Televisyen: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22: Baris 22:
{{stub}}
{{stub}}


[[Kategori:Televisyen]]
[[Kategori:Televisyen| ]]
[[Kategori:Alat elektronik]]
[[Kategori:Alat elektronik]]



Semakan pada 13:54, 27 Oktober 2007

Braun HF 1, Jerman, 1958.

Televisyen atau TV merupakan satu alat berskrin yang menerima isyarat penyiaran dan menukarkannya kepada gambar dan suara. Perkataan televisyen (television ) berasal dari perkataan tele (bererti jauh dalam bahasa Greek) dan vision (bererti melihat dalam bahasa Inggeris). Pada kebiasaanya, bentuk televisyen adalah seperti sebuah kotak.

Pada permulaannya, setiap televisyen perlu mempunyai antenna untuk menerima siaran dari stesen pemancar. Kini, isyarat siaran boleh turut diterima dengan menggunakan kabel dan satelit. Sesetengah televisyen moden turut boleh menerima isyarat dari komputer dan konsol permainan (game console), melalui soket penyambung khas. Selain itu, siaran televisyen juga boleh diterima dari komputer yang dipasang dengan kad penala TV.

Sejarah

Televisyen tidak dicipta orang orang perseorangan, tetapi oleh beberapa orang dan salah satu darinya ialah John Logie Baird.

Pada permulaannya, imej yang keluar pada televisyen cuma mempunyai dua warna, iaitu hitam dan putih (serta kelabu). Televisyen warna yang pertama dijual di Amerika Syarikat pada tahun 1953.

Pengiklanan

Memang dari mula penciptaannya lagi, televisyen telah digunakan sebagai alat pengiklanan. Malah kini ia merupakan saluran yang paling efektif dan popular untuk menjual pelbagai jenis barangan.

Kesan kepada kesihatan

Menonton televisyen secara berlebih-lebihan boleh mengakibatkan kesihatan badan dan minda terganggu. Penyakit-penyakit seperti kegemukan, masalah jantung dan diabetes. Jadi, para doktor selalunya mengehadkan tontonan TV kepada kanak-kanak kepada 1-2 jam sehari.

Lihat juga


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.