Ola Bola: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 32: Baris 32:
}}
}}


'''''Ola Bola''''' merupakan sebuah filem sukan arahan Chiu Keng Guan dan dibintangi oleh JC Chee, Luqman Hafidz, Saran Kumar Manokaran, Marianne Tan,Katrina Ho, [[Bront Palarae]] dan Frankie Lee. Filem ini mengisahkan mengenai kegemilangan [[Pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia|pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia]] sewaktu berjaya memasuki [[Sukan Olimpik Moscow 1980]].<ref>[http://www.astroawani.com/video-hiburan/filem-ola-bola-angkat-kegemilangan-bola-sepak-kebangsaan-56876 Filem 'Ola Bola' angkat kegemilangan bola sepak kebangsaan]</ref><ref>[http://berita.cari.com.my/news.php?id=35974&lang=en Journey to football]</ref> Filem ini dijangka bakal ditayangkan kepada umum pada 28 Januari 2016.
'''''Ola Bola''''' merupakan sebuah filem sukan arahan [[Chiu Keng Guan]] dan dibintangi oleh [[JC Chee]], [[Luqman Hafidz]], [[Saran Kumar Manokaran]], [[Marianne Tan]], [[Katrina Ho]], [[Bront Palarae]] dan [[Frankie Lee]]. Filem ini mengisahkan mengenai kegemilangan [[Pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia|pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia]] sewaktu berjaya memasuki [[Sukan Olimpik Moscow 1980]].<ref>[http://www.astroawani.com/video-hiburan/filem-ola-bola-angkat-kegemilangan-bola-sepak-kebangsaan-56876 Filem 'Ola Bola' angkat kegemilangan bola sepak kebangsaan]</ref><ref>[http://berita.cari.com.my/news.php?id=35974&lang=en Journey to football]</ref> Filem ini dijangka bakal ditayangkan kepada umum pada 28 Januari 2016.


Filem ini mendapat sambutan yang menggalakkan dengan kutipan mencecah RM2.5 juta setakat empat hari mula ditayangkan<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v8/ge/newsgeneral.php?id=1212335 'OlaBola' Rakes In RM2.5 Million In First Four Days Of Screening]
''Ola Bola'' mendapat sambutan yang menggalakkan dengan kutipan mencecah RM2.5 juta setakat empat hari mula ditayangkan<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v8/ge/newsgeneral.php?id=1212335 'OlaBola' Rakes In RM2.5 Million In First Four Days Of Screening]
</ref> dengan pengkritik filem menyifatkannya sebagai filem Malaysia bertahap lima bintang yang menyentuh emosi.<ref>[http://www.utusan.com.my/rencana/i-ola-bola-i-cerita-beginilah-yang-kita-mahu-1.184994 Ola Bola...cerita beginilah yang kita mahu]</ref>
</ref> dengan pengkritik filem menyifatkannya sebagai filem Malaysia bertahap lima bintang yang menyentuh emosi.<ref>[http://www.utusan.com.my/rencana/i-ola-bola-i-cerita-beginilah-yang-kita-mahu-1.184994 Ola Bola...cerita beginilah yang kita mahu]</ref>



Semakan pada 08:42, 2 Februari 2016

Ola Bola
Fail:10931119 795898517155726 5069155859969213184 n.jpg
PengarahChiu Keng Guan
Lakon layarChan Yoke Yeng
Tan Pik Yee
Dihasilkan olehNajwa Abu Bakar
Tung Yow Kong
Datuk Steven Lim
Dibintangi
  • JC Chee
  • Luqman Hafidz
  • Saran Kumar Manokaran
  • Marianne Tan
  • Katrina Ho
  • Bront Palarae
  • Frankie Lee
SinematografiChin Ting Chang
Disunting olehGwyneth Lee
Muzik olehOnn San [1]
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehGolden Screen Cinemas
Tarikh tayangan
2016
Masa tayangan
103 minit
Negara Malaysia
BahasaBahasa Melayu
Bahasa Mandarin
Bahasa Tamil
Bahasa Inggeris

Ola Bola merupakan sebuah filem sukan arahan Chiu Keng Guan dan dibintangi oleh JC Chee, Luqman Hafidz, Saran Kumar Manokaran, Marianne Tan, Katrina Ho, Bront Palarae dan Frankie Lee. Filem ini mengisahkan mengenai kegemilangan pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia sewaktu berjaya memasuki Sukan Olimpik Moscow 1980.[2][3] Filem ini dijangka bakal ditayangkan kepada umum pada 28 Januari 2016.

Ola Bola mendapat sambutan yang menggalakkan dengan kutipan mencecah RM2.5 juta setakat empat hari mula ditayangkan[4] dengan pengkritik filem menyifatkannya sebagai filem Malaysia bertahap lima bintang yang menyentuh emosi.[5]

Sinopsis

Kisah Ola Bola bermula ketika seorang wartawan bernama Marianne yang ditugaskan untuk membuat kajian tentang pasukan bola sepak negara yang telah mencipta nama pada era 80-an dahulu yang mana ketika itu nama Malaysia dalam sukan bola sepak begitu digeruni oleh pasukan lawan khasnya di rantau Asia. Marianne mula merasa bosan dengan kerjayanya dan membuat keputusan untuk berhijrah ke England. Sebelum dia meninggalkan negara, dia membuat keputusan untuk menyiapkan tugasannya buat kali terakhir. Namun, dia menemui suatu perkara yang ternyata mengubah hidupnya.

Mengimbau kembali ketika di awal era 80-an, pasukan bola sepak negara ketika itu berdepan dengan cabaran apabila pemain-pemainnya mempunyai perbezaan pendapat dan tidak sehaluan sehingga menyebabkan kekalahan dalam perlawanan penting. Keadaan semakin rumit apabila hampir setiap pemain mempunyai isu dan masalah masing-masing. Walau bagaimanapun, mereka hanya mempunyai satu peluang untuk beraksi di persada mata dunia. Jadi, barisan pemain harus mengetepikan hal peribadi demi mengharumkan nama negara. Ketika semangat kembali menyemarak dalam diri, pasukan negara sekali lagi diduga dengan satu cabaran yang mematahkan semangat mereka dan harapan negara.

Ola Bola yang diilhamkan dari peristiwa sebenar ini akan membawa penonton dari pelbagai bangsa untuk sama-sama merasai semangat bersatu hati dan muhibah. Kisah yang penuh ikhtibar ini akan membawa penonton melihat semangat, keunikan dan kekuatan yang terdapat dalam kepelbagaian bangsa di Malaysia.

Pelakon

  • JC Chee sebagai Tauke
  • Luqman Hafidz sebagai Ali
  • Saran Kumar Manokaran sebagai Muthu
  • Marianne Tan sebagai Marianne
  • Katrina Ho sebagai Tan Siew Lee
  • Bront Palarae sebagai Rahman
  • Frankie Lee sebagai pengawal keselamatan stadium[6]
  • Said Sulaiman sebagai keeper simpanan

Produksi

Luqman Hafidz merupakan seorang pelakon baru. Pemain terbaik Khairy Jamaluddin Cup 2014 ini berjaya mendapat watak utama sebagai Ali di dalam filem ini hasil gambar selfie-nya bersama Khairy Jamaluddin yang diletakkan didalam resume-nya.[7] Pihak produksi telah menyediakan kelas selama dua bulan untuk pelakon yang terlibat bagi menghayati watak yang diberikan. Filem ini menjalani pengambaraan di Stadium Merdeka.Filem ini menggunakan 60 peratus Bahasa Melayu dan selebihnya dalam Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil.[8]Sebuah set fun fair telah dibina untuk filem ini.[9]

Tayangan

Trailer untuk filem ini telah dimuatnaik ke Youtube pada 9 Disember 2015.[10] Filem ini bakal ditayangkan kepada umum pada 28 Januari 2016.

Soundtrack

"Arena Cahaya"
Single oleh Zee Avi
Dilancarkan pada23 November 2015 (Persembahan secara langsung)
Dirakamkan pada2015
GenreAkustik
Panjang4:15 minit
PenulisZee Avi & Rendra Zawawi
PenerbitAstro Shaw
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

OST untuk filem ini ialah Arena Cahaya oleh Zee Avi.[11][12][13]

Lihat juga

Pautan Luar

Rujukan

  1. ^ Rezeki makin murah lepas jadi bapa
  2. ^ Filem 'Ola Bola' angkat kegemilangan bola sepak kebangsaan
  3. ^ Journey to football
  4. ^ 'OlaBola' Rakes In RM2.5 Million In First Four Days Of Screening
  5. ^ Ola Bola...cerita beginilah yang kita mahu
  6. ^ Dzulkifly, Siti Athirah (10 Mei 2015). "Selepas The Journey Chiu Keng Guan pertaruh Ola Bola". Utusan Malaysia. Dicapai pada 18 Januari 2016.
  7. ^ Gara-Gara Foto Selfie Bersama KJ, Luqman Jadi Pelakon
  8. ^ Pengarah Filem The Journey Hasilkan Filem Baharu, Ola Bola
  9. ^ (Inggeris)Yeoh, Angelin (24 Oktober 2015). "5 things to know about football movie Ola Bola". The Star. Dicapai pada 18 Januari 2016.
  10. ^ Bakeri, Nizam (10 Disember 2015). "Treler filem Ola Bola didedahkan, temui penonton Januari 2016". Astro Awani. Dicapai pada 16 Januari 2016.
  11. ^ Azizi, Mohd Al Qayum (24 November 2015). "Zee Avi Muncul Dengan 'Arena Cahaya'". mStar. Dicapai pada 16 Januari 2016.
  12. ^ "Zee Avi pertaruh 'Arena Cahaya'". Sinar Harian. 25 November 2015. Dicapai pada 16 Januari 2016.
  13. ^ (Inggeris)Chua, Dennis (23 November 2015). "Zee Avi performs theme song to footie movie OlaBola [VIDEO]". New Straits Times. Dicapai pada 16 Januari 2016.