ABS-CBN: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 126: Baris 126:


===''Tapeless''===
===''Tapeless''===
[[File:RP-C2294 AS.350 Ecureuil ABS-CBN (7838541888).jpg|thumb|right|300px|Salah satu daripada tiga berita helikopter [[Eurocopter AS350|Eurocopter AS350 Écureuil]] ABS-CBN di penggantung di Mactan-Cebu International Airport diletakkan dengan kamera HD gimbal lima paksi.]]
Pada tahun 2007, sebagai persediaan untuk penyiaran televisyen digital dan definisi tinggi, ABS-CBN memperoleh [[Komputer pelayan|pelayan]] dan pos-produksi teknologi yang dibangunkan oleh EVS Broadcast Equipments, menjadikan ABS-CBN penyiar yang pertama di [[Asia Tenggara]] untuk melalui ''tapeless''. EVS menyediakan ABS-CBN sistem 100 peratus digital dan suntingan bukan linear dan pasca aliran kerja pengeluaran serta akses tanpa wayar melalui media pelayan sistem pengurusan akses dipasang di luar van penyiaran. Ini akan disepadukan dengan teknologi yang dibangunkan oleh Avid Technology, Snell dan Ruckus Wireless.
Pada tahun 2007, sebagai persediaan untuk penyiaran televisyen digital dan definisi tinggi, ABS-CBN memperoleh [[Komputer pelayan|pelayan]] dan pos-produksi teknologi yang dibangunkan oleh EVS Broadcast Equipments, menjadikan ABS-CBN penyiar yang pertama di [[Asia Tenggara]] untuk melalui ''tapeless''. EVS menyediakan ABS-CBN sistem 100 peratus digital dan suntingan bukan linear dan pasca aliran kerja pengeluaran serta akses tanpa wayar melalui media pelayan sistem pengurusan akses dipasang di luar van penyiaran. Ini akan disepadukan dengan teknologi yang dibangunkan oleh Avid Technology, Snell dan Ruckus Wireless.



Semakan pada 10:10, 13 Julai 2016

ABS-CBN
JenisRangkaian penyiaran televisyen
PenjenamaanThe Kapamilya Network (Kapamilya ialah perkataan bahasa Tagalog yang bermaksud ahli keluarga)
Negara
Ditubuhkan23 Oktober 1953; 70 tahun yang lalu (1953-10-23)
oleh James Lindenberg
Antonio Quirino
Eugenio Lopez, Sr.
Fernando Lopez
SloganIn the Service of the Filipino Worldwide
44% (FY dan penyelidikan Kantar Media 2015)
Ibu pejabatABS-CBN Broadcasting Center, Sgt. Esguerra Avenue, Diliman, Quezon City, Filipina.
PemilikABS-CBN Corporation
Orang penting
Carlo Katigbak (Presiden dan CEO)
Cory Vidanes (Ketua pegawai operasi penyiaran)
Malou Santos (Ketua Pegawai Operasi Star Creatives)
Charo Santos-Concio (Ketua pegawai kandungan)
Laurenti Dyogi (Ketua Bahagian Penerbitan TV)
Tarikh pelancaran
23 Oktober 1953 (siaran pertama)
November 1966 (televisyen warna)
11 Februari 2015 (DTT)
3 Oktober 2015 (HDTV)
Nama lama
Alto Broadcasting System (ABS)
Chronicle Broadcasting Network (CBN)
Laman sesawang
www.abs-cbn.com

ABS-CBN (singkatan bagi nama rangkaian, Alto Broadcasting System - Chronicle Broadcasting Network) adalah satu rangkaian siaran televisyen komersial Filipina dan merupakan harta utama kepada ABS-CBN Corporation, syarikat di bawah Kumpulan Lopez. Rangkaian ini beribu pejabat di ABS-CBN Broadcasting Center di Quezon City, dengan pejabat-pejabat tambahan dan kemudahan penerbitan di 25 bandar-bandar utama termasuk Iloilo, Cebu dan Davao. ABS-CBN secara rasmi dirujuk sebagai The Kapamilya Network, satu perkataan bahasa Filipina yang bermaksud ahli keluarga, dan pada asalnya diperkenalkan pada tahun 2003 semasa sambutan ulang tahun ke-50 televisyen Filipina. Ia adalah rangkaian televisyen terbesar di negara ini dari segi pendapatan, aset, dan liputan antarabangsa.

ABS-CBN adalah penyiar televisyen tertua di Asia Tenggara dan salah satu penyiar televisyen komersial tertua di Asia. Ia juga rangkaian televisyen terkemuka di Filipina dengan hasil pengiklanan 21.2 bilion peso bagi tahun fiskal siaran televisyen pertama 2015. [1][2][3][4][5] Siaran televisyen ABS-CBN yang pertama pada 23 Oktober 1953 sebagai Alto Broadcasting System (ABS) menerusi DZAQ-TV, hanya 3 bulan selepas siaran pertama Jepun Nippon Television. Ia juga adalah rangkaian televisyen pertama di Asia Tenggara yang disiarkan dalam warna, rangkaian televisyen pertama di Filipina secara rasmi melancarkan perkhidmatan televisyen terestrial digital, dan rangkaian televisyen siaran pertama di Filipina secara rasmi dilancarkan dalam definisi tinggi.

Hari ini, stesen televisyen perdana ABS-CBN adalah DWWX-TV (ABS-CBN TV-2 Manila). Rangkaian ini beroperasi di seluruh kepulauan Filipina menerusi bahagian serantau ABS-CBN yang mengawal 80 stesen televisyen.[1][6] Programnya juga disediakan di luar Filipina melalui saluran televisyen langganan global The Filipino Channel (TFC) yang kini boleh didapati di lebih tiga juta isi rumah membayar seluruh dunia serta terestrial di Guam melalui KEQI-LP. Sejak tahun 2011, rangkaian telah diuji siaran untuk televisyen terestrial digital menggunakan standard Jepun ISDB-T di kawasan terpilih di Filipina. Pada 3 Oktober 2015, ABS-CBN mula disiarkan dalam definisi tinggi ke atas penyedia televisyen kabel terus ke rumah pilih dan kemudian di televisyen satelit terus ke rumah.

Sejarah

ABS-CBN Broadcasting Center di Diliman, Quezon City, ibu pejabat ABS-CBN.

Sejarah ABS-CBN bermula dengan pelancaran stesen televisyen Filipina pertama DZAQ-TV, yang dimiliki oleh Bolinao Electronics Corporation (BEC) yang kemudiannya dinamakan Alto Broadcasting System (ABS).

James Lindenberg, pemilik BEC, adalah yang pertama untuk memohon lesen untuk Kongres Filipina untuk menubuhkan sebuah stesen televisyen pada tahun 1949. Permintaannya telah diberikan pada 14 Jun 1950, di bawah Akta Republik 511. Oleh kerana kawalan import yang ketat dan kekurangan bahan-bahan mentah yang diperlukan untuk membuka stesen TV di Filipina pada pertengahan abad ke-20, Lindenberg bercabang kepada penyiaran radio sebaliknya.

Hakim Antonio Quirino, saudara bekas Presiden Filipina Elpidio Quirino, juga cuba untuk memohon lesen kepada Kongres, tetapi ditolak. Beliau kemudiannya membeli saham dari BEC dan seterusnya mendapat saham yang mengawal untuk menukar nama syarikat itu daripada BEC kepada Alto Broadcasting System (ABS).

DZAQ-TV memulakan operasi televisyen komersial pada 23 Oktober 1953; stesen televisyen komersial berlesen penuh pertama di Filipina. Program pertama ke udara adalah pihak taman di kediaman Quirino di Sitio Alto, San Juan. Selepas siaran perdana, stesen yang sejajar jadual empat jam sehari, 6-10 pada waktu malam.

Pada tahun 1955, pemilik Manila Chronicle Eugenio Lopez, Sr. dan bekas Naib Presiden Fernando Lopez, memperoleh francais radio-TV dari Kongres dan segera menubuhkan Chronicle Broadcasting Network (CBN) pada tahun 1956. Pada 24 Februari 1957 Lopez menjemput Hakim Quirino ke rumah beliau untuk sarapan pagi dan ABS telah dibeli di bawah kontrak bertulis pada pelapis meja. Nama korporat telah kembali kepada Bolinao Electronics Corporation serta-merta selepas pembelian ABS.

Dengan penubuhan DZXL-TV 9 dari CBN pada tahun 1956, saudara-saudara Lopez mengawal kedua-dua saluran televisyen di Nusantara, memuncak dalam gelombang pertama pengembangan. Monopoli dalam televisyen dipatahkan pada tahun 1961, apabila DZBB-TV7 ditubuhkan oleh Republic Broadcasting System (kini GMA Network, Inc.) (RBS), yang dimiliki oleh Robert Stewart, pada tahun yang sama ia melancarkan stesen televisyen wilayah pertama negara serantau dan di Bandar Cebu pada 24 Julai.

Pada tahun 1967, syarikat itu dinamakan semula sebagai ABS-CBN Broadcasting Corporation. Syarikat ini menjadi penggabungan rasmi kedua-dua stesen DZAQ-TV 3 (ABS) dan DZXL-TV 9 (CBN).

Pada tahun 1966, ABS-CBN menjadi rangkaian TV pertama untuk menyiarkan rancangan tertentu dalam warna dengan menggunakan standard American NTSC dan menjelang 18 Disember 1968, ABS-CBN membuka kompleks Pusat Penyiaran masa kini dalam Bohol Avenue, Quezon City. Ia adalah antara kemudahan penyiaran yang paling maju seumpamanya di Asia. siaran warna penuh bermula pada 1971 (8 jam sehari) di ABS-CBN 2 dengan adanya lebih set televisyen warna di sekitar Manila dan majlis perbandaran jiran dan bandar-bandar.

Pada tahun 1969, DZAQ-TV dipindahkan ke saluran 2 (yang kekal sebagai kedudukan frekuensi semasa stesen utama di Metro Manila), manakala stesen kembarnya DZXL-TV dipindahkan ke saluran 4. Pelarasan frekuensi ini telah dilakukan untuk memberi ruang kepada Sistem Penyiaran Kanlaon (kini Radio Philippines Network) untuk menduduki frekuensi saluran 9.

Apabila Presiden Ferdinand Marcos mengisytiharkan undang-undang tentera pada tahun 1972, stesen itu terpaksa ditutup. Syarikat ini telah dirampas daripada saudara Lopez dan Pusat Penyiaran yang baru dibina menjadi rumah stesen TV negara yang dikendalikan Banahaw Broadcasting Corporation (BBC Channel 2, dengan isyarat panggilan ditukar kepada DWWX-TV), televisyen Kerajaan (GTV Channel 4, dengan panggilan tanda yang ditukar kepada DWGT-TV dan kemudiannya dinamakan MBS-4), Sistem Penyiaran Kanlaon (KBS Channel 9) dan Intercontinental Broadcasting Corporation (IBC Channel 13).

Hibernasi panjang stesen berakhir pada Februari 1986. Sebagai pemberontakan EDSA meletus pada tahun lapan puluhan, dan cengkaman kuasa lemah Marcos, reformis dalam tentera menegaskan rangkaian penyiaran itu akan menjadi aset penting untuk kemenangan. Oleh itu, pada 10:00 pada pada 24 Februari, mereka menyerang dan mengambil Pusat Penyiaran ABS-CBN yang ketika itu rumah MBS-4.

Apabila Marcos digulingkan, rangkaian telah diasingkan dan mengembalikan Channel 2 kepada keluarga Lopez tetapi bukan Salurkan 4. Pada 14 September 1986, ABS-CBN kembali semula ke udara, penyiaran dari apa yang digunakan untuk menjadi garaj utama mereka di Pusat Penyiaran dalam hari pra-Undang-undang tentera. Rangkaian ini terpaksa berkongsi ruang di dalam bangunan itu adalah berhak mereka sendiri dengan stesen TV kerajaan Channel 4. Pada masa itu, wang telah berkurangan manakala sumber-sumber terhad; pejabat telah digunakan sebagai bilik persalinan dan peralatan lain seperti kerusi, meja dan telefon adalah berkurangan.

Pada akhir tahun 1986, rangkaian telah melonjakkan, kedudukan terakhir di kalangan lima stesen di Filipina dan menderita kerugian besar. Eugenio "Geny" Lopez Jr. pada awal 1987 membawa dalam pemprograman jagoan dan veteran ABS-CBN Freddie Garcia, kemudian bekerja untuk GMA Network, dan mengangkatnya menjadi longgar untuk bekerja sentuhan sihirnya.

Enam bulan kemudian pada 1 Mac, 1987, Channel 2 dilancarkan semula dengan muzikal khas secara langsung, "The Star Network: Ang Pagbabalik Ng Bituin" (The Return of the Star). Pada tahun 1988, ABS-CBN telah mengungguli penilaian Mega Manila, jawatan yang ia tidak pernah melepaskan selama 16 tahun.

Kemudian tahun itu, stesen ini melancarkan program satelit domestik di seluruh negara dan menjelang tahun 1994, mengembangkan operasinya di seluruh dunia. Pada tahun 1999, Channel 2 dilancarkan 120-kilowatt Millennium Transmitter, menyebabkan kualiti isyarat yang lebih baik di seluruh Mega Manila.

Pada tahun 2005, ABS-CBN menaik taraf pemancar ke dalam kapasiti yang sangat tinggi 346,2 kilowatt terhasil pada isyarat yang lebih jelas di Metro Manila.

Semasa pilihan raya presiden Filipina 2010 yang bersejarah, sebagai tindak balas kepada automasi pertama pilihan raya di negara ini, ABS-CBN menggunakan teknologi dari Orad Hi Tech Systems Ltd. yang menggunakan prinsip-prinsip realiti diperkukuhkan. Teknologi ini menggunakan masa nyata sistem pemprosesan imej untuk siaran langsung imej janaan komputer 3D terhadap satu set sebenar atau latar belakang. ABS-CBN juga menggunakan apa yang mungkin paparan skrin sentuh yang terbesar yang akan digunakan dalam rancangan televisyen Filipina. Satu set baru digelar sebagai bilik "WAR" (Wireless Audience Response) telah direka khusus untuk liputan pilihan raya tersebut. Liputan ABS-CBN menjadi bahagian trending topik ketiga di seluruh dunia di laman rangkaian sosial Twitter.

Regional Network Group

Logo ABS-CBN (2000-2013)

The Regional Network Group (RNG) adalah anak syarikat rangkaian wilayah ABS-CBN. Ia bertanggungjawab untuk menyiarkan kebanyakan rancangan serentak yang kelihatan di stesen utama ABS-CBN di wilayah-wilayah. The Regional Network Group mempunyai beberapa stesen di setiap kawasan di luar Mega Manila untuk memastikan liputan di seluruh negara. Stesen-stesen tempatan juga menghasilkan siaran berita mereka sendiri sebelum TV Patrol manakala program tempatan yang lain mana udara pada hari Ahad. Regional Network Group (RNG) memuliakan akarnya manakala menjangkau penonton lebih luas pada tahun 2007, secara konsisten membina kandungan tempatan dan membangunkan infrastruktur untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik dan mengukuhkan kedudukannya sebagai rangkaian serantau bahagian-penarafan di negara ini. versi serantau rancangan TV kegemaran diciptakan, membolehkan ABS-CBN untuk mendekati dan berhubung dengan khalayak yang lebih luas di seluruh dunia.

Pelancaran rancangan permainan tempatan Kapamilya Winner Ka! (Kini dinamakan semula sebagai Kapamilya, Mas Winner Ka!) Di Visayas dan Mindanao. Gandang Umaga, Pilipinas di Utara Luzon, dan Patrol-17 tempatan TV di Selatan Tagalog (Wilayah IV-A & IV-B), menyediakan lebih relevan kepada penonton serantau. Pada 29 Januari 2011, Charie Villa telah dilantik sebagai ketua baru RNG. Pada 15 April 2011, RNG melancarkan ChoosePhilippines, sebuah laman web baru yang bertujuan untuk menggalakkan pelancongan di Filipina dengan berkongsi gambar dan cerita satu tempat yang paling mewah, budaya dan seni pulau Filipina.

Kandungan rancangan

Sebahagian besar program di rangkaian yang dicipta oleh bahagian Kumpulan Hiburan ABS-CBN Corporation. Kumpulan Hiburan ABS-CBN bertanggungjawab untuk program asal yang terdiri daripada pertunjukan muzik dan pelbagai, dunia hiburan, gaya hidup, dan bual bicara komedi, komedi dan lelucon, dan sitkom. siri TV asal dan disesuaikan dan drama antologi dihasilkan sama ada oleh Dreamscape Entertainment Television atau Star Creatives yang masih kedua-dua di bawah ABS-CBN, dan siri anime dan kartun yang dihasilkan alih suara Filipina oleh ABS-CBN Animation, manakala berita, perkhidmatan awam dan dokumentari program yang dihasilkan oleh ABS-CBN News dan menjelang pakaian penerbitan bebas lain. ABS-CBN juga memperoleh dan format program sindiket dari luar negara yang kebanyakannya adalah rancangan realiti. Masa siaran baki ABS-CBN didedikasikan untuk drama Asia diperolehi dari Korea Selatan dan Taiwan dan filem dari Amerika Syarikat, Hong Kong dan negara-negara lain. ABS-CBN juga menyiarkan rancangan TV khas, acara sukan dan anugerah.

Peralihan digital

Televisyen terestrial digital

Van berita ABS-CBN di depan bangunan Pejabat Ombudsman.

ABS-CBN Corporation pada mulanya memohon lesen daripada Suruhanjaya Telekomunikasi Negara untuk mengendalikan perkhidmatan televisyen terestrial digital di negara ini pada 2007. ABS-CBN merancang menggunakan multipleks untuk menawarkan ABS-CBN, ABS-CBN Sports+Action dan 5 tambahan khusus saluran TV. Konglomerat itu dijangka membelanjakan sekurang-kurangnya 1 bilion peso setiap tahun untuk 5 tahun akan datang untuk peralihan DTT., Dan, ABS-CBN menggunakan UHF saluran 51 Manila (695,143 MHz) kemudian UHF Channel 43 (647,143 MHz), untuk siaran ujian dalam format DVB-T. ABS-CBN dijangka memulakan siaran ujian digital pada Januari 2009.

Pada bulan Jun 2010, NTC mengumumkan bahawa ia secara rasmi akan menerima pakai standard Jepun ISDB-T untuk penyiaran digital dan mengeluarkan pekeliling menguasai semua rangkaian televisyen di negara ini untuk mematikan perkhidmatan analog mereka pada 31 Disember, 2015 pada jam 11;59 malam Waktu Piawai Filipina (UTC+8). Tetapi disebabkan oleh kelewatan pelepasan peraturan dan peraturan-peraturan bagi melaksanakan siaran televisyen digital, tarikh sasaran telah dipindahkan ke 2020.

Pada bulan April 2011, konglomerat itu mengumumkan maklumat lanjut mengenai rancangan DTT, yang akan menawarkan ABS-CBN dan Studio 23 (kini ABS-CBN Sports + Action). Di samping itu, empat saluran baru yang akan ditawarkan secara eksklusif kepada pengguna digital akan ditawarkan sekali permulaan siaran digital. Keistimewaan barisan saluran TV akan termasuk satu saluran berita, satu saluran berorientasikan belia, satu saluran pendidikan, dan saluran filem. Konglomerat itu juga merancang untuk menggunakan standard penyiaran 1seg (satu segmen) untuk peranti pegang tangan.

Pada bulan September 2014, ABS-CBN melancarkan perkhidmatan DTT yang mula menjual penerima ISDB-T dalam barangay yang dipilih di Metro Manila bawah jenama Sky TV+. Kemudian, ia telah dijenamakan semula sebagai ABS-CBN TVplus.

Pada 11 Februari 2015, ABS-CBN secara rasmi melancarkan perkhidmatan DTT di bawah nama ABS-CBN TVplus dalam satu majlis suis-lebih formal diadakan di ABS-CBN Broadcasting Center. Perkhidmatan ABS-CBN TVplus mempunyai empat saluran TV eksklusif yang bebas daripada dikenakan, ini adalah saluran filem Cine Mo!, saluran berita DZMM TeleRadyo, saluran pendidikan Knowledge Channel, dan saluran kanak-kanak Yey!. Selain ABS-CBN dan ABS-CBN Sports+Action, semua siaran terestrial digital bukan disulitkan dalam kawasan itu juga dijalankan oleh perkhidmatan. ABS-CBN TVplus juga menyediakan bayaran setiap tontonan, perkhidmatan EWBS dan BML. Sehingga September 2015, ABS-CBN TVplus telah menjual lebih setengah juta unit kotak set-utamanya.

Televisyen definisi tinggi

Logo ABS-CBN HD.

Pada tahun 2007, ABS-CBN menghasilkan siri TV Filipina pertama yang diterbitkan dalam definisi tinggi. Ia adalah Rounin, sebuah siri fantasi dan cereka sains dicipta oleh Erik Matti. Ini diikuti oleh Budoy pada tahun 2011. Sebelum ini, siri bajet yang besar seperti Esperanza, Mula Sa Puso, Pangako Sa 'Yo, dan Kay Tagal Kang Hinintay diterbitkan dalam filem 16mm dengan nisbah aspek 4:3 manakala siri bajet yang rendah disebaliknya diterbitkan dalam format yang lebih kecil. Bermula dengan Be Careful With My Heart pada tahun 2012, semua siri TV ABS-CBN tersebut telah dihasilkan dalam format definisi tinggi. Ningning adalah siri TV Filipina pertama yang akan disiarkan dalam HD pada 5 Oktober 2015 manakala Maalaala Mo Kaya adalah siri-mini pertama untuk berbuat demikian pada hari sebelumnya. Sebaliknya, program hiburan secara langsung yang diterbitkandalam negara pertama yang akan disiarkan dalam HD adalah rancangan persembahan muzikal ASAP pada 4 Oktober 2015.

Pada 19 April 2009, Sony mengumumkan pemerolehan ABS-CBN 24 unit kamera video definisi tinggi profesional Sony melalui kenyataan akhbar yang disiarkan di laman web rasmi Sony. Pada 11 Julai 2009, ABS-CBN melancarkan suapan definisi tinggi Ballsdalam SkyCable bawah nama Balls HD, saluran TV definisi tinggi pertama tempatan dalam sejarah televisyen Filipina. Pada hari yang sama, Balls HD menyiarkan liputan keluaran tempatan pertama acara dalam definisi tinggi, sukan bola keranjang UAAP Musim 72 yang dihasilkan oleh ABS-CBN Sports. Selain itu, dua daripada tiga helikopter berita mampu menghantar suapan definisi tinggi secara langsung dari kamera gimbal HD 5 paksinya dipasang pada pesawat.

Pada 20 April, 2010, Ikegami, pengeluar peralatan profesional Jepun dan siaran televisyen mengumumkan pemerolehan ABS-CBN 75 unit kamera video definisi tinggi profesional Ikegami untuk pengumpulan berita elektronik.

Pada 3 Oktober 2015, ABS-CBN melancarkan suapan definisi tinggi dalam SkyCable dan Destiny Cable bawah nama ABS-CBN HD. Ini menandakan rangkaian televisyen komersil pertama di Filipina 'akan dilancarkan dalam definisi tinggi. Saluran tersebut akan menyiarkan rancangan terpilih ABS-CBN dalam gambar definisi tinggi sebenar manakala rancangan selebihnya akan disiarkan dalam gambar definisi standard dalam dipergiatkan dengan kotak pilar untuk mengekalkan nisbah aspek 4:3 asal. ABS-CBN HD kini boleh didapati untuk pelanggan Sky Direct dan juga mempunyai penstriman secara langsung di IWant TV dan Sky On Demand.

Tapeless

Salah satu daripada tiga berita helikopter Eurocopter AS350 Écureuil ABS-CBN di penggantung di Mactan-Cebu International Airport diletakkan dengan kamera HD gimbal lima paksi.

Pada tahun 2007, sebagai persediaan untuk penyiaran televisyen digital dan definisi tinggi, ABS-CBN memperoleh pelayan dan pos-produksi teknologi yang dibangunkan oleh EVS Broadcast Equipments, menjadikan ABS-CBN penyiar yang pertama di Asia Tenggara untuk melalui tapeless. EVS menyediakan ABS-CBN sistem 100 peratus digital dan suntingan bukan linear dan pasca aliran kerja pengeluaran serta akses tanpa wayar melalui media pelayan sistem pengurusan akses dipasang di luar van penyiaran. Ini akan disepadukan dengan teknologi yang dibangunkan oleh Avid Technology, Snell dan Ruckus Wireless.

Pengarkiban digital

Persaingan

Kontroversi dan skandal

Insiden dan skandal Wowowee

Skandal penarafan AGB Nielsen TV

Writ Amparo

Cogan kata ABS-CBN

  1. From where it happens, we see it happen. (1953)
  2. The Philippines' Premier Channel/The Viewing Is Fine On Channel 9 (1960s)
  3. The Philippines' Largest Network (1967-1972; 1986-1990)
  4. ABS-CBN: First in COLOR Television (1966-1972)
  5. The Star Network: Ang Pagbabalik ng Bituin (1987-1992)
  6. In The Service Of The Filipino (1992-2004)
  7. In The Service Of The Filipino Worldwide (1992-kini)

Rujukan

  1. ^ a b SEC FORM 17-A 2015 (Laporan). Philippine Stock Exchange. March 27, 2016.
  2. ^ P. Valdueza, Rolando (April 24, 2015). 2014 Annual Report (17-A) (Laporan). Philippine Stock Exchange. Dicapai pada April 27, 2015. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  3. ^ Tuazon, Ramon (16 June 2013). "Philippine Television: That's Entertainment". National Commission for Culture and the Arts.
  4. ^ Lucas, Daxim (23 June 2012). "TV5 losses double to P4.1B in 2011". Philippine Daily Inquirer.
  5. ^ Rimando, Lala (1 March 2012). "MVP says he's still interested in GMA-7". Rappler.
  6. ^ Cerrado, Aldrin (June 5, 2013). "ABS-CBN Corporation Amended 2012 SEC Form 17-A" (PDF). Philippine Stock Exchange (Siaran akhbar).

Pautan luar