Inglourious Basterds (filem): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
OrangMiri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 47: Baris 47:
Filem '''Inglourious Basterds''' ([[bahasa Melayu]] harafiah '''''Anak Luar Nikah Memalukan ''''') merupakan sebuah filem ber[[bahasa Inggeris]] yang mula ditayangkan pada tahun 2009.
Filem '''Inglourious Basterds''' ([[bahasa Melayu]] harafiah '''''Anak Luar Nikah Memalukan ''''') merupakan sebuah filem ber[[bahasa Inggeris]] yang mula ditayangkan pada tahun 2009.


'''''Inglourious Basterds''''' ialah perang filem Amerika 2009 yang ditulis dan diarahkan oleh Quentin Tarantino dan dibintangi oleh Brad Pitt, Christoph Waltz, Diane Kruger, Michael Fassbender dan Eli Roth. Filem ini menceritakan kisah fiksyen sejarah alternatif mengenai dua plot untuk membunuh kepimpinan politik Nazi Jerman, yang dirancang oleh seorang pemuda Yahudi Perancis yang juga merupakan pemilik pawagam, dan satu lagi oleh sepasukan tentera Yahudi-Amerika yang dipimpin oleh Leftenan Aldo Raine. Tajuk filem itu telah diilhamkan darfi filem oleh pengarah Enzo G. Castellari, Filem The Inglorious Bastards (1978).
'''''Inglourious Basterds''''' ialah perang filem Amerika 2009 yang ditulis dan diarahkan oleh [[Quentin Tarantino (pengarah filem)|Quentin Tarantino]] dan dibintangi oleh Brad Pitt, Christoph Waltz, Diane Kruger, Michael Fassbender dan Eli Roth. Filem ini menceritakan kisah fiksyen sejarah alternatif mengenai dua plot untuk membunuh kepimpinan politik Nazi Jerman, yang dirancang oleh seorang pemuda Yahudi Perancis yang juga merupakan pemilik pawagam, dan satu lagi oleh sepasukan tentera Yahudi-Amerika yang dipimpin oleh Leftenan Aldo Raine. Tajuk filem itu telah diilhamkan darfi filem oleh pengarah Enzo G. Castellari, Filem The Inglorious Bastards (1978).


Tarantino menulis skrip pada tahun 1998 tetapi bergelut dengan penamat dan memilih untuk mengadakan penggambaran dan mengarahkan dua bahagian [[filem Kill Bill]]. Selepas mengarahkan [[filem Death Proof]] pada tahun 2007 (sebagai sebahagian daripada feature berkembar Grindhouse), Tarantino kembali mengusahakan filem Inglourious Basterds. Satu pengeluaran bersama dari Amerika Syarikat dan Jerman, filem itu memulakan fotografi utama pada bulan Oktober 2008 dan telah difilemkan di Jerman dan Perancis dengan bajet pengeluaran $70 juta. Inglourious Basterds ditayangkan pada 20 Mei 2009, di Festival Filem Cannes ke-62. Ia ditayangkan secara meluas di pawagam di Amerika Syarikat dan Eropah pada bulan Ogos 2009 oleh The Weinstein Company dan Universal Pictures.
Tarantino menulis skrip pada tahun 1998 tetapi bergelut dengan penamat dan memilih untuk mengadakan penggambaran dan mengarahkan dua bahagian [[filem Kill Bill]]. Selepas mengarahkan [[filem Death Proof]] pada tahun 2007 (sebagai sebahagian daripada feature berkembar Grindhouse), Tarantino kembali mengusahakan filem Inglourious Basterds. Satu pengeluaran bersama dari Amerika Syarikat dan Jerman, filem itu memulakan fotografi utama pada bulan Oktober 2008 dan telah difilemkan di Jerman dan Perancis dengan bajet pengeluaran $70 juta. Inglourious Basterds ditayangkan pada 20 Mei 2009, di Festival Filem Cannes ke-62. Ia ditayangkan secara meluas di pawagam di Amerika Syarikat dan Eropah pada bulan Ogos 2009 oleh The Weinstein Company dan Universal Pictures.

Semakan pada 15:59, 18 Julai 2016

Inglourious Basterds
Poster tayangan pawagam
PengarahQuentin Tarantino
PenulisQuentin Tarantino
Dihasilkan olehLawrence Bender
Dibintangi
  • Brad Pitt
  • Christoph Waltz
  • Diane Kruger
  • Michael Fassbender
  • Eli Roth
  • Daniel Brühl
  • Til Schweiger
  • Mélanie Laurent
SinematografiRobert Richardson
Disunting olehSally Menke
Syarikat
penerbitan
  • A Band Apart
  • Studio Babelsberg
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 20 Mei 2009 (2009-05-20) (Cannes)
  • 20 Ogos 2009 (2009-08-20) (Germany)
  • 21 Ogos 2009 (2009-08-21) (United States)
Masa tayangan
152 minit[4]
Negara
Bahasa
  • Inggeris
  • Jerman
  • Perancis
  • Itali
Bajet$70 juta[5]
Pecah panggung$321.5 juta[6]


Filem Inglourious Basterds (bahasa Melayu harafiah Anak Luar Nikah Memalukan ) merupakan sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 2009.

Inglourious Basterds ialah perang filem Amerika 2009 yang ditulis dan diarahkan oleh Quentin Tarantino dan dibintangi oleh Brad Pitt, Christoph Waltz, Diane Kruger, Michael Fassbender dan Eli Roth. Filem ini menceritakan kisah fiksyen sejarah alternatif mengenai dua plot untuk membunuh kepimpinan politik Nazi Jerman, yang dirancang oleh seorang pemuda Yahudi Perancis yang juga merupakan pemilik pawagam, dan satu lagi oleh sepasukan tentera Yahudi-Amerika yang dipimpin oleh Leftenan Aldo Raine. Tajuk filem itu telah diilhamkan darfi filem oleh pengarah Enzo G. Castellari, Filem The Inglorious Bastards (1978).

Tarantino menulis skrip pada tahun 1998 tetapi bergelut dengan penamat dan memilih untuk mengadakan penggambaran dan mengarahkan dua bahagian filem Kill Bill. Selepas mengarahkan filem Death Proof pada tahun 2007 (sebagai sebahagian daripada feature berkembar Grindhouse), Tarantino kembali mengusahakan filem Inglourious Basterds. Satu pengeluaran bersama dari Amerika Syarikat dan Jerman, filem itu memulakan fotografi utama pada bulan Oktober 2008 dan telah difilemkan di Jerman dan Perancis dengan bajet pengeluaran $70 juta. Inglourious Basterds ditayangkan pada 20 Mei 2009, di Festival Filem Cannes ke-62. Ia ditayangkan secara meluas di pawagam di Amerika Syarikat dan Eropah pada bulan Ogos 2009 oleh The Weinstein Company dan Universal Pictures.

Filem ini berjaya dari segi komersial, meraih kutipan lebih $321 juta di pawagam seluruh dunia, menjadikannya filem Tarantino tertinggi pendapatan pada ketika itu, dan kedua tertinggi setakat ini, selepas filem Django Unchained (2012). Ia menerima pelbagai anugerah dan pencalonan, antaranya lapan pencalonan Anugerah Akademi termasuk Filem Terbaik, Pengarah Terbaik dan Lakon Layar Asal Terbaik. Kerana peranannya sebagai Hans Landa, Waltz memenangi Anugerah Pelakon Terbaik Festival Filem Cannes ini, serta Anugerah BAFTA, Anugerah Screen Actors Guild, Anugerah Golden Globe dan Anugerah Akademi untuk Pelakon Sokongan Terbaik.


Pelakon

Filem Inglourious Basterds ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Brad Pitt, Diane Kruger, Eli Roth.

Ringkasan

Di Perancis, yang ditakhluk Nazi semasa Perang Dunia Kedua, satu rancangan bagi membunuh pemimpin Nazi oleh sekumpulan tentera Yahudi Amerika Syarikat bersama dengan rancangan dendam seorang pemilik pawagam bagi matlamat yang serupa.

Pada tahun 1941, SS kolonel Hans Landa, "Pemburu Yahudi", menyoal siasat petani tenusu Perancis Perrier LaPadite mengenai di mana keluarga Yahudi yang terakhir di kejiranan yang belum dijumpai. Di bawah ancaman gangguan berterusan daripada Jerman, LaPadite mendedahkan bahawa keluarga Dreyfus bersembunyi di bawah lantai. Landa memerintah tentera SS untuk menembak melalui lantai dan membunuh keluarga tersebut. Kesemuanya terbunuh kecuali Shosanna, yang lepas lari dan melarikan diri melalui padang. Landa melihat dia pergi, memutuskan untuk tidak menembaknya di saat terakhir.

Pada musim bunga tahun 1944, Pasukan Perkhidmatan Khas Pertama, Leftenan Aldo Raine merekrut tentera Yahudi-Amerika bagi pasukan Basterds, yang menimbulkan rasa takut di kalangan tentera Jerman dengan membunuh mereka secara kejam di belakang garisan musuh. The Basterds turut merekrut Staf Sarjan Hugo Stiglitz, seorang askar Jerman yang membunuh tiga belas pegawai Gestapo. Adolf Hitler wawancara seorang tentera Nazi, Prebet Butz, yang menceritakan bagaimana pasukannya telah diserang hendap dan sarjannya dipukul hingga mati dengan kayu bola lisut oleh Staf Sarjan Donny Donowitz, "Beruang Yahudi". Raine mengukir swastika pada dahi Butz dengan pisau supaya dia tidak dapat lepas dari identiti Nazinya.

Pada bulan Jun 1944, Shosanna Dreyfus mengendalikan sebuah pawagam di Paris di bawah nama palsu. Dia bertemu Fredrick Zoller, seorang penembak tepat Jerman yang telah membunuh 250 askar dalam satu pertempuran; Zoller merupakan bintang dalam filem propaganda Nazi, Stolz der Nation (Maruah Bangsa). Tergila-gila dengan Shosanna, Zoller menyakinkan Joseph Goebbels untuk mengadakan tayangan perdana di pawagamnya. Shosanna merancang dengan projektor dan kekasihnya, Marcel, untuk membakar pawagam dan membunuh pemimpin-pemimpin Nazi semasa tayangan perdana. Sementara itu, rekrut British Leftenan Archie Hicox, pengkritik filem yang pakar dalam pawagam Jerman, merancang operasi yang sama. Hicox akan berjumpa dengan ejen talam dua muka, bintang filem Jerman Bridget von Hammersmark, dan pasukan Basterds untuk memasang bahan letupan di pawagam.

Hicox, bersama-sama dengan Hugo Stiglitz dan Wilhelm Wicki dari Basterds, bertemu dengan von Hammersmark di sebuah kedai minuman, di mana Staf Sarjan Jerman Wilhelm menyambut kelahiran anaknya. Major Dieter Hellstrom, seorang pegawai Gestapo, menyedari loghat ganjil Jerman Hicox dan menjadi syak. Hicox menyakinkan Hellstrom bahawa dia adalah dari pergunungan Jerman, tetapi mendedahkan dirinya dengan memesan segelas minuman dengan isyarat tangan yang salah. Selepas kebuntuan Mexico, pasukan Basterds melepaskan tembakan dan semua orang tetapi Wilhelm dan von Hammersmark yang cedera terbunuh. Raine tiba di kedai minuman itu dan berunding dengan Wilhelm untuk melepaskan von Hammersmark, tetapi von Hammersmark menembak Wilhelm apabila dia terlalai. Landa menyiasat tempat kejadian dan menjumpai bukti bahawa von Hammersmark berada di sana, termasuk kasut yang hilang.

Raine mengetahui dari von Hammersmark, selepas menyiksanya, bahawa Hitler akan menghadiri tayangan perdana dan memutuskan untuk meneruskan misi. Dua daripada Basterds, Donowitz dan Ulmer, menyertai beliau dengan menyamar sebagai orang Itali, dengan harapan bahawa pengendalian bahasa Itali terhad mereka akan menipu orang Jerman tidak biasa dengan bahasa itu. Landa, yang fasih berbahasa Itali, berbual secara ringkas dengan Basterds sebelum menghantar Donowitz dan Ulmer ke kedudukan mereka. Dia mengambil von Hammersmark ke bilik peribadi, menggantikan kasutnya dengan yang dari kedai minuman, dan mencekiknya sehingga mati. Dia memerintah Raine dan Utivich ditangkap, tetapi disebalik memberikan amaran, menyuruh Raine menghubungi pegawai atasannya dengan OSS. Landa membuat perjanjian, untuk membolehkan misi diteruskan sebagai pertukaran untuk kekebalan dan ganjaran.

Semasa tayangan, Zoller menyelit masuk ke bilik tayangan untuk berjumpa Shosanna, yang menolak dia. Selepas dia menjadi marah dan menolak pintu terbuka, Shosanna menembak dia, tetapi dia turut menembak Shosanna sebelum mati. Semasa filem Zoller ini mencapai kemuncak, rakaman Shosanna disambung masuk memberitahu penonton bahawa mereka akan dibunuh oleh seorang Yahudi. Marcel, setelah mengunci pintu pawagam, menyalakan timbunan filem nitrat mudah terbakar di belakang skrin ketika imej Shosanna ketawa. Ulmer dan Donowitz memecah masuk ke dalam kotak yang mengandungi Hitler dan ketua Nazi yang lain, membunuh mereka, kemudian menembakkan submesingan mereka ke arah orang ramai sehingga bom meletup, membunuh semua yang hadir termasuk Ulmer dan Donowitz.

Landa dan pengendali radionya memandu Raine dan Utivich ke wilayah Bersekutu, di mana mereka menyerah diri. Raine menembak pengendali radio, mengukir lambang swastika pada dahi Landa, dan berkata kepada Utivich dengan senyuman, "Ini mungkin menjadi karya agung saya."


Rujukan

  1. ^ a b McCarthy, Todd (2009-05-20). "Film Reviews: Inglourious Basterds". Majalah Variety.
  2. ^ a b Goodridge, Mike (2009-05-25). "Inglourious Basterds". Screen International.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Kulish tidak disediakan
  4. ^ "Inglourious Basterds (18)". British Board of Film Classification. July 27, 2009. Dicapai pada November 12, 2012.
  5. ^ Thompson, Anne (June 8, 2009). "Weinstein Co. Up Against the Wall". Majalah Variety. Reed Business Information. Diarkibkan daripada yang asal pada June 12, 2009. Dicapai pada August 6, 2009.
  6. ^ "Inglourious Basterds (2009)". Box Office Mojo. Amazon.com. Dicapai pada December 5, 2012.

Pautan luar