karya bersama penulis lain. Judul bukunya seperti Lakaran Kampung, Cempaka Putih, Pewaris, Wira Sekolah, Sekepal Tanah, Matahari Berdoa, Di Kebun Khatulistiwa, Zamok Iz Peska (Istana Pasir) - sebuah kumpulan puisi terjemahan dalam bahasa Rusia di Moscow, Aksara, Perjalanan Salik, Rawana (dwibahasa Melayu-Inggeris) dan Perahu Fansuri. Dramanya yang pernah dipentaskan Muzikal Puteri Hang Li Po, Suzana @60. Teater Tari Pentas, Muzikal Putra, Mahsuri, Rebab Berbisik, Dalang dan Bidan Ketujuh. Puisinya telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa dunia seperti Inggeris, Russia, Portugis, Korea, Arab dan Thailand.

Beliau wewakili negara ke Second Asean Writers Conference (1995), Festival Istiqlal (1995), International World Theatre Congres anjuran UNESCO (2005), Program Penataran MASTERA (2006) dan Korea-Asean Poets Literature Festival (2010), “The Makyung Spiritual Dance Heritage: Seminar And Performances”, di Bangkok, Thailand (2011), “1st Asian Theatre Professionals Congress”, Chongqing, China (2011) dan “ASEAN-KOREA Culture and Arts Forum (2012) Bukunya “Makyung: The Mystical Heritage of Malaysia” dilancarkan di Frankfurt International Book Fair (2010)

Sekarang bertugas di sebagai Pengurus Panggung di Istana Budaya dan Editor Majalah Pentas.

Meninggal dunia

Rahimidin Zahari menghembuskan nafas terakhir pada 14 Mei 2015 kerana strok di Hospital Sungai Buloh , Kuala Lumpur . Pengerusi Pena Dr Mohamad Saleeh Rahamad memaklumkan bahawa Rahimidin Zahari berhadapan dengan koma beberapa hari selepas menjalani pembedahan pendarahan otak akibat penyakit darah tinggi. [1]

Hasil penulisan

  • Pewaris (Novel) Fajar Bakti, 1995.
  • Cempaka Putih (Kumpulan Cerpen) DBP, 1994.
  • Sekepal Tanah (Kumpulan Puisi) DBP, 1995
  • Matahari Berdoa (Kumpulan Puisi), Gema, 1998.
  • Di Kebun Khatulistiwa (Kumpulan Puisi), DBP, 2005
  • Muzikal Puteri Hang Lipo (Drama), Istana Budaya, 2006
  • Suzana@60 (Drama), Istana Budaya, 2006
  • Aksara (Kumpulan Puisi), Ilmu Bakti, 2009.
  • Perjalanan Salik (Kumpulan Puisi) Pustaka Nusa, 2009
  • Zamok Iz Peska (Kumpulan Puisi dwibahasa Russia-Melayu), Moskwa, 2009
  • Perahu Fansuri (Kumpulan Puisi)Sindikit Soljah, 2011
  • Rawana (Kumpulan Puisi dwibahasa Melayu-Inggeris) Pustaka Nusa, 2012
  • Orang Perjuangan : antologi drama / diselenggara oleh : Rahimidin Zahari & Shamsudin Othman.: Ilmu Bakti, 2009.
  • Makyung : The Mystical Heritage of Malaysia /(editor) Rahimidin Zahari & Sutung Umar Rs: Institut Terjemahan Negara Malaysia, 2010.
  • Makyung : Warisan Mistik Malaysia /(editor) Rahimidin Zahari & Sutung Umar Rs: Institut Terjemahan Negara Malaysia, 2010.
  • Pak Samad di Mata Kami (editor): Institut Terjemahan & Buku Malaysia, 2012
  • Pengakuan Penyair (editor) Rahimidin Zahari & Shamsudin Othman, ITBM, 2012
  • Melangkaui Jambatan Kedua: Cerpen Terpilih Malaysia-Singapore (editor) Rahimidin Zahari & Kartini Anwar, ITBM/NAC, 2012.
  • Wayang Kulit - Shadow Play The Epic of The Malaysia Archipelago, ITBM, 2013.
  • Bayang Beringin (Kumpulan Puisi), ITBM, 2013.
  • Cikgu Shahnon di Mata Kami (editor), ITBM, 2013.
  • Antologi Cerpen Malaysia-Indonesia (penyelenggara), ITBM & YOI, 2013.