Serangan 11 September 2001: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Serangan September 11, 2001''' terdiri dari beberapa siri serangan yang dilaksanakan secara teratur oleh puak [[pengganas]] [[Islam]]. Serangan ini dilancarkan di [[Amerika Syarikat]] pada hari Selasa, 11 September, [[2001]]. Menurut laporan rasmi Suruhanjaya 9/11, sembilan belas lelaki yang merupakan ahki kumpulan [[al-Qaeda]], telah merampas empat [[kapal terbang komersil]] di mana dua kapal terbang tersebut telah dihempas kepada dua menara di [[World Trade Center]] di [[Manhattan]], [[New York City]], lalu meruntuhkan kedua-dua menaranya. Kapal terbang ketiga pula terhempas di ibu pejabat Kementerian Pertahanan A.S. di Pentagon di [[Arlington County]], [[Virginia]], berhampiran dengan pusat pentadbiran Amerika Syarikat iaitu, [[Washington DC]]. Manakala kapal terbang yang keempat terhempas 'dengan selamatnya' di sebuah ladang berhampiran [[Shanksville]], [[Pennsylvania]].
'''Serangan September 11, 2001''' terdiri dari beberapa siri serangan yang dilaksanakan secara teratur oleh puak [[pengganas]] [[Islam]]. Serangan ini dilancarkan di [[Amerika Syarikat]] pada hari Selasa, 11 September, [[2001]]. Menurut laporan rasmi Suruhanjaya 9/11, sembilan belas lelaki yang merupakan ahli kumpulan [[al-Qaeda]], telah merampas empat [[kapal terbang komersil]] di mana dua kapal terbang tersebut telah dihempas kepada dua menara di [[World Trade Center]] di [[Manhattan]], [[New York City]], lalu meruntuhkan kedua-dua menaranya. Kapal terbang ketiga pula terhempas di ibu pejabat Kementerian Pertahanan A.S. di Pentagon di [[Arlington County]], [[Virginia]], berhampiran dengan pusat pentadbiran Amerika Syarikat iaitu, [[Washington DC]]. Manakala kapal terbang yang keempat terhempas 'dengan selamatnya' di sebuah ladang berhampiran [[Shanksville]], [[Pennsylvania]].


[[Imej:World Trade Center 9-11 Attacks Illustration with Vertical Impact Locations.jpg|thumb|250px|Ilustrasi menunjukkan tempat dua kapal terbang melanggar Pusat Perdagangan Dunia New York]]
[[Imej:World Trade Center 9-11 Attacks Illustration with Vertical Impact Locations.jpg|thumb|250px|Ilustrasi menunjukkan tempat dua kapal terbang melanggar Pusat Perdagangan Dunia New York]]

Semakan pada 06:23, 13 Julai 2005

Serangan September 11, 2001 terdiri dari beberapa siri serangan yang dilaksanakan secara teratur oleh puak pengganas Islam. Serangan ini dilancarkan di Amerika Syarikat pada hari Selasa, 11 September, 2001. Menurut laporan rasmi Suruhanjaya 9/11, sembilan belas lelaki yang merupakan ahli kumpulan al-Qaeda, telah merampas empat kapal terbang komersil di mana dua kapal terbang tersebut telah dihempas kepada dua menara di World Trade Center di Manhattan, New York City, lalu meruntuhkan kedua-dua menaranya. Kapal terbang ketiga pula terhempas di ibu pejabat Kementerian Pertahanan A.S. di Pentagon di Arlington County, Virginia, berhampiran dengan pusat pentadbiran Amerika Syarikat iaitu, Washington DC. Manakala kapal terbang yang keempat terhempas 'dengan selamatnya' di sebuah ladang berhampiran Shanksville, Pennsylvania.

Ilustrasi menunjukkan tempat dua kapal terbang melanggar Pusat Perdagangan Dunia New York

Dianggarkan seramai 2,986 nyawa terkorban (termasuk di dalam kapal terbang tersebut) dalam serangan domestik yang paling teruk di Amerika Syarikat. Malah, kadar kematian ini melebihi mereka yang terbunuh selepas serangan ke atas Pearl Harbor oleh tentera Jepun pada 7 Disember, 1941.

Serangan 9/11 ini telah mengubah dasar antarabangsa di Amerika Syarikat. Selepas peristiwa tersebut Amerika Syarikat telah menyalahkan al-Qaeda dan melancarkan perang habis-habisan terhadap pengganas Islam di seluruh dunia, bermula dengan serangan terhadap kerajaan Taliban dan al-Qaeda di Afghanistan. Seterusnya AS menyerang Iraq dengan alasan kerajaan Iraq pimpinan Saddam Hussein telah membantu kumpulan al-Qaeda. Namun ia tidak mampu memberhentikan serangan demi serangan terhadap rakyat Amerika Syarikat dan konco-konconya. Antara serangan termasuklah pengeboman di Bali pada tahun 2002.

Pautan luar