Astro: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Cassiopeta7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Cassiopeta7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22: Baris 22:
Selain saluran [[televisyen]] percuma, Astro menawarkan 75 saluran program hiburan, maklumat dan pendidikan yang dipancarkan melalui [[satelit]] selain 4 saluran Pay-Per-View(PPV). Astro juga menawarkan 17 saluran stesen [[radio]].
Selain saluran [[televisyen]] percuma, Astro menawarkan 75 saluran program hiburan, maklumat dan pendidikan yang dipancarkan melalui [[satelit]] selain 4 saluran Pay-Per-View(PPV). Astro juga menawarkan 17 saluran stesen [[radio]].


Astro dalam rancangannya akan menambah lebih 50 saluran lagi pada 2007 menggunakan kapasiti daripada satelit MEASAT-3. Untuk itu, Astro menukar angka saluran kepada tiga digit mulai [[1 Oktober]] [[2007]] supaya saluran-saluran baru mudah disenaraikan.
Astro dalam rancangannya akan menambah lebih 50 saluran lagi pada 2007 dan 2008 menggunakan kapasiti daripada satelit MEASAT-3. Untuk itu, Astro menukar angka saluran kepada tiga digit mulai [[1 Oktober]] [[2007]] supaya saluran-saluran baru mudah disenaraikan.


Astro juga akan memperkenalkan pakej-pakej baru seperti Mahara
Astro juga akan memperkenalkan pakej-pakej baru seperti Pakej Maharaja (untuk penonton berbangsa [[India]]) dan Pakej Metro.


===Garis Masa===
===Garis Masa===

Semakan pada 09:42, 6 Oktober 2007

Astro
JenisTelevisyen Satelit Swasta
Negara
KetersediaanKebangsaan
MotoMaking your life richer (2003-kini)
The future is Direct-To-U (1996-2003)
Orang penting
Dato' Badri Masri
Dato' Mohamed Khadar Merican
Ralph Marshall
Tan Poh Ching
Bernard Anthony Cragg
Chin Kwai Yoong
Laman sesawang
www.astro.com.my
Logo Astro lama

Astro merupakan penyedia perkhidmatan televisyen satelit berbayar pertama di Malaysia di bawah MEASAT Broadcast Network Systems Sdn. Bhd., sebuah konsortium syarikat kerajaan dan perdagangan. Sehingga Mei 2007, pelanggan Astro berjumlah 2.02 juta pelanggan (36.5% isi rumah di Malaysia), dengan 990,000 darinya adalah pelanggan Melayu.

Astro memulakan siarannya pada 1996 dengan permulaan hanya menawarkan 22 saluran pelbagai dan juga 8 saluran radio.

Saluran Astro

Selain saluran televisyen percuma, Astro menawarkan 75 saluran program hiburan, maklumat dan pendidikan yang dipancarkan melalui satelit selain 4 saluran Pay-Per-View(PPV). Astro juga menawarkan 17 saluran stesen radio.

Astro dalam rancangannya akan menambah lebih 50 saluran lagi pada 2007 dan 2008 menggunakan kapasiti daripada satelit MEASAT-3. Untuk itu, Astro menukar angka saluran kepada tiga digit mulai 1 Oktober 2007 supaya saluran-saluran baru mudah disenaraikan.

Astro juga akan memperkenalkan pakej-pakej baru seperti Pakej Maharaja (untuk penonton berbangsa India) dan Pakej Metro.

Garis Masa

Astro MAX

Astro MAX merupakan dekoder baru yang mampu merakam sesuatu rancangan di Astro selama 60 jam dengan kapasiti rakaman sehingga 80GB. Penonton boleh merakam sesuatu rancangan sambil menonton rancangan kegemaran di saluran lain dan boleh menonton kembali rakaman yang telah dibuat sebelum ini.

Harga Langganan

Mulai Jun 2007, Astro akan memperkenalkan harga langganan baru kepada pelanggannya dengan pertambahan yuran langganan sebanyak RM5 ke RM15 mengikut pakej. Astro juga akan menawarkan pakej minimum (hanya menawarkan pakej keluarga Astro) serendah RM37.95 berbanding sekarang RM49.95 (pakej keluarga Astro dengan tambahan 3 pakej mini). Sebelum ini pada Mei 2004 Astro pernah menaikkan harga sebanyak RM5 kepada pelanggannya.


Saluran yang ditawarkan dalam perkhidmatan Astro

Lihat juga

Pautan luar