Zaman Victoria: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 50: Baris 50:
== Budaya ==
== Budaya ==
{{See also|Kesusasteraan zaman Victoria|Senibina zaman Victoria|Seni hiasan zaman Victoria|Fesyen zaman Victoria}}
{{See also|Kesusasteraan zaman Victoria|Senibina zaman Victoria|Seni hiasan zaman Victoria|Fesyen zaman Victoria}}
[[Image:Leadenhall Street J Hopkins.jpg|thumb|270px|A picture of [[Leadenhall Street]], London, c. 1837]]
[[Image:Leadenhall Street J Hopkins.jpg|thumb|270px|Gambar [[Leadenhall Street]], London, kk. 1837]]
[[File:Louise Rayner Salisbury The Poultry Cross.jpg|thumb|230px|''The Poultry Cross'', [[Salisbury]], dilukis oleh [[Louise Rayner]], kk. 1870]]
[[File:Louise Rayner Salisbury The Poultry Cross.jpg|thumb|230px|''The Poultry Cross'', [[Salisbury]], dilukis oleh [[Louise Rayner]], kk. 1870]]



Semakan pada 02:46, 3 November 2015

Zaman Victoria
1837–1901
Ratu Victoria, nama era itu dinamakan
RajaRatu Victoria
← Didahului oleh
Zaman George
Diikuti oleh →
Zaman Edward
Ratu Victoria, pada pagi kenaikan takhtanya, 20 Jun 1837, memberikan namanya kepada zaman bersejarah ini

Zaman Victoria di United Kingdom menandakan puncak Revolusi Perindustrian British dan Empayar British sendiri.[1] Walaupun secara umum digunakan untuk merujuk pada zaman pemerintahan Ratu Victoria antara 20 Jun 1837 sehingga kematiannya, pada 22 Januari 1901, para sarjana berdebat sama ada zaman Victoria — ditakrifkan oleh berbagai aspek politik dan logik yang telah terlibat dengan orang Victoria—sebenarnya bermula dengan petikan Akta Pembaharuan 1832.

Di dalam bidang sejarah sosial dan kesusasteraan, Victorianisme merujuk kepada kajian sikap dan budaya lewat Victoria dengan memberi tumpuan kepada moral yang sangat tinggi, bahasa kaku dan tingkah laku kemoralan Victoria. Zaman itu mengikuti zaman George dan diikuti zaman Edward. Separuh akhir zaman Victorian kira-kira bertepatan dengan bahagian pertama daripada era Belle Époque benua Eropah dan Gilded Age Amerika Syarikat.

Dari segi kebudayaan terdapat peralihan yang jauh dari rasionalisme zaman George dan ke arah romantisisme dan mistik yang berkaitan dengan agama, nilai-nilai sosial, dan seni.[2] Dalam hubungan antarabangsa, era itu adalah tempoh keamanan yang panjang, dikenali sebagai Pax Britannica, dan pengukuhan ekonomi, kolonial, dan industri, terganggu buat sementara waktu oleh Perang Krimea pada tahun 1854. Berakhirnya tempoh itu menyaksikan Perang Boer. Di dalam negeri, agenda adalah bertambah liberal dengan beberapa perubahan beransur-ansur ke arah pembaharuan politik, pembaharuan industri dan perluasan francais pemilih.

Dua tokoh sangat penting dalam tempoh sejarah British ini adalah perdana menteri Benjamin Disraeli dan William Gladstone, yang pandangan berbeza mengubah perjalanan sejarah. Disraeli, digemari oleh ratu, adalah seorang yang suka berkawan. Lawannya Gladstone, seorang Liberal yang tidak dipercayai oleh Ratu, berkhidmat lebih banyak penggal dan menyelia banyak pembangunan perundangan keseluruhan era.

Penduduk England dan Wales hampir dua kali ganda daripada 16.8 juta pada 1851 kepada 30.5j uta pada tahun 1901.[3] Penduduk Scotland juga meningkat dengan pesat, daripada 2.8 juta pada tahun 1851 kepada 4.4 juta pada 1901. Penduduk Ireland bagaimanapun merosot dengan ketara, daripada 8.2 juta pada tahun 1841 kepada kurang daripada 4.5 juta pada tahun 1901, kebanyakannya disebabkan oleh Kebuluran Besar.[4] Pada masa yang sama, kira-kira 15 juta berhijrah meninggalkan United Kingdom pada era Victoria, menetap kebanyakannya di Amerika Syarikat, Kanada, New Zealand dan Australia.[5]

Pada awal era, Dewan Rakyat diketuai oleh dua buah parti, Whig dan Konservatif. Dari tahun 1850-an dan seterusnya, Whig menjadi Liberal. Parti-parti ini telah diketuai oleh ramai negarawan terkemuka termasuk Lord Melbourne, Sir Robert Peel, Lord Derby, Lord Palmerston, William Ewart Gladstone, Benjamin Disraeli, dan Lord Salisbury. Masalah-masalah yang tidak dapat diselesaikan yang berkaitan dengan Pemerintahan Sendiri Ireland memainkan peranan yang besar dalam politik pada lewat era Victorian, terutamanya dalam penentuan Gladstone untuk mencapai penyelesaian politik. Ireland Selatan mencapai kemerdekaan pada tahun 1922.

Populasi dalam era Victoria

Era Victoria merupakan masa peningkatan demografi belum pernah berlaku di Britain. Penduduk meningkat daripada 13.9 juta pada tahun 1831 kepada 32.5 juta pada 1901. Dua faktor utama yang mempengaruhi pertumbuhan penduduk adalah kadar kesuburan dan kadar kematian. Britain adalah negara pertama menjalani peralihan demografi serta Revolusi Pertanian dan Perindustrian.

Perjalanan Louth-London Royal Mail dengan kereta api dari Peterborough East, 1845

Britain berada di hadapan dalam pertumbuhan ekonomi dan penduduk yang pesat. Pada masa itu, Thomas Malthus percaya kekurangan pertumbuhan di luar Britain telah disebabkan oleh 'perangkap Malthus'. Iaitu, kecenderungan penduduk untuk bergembang secara geometri manakala sumber berkembang semakin perlahan, dan mencapai krisis (seperti kebuluran, peperangan, atau wabak) yang akan mengurangkan penduduk untuk saiz yang mampan.

Britain terlepas daripada 'perangkap Malthus' kerana Revolusi Perindustrian telah memberi kesan yang positif ke atas taraf hidup.[6] Orang ramai mempunyai lebih banyak wang dan boleh meningkatkan taraf hidup; maka, peningkatan penduduk dapat dikekalkan.

Kadar kesuburan

Pada Zaman Victoria, kadar kesuburan meningkat pada setiap dekad sehingga 1901, apabila kadar mula berkurangan. Terdapat beberapa sebab-sebab peningkatan kadar kelahiran. Satu adalah biologi: dengan meningkatkan taraf hidup, peratusan wanita yang melahirkan anak meningkat. Satu lagi penjelasan yang mungkin adalah sosial. Pada abad ke-19, kadar perkahwinan meningkat, dan orang ramai akan berkahwin pada usia yang sangat muda sehingga akhir abad, apabila umur purata perkahwinan mula meningkat lagi perlahan-lahan. Sebab-sebab mengapa orang berkahwin lebih muda dan lebih kerap adalah tidak dapat dipastikan. Satu teori adalah bahawa orang yang lebih mewah mampu untuk membiayai perkahwinan berbanding sebelum ini. Dengan lebih banyak kelahiran dalam perkahwinan, ia seolah-olah tidak dapat dielakkan bahawa kadar perkahwinan dan kadar kelahiran akan meningkat bersama-sama.

Kadar kelahiran pada asalnya diukur oleh 'Kadar kelahiran kasar' – kelahiran bagi setiap tahun di kalangan penduduk bagi setiap ribu orang. Ini dipercayai tidak cukup tepat, memandangkan kumpulan utama dan kadar kesuburan mereka tidak jelas. Ia juga tidak mengambil kira perubahan penduduk, contohnya, jumlah kelahiran yang sama bagi penduduk yang lebih kecil (lelaki pergi berperang, dan lain-lain). Ia kemudiannya ditukar kepada 'Kadar Pembiakan Bersih,' yang hanya mengukur kadar kesuburan wanita yang mampu melahirkan anak.

Penurunan kadar kesuburan terutamanya pada awal abad ke-20 adalah berpunca daripada beberapa perubahan besar: kewujudan banyak bentuk alat kawalan kelahiran, dan perubahan sikap rakyat terhadap seks.[7]

Kadar kematian

Kadar kematian di England banyak berubah menerusi abad ke-19. Tidak ada wabak bencana atau kelaparan di England atau Scotland pada abad ke-19 – ia adalah abad pertama di mana wabak utama tidak berlaku di seluruh negara, dengan kematian bagi setiap 1000 penduduk setiap tahun di England dan Wales jatuh dari 21.9 daripada 1848–54 kepada 17 pada 1901 (berbeza dengan, misalnya, 5.4 pada tahun 1971).[8] Kelas mempunyai kesan yang besar ke atas kadar kematian kerana kelas-kelas atasan mempunyai kadar kematian awal yang lebih rendah pada awal abad ke-19 berbanding kelas miskin.[9]

Piawaian alam sekitar dan kesihatan meningkat sepanjang era Victoria; penambahbaikan dalam pemakanan juga mungkin telah memainkan peranan, walaupun kepentingan ini dibahaskan.[8] Kerja-kerja pembetungan telah bertambah baik begitu juga kualiti air minum. Dengan persekitaran yang lebih sihat, penyakit berjangkit berkurang dan tidak merebak sebanyak dahulu. Teknologi juga semakin baik kerana penduduk mempunyai lebih banyak wang untuk dibelanjakan pada teknologi perubatan (sebagai contoh, teknik untuk mencegah kematian ketika melahirkan anak supaya lebih ramai wanita dan kanak-kanak terselamat), yang juga membawa kepada bilangan penawar yang lebih besar untuk penyakit. Walau bagaimanapun, taun wabak berlaku di London pada 1848-1849 membunuh 14,137, dan seterusnya pada tahun 1853 membunuh 10,738. Kejanggalan ini adalah disebabkan oleh penutupan dan penggantian limbahan oleh sistem pembetungan London moden.[10] Batuk kering (tersebar di tempat-tempat tinggal yang sesak), penyakit paru-paru dari lombong dan kepialu juga adalah biasa.

Budaya

Gambar Leadenhall Street, London, kk. 1837
The Poultry Cross, Salisbury, dilukis oleh Louise Rayner, kk. 1870

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ John Wolffe (1997). Religion in Victorian Britain: Culture and empire. Volume V. Manchester University Press. m/s. 129–30.
  2. ^ Dixon, Nicholas (2010). "From Georgian to Victorian". History Review. 2010 (68): 34–38.
  3. ^ The UK and future, statistics.gov.uk
  4. ^ "Ireland – Population Summary". Homepage.tinet.ie. Dicapai pada 10 August 2010.
  5. ^ Exiles and Emigrants. National Museum of Australia
  6. ^ "Malthus, An Essay on the Principle of Population: Library of Economics" (description), Liberty Fund, Inc., 2000, EconLib.org webpage: EconLib-MalPop.
  7. ^ Bradlaw and Besant published 'Fruits of Philosophy', which is a publication about birth control.
  8. ^ a b Szreter, Simon (1988). "The importance of social intervention in Britain's mortality decline c.1850–1914: A re-interpretation of the role of public health". Social History of Medicine. 1: 1–37. doi:10.1093/shm/1.1.1. (langganan diperlukan)
  9. ^ Robert W. Fogel, The Escape from Hunger and Premature Death, 1700–2100: Europe, America, and the Third World (Cambridge Studies in Population, Economy and Society in Past Time) (2004) p 40
  10. ^ Peter Vinten-Johansen et al. Cholera, Chloroform, and the Science of Medicine: A Life of John Snow (2003) p. 355

Bacaan lanjut

  • Altick, Richard Daniel. Victorian People and Ideas: A Companion for the Modern Reader of Victorian Literature. W.W. Norton & Company: 1974. ISBN 0-393-09376-X.
  • Bourne, Kenneth. The foreign policy of Victorian England, 1830-1902 (Oxford UP, 1970.) pp 195–504 are "Selected documents"
  • Boyd, Kelly and Rohan McWilliam, eds. The Victorian Studies Reader (2007) 467pp; articles and excerpts by scholars excepts and text search
  • Burton, Antoinette (editor). Politics and Empire in Victorian Britain: A Reader. Palgrave Macmillan: 2001. ISBN 0-312-29335-6.
  • Flanders, Judith. Inside the Victorian Home: A Portrait of Domestic Life in Victorian England. W.W. Norton & Company: 2004. ISBN 0-393-05209-5.
  • Gay, Peter, The Bourgeois Experience: Victoria to Freud, 5 volumes, Oxford University Press, 1984–1989
  • Heilmann, Ann, and Mark Llewellyn, eds. Neo-Victorianism: The Victorians in the Twenty-First Century, 1999–2009 (Palgrave Macmillan; 2011) 323 pages; looks at recent literary & cinematic, interest in the Victorian era, including magic, sexuality, theme parks, and the postcolonial
  • Hoppen, K. Theodore. The Mid-Victorian Generation 1846-1886 (New Oxford History of England) (2000), comprehensive scholarly history excerpt and text search
  • Mitchell, Sally. Daily Life in Victorian England. Greenwood Press: 1996. ISBN 0-313-29467-4.
  • Steinbach, Susie L. Understanding the Victorians: Politics, Culture and Society in Nineteenth-Century Britain (2012) excerpt and text search
  • Wilson, A. N. The Victorians. Arrow Books: 2002. ISBN 0-09-945186-7

Pensejarahan

  • Burton, Antoinette. "Victorian History: Some Experiments with Syllabi." Victorian Studies 54.2 (2012): 305-311.
  • Goodlad, Lauren ME. "'A Middle Class Cut into Two': Historiography and Victorian National Character." ELH 67.1 (2000): 143-178.
  • Homans, Margaret, and Adrienne Munich, eds. Remaking Queen Victoria (Cambridge University Press, 1997)
  • Kent, Christopher. "Victorian social history: post-Thompson, post-Foucault, postmodern." Victorian Studies (1996): 97-133. [ in JSTOR]
  • Mays, Kelly J. "Looking backward, looking forward: the Victorians in the rearview mirror of future history." Victorian Studies 53.3 (2011): 445-456.
  • Moore, D. C. "In Search of a New Past: 1820 – 1870," in Richard Schlatter, ed., Recent Views on British History: Essays on Historical Writing since 1966 (Rutgers UP, 1984), pp 255 – 298
  • Sandiford, Keith AP. "The Victorians at play: Problems in historiographical methodology." Journal of Social History (1981): 271-288. in JSTOR
  • Stansky, Peter. "British History: 1870 – 1914," in Richard Schlatter, ed., Recent Views on British History: Essays on Historical Writing since 1966 (Rutgers UP, 1984), pp 299 – 326
  • Vernon, James. "Historians and the Victorian Studies Question." Victorian Studies 47.2 (2005): 272-79

Pautan luar