Orang Siam: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
FaiqIQ (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Orang Siam merupakan sebuah suku daripada bangsa Melayu. Orang Siam ini sendiri mempunyai banyak nama yang merujuk kepada suku yang sama. Suku Siam bera...'
 
FaiqIQ (bincang | sumb.)
Baris 21: Baris 21:


==Rujukan==
==Rujukan==
* [[http://sejarahnagarakedah.blogspot.my/2007/09/asal-usul-bangsa-siam-bahagian-i.html Asal-Usul Bangsa Siam]]
* [http://sejarahnagarakedah.blogspot.my/2007/09/asal-usul-bangsa-siam-bahagian-i.html Asal-Usul Bangsa Siam]


[[Kategori:Orang Siam]]
[[Kategori:Orang Siam]]

Semakan pada 17:02, 19 November 2016

Orang Siam merupakan sebuah suku daripada bangsa Melayu. Orang Siam ini sendiri mempunyai banyak nama yang merujuk kepada suku yang sama. Suku Siam berasal dari China dan berketurunan Raja Iskandar Zulkarnain.

Asal usul

Siam (Xi'an, Chinese: 西安; pinyin: Xī'ān; Wade-Giles: Hsi-An; Postal System Pinyin: Sian; Portugese: Siam) merupakan keturunan kepada Nabi Khidir a.s. Nabi Khidir a.s. dikurniakan seorang anakanda lelaki bernama Fais. Ketika zaman Maharaja China, orang Siam dipanggil sebagai Fais, sempena namanya. Fais pula mempunyai seorang anakanda lelaki iaitu Raja Iskandar Zulkarnain. Baginda dikenali sebagai Cyrus Agung. Terdapat bangsa yang dinamakan mengikut bahasa yang dituturkan oleh baginda, seperti Parsi bererti "Bawa Kitab Seruan Agama Islam". Antara bangsa lain yang turut dinamakan berdasarkan bahasa tersebut ialah Iraq (E-raq) bermaksud "Kawan Baik" dan Turki (Tutr-khey) bermaksud "Tegur Menegur (dalam Ahli Bahtera Nabi Nuh)".

Setelah Raja Iskandar Zulkarnain menguasai kawasan bangsa-bangsa tersebut, baginda seterusnya berangkat ke timur. Baginda menemui bangsa seperti berikut;

"Sehingga apabila ia sampai di daerah matahari terbit, ia mendapatinya terbit kepada suatu kaum yang kami tidak menjadikan bagi mereka sebarang perlindungan daripadanya", Surah Al Kahfi, ayat 90.

Allah telah memerintahkan baginda supaya menyampaikan agama Allah kepada kaum yang zalim dan syirik, menyembah-berhala dan saling berbunuh-bunuhan antara satu sama lain. Apabila Iskandar Zulkarnain sampai di Asia, dua bangsa yang bermusuhan antara mereka ialah bangsa Nyajud (Buddha) dengan bangsa Majud (Konfusianisme). Baginda dan pengikutnya telah berjaya menyampaikan agama Allah kepada bangsa Majud seterusnya menjadi raja kepada bangsa Majud tersebut. "Majud" dalam bahasa baginda bermakna "mari berhenti", iaitu berhenti dari melakukan kerja-kerja khurafat dan sebagainya.

Allah mengilhamkan kepada baginda untuk membina Tembok Besar di negeri tersebut. Tempat bersemayamnya Raja Siam Islam Iskandar Zulkarnain digelar dalam bahasa Siam Kedah sebagai Siamen (Xian). Siamen ini bermaksud "kawasan dia" dan negeri itu diberi nama China (Chey Na}, Datuk Petunjuk. Keturunan baginda juga bernama Siamen. Orang-orang Arab di zaman dahulu menggelar bangsa Siamen ini sebagai Sumu Ul Amir. Sumu Ul Amir bermakna "satu bangsa darjat yang tinggi berketurunan raja".

Empayar yang dikuasai

Antara empayar yang dikuasai orang Siam ialah;

Rujukan