Shila Amzah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 931: Baris 931:
*[http://music.weibo.com/shila Shila Amzah's Official Weibo Music Account]
*[http://music.weibo.com/shila Shila Amzah's Official Weibo Music Account]
*[https://www.younow.com/Shilaamzah Shila Amzah's Official YouNow Account]
*[https://www.younow.com/Shilaamzah Shila Amzah's Official YouNow Account]

{{Penyanyi Wanita Popular (ABPBH)}}


{{Shila Amzah}}
{{Shila Amzah}}
{{Penyanyi Wanita Popular (ABPBH)}}


{{Kehidupan|1990|}}
{{Kehidupan|1990|}}

Semakan pada 06:58, 13 Julai 2016

Shila Amzah
Shila Amzah sewaktu mengadakan persembahannya di Konsert Gegar 2011, sebelum beliau bertudung.
Latar belakang
Nama lahirNurShahila binti Amir Amzah
Juga dikenali sebagai
Nurshahila (ketika zaman kanak-kanak)
Sha-Hila (ketika zaman remaja)
Shila (sebelum menyertai OIAM)
Shila OIAM (selepas menyertai OIAM)
Shila Amzah (茜拉)
Kelahiran (1990-08-13) 13 Ogos 1990 (umur 33)
Setapak, Kuala Lumpur, Malaysia
KediamanKuala Lumpur Kuala Lumpur
Hong Kong Hong Kong
GenrePop, mandopop
PekerjaanPenyanyi, penerbit rakaman, penulis lagu, pelakon
InstrumenVokal, gitar, keyboard
Tahun aktif1999-kini
Syarikat rakaman
Laman sesawang
www.shilaamzah.my

NurShahila binti Amir Amzah (lahir 13 Ogos 1990) atau lebih dikenali sebagai Shila Amzah (digayakan sebagai SHILAMZAH) merupakan seorang penyanyi-penulis lagu, pelakon, ahli perniagaan dan penerbit Malaysia.[8] Shila merupakan anak kepada penyanyi terkenal 80-an, Amir Amzah Saleh atau lebih dikenali sebagai ND Lala. Dilahirkan dan dibesarkan di Kuala Lumpur, Malaysia oleh sebuah keluarga muzik, Shila mula bergiat aktif dalam muzik ketika berusia 9 tahun dan membuat persembahan di pelbagai tempat muzikal di kampung halamannya ketika kecil. Beliau mengeluarkan album pertamanya, Terima Kasih Guru pada usia 10 tahun. Beliau mula memenangi anugerah sejak itu, bermula dengan Artis Kanak-kanak Paling Popular di Anugerah Bintang Popular Berita Harian. Dengan bantuan komposer muzik dan penerbit rakaman Malaysia yang terkenal, Helen Yap, pada tahun 2005 Shila mengeluarkan album Pop studio kedua, Sha-Hila. Beliau menjadi lebih terkenal dengan single "Patah Seribu" (2011) yang menerima Pop Song of the Year dan Song of the Year di Anugerah Industri Muzik ke-19. [9]

Dari usia 4 tahun, Shila sudah mula pergi ke studio rakaman bersama bapanya, ND Lala. Beliau memulakan kerjaya muziknya di Shanghai, China dan memenangi Asian Wave (musim 1).[10][11] Sebagai pemenang Asian Wave yang diadakan di Shanghai, China, beliau memenangi RM 5 juta dan 6-tahun kontrak rakaman bersama Shanghai Media Group, syarikat media disebalik pertandingan tersebut.

Beliau dikenali sebagai penyanyi solo selepas memenangi Patah Seribu dalam Anugerah Lagu Pop Terbaik dan Anugerah Lagu Terbaik dalam Anugerah Industri Muzik ke-19. Beliau terus mendapat kemasyuran selepas memenangi Asian Wave dan naib-johan dalam I Am A Singer (Musim 2), beliau digelar Asia's Sweetheart (Kekasih Asia), Princess of Music (Puteri Muzik) [12] dan Khazanah Negara Malaysia.[13]

Shila mendapat naib-johan dalam Bintang Kecil RTM pada 2000, naib-johan dalam One In A Million (Musim 2),[14] juara Shanghai World Star Quest (SWSQ) pada 2008 dan naib johan Anugerah Juara Lagu ke-29. Beliau telah bekerja bersama orang-orang terkemuka daripada industri mandopop seperti Eric Moo dimana beliau membuat persembahan pembukaan dalam konsert Moo dan mencadangkan duet bersama Wang Leehom.

Sebelum Asian Wave, beliau membuat persembahan duet bersama Miley Cyrus menerusi lagu The Best Of Both worlds untuk mempromosikan Hannah Montana di Malaysia. Selain daripada menyanyi, Shila suka menari dalam Latin, Salsa, Rock dan K-Pop. Beliau berminat menari sebelum menyanyi secara profesional.

Shila Amzah merupakan satu-satunya penyanyi Malaysia dengan jualan lagu Mandarin tertinggi di Hong Kong, China dan Taiwan menjadikan beliau artis Malaysia pertama yang berjaya di ketiga-tiga negara tersebut. Kemahsyuran yang diterima Shila membuatkan akaun Weibonya kini mempunyai 2.5 juta pengikut dan akaun Instagramnya kini berjumlah 1.5 juta pengikut. Terus mengharumkan nama Malaysia di persada antarabangsa, Shila telah menerima beberapa anugerah untuk pencapaian terbaiknya setakat ini antaranya ialah Anugerah Persahabatan China-Malaysia dari Duta China ke Malaysia dan beberapa nominasi di Anugerah Muzik Dunia seperti Artis Wanita Terbaik Dunia, Penghibur Terbaik Dunia, Lagu Terbaik Dunia serta Video Terbaik Dunia.[15]

Nama Shila bertukar dari masa beliau dikenali sebagai Nurshahila/Shila Tekno. [16] Beliau menjelaskan semasa beliau kecil, beliau menggunakan "NurShahila" sebagai nama pentas. Pada 2004, beliau menukar nama kepada Sha-Hila dalam syarikat rakamannya, EMI, yang mahukan namanya lebih pendek. Apabila menyertai One In A Million dan terpaksa memendekkan lagi namanya. Penganjur-penganjur OIAM2 menukar namanya kepada Shila, Selepas menjadi naib-johan, beliau dikenali sebagai "Shila OIAM". Oleh kerana tidak suka akan nama itu, beliau menambah "Amzah" dalam nama pentasnya, sebagai nama bapanya iaitu Amir Amzah. Di Cina, nama Shila bertukar kepada Shira. Di negara China, beliau dikenali sebagai 茜拉 (Xila).[17]

Biografi

1990–99: Kehidupan awal dan pendidikan

Shila Amzah atau nama sebenarnya, NurShahila Amir Amzah dilahirkan kira-kira pukul 11.00 pagi pada 13 Ogos 1990 di Klinik Shambi, Jalan Medan Tunku, Kuala Lumpur. Lahir seberat 2.6 kilogram, Shila merupakan anak sulung buat pasangan suami isteri bahagia, Amir Amzah Salleh atau ND Lala dan Fauziah Sarman. Kelahirannya telah melengkapi kehidupan kedua orang tuanya yang mendirikan rumahtangga pada 19 Oktober 1989. Shila telah menghadiri SMK Setapak Indah, Kuala Lumpur.

Kerjaya

2000–07: Kejayaan awal komersial dan Terima Kasih Guruku

Walaupun saya masih kecil, saya pernah bersama dengan ayah (ND Lala) untuk sesi rakaman. Saya jelas ingat berjalan ke studio satu hari di pertengahan sesi dan mengambil mikrofon. Saya berumur lima tahun pada masa itu dan apa yang saya mahu lakukan adalah menyanyi dan mempunyai suara saya dirakamkan. Itu adalah permulaan kerjaya saya kerana tindakan yang mengakibatkan duet, yang dipaparkan di album ayah saya pada masa itu.

Shila Amzah mengakui bahawa dia tidak mampu untuk berurusan dengan kamera apabila dia mula dalam industri hiburan. Dia mempunyai tahap yang rendah keyakinan apabila berhadapan dengan kamera dan tidak tahu bagaimana untuk menggunakannya untuk melibatkan diri dengan penonton.

Sebelum Shila Amzah membuat penampilan sulungnya sebagai seorang artis kanak-kanak, bapanya bergelut untuk mendapatkan dia peluang untuk mempamerkan nyanyiannya. Pada masa itu, tiada syarikat rakaman yang mahu menandatangani kanak-kanak sebagai artis rakaman kerana mereka tidak mahu mengambil risiko. Jadi, bapanya menggunakan wang poket sendiri untuk menghasilkan album pertama untuk Shila. Pada tahun 2000, album pertama Shila ini, Terima Kasih guruku telah dilancarkan di hadapan Tun Dr Siti Hasmah, isteri kepada Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Kemudian bakat beliau perlahan-lahan diiktiraf oleh syarikat rakaman EMI. Dengan EMI, beliau menghasilkan album Sha-Hila dengan lagu hit Yang Teristimewa. Selepas kontrak beliau dengan EMI berakhir, beliau menyertai "One In A Million", pertandingan nyanyian realiti Malaysia, dan berakhir sebagai naib juara.

2007-10: One in a Million dan Bebaskan

Shila Amzah semasa mengadakan persembahan di Anugerah Industri Muzik 2009.

Pada tahun 2007, beliau menyertai One in a Million (OIAM) dan muncul sebagai naib juara pertandingan itu. Gelaran "Shila" telah diberikan oleh pihak penganjur OIAM sebagai kod undian SMS beliau dan nama semasa pertandingan nyanyian. Pada malam Grand Finale OIAM2, Shila telah ditugaskan untuk menyanyi sebuah lagu baru yang dikenali sebagai Memori Tercipta. Beliau tewas kepada Norayu Damit, tetapi kedua-dua mereka telah diberi kontrak rakaman dari Monkey Bone Records yang diketuai oleh Ahmad Izham Omar.

Sepanjang pertandingan, Shila menyanyikan:

  • Top 12: "Tak Ada Logika"
  • Minggu 1: "Too Little Too Late"
  • Minggu 2: "Stuck"
  • Minggu 3: "Oops!... I Did It Again"
  • Minggu 4: "Di Bawah Pohon Asmara "
  • Minggu 5: "I'll Be There"
  • Minggu 6: "Car Wash"
  • Minggu 7: "Khayal" ft. Alif Satar
  • Minggu 8: "Contigo en la Distancia"
  • Minggu 9: "Bukan Milikmu and Love Like This"
  • Grand Finale: "Contigo en la Distancia", "Memori Tercipta" and "Oops!... I Dit It Again with Stuck" Medley

Beliau menghasilkan album Bebaskan semasa berkhidmat dengan Monkey Bone Records. Memuatkan 12 buah lagu, Bebaskanlah menampilkan karya-karya komposer handalan negara antaranya Aubrey Suwito, Audi Mok, Kieran Kuek dan Mode serta komposer dari Australia, Jamie Huber. Bukan itu sahaja, album Bebaskanlah juga memuatkan dua buah lagu Inggeris dan salah satu daripadanya berentak balada ciptaan Aubrey yang berjudul Whisper My Name.

2010–12: 3 Suara dan Patah Seribu

Album 3 Suara menggandingkan kolaborasi Shila bersama Jaclyn Victor dan Ning Baizura.

3 Suara ialah album kolaborasi oleh tiga orang penyanyi Malaysia, iaitu Shila Amzah, Jaclyn Victor dan Ning Baizura. Album ini dikeluarkan oleh Sony Music Malaysia pada 6 Januari 2011.

Salah satu lagu hit Shila adalah Patah Seribu, yang telah mendapat banyak pujian daripada radio dan TV. Lagu ini juga selalu muncul di rancangan televisyen dan menerima banyak masa siaran radio. Lagu ini akhirnya telah dicalonkan sebagai Persembahan Vokal Wanita Terbaik dan memenangi Lagu Terbaik dan Lagu Pop Terbaik di Anugerah Industri Muzik, majlis anugerah yang memberi penghormatan kepada industri muzik Malaysia. Lagu ini juga dikeluarkan sebagai single di iTunes pada 20 Julai 2012 dan kemudian telah ditambah ke album sendiri beliau, Shila Amzah-EP sebagai trek bonus.

2012–14: Asian Wave dan Shila Amzah (EP)

Pada tahun 2012, beliau telah dijemput untuk menyertai pertandingan sulung Asian Wave selepas ayahnya, ND Lala menghantar video Shila menyanyi ke Shanghai Media Group. Pada 20 September 2012, Shila menjadi juara Asian Wave yang diadakan di Shanghai, China. Shila mempunyai undian yang paling tinggi dalam talian di kalangan semua peserta. Beliau menyanyikan tiga lagu iaitu Gemilang oleh Jaclyn Victor, Grenade oleh Bruno Mars, dan Zheng Fu oleh Na Ying. Beliau juga menyanyikan Forever Love oleh Wang Leehom dan Set Fire to the Rain oleh Adele dalam salah satu daripada pusingan awal Asian Wave. Para hakim memuji prestasi beliau. Sebagai juara Asian Wave, pertandingan nyanyian realiti Cina, beliau telah diberi kontrak rakaman 6 tahun dengan Shanghai Media Group dan 5 Juta MYR.

  •  Shila telah berjaya mara ke pusingan yang seterusnya dengan memenangi pertempuran nyanyian.
  • Memenangi pertempuran nyanyian: Majoriti lampu hijau yang ditekan oleh hakim-hakim.

Shila Amzah telah disenaraikan sebagai calon di kategori Artis Wanita Terbaik Dunia (World Best Female Artist) bersama Dato' Siti Nurhaliza & Penghibur Terbaik Dunia untuk Tahun 2012 (World Best Entertainer Of The Year) di World Music Awards. Dia telah bertanding dengan nama-nama penyanyi besar dunia seperti Adele, Taylor Swift, Madonna, Kelly Clarkson dan ramai lagi.[18]

Episod

Tajuk lagu

Penyanyi asal

Keputusan

Mengalahkan

Awal

(Pusingan pertama)

Set Fire to the Rain Adele Mara ke peringkat Awal Pusingan pertama Singapura Rachel Chua diselamatkan dengan pilihan juri
Awal

(Pusingan pertama)

Forever Love Wang Leehom Mara ke peringkat Akhir Pusingan pertama Jepun Emi Tawata diselamatkan dengan pilihan juri
Awal

(Pusingan pertama)

Gemilang Jaclyn Victor Mara ke peringkat Akhir Pusingan kedua Thailand Ten Nararak Disingkirkan
Final

(Pusingan kedua)

Grenade Bruno Mars Mara ke peringkat Akhir pusingan ketiga Republik Rakyat China Guo Yifan Disingkirkan
Final

(Pusingan ketiga)

Zheng Fu Na Ying Juara Republik Rakyat China Chang Shilei Tewas
Republik Rakyat China Huo Zun Tewas

Pada akhir tahun 2013, Shila telah melancarkan EP pertama beliau (album kelima), Shila Amzah-EP yang diedarkan di bawah Shila Amzah Entertainment Berhad dan Warner Music Malaysia. Semua lagu-lagu dan lirik album ini ialah ciptaan sepenuhnya oleh Shila Amzah dengan bimbingan pemuzik, pengarah dan komposer terkenal, Helen Yap. Album ini terdiri daripada 7 lagu. Sebelum beliau melancarkan EP (album) ini, beliau mengadakan pra-dengar di Red Box Plus, Pavilion Kuala Lumpur (5 Julai 2013). Selepas itu, Shila telah mengadakan "Shila Amzah Showcase Live" yang telah diadakan di Penthouse, The Icon, Kuala Lumpur (10 Oktober 2013). Penerbit EP (album) untuk Shila Amzah-EP adalah dirinya, Helen Yap dan Aubrey Suwito dan jurutera bunyi untuk album ini adalah Aubrey Suwito, Zairi Ariffin, Yusalman Azua, Hadie Pranoto, Amir Sulaiman dan Greg Henderson. Album ini dikeluarkan di iTunes pada 10 Disember 2013. Pada Disember 2013, Shila melancarkan muzik video rasmi beliau, Masih Aku Cinta. Video muzik ini adalah berdasarkan kisah cinta ketika dia putus cina dengan Sharnaaz Ahmad, pelakon Malaysia selepas kontroversi yang melibatkan Sharnaaz Ahmad dengan bapa Shila.

The Star melaporkan pada 27 September 2012 bahawa beliau telah dipilih untuk menjadi persembahan pembukaan untuk siri konsert oleh Eric Moo, penyanyi-komposer Malaysia, di Beijing bermula 17 November. Shila Amzah berkata bahawa beliau kenal Eric Moo kerana "beliau adalah salah seorang daripada hakim-hakim semasa pertandingan Asian Wave dan jemputan itu adalah satu penghormatan besar buat saya". Beliau memberikan perjanjian apabila dia mengajak saya untuk menjadi persembahan pembukaan. Eric Moo - Shila Amzah "Love Hurricane" Concert akhirnya diadakan pada 26 Julai 2014.

2014–15: I Am A Singer

Pada Februari 2014, beliau telah dijemput untuk menyertai pertandingan "I Am A Singer" (Musim Kedua). Dalam pusingan ke-7, yang disiarkan 21 Feb 2014, beliau mendapat pujian dan popularti selepas menyanyikan lagu "Xiang Ni De Ye", sebuah lagu yang asalnya dinyanyikan oleh bintang pop Cina, Guan Zhe yang juga meningkatkan kehadiran dalam talian beliau di China, pengikut Weibo beliau telah meningkat hampir 2 juta. Dalam pusingan Breakthrough yang disiarkan 21 Mac 2014, beliau telah mendapat tempat pertama pada pusingan itu dengan menyanyikan lagu "Rolling in the Deep". Populariti Shila meningkat di China selepas I Am A penyanyi disiarkan selain prestasi luar biasa beliau di Asian Wave.

Sepanjang acara itu, dia menunjukkan fleksibiliti yang besar dalam julat dalam gaya muzik, dari bahasa (bahasa Cina dan Inggeris), kaedah persembahan (tarian sambil menyanyi) dan gaya muzik (nota tinggi, pop, R&B, rap). Pada 4 April 2014, beliau mendapat tempat ketiga secara keseluruhan, tewas kepada Han Lei dari China dan G.E.M. dari Hong Kong.

Melalui I Am A Singer 2, di samping prestasi yang luar biasa, beliau dapat menyesuaikan diri dengan bahasa baru dengan pantas. Sebagai seorang bukan penutur Bahasa Cina yang fasih pada ketika itu, beliau hanya memerlukan dua hari untuk belajar keseluruhan lagu baru Cina. I Am A Singer 2 membantunya dalam mendapatkan peminat yang lebih besar dari China, Taiwan dan Hong Kong peminat. Pada masa ini, dia menghadiri kelas Mandarin di Beijing dengan bersungguh-sungguh dan bekerja keras dalam meningkatkan Mandarin beliau.

Episod

Tarikh siaran

Lagu

Penyanyi asal

Kedudukan berdasarkan undian penonton

Kedudukan berdasarkan undian para profesional.

Pusingan ketujuh 21 February 2014 Xiang Ni De Ye Guan Zhe 2
Pusingan kelapan 28 February 2014 Zui Chang De Dian Ying Jay Chou 4
Pusingan kesembilan 7 March 2014 Listen Beyonce 3
Pusingan kesepuluh 14 March 2014 Forever Love Wang Leehom 3
Breakthrough 21 March 2014 Rolling in the Deep Adele 1
Separuh akhir 28 March 2014 Yang Cong Aska 6
Akhir 4 April 2014 When You Believe Whitney Houston, Mariah Carey 3
Pusingan kemuncak 4 April 2014 MAMA EXO-M 3 2

2015–16: The Symbol of Love, Jumpa atau Pergi, Selamat Tinggal

Pada 22 April 2015, Shila Amzah mengadakan "Shila Amzah: The Symbol of Love, International Press Conference" di Mira Hotel, Hong Kong. Pada sidang akhbar itu, Shila menyatakan bahawa beliau akan bekerjasama dengan GME Music dan Vie Media untuk mengembangkan kerjayanya di Hong Kong. Beliau juga menyayikan 2 lagu Mandarin terbaru beliau iaitu 'Zaijian Bu Zaijian' dan 'Shali De Mimi' (Shila berkata bahawa lagu ini tidak akan dilancarkan atau digabungkan dalam album 2016 beliau). Beliau juga menyatakan bahawa beliau akan melancarkan satu EP dan diikuti dengan album penuh. Apabila ditanya akan Malaysia dapat membeli EP, beliau berasa sedih dan memberitahu bahawa ia tidak diputuskan lagi. Beliau juga menyebut bahawa beliau akan belajar Kantonis disebabkan kerjayanya yang berkembang dengan baik di Hong Kong.

"再見 不 再見" (Pinyin: Zaijian Bu Zaijian, Bahasa Inggeris: See You or Never) adalah sebuah lagu Mandopop yang dilancarkan oleh penyanyi-penulis lagu Shila Amzah yang berasal dari Malaysia. Lagu ini ditulis oleh Liao Yu dan digubah oleh Shila sendiri. Ia telah dikeluarkan pada 28 Mei 2015, oleh Shilala (HK) Limited sebagai single pertama dari album Mandarin akan datang Shila. Penulis lagu ini telah diilhamkan untuk menulis "Zaijian Bu Zaijian" selepas mendengar cerita cinta sedih Shila kerana adakah dia benar-benar mahu meninggalkan teman lelakinya atau tidak. Shila berkata, lagu ini adalah unik kerana lagu itu tidak mempunyai akhir (lagu berakhir dengan "Zaijian Bu Zaijian", mempersoalkan dirinya lagi).

"再見" (Pinyin: Zaijian, Bahasa Melayu: Selamat tinggal) adalah sebuah lagu Mandopop dilancarkan oleh penyanyi-penulis lagu Shila Amzah yang berasal dari Malaysia. Lagu ini ditulis oleh Kelvin Avon dan Jessica Bennet dan digubah oleh Xiao Guang. Lagu ini dihasilkan oleh Jun Kung dan Kelvin Avon. Ia telah dikeluarkan pada 6 Oktober 2015, oleh Shilala (HK) Limited sebagai single kedua dari album Mandarin akan datang Shila itu. Para penulis mendapat inspirasi untuk menulis "Zaijian" selepas mendengar lagu Shila yang sebelumnya iaitu Zaijian Bu Zaijian. Lagu ini mengandungi banyak elemen lagu pop Malaysia dan unsur-unsur Mandopop. Shila berkata, lagu ini mempunyai versi bahasa Inggeris yang akan dilancarkan dalam album akan datang beliau.

Diskografi

Album/EP

Tahun Maklumat Album/EP Senarai trek
2000 Terima Kasih Guruku
  • Label: ACE
  • Bahasa: Bahasa Malaysia
Senarai trek
  1. Terima Kasih Guruku
  2. Bela Negara
  3. Pesan Pusaka
  4. Ibu
  5. Budi dan Jasa
  6. Masa Hadapan
  7. Terima Kasih Guruku (Minus One)
  8. Bela Negara (Minus One)
  9. Pesan Pusaka (Minus One)
  10. Ibu (Minus One)
  11. Budi dan Jasa (Minus One)
  12. Masa Hadapan (Minus One)
2005 Sha-Hila
  • Label: EMI
  • Bahasa: Bahasa Malaysia
Senarai trek
  1. Saat Bahagia
  2. Manis Cinta
  3. Kita Berdansa (Loco-loco)
  4. Tinggal Memori
  5. Warna Kekasihmu
  6. Yang Teristimewa
  7. Sinar Hidupku
  8. E-mel Darimu
2009 Bebaskan
  • Label: Monkey Bone Records
  • Bahasa: Bahasa Malaysia/Bahasa Inggeris
Senarai trek
  1. Bebaskan
  2. Kaku Aku
  3. Ada Saja
  4. Terus Menyinta
  5. Tapi Mengapa
  6. Memori Tercipta
  7. Tragik
  8. Cekal
  9. Bisik Namaku
  10. Tiada Akhir Nanti
  11. Whisper My Name
  12. Hanya Kita/Hell No
2011 3 Suara
bersama Ning Baizura dan Jaclyn Victor
  • Label: Sony Music Entertainment
  • Bahasa: Bahasa Malaysia/Bahasa Inggeris
Senarai trek
  1. It's A Beautiful Life
  2. Menari Dalam Hujan
  3. Semua Isi Hatimu
  4. Di Mana Di Mana
  5. Beribu Sesalan
  6. Hanya Satu
  7. Mengenang Mu
  8. Tomorrow's Calling
  9. Teman
  10. Beribu Sesalan (Acoustic Version)
2013 Shila Amzah-EP
  • Label: Warner Music Malaysia
  • Hakcipta: Shila Amzah Entertainment
  • Tarikh pelancaran: 30 October 2013
  • Bahasa: Bahasa Malaysia/Bahasa Inggeris
Tracklisting
  1. Sedar
  2. Maaf
  3. Masih Aku Cinta
  4. Tulus
  5. Cinta Hati
  6. Patah Seribu
  7. Xia Yi Bu
2016 TBA
  • Label: Shilala (HK) Limited
  • Tarikh pelancaran: 30 April 2016
  • Bahasa: Bahasa Cina, Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu
Tracklisting
  1. 沙粒的秘密 Rahsia Pasir
  2. 再見不再見 Jumpa Atau Pergi
  3. 再見 Selamat Tinggal
  4. 家 Keluarga
  5. 低头式孤单 Tunduk Keseorangan
  6. 到時說愛我 Sudah Tiba Masanya Kau Menyatakan Kau Suka Aku
  7. 相爱 Saling Mencintai
  8. Manusia
  9. Selamanya Cinta
  10. It's You

Jingle Promosi

Tahun Tajuk Kempen / Promosi
2009 Hanya Kita Promosi Clean & Clear's Malaysia
Tunjukkan Cintamu Promosi Cornetto's Love (bersama RAN)
Best of Both Worlds Promosi Disney Channel (bersama Miley Cyrus)
Rentak Optimis Promosi Camnilah Muzik!'s Coca-Cola (with Dafi)
Through My Window Promosi TMnet Everyone Connects (bersama Bunkface, Tomok, Akim Ahmad, Dafi dan Stacy)
2012 Ke Akhir Garisan Sorakan Emas 1Malaysia Olimpik London

Filem

Tahun Rangkaian Saluran Jenis filem Tajuk Peranan Catatan
2012 Astro Astro Ria Telemovie Patah Seribu[19] Bella (sebagai kekasih kepada Azu yang dimainkan oleh Sharnaaz Ahmad) Peranan utama

Muzik video

Tahun Tajuk muzik video Durasi video Nota
2005 Kita Berdansa (Loco Loco) 3:29
Yang Teristimewa 4:11
2008 Memori Tercipta 2:30 Bersama Ayu Damit
Hanya Kita & Bebaskan 7:00
2009 Ada Saja 2:45
Tunjukkan Cintamu 4:30 Bersama RAN Group
Rentak Optimis 2:30 Bersama Dafi AF
Through My Window 2:24
Best of Both Worlds 3:11 Bersama Miley Cyrus
2011 Beribu Sesalan 3:57 Bersama Ning Baizura & Jaclyn Victor dari 3 Suara
Patah Seribu (Part I) 5:24
Patah Seribu (Part II) 4:00
2012 Ke Akhir Garisan 2:59 Promotional single
Deja Vu 4:10
Aku Kau dan Dia 4:08
2013 Masih Aku Cinta 5:28
2015 再見不再見 See You or Never 4:36 Dilancarkan oleh Shila Amzah
再見不再見 See You or Never 4:42 Dilancarkan oleh Vie Media
再見不再見 See You or Never 4:58 Dilancarkan oleh Wav Music & Entertainment
再見 Goodbye 3:46 Hakcipta: Shilala (HK) Limited
Dilancarkan pada 5 December 2015, 12:35 p.m. (GMT+8)
Penerbit: Shila Amzah
Pengarah: Shila Amzah

Konsert dan Konsert Jelajahan

Solo

  • 2014: Shila Amzah Love Live in Shanghai, China
  • 2014: Shila Amzah Love Live in Malaysia, Kuala Lumpur, Malaysia
  • 2015: Shila Amzah True Colorful, Hong Kong
  • 2016: Shila Amzah Colorful World, Perth, Australia

Showcase

  • 2013: Shila Amzah Showcase, Penthouse, The Icon, Kuala Lumpur, Malaysia
  • 2015: Shila Amzah Exclusive Showcase Live in Singapore, Resort World Sentosa, Singapore

Sebagai tetamu

  • 2014: JJ Lin Time Line World Concert, China
  • 2015: KEF x Khalil Fong Concert, Hong Kong

Kolaborasi

Malaysia

  • 2012: A Journey Through Time Concert, Malaysia
  • 2012: Shila Amzah concert in conjunction with Gala Amal Pamoga-Gaza, Malaysia
  • 2013: Setia Super Concert, Setia Tropika Johor Bahru, Malaysia
  • 2015: Iskandar Waterfront Carnival Concert, Danga Bay, Johor, Malaysia
  • 2015: Gateway Klang Concert, Malaysia
  • 2015: Miri City 10th Anniversary Concert, Miri, Sarawak, Malaysia
  • 2015: AIA Generasi Malaysia Concert, Putra Indoor Stadium Bukit Jalil, Malaysia

China

  • 2014: Ci Xi Concert, China
  • 2014: Guiling Wanda GuangXi All Star Concert, China
  • 2014: Eric Moo-Shila Amzah Love Hurricane Concert, China
  • 2014: Asian Superstar Concert, China
  • 2014: SuQian JiangSu Concert, China
  • 2014: TangShang Hebei Concert, China
  • 2014: Galaxy Macau Star Filled Golden Concert, Macau, China
  • 2014: Nanjing MTV Real Live Concert, Nanjing, China
  • 2015: Nanjing All Star Concert, Nanjing, China
  • 2015: New Silk Road of Sail Stars Passion Concert, Xining, China

Lain-lain

  • 2012: Konsert Ekspresi Karya Gemilang, Indonesia
  • 2014: Midem Festival (Malaysian Supernova Night), Cannes, France
  • 2014: Skechers Sundown Music Festival Concert, Singapore

Anugerah dan Pencalonan

Tahun Pertandingan/Persatuan Kategori/Anugerah Karya yang dicalonkan Keputusan Tuan rumah
2000 Bintang Kecil RTM Tempat kedua Ibu Menang Malaysia
Malaysia
Anugerah Bintang Popular BH Artis Kanak-kanak Paling Popular NurShahila Menang
2007 One in a Million (Musim 2) Tempat kedua
  • Stuck
  • Oops!... I Did It Again
  • Memori Tercipta
Menang
2008 Asia New Singer Competition Juara Shila Amzah
Anugerah Emas
Lagu Terbaik Memori Tercipta Menang
Penang-Shanghai World Star Quest Juara Shila Amzah Menang Malaysia
Malaysia
Republik Rakyat China
China
2009 Anugerah Industri Muzik ke-16 Vocal Wanita Terbaik Memori Tercipta Tercalon Malaysia
Malaysia
2011 Anugerah Planet Muzik Duo/Kumpulan Terbaik "3 Suara" Menang Malaysia
Malaysia
Singapura
Singapura
Indonesia
Indonesia
Album Terbaik Tercalon
Anugerah Industri Muzi ke-18k Persembahan Duo/Kumpulan Terbaik Menang Malaysia
Malaysia
Lagu Pop Terbaik Beribu Sesalan Tercalon
Album Terbaik "3 Suara" Tercalon
Anugerah Bintang Popular BH Duo/Kumpulan Artis Paling Popular Menang
Penyanyi Wanita Paling Popular Shila Amzah Tercalon
Artis Wanita di Internet Paling Popular Tercalon
Anugerah Juara Lag ke-26u Tempat kedua Beribu Sesalan Menang
2012 Asian Wave Juara
  • Gemilang
  • Grenade
  • Zheng Fu
Menang Republik Rakyat China
China
Anugerah Industri Muzik ke-19 Vokal Wanita Terbaik Patah Seribu Tercalon Malaysia
Malaysia
Lagu Terbaik Menang
Lagu Pop Terbaik Menang
Anugerah Shout! Vocal Terbaik Shila Amzah Menang
Muzik Video Terbaik Deja vu Tercalon
Anugerah Planet Muzik Artis Wanita Terbaik Shila Amzah Menang Malaysia
Malaysia
Singapura
Singapura
Indonesia
Indonesia
Artis Serantau Terbaik Tercalon
Lagu Serantau Terbaik Beribu Sesalan Tercalon
Ikon Media Sosial Shila Amzah Tercalon
World Music Awards[20] Artis Wanita Terbaik Amerika Syarikat
AS
Penyanyi Dunia Terbaik
2013 Anugerah Bintang Popular BH Penyanyi Wanita Paling Popular Menang Malaysia
Malaysia
Artis Paling Bergaya Tercalon
Artis Berpengaruh dalam Media Sosial Tercalon
Artis Asia Paling Popular Tercalon
Pasangan Paling Popular Shila Amzah &
Sharnaaz Ahmad
Tercalon
World Music Awards[21] Artis Wanita Terbaik Shila Amzah Amerika Syarikat
AS
Penyanyi Dunia Terbaik
Persembahan Langsung Terbaik
Anugerah Juara Lag ke-27u Finalis Patah Seribu Tercalon Malaysia
Malaysia
Nickelodeon Kids' Choice Awards Artis Asia Kegemaran Shila Amzah Tercalon Amerika Syarikat
AS
Bella Awards Anugerah Bella Diatas Pentas Tercalon Malaysia
Malaysia
The BrandLaureate Awards Anugerah Penjenamaan Negara Menang
Anugerah Planet Muzik Artis Wanita Terbaik Tercalon Malaysia
Malaysia
Singapura
Singapura
Indonesia
Indonesia
Lagu Malaysia Terbaik Masih Aku Cinta Menang
Lagu Serantau Terbaik Patah Seribu Tercalon
Artis Serantau Terbaik Shila Amzah Tercalon
Ikon Media Sosial Tercalon
20th Anugerah Industri Muzik Anugerah Kembara
Anugerah Khas
Malaysia
Malaysia
2014 I Am A Singer (Season 2) Tempat ketiga
  • When You Believe
  • MAMA
Menang Republik Rakyat China
China
Anugerah MeleTop Era 2014 Artis Paling Bergaya Shila Amzah Tercalon Malaysia
Malaysia
Era FM Malaysia Artis Pilihan Jun 2014 Menang
World Music Awards Artis Wanita Terbaik Tercalon Amerika Syarikat
AS
Penyanyi Dunia Terbaik Tercalon
Persembahan Langsung Terbaik Tercalon
Lagu Terbaik Masih Aku Cinta Tercalon
Video Terbaik Masih Aku Cinta Tercalon
Anugerah Planet Muzik Artis Wanita Terbaik Cinta Hati Tercalon Malaysia
Malaysia
Singapura
Singapura
Indonesia
Indonesia
Penyanyi Paling Popular Shila Amzah Tercalon
Ikon Media Sosial Tercalon
Puteri UMNO Ikon Wanita Muda Puteri UMNO 2014 Menang Malaysia
Malaysia
Duta China ke Malaysia Anugerah Persahabatan Malaysia-China 茜拉 Shila Amzah Menang Republik Rakyat China
China
29th Anugerah Juara Lagu Tempat kedua Masih Aku Cinta Menang Malaysia
Malaysia
21st Anugerah Industri Muzik Vokal Wanita Terbaik Cinta Hati Tercalon
Album Terbaik "Shila Amzah-EP" Tercalon
Jurutera Album Terbaik Tercalon
Lagu Pop Terbaik Tulus Tercalon
Anugerah Melodi Galaksi 2014 Artis Paling Dinamik Shila Amzah
Artis Wanita Pilihan
UCSI Scholar's Club (U-SchoS') 10 Pemimpin dan Personaliti Paling Berpengaruh di Malaysia Menang
2015 Anugerah MeleTop Era 2015 Penyanyi Paling MeleTop Tercalon
Anugerah Chinese Golden Melody 2015 Artis Luar Negara Wanita Paling Popular 茜拉 Menang Republik Rakyat China
China
Anugerah Melodi Raya 2015 Most Sensational Artiste Shila Amzah Tercalon Malaysia
Malaysia
Anugerah Guoyuli HK Artis Wanita Terbaik 茜拉 Shila Amzah Menang Hong Kong
HK
Cemerlang Dalam Persembahan Nyanyian
Anugerah Emas
Anugerah Planet Muzik 2015 Artis Paling Popular Shila Amzah Tercalon Malaysia
Malaysia
Singapura
Singapura
Indonesia
Indonesia
Ikon Media Sosial Tercalon
第15届全球华语歌曲颁奖典礼
15th Anugerah Muzik Cina Global
Artis Malaysia Paling Popular 茜拉 Shila Amzah Tercalon Singapura
Singapura
Artis Wanita Persembahan Terbaik Atas Pentas Menang
广州音乐先锋榜2015颁奖典礼
Anugerah Muzik Guangzhou 2015
Artis Wanita Terbaik (Hong Kong & Taiwan) Menang Republik Rakyat China
China
Artis Wanita Paling Popular (Hong Kong & Taiwan) Menang
音乐先锋榜2015年度颁奖典礼
Anugerah Peak Music Chart 2015
Artis Wanita Terbaik Menunggu
Lagu Terbaik 再見 Selamat Tinggal Menunggu

Rujukan

  1. ^ "Shila Amzah". www.midem.com. Dicapai pada 2016-03-22.
  2. ^ "Shila Amzah Kini Bergerak Sendiri Tanpa Monkey Bone". www.murai.com.my. Dicapai pada 2016-03-22.
  3. ^ "Shila Amzah Bakal Menetap Di Shanghai, Artis Pertama Malaysia Buat Persembahan Di Lincoln Center". www.beautifulnara.com. Dicapai pada 2016-03-22.
  4. ^ "Ganjaran Kesabaran Shila Amzah". www.utusan.com.my. Dicapai pada 2016-03-22.
  5. ^ "Kerjasama Shila Amzah & Warner Music Malaysia". www.budiey.com. Dicapai pada 2016-03-22.
  6. ^ "ShilaAmzah茜拉再见,不再见". www.music.weibo.com. Dicapai pada 2016-03-22.
  7. ^ "茜拉 Shila Amzah - 再見 Official Lyric Video - 官方完整版". www.youtube.com. Dicapai pada 2016-03-22.
  8. ^ 07/06/2011 Disiplin ND Lala, Oleh MUHAMMAD SYAFIQ ROOS ANNUAR
  9. ^ "Patah Seribu membawa tuah kepada Shila Amzah". www.astroawani.com. Astro Awani. Dicapai pada 2015-12-03. Dia membawa pulang dua trofi iaitu Lagu Pop Terbaik dan Lagu Terbaik melalui hasil ciptaannya Patah Seribu. Shila Amzah juga bertindak sebagai komposer dan penulis lirik untuk lagi berkenaan.Gadis berusia 22 tahun itu menewaskan lagu Kuasa Cinta, Doa, Idola, Aku Maafkan Kamu and Counting Days. Untuk kategori Lagu Pop Terbaik, pencabar terdekat beliau adalah Jaclyn Victor.
  10. ^ "Juri Asian Wave Gelar Shila Amzah Superstar | Luar Negara | Berita | Murai". www.murai.com.my. Dicapai pada 2015-12-03.
  11. ^ "热议声动亚洲昨晚完美落幕 茜拉以征服最终夺冠-新闻频道-和讯网". news.hexun.com. Dicapai pada 2015-12-26.
  12. ^ "Singapore's 3rd stint hosting the 15th Global Chinese Music Awards 2015". The Fifth Parlour. Dicapai pada 2015-12-12. Princess of Music, Malaysia-born Shila Amzah who made her way into the Mandopop circle and the hearts of Mandopop fans after winning the Asian Wave and second runner-up of I Am A Singer (Season 2) won the Best Female Stage Performer Award.
  13. ^ "茜拉首次來港會歌迷 - 香港文匯報". paper.wenweipo.com. Dicapai pada 2015-12-26. 香港文匯報訊(記者 梁靜儀)馬來西亞國寶級歌手茜拉(Shila),昨日首度於香港舉行新歌發佈會,Shila更邊彈結他邊唱出新歌《再見》,之後又再唱出《想你的夜》,其甜美歌聲吸引不少粉絲到場支持,其父亦有到場支持愛女。
  14. ^ "Laluan Ayu OIAM Semakin Cerah". www.murai.com.my. Dicapai pada 2016-03-22.
  15. ^ "Support Shila Amzah for World Music Awards". Shila Bunny 茜拉 兔子. Dicapai pada 2016-03-22.
  16. ^ TheMalamBULAN (2010-05-31), IBU - SHILA TEKNO, dicapai pada 2016-03-22
  17. ^ "ShilaAmzah茜拉". weibo.com. Dicapai pada 2016-03-22.
  18. ^ oleh KHADIJAH IBRAHIM."Tahun-Shila" Utusan Online, Kuala Lumpur, 21/12/2012. Retrieved on 8 Mac 2013
  19. ^ "Telemovie Patah Seribu Lakonan Shila Amzah & Sharnaaz Ahmad". nurizspace. Dicapai pada 25 October 2015.
  20. ^ "World Music Awards postponed due to visa issues, Newtown tragedy". Music Yahoo, Reuters. Dicapai pada 19 January 2013.
  21. ^ "Undi Dato' Siti Nurhaliza, Yuna & Shila Di World Music Awards!". MediaHiburan. Dicapai pada 17 November 2013.

Bacaan lanjut

Pautan luar