Persekitaran atas meja: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q205020
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
 
Baris 1: Baris 1:
'''Persekitaran atas meja''' ialah satu bentuk [[antara muka grafik pengguna]] yang terdapat pada kebanyakan [[komputer peribadi]] pada hari ini. Antara unsur-unsur utama dalam persekitaran atas meja ialah ikon, tetingkap, bar alatan, dan latar belakang.
'''Persekitaran atas meja''' ialah satu bentuk [[antara muka grafik pengguna]] yang terdapat pada kebanyakan [[komputer peribadi]] pada hari ini. Antara unsur utama dalam persekitaran atas meja ialah ikon, tetingkap, bar alatan, dan latar belakang.


[[Sistem pengendalian]] [[Microsoft Windows]] dan [[Mac OS X]] masing-masing mempunyai persekitaran atas meja yang tersendiri. [[UNIX]]/[[Linux]] pula mempunyai pelbagai persekitaran atas meja, antara yang terpopular ialah [[GNOME]] dan [[KDE]].
[[Sistem pengendalian]] [[Microsoft Windows]] dan [[Mac OS X]] masing-masing mempunyai persekitaran atas meja yang tersendiri. [[UNIX]]/[[Linux]] pula mempunyai pelbagai persekitaran atas meja. Antara yang terkenal ialah [[GNOME]] dan [[KDE]].


== Contoh persekitaran atas meja ==
== Contoh persekitaran atas meja ==

Semakan semasa pada 18:32, 25 Oktober 2016

Persekitaran atas meja ialah satu bentuk antara muka grafik pengguna yang terdapat pada kebanyakan komputer peribadi pada hari ini. Antara unsur utama dalam persekitaran atas meja ialah ikon, tetingkap, bar alatan, dan latar belakang.

Sistem pengendalian Microsoft Windows dan Mac OS X masing-masing mempunyai persekitaran atas meja yang tersendiri. UNIX/Linux pula mempunyai pelbagai persekitaran atas meja. Antara yang terkenal ialah GNOME dan KDE.

Contoh persekitaran atas meja[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.