F.C. Internazionale Milano: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Baris 57: Baris 57:


===Tahun awal penubuhan===
===Tahun awal penubuhan===
[[File:Inter 1º Scudetto 1909-10.jpg|thumb|210px|Pasukan ''Nerazzurri'' menjuarai kejuaraan liga pada tahun 1910, dua tahun selepas penubuhannya.]]
[[File:Internazionale1910Scudetto.jpg|thumb|210px|Pasukan ''Nerazzurri'' menjuarai kejuaraan liga pada tahun 1910, dua tahun selepas penubuhannya.]]
Inter ditubuhkan pada 9 Mac 1908 sebagai ''Football Club Internazionale'', berikutan perpecahan kelab Milan Cricket and Football Club (kini [[A.C. Milan]]). Nama kelab ini, ''Inter'' diperoleh daripada kehendak penubuh yang menerima pemain asing serta pemain Itali.
Inter ditubuhkan pada 9 Mac 1908 sebagai ''Football Club Internazionale'', berikutan perpecahan kelab Milan Cricket and Football Club (kini [[A.C. Milan]]). Nama kelab ini, ''Inter'' diperoleh daripada kehendak penubuh yang menerima pemain asing serta pemain Itali.



Semakan pada 15:00, 1 Jun 2016

Inter Milan
Lambang Inter Milan
Nama penuhFootball Club Internazionale Milano S.p.A.
Gelaran
  • I Nerazzurri (Hitam dan Biru)
Diasaskan9 Mac 1908; 116 tahun yang lalu (1908-03-09)
StadiumSan Siro
(Kapasiti: 80,018)
PemilikInternational Sports Capital HK Ltd. (70%)[1]
Internazionale Holding S.r.l. (29.5%)[1]
Pirelli (0.5%)[2]
PresidenErick Thohir
Ketua jurulatihRoberto Mancini
LigaSerie A
2015–16Serie A, Ke-4
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Warna ketiga
Musim semasa

F.C. Internazionale Milano,[3] ataupun disebut sebagai Internazionale (disebut [ˌinternattsjoˈnaːle]) atau secara ringkasnya Inter, dan di luar Itali ia disebut sebagai Inter Milan atau Inter Milano,[4] merupakan sebuah kelab bola sepak profesional Itali yang berpangkalan di Milan, Lombardy. Kelab ini telah bermain di Serie A sejak penubuhannya pada 1909.

Inter telah memenangi 30 trofi domestik termasuk 18 kejuaraan liga, tujuh Coppa Italia dan lima Supercoppa Italiana. Dari tahun 2006 hingga 2010, kelab ini memenangi lima kejuaraan liga berturut-turut.[5] Inter juga telah memenangi tiga gelaran Liga Juara-Jura. Inter merupakan satu-satunya kelab Itali berjaya melengkapkan siri treble dalam satu musim pada tahun 2010 dengan memenangi scudetto, Coppa Italia dan Liga Juara-Juara.[6] Selain itu, kelab ini juga memenangi tiga Piala UEFA, dua Piala Antara Benua dan satu Piala Kelab Dunia FIFA.

Inter bermain di laman sendiri di Stadium San Siro (berkapasiti 80,018), atau dikenali sebagai Stadio Giuseppe Meazza. Inter berkongsi stadium terbesar di Itali ini dengan pesaing utama, A.C. Milan. Perlawanan antara Inter dan Milan antara perlawanan dinanti-nantikan oleh penonton bukan sahaja di Itali, malah di seluruh dunia. Pertembungan kedua-dua pasukan ini dikenali sebagai Derby della Madonnina.[7] Sehingga 2010, Inter merupakan kelab kedua di Itali memiliki peminat teramai,[8] dan keenam paling ramai peminat di Eropah. Inter salah satu kelab paling berharga di Itali dan di dunia bola sepak.[9] Kelab juga merupakan salah satu pengasas G-14, iaitu kumpulan yang mewakili 18 kelab bolasepak paling besar dan berprestij di Eropah sebelum ia dibubarkan.

Sejarah

Tahun awal penubuhan

Pasukan Nerazzurri menjuarai kejuaraan liga pada tahun 1910, dua tahun selepas penubuhannya.

Inter ditubuhkan pada 9 Mac 1908 sebagai Football Club Internazionale, berikutan perpecahan kelab Milan Cricket and Football Club (kini A.C. Milan). Nama kelab ini, Inter diperoleh daripada kehendak penubuh yang menerima pemain asing serta pemain Itali.

Kelab ini memenangi kejuaraan liga buat pertama kali pada tahun 1910 dan kali kedua pada 1920. Kapten dan jurulatih pasukan yang meraih kejuaraan pertama, Virgilio Fossati terbunuh ketika berkhidmat untuk tentera Itali dalam Perang Dunia Pertama.

Pada tahun 1921, Inter hanya mampu mengumpul 11 mata dan berada di tangga tercorot. Inter berjaya mengelakkan penyingkiran dari Serie A apabila menang dalam dua perlawanan play-off. Pada tahun 1928 ketika era Fasis, Inter dipaksa menukar nama menjadi Società Sportiva Ambrosiana selepas bergabung dengan Unione Sportiva Milanese pada tahun 1928. Pasukan ini memakai jersi putih dan salib merah terpampang di bahagian tengah jersi. Reka bentuk jersi ini diinspirakikan oleh bendera dan lambang kota Milan. Pada tahun 1929, presiden kelab, Oreste Simonotti menukarkan nama kelab ini kepada Associazione Sportiva Ambrosiana. Walau bagaimanapun, peminat tetap menyebuat pasukan ini sebagai Inter dan pada tahun 1931, presiden baru iaitu Pozzani mengubah nama kelab ini menjadi Associazione Sportiva Ambrosiana-Inter.

Inter meraih gelaran pertama Coppa Italia (Piala Itali) pada musim 1938-39 ketika Inter mempunyai pemain ikonik ketika itu, Giuseppe Meazza. Inter tetap berjaya meraih kejuaraan liga yang kelima pada tahun 1940 walaupun Meazza bergelut dalam kecederaan. Selepas Perang Dunia Kedua, kelab ini akhirnya meletakkan nama asalnya kembali dan meraih kejuaraan scudetto pada tahun 1953 dan 1954.

Grande Inter

Fail:Moratti coppa campioni 1964.jpg
Presiden Inter, Angelo Moratti meraikan kejayaan Piala Eropah bersama-sama pemain Inter, 1964.

Pada tahun 1960, Helenio Herrera menjadi pengurus baru Inter dari Barcelona. Beliau membawa pemain tengah dari Barcelona, Luis Suárez, yang memenangi anugerah Pemain Terbaik Eropah pada tahun yang sama oleh kerana peranannya ketika di Barcelona. Herrera kemudian membing Inter sehingga menjadi salah satu kelab gergasi Eropah. Beliau mengubah suai taktik 5-3-2 yang dikenali sebagai "Verrou" ("pintu selak") termasuk fleksibiliti yang besar bagi melakukan serangan balas. Sistem catenaccio telah diperkenalkan oleh seorang jurulatih dari Austria, Karl Rappan. Sistem asal Rappan dilaksanakan dengan empat pemain pertahanan, bermain secara sistem orang-ke-orang dan menambah seorang playmaker di tengah padang yang memainkan bola bersama dua pemain sayap. Herrera hanya menambah seorang pemain di bahagian pertahanan dan meletak sweeper dan libero di belakang posisi bek tengah. Sweeper dan libero berperanan sebagai pemain bebas untuk berhubung dengan mana-mana penyerang pasukan melalui bek tengah. Inter menamatkan kempen Serie A di tempat ketiga pada musim pertama, kedua dan ketiga Herrera sebagai pengurus. Kemudian, Inter meraih kejayaan Piala Eropah pada 1964 dan 1965 dan seterusnya Herrera diberi gelaran "il Mago" ("Wizard").

Pada tahun 1964, Inter melangkah ke perlawanan akhir Piala Eropah menentang Real Madrid, pasukan yang telah mencapai tujuh kemenangan daripada sembilan perlawanan akhir setakat ini. Sandro Mazzola menjaringkan dua gol untuk Inter dan akhirnya Inter menang 3-1. Selain itu, pasukan ini juga meneruskan rentak cemerlang apabila menewaskan Independiente pada kejohanan Piala Antara Benua. Setahun kemudian, Inter mengulangi kejayaan setahun lalu apabila menewaskan juara dua kali Benfica pada perlawanan akhir Piala Eropah yang berlangsung di San Siro dan Inter sekali lagi menumbangkan Independiente pada kejuaraan Piala Antara Benua. Pada tahun 1967, Inter kehilangan dua pemain utama mereka akibat mengalami kecederaan iaitu Jair dan Suárez, lalu Inter tewas pada perlawanan akhir Piala Eropah menentang Celtic 2-1. Pada tahun yang sama, kelab ini menukaran namanya kepada Football Club Internazionale Milano.

Turun naik

Selepas zaman kegemilangan Inter pada era 1960an, Inter berjaya memenangi kejuaraan liga kali ke-11 pada tahun 1971 dan ke-12 pada tahun 1980. Inter tewas buat kali kedua pada perlawanan akhir Piala Eropah, kali ini tewas 2-0 kepada skuad Ajax selain terdapat pemain legenda, Johan Cruyff pada 1972. Pada era 1970an dan 1980an, Inter meraih dua kejuaraan Coppa Italia pada tahun 1978 dan 1982.

Gandingan duo Jerman Andreas Brehme dan Lothar Matthäus dan pemain Argentina, Ramón Díaz berjaya untuk membantu Inter meraih scudetto pada tahun 1989. Kedatangan seorang lain pemain Jerman, Jürgen Klinsmann membantu Inter untuk meraih kejuaraan Supercoppa Italiana pada musim berikutnya namun Inter tidak dapat menahan gelarannya.

Pada era 1990an boleh dikatakan sedikit kekecewaan bagi peminat Inter. Pesaing rapat Inter, Milan dan Juventus telah mencapai pencapaian cemerlang sama ada di perngkat domestik dan Eropah manakala Inter jauh ketinggalan dengan keputusan tidak memuaskan. Lebih-lebih lagi, Inter berada hanya satu mata di zon penyingkiran. Walau bagaimanapun, Inter meraih tiga kejayaan Piala UEFA pada tahun 1991, 1994 dan 1998.

Massimo Moratti mengambil alih sebagai presiden daripada Ernesto Pellegrini pada tahun 1995. Selepas pengambil alihan itu, Inter sebanyak dua kali memecah rekod perpindahan pemain termahal di dunia (£19.5 juta untuk Ronaldo dari Barcelona pada 1997 dan £31 juta buat Christian Vieri dari Lazio dua tahun kemudian). Walau bagaimanapun, dekad 1990 tetap sedikit mengecewakan apabila inilah satu-satunya dekad dalam sejarah Inter di mana Inter tidak dapat meraih kejuaraan liga.

Moratti kemudian menjadi sasaran peminat terutamanya apabila beliau memecat jurulatih kesayangan peminat Inter, Luigi Simoni hanya selepas beberapa perlawanan memasuki musim 1998-99 dan baru menerima anugerah Pengurus Terbaik Itali pada tahun 1998 sebelum Simoni dipecat. Pada musim itu juga, Inter gagal menyertai mana-mana kejohanan Eropah buat pertama kali dalam masa 10 tahun selepas hanya menduduki tempat kelapan.

Pada musim berikutnya, Moratti melantik Marcello Lippi sebagai ketua jurulatih dan membeli beberapa pemain seperti Angelo Peruzzi, Laurent Blanc dan Vladimir Jugović. Pasukan ini hampir meraih kejohanan piala domestik pertama sejak 1989 apabila melangkah ke perlawanan akhir Coppa Italia namun tewas kepada finalis, Lazio.

Pada musim 2000-01, nasib lain melanda. Inter hampir memenangi Supercoppa Italiana menentang Lazio dan mendahului perlawanan namun Inter tewas 4–3. Inter juga tersingkir daripada saingan Liga Juara-Juara selepas tewas kepada kelab Sweden, Helsingborgs IF pada pusingan kelayakan. Lippi dipecat serta merta selepas perlawanan pembukaan musim baru menentang Reggina dan keputusannya Inter tewas. Marco Tardelli dipilih untuk menggantikan Lippi tetapi beliau juga gagal meningkatkan prestasi pasukan dan ia sentiasa diingati di kalangan peminat Inter apabila tewas memalukan 6-0 kepada pasukan musuh, Milan pada musim 2000-01.

Pada tahun 2002, Inter hampir meraih kejuaraan scudetto apabila perlawanan menentang Lazio menjadi penentu dan Inter memerlukan sekurang-kurangnya kelebihan satu gol di tempat lawan. Namun, Lazio merapatkan kedudukan 2-2 dan menghalang Inter meraih kejuaraan sebaliknya Juventus memenangi kejuaraan kali ini. Pada musim seterusnya, Inter gagal ke perlawanan akhir Liga Juara-Juara apabila tewas kepada Milan, 1-1 berdasarkan gol di tempat lawan.

Kebangkitan

Pada 1 Julai 2004, Inter melantik Roberto Mancini sebagai ketua jurulatih yang baru. Pada musim pertamanya, Inter mengumpul 72 mata dan menjuarai Coppa Italia dan kemudian Supercoppa Italiana. Pada 11 Mei 2006, Inter mempertahankan kejuaraan Coppa Italia apabila menewaskan Roma dengan agregat 4-1.

Inter dianugerahkan kejuaraan Serie A 2005–06 selepas mata yang dikumpul Juventus dan Milan dipotong oleh kerana skandal Calciopoli. Pada musim berikutnya, Inter melakar rekod baru apabila memenangi 17 perlawanan berturut-turut dalam Serie A bermula pada 25 September 2006 dengan kemenangan 4-1 ke atas Livorno di tempat sendiri dan kemenangan ini berterusan sehinggalah pada 28 Februari 2007, apabila Inter terikat seri 1-1 bertemu Udinese di San Siro. Pada 22 April 2007, Inter meraih kejuaraan scudetto buat kali kedua berturut-turut.

Inter memulakan musim 2007-08 dengan baik di Serie A dan berada di tangga teratas liga pada separuh pertama musim selain melangkah ke peringkat kalah mati Liga Juara-Juara. Selepas kekalahan yang dialami Inter ketika menentang Liverpool pada pusingan kalah mati Liga Juara-Juara, tempat Mancini sebagai ketua jurulatih di Inter menjadi persoalan. Mancini akhirnya mengumumkan untuk melepaskan jawatannya. Pada hari terakhir musim 2007-08, Inter meraih kejuaraan liga buat kali ketiga berturut-turut namun sebaliknya Mancini dipecat selepas pengumuman yang disebutnya sebelum ini.[10]

Pada 2 Jun 2008, Inter melantik bekas pengurus Porto dan Chelsea, José Mourinho sebagai ketua jurulatih. Pada musim pertamanya, pasukan Nerazzurri memenangi Suppercoppa Italiana dan kejuaraan liga keempat berturut-turut namun pasukan ini tewas dalam pusingan pertama kalah mati buat kali ketiga berturut-turut selepas tewas kepada Manchester United. Selepas membolot kejuaraan keempat berturut-turut, Inter sertai Torino dan Juventus sebagai satu-satunya kelab selain Turin melakukan seperti ini.

José Mourinho, melakar sejarah baru untuk Inter apabila membimbing Inter meraih "treble" ketika musim 2009-10.

Inter menikmati kejayaan Liga Juara-Juara pada musim 2009-10 apabila menewaskan Bayern Munich 2–0 pada perlawanan akhir hasil jaringan Diego Milito.[11] Inter juga memenangi kejuaraan liga dan juga Coppa Italia.[12] Ini membuatkan Inter kelab Itali pertama berjaya melengkapkan "treble" dalam satu musim. Mourinho meninggalkan Inter dan berpindah ke Real Madrid dan tempat Mourinho digantikan oleh Rafael Benítez.[13]

Pada 21 Ogos 2010, Inter menewaskan Roma 3-1 dan memenangi Supercoppa Italiana 2010, trofi keempat Inter bagi tahun ini. Pada Disember 2010, Inter meraih kejuaraan Piala Kelab Dunia FIFA 2010 buat pertama kali selepas menewaskan TP Mazembe, 3-0 dalam perlawanan akhir.[14] Inter akhirnya melengkapkan Quintuple, menjadi pasukan keempat di dunia yang berjaya melakukannya selepas Liverpool pada 2001, Al-Ahly pada 2006 dan Barcelona pada 2009. Walau bagaimanapun selepas kemenangan ini, berikutan prestasi lemah yang dipamerkan Inter dalam Serie A, pasukan ini mengumumkan Benitez bakal berpindah. Pada hari berikutnya, Leonardo menjadi ketua jurulatih Inter.[15]

Masa kini

Leonardo bermula dengan mengumpul 30 mata dalam 12 perlawanan dan purata 2.5 mata per perlawanan dan ia satu pencapaian hebat berbanding jurulatih sebelum ini; Benitez dan Mourinho. Pada 6 Mac 2011, Leonardo meletakkan rekod baru Serie A dengan berjaya memungut 33 mata dalam 13 perlawanan. Leonardo hanya berjaya membawa Inter ke peringkat suku akhir Liga Juara-Juara selain menjulang trofi Coppa Italia. Walau bagaimanapun pada penghujung musim, beliau dipecat dan digantikan oleh Gian Piero Gasperini, Claudio Ranieri dan Andrea Stramaccioni.

Pada 1 Ogos 2012, Moratti menjual beberapa faedah Inter Milan kepada konsortium China, Kenneth Huang.[16] Pada hari yang sama, Inter mengumumkan mereka telah membentuk astu rundingan dengan China Railway Construction Corporation Limited untuk projek membina sebuah stadium barua [17] Pada 30 Jun 2013, Moratti's Internazionale Holding S.r.l. memegang 98.2% ke atas F.C. Internazionale Milano S.p.A. dan rundingan berama pihak China nampaknya telah runtuh.[18]

Pada 15 Oktober 2013, wakil konsortium Indonesia (International Sports Capital HK Ltd.) yang diketuai oleh Erick Thohir, Handy Soetedjo dan Rosan Roeslani menandatangani sebuah perjanjian untuk memperoleh 70% saham Inter dari Internazionale Holding S.r.l.[19][20][21] Dengan serta merta selepas perjanjian itu, Moratti's Internazionale Holding S.r.l. masih memegang 29.5% saham F.C. Internazionale Milano S.p.A.[22] Selain itu, Thohir juga memiliki sebuah kelab Major League Soccer (MLS), D.C. United dan kelab Liga Super Indonesia (ISL), Persib Bandung.

Skuad Semasa

Pemain

Sehingga 2 Februari 2009. [23] Note: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
1 GK Itali Francesco Toldo
2 DF Colombia Iván Córdoba (vice-captain)
4 DF Argentina Javier Zanetti (captain)
5 MF Serbia Dejan Stanković
6 DF Brazil Maxwell
7 MF Portugal Luís Figo
8 FW Sweden Zlatan Ibrahimović
9 FW Argentina Julio Cruz
10 FW Brazil Adriano
11 MF Chile Luis Jiménez
12 GK Brazil Júlio César
13 DF Brazil Maicon
14 MF Perancis Patrick Vieira
16 DF Argentina Nicolás Burdisso
No. Pos. Negara Pemain
18 FW Argentina Hernán Crespo
19 MF Argentina Esteban Cambiasso
20 MF Ghana Sulley Ali Muntari
21 FW Nigeria Victor Obinna
22 GK Itali Paolo Orlandoni
23 DF Itali Marco Materazzi (vice-captain)
24 DF Colombia Nelson Rivas
25 DF Argentina Walter Samuel
26 DF Romania Cristian Chivu
33 MF Brazil Mancini
36 MF Itali Francesco Bolzoni
37 DF Itali Andrea Mei
39 DF Itali Davide Santon
45 FW Itali Mario Balotelli

Dipinjam keluar

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
15 MF Perancis Olivier Dacourt (at Fulham)
29 FW Honduras David Suazo (at Benfica)
77 FW Portugal Ricardo Quaresma (at Chelsea)
17 FW Itali Robert Acquafresca (at Cagliari)
DF Brazil Rincón (at Ancona)
DF Montenegro Ivan Fatić (at Salernitana)
MF Hungary Attila Filkor (at Sassuolo)
DF Itali Gabriele Puccio (at Verona)
GK Itali Enrico Alfonso (at Pisa)
MF Itali Luca Siligardi (at Bari)
No. Pos. Negara Pemain
FW Perancis Jonathan Biabiany (at Modena)
GK Itali Giacomo Bindi (at Varese)
DF Itali Daniele Pedrelli (at Treviso)
MF Itali Ronny Diuk Toma (at Valenzana)
MF Itali Nicola Redomi (at Valenzana)
DF Itali Daniele Federici (at Grosseto)
FW Itali Gianluca Litteri (at Slavia Prague)
DF Itali Leonardo Bonucci (at Pisa)

Rujukan

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Inter2015bilancio tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Pirelli2014bilancio tidak disediakan
  3. ^ "Organization Chart". F.C. Internazionale Milano – Official website. Dicapai pada 6 July 2013.
  4. ^ "Inter Milan arrives in Jakarta to prepare for two friendlies". The Jakarta Post. 24 May 2012. Dicapai pada 25 July 2013.
  5. ^ name="Italy – List of Champions">"Italy – List of Champions". RSSSF.
  6. ^ name="treble">"Inter join exclusive treble club". uefa.com. Dicapai pada 9 August 2012.
  7. ^ "Is this the greatest derby in world sports?". Theroar.com.au. 26 January 2010. Dicapai pada 28 September 2011.
  8. ^ name="ricerca2010">"Italia, il paese nel pallone" (PDF). demos.it (dalam bahasa Italian). 24 September 2010. m/s. 3, 9–10. Dicapai pada 20 July 2011.CS1 maint: unrecognized language (link)
  9. ^ name="Football Team Valuations">"The World's Most Valuable Soccer Teams". Forbes. 17 April 2013. Dicapai pada 13 July 2013.
  10. ^ name="mancini_inter">"F.C. Internazionale statement". FC Internazionale Milano. 29 May 2008. Dicapai pada 29 May 2008.
  11. ^ "Bayern Munich 0–2 Inter Milan". BBC Sport. 22 May 2010. Dicapai pada 24 May 2010.
  12. ^ "Jose Mourinho's Treble-chasing Inter Milan win Serie A". BBC Sport. 16 May 2010. Dicapai pada 24 May 2010.
  13. ^ "Mourinho unveiled as boss of Real". BBC Sport. British Broadcasting Corporation. 31 May 2010.
  14. ^ "TP Mazembe 0–3 Internazionale". ESPN Soccernet. 18 December 2010. Dicapai pada 18 December 2010.
  15. ^ "Welcome Leonardo! Inter's new coach". inter.it. 24 December 2010.
  16. ^ name=Huang>"Press release: Internazionale Holding S.r.l". F.C. Internazaionale Milano. 1 August 2012. Dicapai pada 5 June 2015.
  17. ^ name=Huang
  18. ^ name=Inter2013bilancio>F.C. Internazionale Milano S.p.A. bilancio (financial report and accounts) on 30 June 2013, PDF purchased from Italian C.C.I.A.A.
  19. ^ "Inter Milan Sells 70% Stake To Indonesia's Erick Thohir At $480M Valuation". 16 October 2013.
  20. ^ "F.C. Internazionale statement". F.C. Internazaionale Milano. 15 November 2013. Dicapai pada 5 June 2015.
  21. ^ "FC Internazionale Milano SpA signs an agreement to open capital to new investors". F.C. Internazaionale Milano. 15 October 2013. Dicapai pada 6 June 2015.
  22. ^ name=Inter2014bilancio>F.C. Internazionale Milano S.p.A. bilancio (financial report and accounts) on 30 June 2014, PDF purchased from Italian C.C.I.A.A.
  23. ^ "Squadra" (dalam bahasa Italian). F.C. Internazionale Milano. Dicapai pada 2008-09-01.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar

Official websites
General fan sites
News sites