Fairy Tail: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hongqilim (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hongqilim (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28: Baris 28:
| network = [[TV Tokyo]],
| network = [[TV Tokyo]],
| network_en = [[Animax Asia]]<br />[[Ntv7]]<br />[[8tv]] (Alih bahasa: Mandarin)
| network_en = [[Animax Asia]]<br />[[Ntv7]]<br />[[8tv]] (Alih bahasa: Mandarin)
| licensor = [[Funimation]]
| licensor = [[Funimation]] ([[Amerika Utara]])<br>[[Madman Entertainment]] ([[Australia]])<br>[[Manga Entertainment]] ([[United Kingdom]])
| first = {{Unbulleted list|{{Start date|2009|10|12}}&nbsp;– {{End date|2013|3|30}}}} '''Disambung semula:'''<br />{{Start date|2014|4|5}}<!-- Anime ini dilancarkan semula sebagai kesinambungan daripada siri asal di bawah tajuk yang sama. Mana-mana percubaan untuk menukar tarikh akan cepat dibalikkan. Terima kasih. -->
| first = {{Unbulleted list|{{Start date|2009|10|12}}&nbsp;– {{End date|2013|3|30}}}} '''Disambung semula:'''<br />{{Start date|2014|4|5}}<!-- Anime ini dilancarkan semula sebagai kesinambungan daripada siri asal di bawah tajuk yang sama. Mana-mana percubaan untuk menukar tarikh akan cepat dibalikkan. Terima kasih. -->
| last = kini
| last = kini

Semakan pada 09:17, 7 Ogos 2015

Fairy Tail
Halaman hadapan jilid yang diterbitkan oleh Kodansha
GenreAksi, Pengembaraan, Fantasi
Manga
PengarangHiro Mashima
PenerbitJepunKodansha
DemografikShōnen
Majalah AsalMajalah Shonen Mingguan
Majalah LainKreko
Tarikh Pengeluaran2 Ogos 2006 – kini
Jilid63 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahShinji Ishihara
Skrip/PenulisMasashi Sogo
Lagu/MuzikYasuharu Takanashi
StudioA-1 Pictures, Satelight (001-175),
Bridge (176-kini)
Dilesenkan olehFunimation (Amerika Utara)
Madman Entertainment (Australia)
Manga Entertainment (United Kingdom)
Penyiaran AsalTV Tokyo,
Penyiaran bahasa InggerisAnimax Asia
Ntv7
8tv (Alih bahasa: Mandarin)
Tarikh tayangan
  • 12 Oktober 2009 (2009-10-12) – 30 Mac 2013 (2013-03-30)
Disambung semula:
5 April 2014 (2014-04-05)
kini
Episod278 (Senarai episod)
Video animasi original
PengarahShinji Ishihara
Skrip/PenulisMasashi Sogo
Lagu/MuzikYasuharu Takanashi
StudioA-1 Pictures, Satelight
Dikeluarkan pada15 April 2011 - 16 Ogos 2013
Episod6 (Senarai episod)
Filem anime
Fairy Tail the Movie: Phoenix Priestess
PengarahMasaya Fujimori
Skrip/PenulisMasashi Sogo
Lagu/MuzikYasuharu Takanashi
StudioA-1 Pictures
Dikeluarkan pada18 Ogos 2012
Jangka masa tayangan86 minit
Manga
Fairy Tail Zero (Jepun: フェアリーテイル ゼロ, Hepburn: Fearī Teiru Zero, ditulis seperti FAIRY TAIL ZERØ)
PengarangHiro Mashima
PenerbitKodansha
DemografikShōnen
Majalah AsalMajalah Bulanan Fairy Tail
Tarikh Pengeluaran17 Julai 2014 – kini
Manga
Tale of Fairy Ice Trail ~Miracle of Ice~ (Jepun: TALE of FAIRY TAIL ICE TRAIL~氷の軌跡~, Hepburn: Tale of Fairy Ice Trail ~Kōri no Kiseki~)
PengarangYūsuke Shirato
PenerbitKodansha
DemografikShōnen
Majalah AsalMajalah Bulanan Fairy Tail
Tarikh Pengeluaran17 Julai 2014 – kini
Karya berkaitan
Portal Anime dan Manga

Fairy Tail (Jepun: フェアリーテイル, Hepburn: Fearī Teiru) ialah manga daripada mangaka Hiro Mashima. Sirinya bermula di Majalah Shōnen sejak 2 Ogos 2006 dan telah diterbitkan oleh Kodansha dalam 63 jilid tankōbon; bab-bab individu yang diterbitkan dalam jilid tankōbon oleh Kodansha, dengan siri pertama diterbitkan pada 15 Disember 2006, dan jilid ke-63 diterbitkan pada 26 Julai 2017. Fairy Tail ini mengisahkan pengembaraan Lucy Heartfilia, seorang ahli sihir (Jepun: 魔導士, Hepburn: madōshi),[1] remaja yang menyertai persatuan ahli sihir dan mewujudkan kumpulan diantara ahli persatuan itu iaitu Natsu Dragneel yang sedang mencari naga bernama Igneel.

Versi anime dihasilkan oleh A-1 Pictures dan Satelight telah menayangkan 175 buah episod siri televisyen di saluran TV Tokyo sejak 2009. Studio A-1 Pictures juga telah menghasilkan empat animasi video original (OVA) dan filem animasi, Fairy Tail the Movie: The Phoenix Priestess, dan OVA yang ke-5 untuk sekuel pendek selepas filem animasi. Siri Fairy Tail sebenarnya telah tamat pada episod 175 di Jepun (30 Mac 2013).[2] Walaubagaimanapun sehari selepas tamat episod, Hiro Mashima pelukis manga ini mengisytiharkan dalam Twitternya bahawa Fairy Tail akan disiarkan semula mulai Episod 1 di TV Tokyo 6 dan bertajuk Fairy Tail Best! pada 4 April 2013 dan ditayangkan pada setiap hari Khamis pukul 5.30 petang.[3][4][5] Pada 11 Julai 2013, Mashima mengumumkan sekuel anime dapat lampu hijau.[6] Pada 28 Disember 2013, beliau mengumumkan sekali lagi tarikh sebenar sambungan anime pada April 2014.[7] Lagi sekali dalam Majalah Shōnen Mingguan pada isu ke-13 bagi tahun 2014 telah menyatakan tarikh sebenar anime akan disambung pada 5 April 2014, setiap hari Sabtu pukul 10.30 pagi (JST) di TV Tokyo 6.[8] Studio Satelight digantikan dengan studio Bridge.

Siri ini telah dilesenkan untuk keluaran bahasa Melayu di Malaysia oleh Comic House.[9] Lima belas jilid berbahasa Melayu telah diterbitkan sejak April 2015. Di Malaysia, anime disiarkan pada hari Khamis pukul 7:30 petang di Ntv7; juga bersiaran di Animax saluran Astro 715 sejak 2010 hingga 2015 sebanyak lima musim setiap Sabtu dan Ahad, empat episod berturut-turut pada pukul 7.30 malam;[10] dan juga bersiaran di 8tv setiap hari Sabtu pada pukul 3 petang.

Gambaran keseluruhan

Latar belakang

Dunia Fairy Tail, dipanggil sebagai Earth-land (アースランド, Āsu Rando), didiami oleh manusia dan banyak kaum-kaum lain, termasuk makhluk catlike dipanggil Melebihi, naga, semangat bintang, dan binatang-binatang raksasa. Kebanyakan siri ini berlaku dalam Kingdom of Fiore (フィオーレ王国, Fiōre Ōkoku), sebuah negara fiksyen dalam Earth-land dengan penduduk sebanyak 17 juta orang, 10% daripada mereka adalah mampu melakukan magik.[11] Terdapat dua kategori magik: magik Ability (能力, Abiriti) membolehkan ahli sihir untuk menggunakan sihir daripada badan-badan mereka, dan magik Holder (所持, Horudā) membolehkan pengguna untuk menggunakan sihir dengan barangan.[12] Individu yang mengamalkan sihir sebagai profesion yang dikenali sebagai ahli-ahli sihir, yang bergabung untuk membentuk persatuan untuk mengasah kebolehan mereka dan memohon mereka kepada permintaan kerja yang dibayar, dibenarkan oleh majlis ahli-ahli sihir yang lebih tinggi. Siri ini juga mempunyai persatuan untuk profesion lain, termasuk saudagar, pengawal, pembunuh upahan, dan pemburu harta. Fairy Tail menampilkan lakrima (Jepun: 魔水晶, Hepburn: rakurima), bahan kristal yang boleh digunakan untuk menyimpan magik,[13] dan boleh berfungsi sebagai bola kristal untuk komunikasi,[14] dan beberapa lagi kegunaan lain.

Plot

Lucy Heartfilia adalah seorang ahli sihir (Jepun: 魔導士, Hepburn: madōshi) Celestial Spirit yang berusia 17 tahun telah melarikan diri dari rumah untuk menyertai Fairy Tail, sebuah persatuan yang huru-hara di kerajaan Fiore dan sesetengah ahli persatuan itu ramai menganggap mereka sebagai pemusnah. Lucy diajak menyertai persatuan oleh Natsu Dragneel, seorang ahli sihir dragon slayer (Jepun: 滅竜魔導士, Hepburn: doragon sureiyā) dari Fairy Tail yang berkebolehan seekor naga, seorang lelaki dari kerajaan Fiore sedang mencari bapa angkatnya, seekor naga yang bernama Igneel yang telah menghilangkan diri tujuh tahun yang lalu. Lucy membentuk satu kumpulan dengan Natsu bersama Happy, dan kemudiannya disertai oleh ahli sihir ais Gray Fullbuster dan ahli sihir pakaian perisai Erza Scarlet. Mereka berlima melaksanakan pelbagai misi bersama-sama, termasuk penaklukan haram persatuan "gelap" dan Etherious, roh-roh jahat yang dicipta oleh ahli sihir gelap purba Zeref. Mereka juga mendapat banyak sekutu dari persatuan dan negeri yang lain, termasuk Jellal Fernandez,Rakan zaman kanak-kanak Erza daripada yang Menara Syurga yang pada mulanya dicuci otak untuk berkhidmat kepada Zeref; Gajeel Redfox dan Wendy Marvell, dua dragon slayer yang naga penjaga mereka hilang bersama-sama dengan Igneel; Carla dan Panther Lily, ahli persatuan seperti Happy, sebuah kaum Exceed daripada dunia selari Edolas; Juvia Lockser, seorang perempuan hujan yang jatuh cinta dengan Gray dan berpendapat bahawa Lucy adalah saingan cintanya; dan Laxus Dreyar, seorang ahli sihir pembelot Fairy Tail dan cucu tuan persatuan ini, Makarov.

Semasa peperiksaan promosi diadakan di tanah suci Fairy Tail, Pulau Sirius (Jepun: 天狼島, Hepburn: Tenrō-jima), Natsu, Lucy, dan beberapa ahli persatuan mereka ditarik ke dalam konflik dengan persatuan yang gelap Grimoire Heart terhadap Zeref, yang telah hidup di pulau selama berabad-abad. Walaupun kekalahan Grimoire Heart itu, pertempuran menarik perhatian naga hitam jahat Acnologia, yang menyerang pulau itu. Walau bagaimanapun, ahli-ahli sihir dilindungi oleh semangat ketua pengasas Fairy Tail Mavis Vermillion, yang membeku dalam masa dengan sihir pertahanannya. Tujuh tahun kemudian, ahli-ahli sihir yang hilang kembali ke mendapati bahawa persatuan mereka telah menjadi yang paling lemah di dalam kerajaan, tetapi menuntut semula status mereka sebagai persatuan yang kuat dengan memenangi Permainan Magik Agung (Jepun: 大魔闘演武, Hepburn: Dai Matō Enbu) kejohanan ahli-ahli sihir. Semasa kejohanan itu mereka menangani persatuan kuat semasa seluruh Fiore Sabertoothdengan hanya 5 ahli-ahli sihir. Siri peristiwa berlaku di antara Tail Fairy dan ahli Sabertooth: Lucy mendapat cedera parah oleh Minerva, Natsu dan Gajeel berlawan dengan Sting dan Rogue yang mana Natsu menolak Gajeel ke dalam bawah tanah dan memenangi perlawanan itu, Erza juga melawan lebih daripada 100 syaitan membawa kembali gelaran sebagai Titania. Pertempuran demi pertempuran dan juga menyelesaikan rahsia latar belakang tinggi kerajaan ini, mereka mendapati bahawa seseorang meminta puteri untuk tidak pernah menutup pintu gerhana, dalam menyelamatkan ini mereka juga mendapati Masa Depan Lucy dan dia menyelamatkan Lucy dari serangan Rogue Masa Depan, membunuh dia dalam kejadian itu. Kemudian, Fairy Tail juga menggagalkan plot untuk membinasakan kerajaan menggunakan naga dibawa dari masa lalu yang jauh melalui Pintu Gerbang Eclipse (Jepun: エクリプス, Hepburn: Ekuripusu), dibantu oleh persatuan baru Jellal Crime Sorcière dan dragon slayer Sting, Rogue, dan Cobra.

Kemudian, Fairy Tail bertempur dengan Tartaros, sebuah persatuan gelap terdiri daripada Etherious yang bertujuan untuk memulihkan E.N.D., ketua mereka dan syaitan mutlak Zeref ini. Acnologia tiba sekali lagi untuk menghapuskan kedua-dua persatuan. Sebelum dia boleh berbuat demikian, Igneel dan satu lagi penjaga naga hilang muncul daripada badan-badan yang Slayers naga ', setelah tersembunyi dalam diri anak-anak mereka untuk memastikan mereka tidak menjadi seperti naga Acnologia, bekas manusia. Ahli-ahli sihir dan naga berjaya menghalang kebangkitan E.N.D. dan menghentikan serangan Acnologia ini. Walau bagaimanapun, Igneel terbunuh dalam pertempuran dengan Acnologia dan hilang dengan naga lain, yang sebelum ini telah hilang jiwa mereka kepada naga hitam. Natsu dan Happy memulakan perjalanan selama setahun untuk menyediakan untuk bertarung Acnologia dan membalas dendam kematian Igneel, dan Makarov membubarkan Fairy Tail. Sekembalinya mereka, kedua-dua mendapati bahawa ahli Fairy Tail yang telah pergi cara berasingan mereka di seluruh negara. Bersatu kembali dengan Lucy, mereka menyatakan untuk reformasi persatuan semasa berurusan dengan Zeref penyembah kultus Avatar. Selepas menghidupkan semula Fairy Tail dengan Erza sebagai ketua yang ketujuh, kini mereka mesti menyelamatkan Makarov yang telah hilang sejak pembubaran itu persatuan itu.


Di Sebalik Tabir

Selepas pembikinan manganya terdahulu, Rave Master, Hiro Mashima menemui jalan ceritanya agak sentimental dan menyedihkan, lalu jalan cerita Fairy Tail diwujudkan untuk memberi "kegembiraan [kepada semua orang]". Mashima merujuk magik dan ahli sihir untuk jalan cerita ini. Dia juga merujuk kawannya yang mabuk kenderaan ketika dia naik teksi bersama dalam perwatakan Natsu.[15] Selepas menyiapkan jalan cerita peribadi Natsu, Mashima memikirkan nama yang agak barat sangat tidak sesuai bagi pembaca Jepun. Apabila melukis jalan cerita utama Fairy Tail, Mashima mengambil masa selama lima hari untuk setiap satu episod:

Hari Aktiviti
Isnin Lakaran susunan panel manga telah disiapkan
Selasa Lakaran kasar dibuat
Rabu
Khamis
Jumaat
Menyiapkan lakaran penuh

Mashima biasanya akan terus menyambung melukis episod seterusnya selepas siap satu episod.[16] Bagi latar belakang setiap watak dalam siri ini, Mashima hanya merujuk kepada orang disekelilingnya sahaja. Bagi menonjolkan perhubungan antara anak dan bapa untuk watak Natsu dan Igneel, dia merujuk hubungannya sendiri dengan bapanya yang sudah meninggal dunia. Idea kelakar diilhamkan oleh pembantu manganya ketika berjenaka. Pendek cerita, semua idea dalam manganya berdasarkan pengalaman kehidupannya.[17]

Media

Manga

Ditulis dan dilukis oelh Hiro Mashima, Fairy Tail telah disirikan dalam Majalah Shōnen bermula 2 Ogos 2006. Setiap episod telah dijilidkan dan diterbitkan dalam Penjilidan Tankōbon oleh Kodansha sejak 15 Disember 2006. Sejak Mac 2013, Fairy Tail telah mempunyai 325 episod dan 36 penjilidan Tankōbon. Majalah Shonen Mingguan telah mengeluarkan edisi khas memaparkan crossover dengan manga Flunk Punk Rumble pada tahun 2008. Buku rasmi peminat, Fairy Tail + telah diterbitkan pada 17 Mei 2010 di Jepun. Lagi crossover dengan siri pertama Mashima Rave telah diterbitkan pada tahun 2011.[18] Sebuah isu khas Majalah Shōnen Mingguan, telah diterbitkan pada 19 Oktober 2013, menampilkan sebuah crossover kecil diantara Fairy Tail dan Nanatsu no Taizai oleh Nakaba Suzuki, di mana artis melukis yonkoma (komik empat petak) tentang siri lain.[19] Bab crossover sebenar antara kedua-dua diterbitkan dalam gabungan isu majalah 4/5 2014, yang telah dilancarkan pada 25 Disember 2013.[20]

Siri ini telah dilesenkan untuk keluaran bahasa Melayu di Malaysia oleh Comic House.[21] Lima belas jilid berbahasa Melayu telah diterbitkan.

Manga spin-off

Pada Julai 17, 2014, sebuah majalah bulanan Monthly Fairy Tail telahmelancarkan dua buah siri berdasarkan siri asal Fairy Tail. Spin-off pertama, Fairy Tail Zero (Jepun: フェアリーテイル ゼロ, Hepburn: Fearī Teiru Zero), adalah permulaan cerita yang ditulis dan dilukis oleh Hiro Mashima yang hanya memfokuskan kepada Mavis Vermillion. Kedua, Tale of Fairy Tail: Ice Trail (Jepun: Tale of Fairy Tail アイストレイル ~氷の軌跡~, Hepburn: Tale of Fairy Tail: Aisu Toreiru: Kōri no Kiseki), yang dilukis oleh Yūsuke Shirato dan difokuskan hanya kepada Gray Fullbuster yang masih budak.[22] Spin-off ketiga bertajuk Blue Mistral (Jepun: ブルー・ミストラル, Hepburn: Burū Misutoraru), dilukis oleh Rui Watanabe dan memfokuskan kepada Wendy Marvell, telah dilancarkan dalam majalah manga shōjo, Nakayoshi dari Kodansha pada 2 Ogos 2014. Spin-off keempat memfokuskan "perempuan terkuat didunia", bertajuk Fairy Girls (Jepun: フェアリーガールズ, Hepburn: Fearī Gāruzu), akan dilancarkan dalam Magazine Special dari Kodansha pada November 20, 2014 dan dilukis oleh Boku.[23]

Anime

A-1 Pictures dan Satelight telah mengadaptasikan manga Fairy Tail kepada anime yang juga bejudul Fairy Tail telah disiarkan di TV Tokyo pada 12 Oktober 2009. Siri ini telah tamat pada 30 Mac 2013 akan disambung semula pada 4 April 2013 yang bertajuk Fairy Tail Best.[24] Pada 6 Mac 2013, 38 jilid DVD mengandungi 4 episod setiap satu sudah dikeluarkan.[25] Animax telah menyiarkan siri ini dalam Bahasa Jepun dan Inggeris selama 2010 hingga 2015 sebanyak lima musim. Ntv7 menyiarkan siri ini dalam Bahasa Malaysia dan 8tv dalam Bahasa Mandarin.

Sekuel

Pada 11 Julai 2013, Mashima mengumumkan siri sekuel anime telah mendapat lampu hijau.[6] Siri sekuel telah disahkan secara rasmi dalam Majalah Shonen Mingguan pada 28 Disember 2013 dan akan mula ditayangkan pada bulan April 2014.[26] Sekuel akan dihasilkan oleh A-1 Pictures dan Bridge. Semua pelakon suara siri asal dijangka kembali bersama-sama dengan Pengarah Shinji Ishihira dan penulis Masashi Sogo. Siri ini akan menampilkan reka bentuk watak oleh Shinji Takeuchi.[26] Laman web rasmi bagi sekuel telah dilancarkan pada 7 Januari 2014.[27] Lagi sekali dalam Majalah Shōnen Mingguan pada isu ke-13 bagi tahun 2014 telah menyatakan tarikh sebenar anime akan disambung pada 5 April 2014, setiap hari Sabtu pukul 10.30 pagi (JST) di TV Tokyo 6.[28]

Filem

Kodansha mengumumkan pada 12 Oktober 2011 sebuah filem anime yang diadaptasi daripada Fairy Tail bertajuk Fairy Tail the Movie: The Phoenix Priestess (Jepun: 劇場版 FAIRY TAIL 鳳凰の巫女, Hepburn: Gekijōban Fearī Teiru: Hōō no Miko) telah dikeluarkan pada 18 Ogos 2012.[29] Untuk mempromosikan filem itu, Mashima telah melukis 30 muka surat manga prolog "Hajimari no Asa" (Jepun: はじまりの朝, secara harfiah "Pagi Pertama"), yang digabungkan dengan tiket lebih awal untuk filem itu.[30] Filem itu telah disiarkan di Animax Asia pada 23 Mac 2013.[31]

Sebuah filem anime kedua telah diumumkan pada 15 Mei 2015.[32]

Permainan Video

Prmainan video pertama Fairy Tail yang menggunakan pelantar PlayStation Portable, adalah bertajuk Sunday VS Magazine: Shuuketsu! Choujou Daikessen!, iaitu permainan video berdasarkan watak-watak manga dalam Majalah Shounen Mingguan dan Ahad Shounen Mingguan. Natsu dan Lucy adalah watak utama yang boleh dimainkan diantara berpuluh watak-watak dari manga lain yang boleh dimainkan.[33] Erza, Gray dan Makarov menjadi watak pembantu dalam permain video ini.[34] Pelakon suara bagi Lucy dan Natsu ialah Mika Kikuch (Lucy) dan Miyu Irino (Natsu) kerana permainan ini dikeluarkan sebelum penghasilan anime yang disuarakan oleh Tetsuya Kakihara dan Aya Hirano.

Sebuah permainan video aksi untuk PlayStation Portable yang berjudul Fairy Tail: Portable Guild telah diumumkan di Tokyo Game Show 2009.[35][36] Permainan ini dibina oleh Konami dan dikeluarkan pada 3 Jun 2010. Dua sekuel untuk Portable Guild telah dikeluarkan untuk PlayStation Portable:-

Judul Sekuel Tarikh Pengeluaran
Portable Guild 2 10 Mac 2011
Fairy Tail: Zeref Kakusei (Jepun: FAIRY TAIL ゼレフ覚醒, Hepburn: Fairy Tail: Zerefu Kakusei, lit. Fairy Tail: Zeref Awakens) 22 Mac 2012

Audio

Setiap muzik tema latar belakang original (Original Soundtrack Theme ataupun OST) digubah oleh seorang komposer yang terkenal, Yasuharu Takanashi. Sejak Mac 2013, sebanyak empat cakera padat berasingan dijual memuatkan semua muzik latar belakang dalam setiap episod anime.

Jilid Tarikh Pengeluaran
1 6 Januari 2010[37]
2 7 Julai 2010[38]
3 6 Julai 2011[39]
4 20 Mac 2013[40]

Beliau juga menggubah lagu bagi setiap watak

Perkara Artis (Watak yang dipegang) Tarikh Pengeluaran Catatan
Single Pertama Tetsuya Kakihara (Natsu) dan Yuichi Nakamura (Gray) 17 Februari[41]
Single Kedua Aya Hirano (Lucy) dan Rie Kugimiya (Happy) 3 Mac 2010[42]
Album
"Eternal Fellows"
Tetsuya Kakihara (Natsu) dan Aya Hirano (Lucy) 27 April 2011 Pernah digunakan dalam semua OVA sebagai lagu pembukaan dan lagu penutup

Lain-lain lagu dalam album tersebut turut dinyayikan oleh Yuichi Nakamura (Gray), Sayaka Ohara (Erza), Satomi Satō (Wendy), Wataru Hatano (Gajeel), dan duet daripada Rie Kugimiya (Happy) dan Yui Horie (Carla).[43]

Pada 11 Februari 2012, sebuah program radio internet Stesen Radio HiBiKi menjadikan pelakon suara anime Tetsuya Kakihara (Natsu) dan Mai Nakahara (Juvia) sebagai juruhebah radio.[44]

Pencapaian

Manga

  1. Mendapat tempat ketujuh untuk buku jilid ke-5 dan ke-6.[45]
  2. Pada tahun 2011, manga Fairy Tail mendapat tempat ke-4 dalam kategori jualan manga terbanyak (mengikut jilid).[46]
  3. Deb Aoki di About.com menyenaraikan manga Fairy Tail sebagai manga lelaki (shounen) terbaik tahun 2008.[47]
  4. Manga Fairy Tail juga memenangi manga terbaik di Anugerah Manga Kodansha bagi kategori Manga Lelaki (Shounen).[48]
  5. Manga ini juga memenangi dalam Persatuan Promosi Anugerah Industri Animasi Jepun dalam kategori Manga Humor Terbaik 2009.[49]
  6. Fairy Tail mencipta sejarah yang pertama dalam terbitan manga di Jepun yang mempunyai tiga bab sekaligus dalam satu keluaran pada 6 dan 13 Julai 2013 dan hampir setiap muka surat manga diwarnakan.

Anime

  1. Fairy Tail memenangi "Anime Terbaik Tahunan" di Animax Asia pada tahun 2010.[50]
  2. Memenangi anugerah "Meilleur Anime Japonais" (Animasi Jepun Terbaik) dan Alih Bahasa Perancis Terbaik dalam Anime & Manga Grand Prix kali ke- 19 di Paris,Perancis.[51]

Rujukan

  1. ^ Menurut Fairy Tail Jilid ke-2 Edisi Nota Terjemahan, Nota Umum, Ahli sihir: Jadi terjemahan ini telah diambil sebagai inspirasi dan diterjemahkan perkataan madôshi sebagai "ahli sihir". Tetapi madôshi bermakna serupa dengan perkataan tertentu Jepun yang telah dipinjam oleh bahasa Inggeris, seperti judo (cara lembut) dan kendo (cara pedang). Mado adalah cara sihir, dan madôshi adalah orang-orang yang mengikuti cara sihir. Jadi, walaupun perkataan "ahli sihir" digunakan dalam dialog asal, pembaca Jepun tidak mengganggap seperti ahli sihir tradisional Barat seperti Merlin atau Gandalf, tetapi ahli mempertahankan diri.
  2. ^ "Fairy Tail Manga Gets TV Anime Green-Lit for Fall (Updated)". Anime News Network. 26 Jun 2009. Dicapai pada 30 Jun 2009.
  3. ^ "Fairy Tail Creator Mashima: Anime Is Not Over Yet". Anime News Network. 6 Mac 2013. Dicapai pada 17 Mac 2013.
  4. ^ Joi (1 April 2013). GEMPAK (ed. 321). Art Square Creation Sdn. Bhd. ISBN 9771511306004 Check |isbn= value: invalid prefix (bantuan). Unknown parameter |month= ignored (bantuan)CS1 maint: date and year (link)
  5. ^ Muka depan manga Episod 328
  6. ^ a b "Fairy Tail TV Anime Project Relaunched". Anime News Network. 2013-07-11. Dicapai pada 2013-07-11.
  7. ^ "Fairy Tail Anime Returns in April - News". Anime News Network. Dicapai pada 2013-12-28.
  8. ^ . Anime News Network http://www.animenewsnetwork.com/news/2014-02-28/new-fairy-tail-tv-anime-slated-for-april-5. Dicapai pada 7 Mac 2014. Missing or empty |title= (bantuan)
  9. ^ "Fairy Tail". Comic House. April 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Jun 2014. Dicapai pada 18 Jun 2015.
  10. ^ Fairy Tail (Season 5)|Animax
  11. ^ Mashima, Hiro (April 2011). "大魔法世界". Fairy Tail (dalam bahasa Japanese). 26. Kodansha. ISBN 978-4-06-384473-3. Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  12. ^ Mashima, Hiro (Januari 2007). "潜入せよ!! エバルー屋敷!!". Fairy Tail (dalam bahasa Japanese). 2. Kodansha. ISBN 978-4-06-363782-3. Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  13. ^ Mashima, Hiro (Mac 2009). "神鳴殿". Fairy Tail (dalam bahasa Japanese). 14. Kodansha. ISBN 978-4-06-384098-8. Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  14. ^ Mashima, Hiro (November 2007). "巨影". Fairy Tail (dalam bahasa Japanese). 7. Kodansha. ISBN 978-4-06-363914-8. Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  15. ^ Aoki, Deb. "Interview: Hiro Mashima". About.com. The New York Times Company. m/s. 1. Dicapai pada April 26, 2012.
  16. ^ Aoki, Deb. "Interview: Hiro Mashima". About.com. The New York Times Company. m/s. 2. Dicapai pada April 26, 2012.
  17. ^ Cha, Kai-ming (Ogos 3, 2008). "Everyday Hiro: Fairy Tail's Mashima at Comic-Con". Dicapai pada April 26, 2012.
  18. ^ "Fairy Tail x Rave Crossover Manga 1-Shot Published". Anime News Network. 2011-04-20. Dicapai pada 2013-11-11.
  19. ^ "鈴木央が「FAIRY TAIL」、真島ヒロが「七つの大罪」を執筆" (dalam bahasa Japanese). Natalie. 2013-10-19. Dicapai pada 2013-11-11.CS1 maint: unrecognized language (link)
  20. ^ "Fairy Tail, The Seven Deadly Sins Get Crossover 1-Shot Manga". Anime News Network. 2013-12-06. Dicapai pada 2013-12-06.
  21. ^ "Fairy Tail". Comic House. April 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Jun 2014. Dicapai pada 18 Jun 2015.
  22. ^ "Monthly Fairy Tail Magazine to Launch With Fairy Tail Zero Manga". Anime News Network. 30 Mac 2014. Dicapai pada 10 Ogos 2014.
  23. ^ "Fairy Tail Gets 2 New Manga Spinoffs, Including a Shōjo One". Anime News Network. 28 Jun 2014. Dicapai pada 10 Ogos 2014.
  24. ^ "Fairy Tail Creator Mashima: Anime Is Not Over Yet". Anime News Network. 2013-03-06. Dicapai pada 2013-03-17.
  25. ^ "あにてれ:FAIRY TAIL" (dalam bahasa Bahasa Jepun). TV Tokyo. Dicapai pada 30 Julai 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  26. ^ a b ""Fairy Tail" Anime Scheduled for Spring Return". Crunchyroll. Disember 28, 2013. Dicapai pada Disember 28, 2013.
  27. ^ "Site for New "Fairy Tail" Anime Launches". Crunchyroll. Januari 7, 2014. Dicapai pada Januari 7, 2014.
  28. ^ . Anime News Network http://www.animenewsnetwork.com/news/2014-02-28/new-fairy-tail-tv-anime-slated-for-april-5. Dicapai pada 7 Mac 2014. Missing or empty |title= (bantuan)
  29. ^ "Fairy Tail Adventure Manga Gets Film Next August". Anime News Network. 2011-10-12.
  30. ^ "Fairy Tail Film's Promo Video Highlights Bonus Manga". Anime News Network. 2012-08-09. Dicapai pada 2013-06-23.
  31. ^ "Fairy Tail new season, movie set to premiere on ANIMAX this March". Mac 2013. Dicapai pada 2013-06-23.
  32. ^ "Fairy Tail Manga Gets 2nd Anime Film". Anime News Network. 2015-05-15. Dicapai pada 22 Mei 2015.
  33. ^ http://www.konami.jp/sunmaga/vs/character/index.html Watak yang boleh dimainkan
  34. ^ http://www.konami.jp/sunmaga/vs/character/support.html Watak-watak Pembantu
  35. ^ "Tokyo Game Show 2009 Konami Special Site". Konami. Diarkibkan daripada yang asal pada November 26, 2009. Dicapai pada 21 Oktober 2011.
  36. ^ Yip, Spencer (April 8, 2010). "Only Two Months Until Fairy Tail: Portable Guild". Siliconera. Dicapai pada 2010-04-09.
  37. ^ "Fairy Tail Original Soundtrack Vol.1". Dicapai pada 2010-07-18.
  38. ^ "Fairy Tail Original Soundtrack Vol.2". Dicapai pada 2010-07-18.
  39. ^ "Fairy Tail Original Soundtrack Vol. 3". Dicapai pada 2011-07-06.
  40. ^ "Fairy Tail Original Soundtrack Vol.4". Dicapai pada 23 Mac 2013.
  41. ^ "Fairy Tail Character Song Collection Vol.1 Natsu & Gray". Dicapai pada 2010-07-18.
  42. ^ "Fairy Tail Character Song Collection Vol.2 Lucy & Happy". Dicapai pada 2010-07-18.
  43. ^ "Fairy Tail Character Song Album". Dicapai pada 2011-01-30.
  44. ^ "番組紹介:FAIRY TAIL Webラジオ『魔導士ギルド放送局 やりすぎソーサラー!』" (dalam bahasa Japanese). hibiki-radio.jp/. Dicapai pada 24 Januari 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  45. ^ "Tohan's top 10 manga rankings". Dicapai pada 2007-07-25.
  46. ^ "Top-Selling Manga in Japan by Series: 2011". Dicapai pada 2011-11-30.
  47. ^ Aoki, Deb. "2008 Best New Manga". About.com. Dicapai pada 2009-08-20.
  48. ^ "33rd Annual Kodansha Manga Awards Announced". Anime News Network. Dicapai pada 15 Mei 2009.
  49. ^ "Anime Expo 2009 Rides on a High for its Second Day in Los Angeles". Society for the Promotion of Japanese Animation.
  50. ^ "Animax Taiwanese website". Dicapai pada 10 Februari 2012. [pautan mati]
  51. ^ "ANIME NEWS: 'Fairy Tail' takes top award at Paris grand prix". Asahi Shimbun. 5 Mei 2012.

Pautan Luar

Inggeris
Jepun
Bahasa Melayu