Rusia Bersatu: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ricky250 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Rusia Bersatu (Rusia: Единая Россия; Yedinaya Rossiya) adalah parti yang memerintah politik di Rusia. Ia adalah parti yang terbesar di Persekutu...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 10:12, 2 Februari 2016

Rusia Bersatu (Rusia: Единая Россия; Yedinaya Rossiya) adalah parti yang memerintah politik di Rusia. Ia adalah parti yang terbesar di Persekutuan Rusia, yang pada masa 238 (atau 52,89%) daripada 450 kerusi di Duma Negeri.

Parti itu ditubuhkan pada bulan Disember 2001 melalui penggabungan parti Perpaduan dan Tanahair - Semua Rusia. Ia menyokong dasar-dasar pentadbiran presiden semasa. Persatuan itu parti itu dengan Presiden dan bekas Perdana Menteri Vladimir Putin, yang merupakan seorang bekas pemimpin parti, telah menjadi kunci kepada kejayaannya, dan terdapat juga bukti bahawa pengundi kredit parti itu (sebagai tambahan kepada Putin) untuk penambahbaikan dalam ekonomi. Walaupun populariti parti itu telah menurun daripada kemuncak 64.4% dalam 2007 pilihan raya Duma kepada 49.32% dalam pilihan raya 2011, ia tetap jauh parti yang paling popular di negara ini, lebih popular daripada Parti Komunis (pada 19.19%). Dmitry Medvedev, Perdana Menteri Rusia dan bekas Presiden, telah menjadi pemimpin Bersatu Rusia sejak 26 Mei 2012.

Parti itu tidak mempunyai ideologi yang koheren tetapi merangkumi ahli-ahli politik dan pegawai-pegawai dengan pelbagai pandangan politik yang menyokong pentadbiran. Parti Rusia Bersatu mendapat sokongan padu terutamanya pengundi bukan ber-ideologi. Oleh itu, Rusia Bersatu sering diklasifikasikan sebagai " tangkap-semua parti "atau" parti yang berkuasa ". Pada tahun 2009, pihak yang mengisytiharkan" konservatif Rusia "sebagai ideologi rasminya.