Jeneral Infantri (Jerman): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 24: Baris 24:
}}
}}


'''Jeneral Infantri''' adalah bekas pangkat [[Jeneral cawangan]] [[OF-8|OF8]] dalam tentera darat [[Jerman]] ([[Tentera Darat (Empayar Jerman)|Tentera Darat Imperial]], ''[[Reichswehr]]'' dan ''[[Wehrmacht]]'') dan juga dalam [[Tentera Darat Prusia]] dan [[Tentera Darat Austria-Hungary]]. Ia merupakan pangkat Jeneral ketiga tertinggi, berada dibawah [[Generaloberst|Kolonel Jeneral]] dan [[Generalfeldmarschall|Fil Marsyal]]. Ia setaraf dengan [[pangkat tiga bintang]] pada hari ini. Pangkat sama telah diguna pakai oleh [[Angkatan Tentera Finland|Tentera Darat Finland]] ({{lang-fi|Jalkaväenkenraali}}) antara perang dunia.
'''Jeneral Infantri''' adalah bekas pangkat [[Jeneral pasukan cawangan]] [[OF-8|OF8]] dalam tentera darat [[Jerman]] ([[Tentera Darat (Empayar Jerman)|Tentera Darat Imperial]], ''[[Reichswehr]]'' dan ''[[Wehrmacht]]'') dan juga dalam [[Tentera Darat Prusia]] dan [[Tentera Darat Austria-Hungary]]. Ia merupakan pangkat Jeneral ketiga tertinggi, berada dibawah [[Generaloberst|Kolonel Jeneral]] dan [[Generalfeldmarschall|Fil Marsyal]]. Ia setaraf dengan [[pangkat tiga bintang]] pada hari ini. Pangkat sama telah diguna pakai oleh [[Angkatan Tentera Finland|Tentera Darat Finland]] ({{lang-fi|Jalkaväenkenraali}}) antara perang dunia.


Pegawai kavalri Jerman yang berpangkat setaraf dipanggil ''[[Jeneral Kavalri (Jerman)|General der Kavallerie]]'' dan pegawai didalam pasukan artileri dipanggil ''[[Jeneral Artileri (Jerman)|General der Artillerie]]''. Pada tahun 1935 pihak Wehrmacht menambah beberapa pangkat seperti ''[[General der Panzertruppe]]'' (pasukan kereta kebal), ''[[General der Gebirgstruppe]]n'' (pasukan gunung), ''[[General der Fallschirmtruppe]]n'' (pasukan payung terjun), dan ''[[General der Nachrichtentruppe]]n'' (pasukan semboyan). Di dalam ''[[Luftwaffe]]'', pangkat setaraf ialah ''[[General der Flieger]]''. Pangkat ini pada umumnya dirujuk hanya dalam panggilan ''Jeneral'', tanpa menyatakan secara spesifik pasukan mana jeneral itu memerintah.
Pegawai kavalri Jerman yang berpangkat setaraf dipanggil ''[[Jeneral Kavalri (Jerman)|General der Kavallerie]]'' dan pegawai didalam pasukan artileri dipanggil ''[[Jeneral Artileri (Jerman)|General der Artillerie]]''. Pada tahun 1935 pihak Wehrmacht menambah beberapa pangkat seperti ''[[General der Panzertruppe]]'' (pasukan kereta kebal), ''[[General der Gebirgstruppe]]'' (pasukan gunung), ''[[General der Fallschirmtruppe]]'' (pasukan payung terjun), dan ''[[General der Nachrichtentruppe]]'' (pasukan semboyan). Di dalam ''[[Luftwaffe]]'', pangkat setaraf ialah ''[[General der Flieger]]''. Pangkat ini pada umumnya dirujuk hanya dalam panggilan ''Jeneral'', tanpa menyatakan secara spesifik pasukan mana jeneral itu memerintah.


Dalam angkatan tentera moden [[Republik Persekutuan Jerman|Jerman]], iaitu [[Bundeswehr]], pangkat [[Generalleutnant]] (Leftenan Jeneral) sepadan dengan pangkat tradisi ''General der Infanterie''. Tidak terdapat pangkat setaraf dalam [[Tentera Rakyat Nasional|tentera darat]] [[Jerman Timur]], dimana ia telah digabungkan dengan pangkat [[Generaloberst]].
Dalam angkatan tentera moden [[Republik Persekutuan Jerman|Jerman]], iaitu [[Bundeswehr]], pangkat [[Generalleutnant]] (Leftenan Jeneral) sepadan dengan pangkat tradisi ''General der Infanterie''. Tidak terdapat pangkat setaraf dalam [[Tentera Rakyat Nasional|tentera darat]] [[Jerman Timur]], dimana ia telah digabungkan dengan pangkat [[Generaloberst]].

Semakan pada 23:21, 17 November 2016

Gert-Johannes Hagemann, General d. Inf. Bundeswehr

Jeneral Infantri (Jerman: General der Infanterie; ringkas: General d. Inf.) ialah bekas pangkat angkatan darat Jerman (de: Heer). Pada masa ini ia merupakan satu jawatan atau posisi untuk pegawai pangkat-OF6, yang bertanggungjawab bagi hal ehwal latihan dan kelengkapan infantri Bundeswehr.

Bekas pangkat dalam angkatan darat Jerman

General der Infantrie
(Jeneral Infantri)
Insignia pangkat Heer

Jeneral Infantri adalah bekas pangkat Jeneral pasukan cawangan OF8 dalam tentera darat Jerman (Tentera Darat Imperial, Reichswehr dan Wehrmacht) dan juga dalam Tentera Darat Prusia dan Tentera Darat Austria-Hungary. Ia merupakan pangkat Jeneral ketiga tertinggi, berada dibawah Kolonel Jeneral dan Fil Marsyal. Ia setaraf dengan pangkat tiga bintang pada hari ini. Pangkat sama telah diguna pakai oleh Tentera Darat Finland (Suomi: Jalkaväenkenraali) antara perang dunia.

Pegawai kavalri Jerman yang berpangkat setaraf dipanggil General der Kavallerie dan pegawai didalam pasukan artileri dipanggil General der Artillerie. Pada tahun 1935 pihak Wehrmacht menambah beberapa pangkat seperti General der Panzertruppe (pasukan kereta kebal), General der Gebirgstruppe (pasukan gunung), General der Fallschirmtruppe (pasukan payung terjun), dan General der Nachrichtentruppe (pasukan semboyan). Di dalam Luftwaffe, pangkat setaraf ialah General der Flieger. Pangkat ini pada umumnya dirujuk hanya dalam panggilan Jeneral, tanpa menyatakan secara spesifik pasukan mana jeneral itu memerintah.

Dalam angkatan tentera moden Jerman, iaitu Bundeswehr, pangkat Generalleutnant (Leftenan Jeneral) sepadan dengan pangkat tradisi General der Infanterie. Tidak terdapat pangkat setaraf dalam tentera darat Jerman Timur, dimana ia telah digabungkan dengan pangkat Generaloberst.

pangkat junior
Generalleutnant

(Pangkat pegawai Jerman)
General der Infanterie

pangkat senior
Generaloberst

General der Infanterie dalam Bundeswehr

Dalam Bundeswehr, posisi seorang pegawai infantri yang bertanggungjawab bagi permasalahan tertentu latihan trup dan kelengkapan, biasanya berpangkat Brigedier Jeneral. Posisi jeneral infantri adalah berkaitan dengan komander sekolah infantri. Posisi sepadan juga wujud bagi cawangan lain tentera darat. Oleh kerana penggunaan ini merujuk kepada sesuatu posisi yang bukan pangkat, seseorang Oberst kadangkala menjadi "Jeneral..." jenis pasukan masing-masing. Cara panggilan biasanya Herr General dan/atau Herr Oberst; cara panggilan Herr General der Infanterie adalah tidak lazim, kerana ia tidak merujuk pada pangkat.

Lihat juga