The Amazing Race Asia 5: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Daniall.ix (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Daniall.ix (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20: Baris 20:
'''''[[The Amazing Race Asia]]''''' adalah rancangan permainan televisyen realiti berdasarkan siri, ''[[The Amazing Race]]'' dari [[Amerika Syarikat]]. Ansuran tayangan musim kelima kembali selepas terhenti selama 6 tahun.
'''''[[The Amazing Race Asia]]''''' adalah rancangan permainan televisyen realiti berdasarkan siri, ''[[The Amazing Race]]'' dari [[Amerika Syarikat]]. Ansuran tayangan musim kelima kembali selepas terhenti selama 6 tahun.


Musim ini ditayangkan pada 13 Oktober 2016 dan berjanji untuk menjadi musim yang paling membakar adrenalin. <ref>http://www.prischew.com/social/the-amazing-race-asia-season-5-episode-1-review/</ref> Sebelas pasukan telah dipilih dari teluk rantau untuk bersaing dalam perlumbaan yang kuat ke seluruh dunia bagi peluang untuk memenangi USD$ 100,000 dalam tunai.<ref>{{Cite web|url=http://www.casbaa.com/news/member-news/sony-pictures-television-networks-asia-announces-the-amazing-race-asia-season-5-for-axn|title=Casbaa|last=|first=|date=|website=|publisher=|access-date=}}</ref>
Musim ini ditayangkan pada 13 Oktober 2016 dan berjanji untuk menjadi musim yang paling membakar adrenalin. <ref>http://www.prischew.com/social/the-amazing-race-asia-season-5-episode-1-review/</ref> Sebelas pasukan telah dipilih dari teluk rantau untuk bersaing dalam perlumbaan yang kuat ke seluruh dunia bagi peluang untuk memenangi AS$ 100,000 dalam tunai.<ref>{{Cite web|url=http://www.casbaa.com/news/member-news/sony-pictures-television-networks-asia-announces-the-amazing-race-asia-season-5-for-axn|title=Casbaa|last=|first=|date=|website=|publisher=|access-date=}}</ref>


[[:en:Allan Wu|Allan Wu]]<ref>http://www.prischew.com/social/host-allan-wu-prepare-for-more-shockers-in-future-episodes-of-the-amazing-race-asia-season-5/</ref> kembali untuk menjadi pengacara bagi musim kelima '' The Amazing Race Asia '' dan musim ke-11 '' The Amazing Race '' francais keseluruhan. [[:id:Tara Basro|Tara Basro]], seorang pelakon filem wanita Indonesia mengacara musim ini bersama Wu hanya ketika di [[Indonesia]] sahaja.
[[:en:Allan Wu|Allan Wu]]<ref>http://www.prischew.com/social/host-allan-wu-prepare-for-more-shockers-in-future-episodes-of-the-amazing-race-asia-season-5/</ref> kembali untuk menjadi pengacara bagi musim kelima '' The Amazing Race Asia '' dan musim ke-11 '' The Amazing Race '' francais keseluruhan. [[:id:Tara Basro|Tara Basro]], seorang pelakon filem wanita Indonesia mengacara musim ini bersama Wu hanya ketika di [[Indonesia]] sahaja.

Semakan pada 16:52, 30 November 2016

The Amazing Race Asia
(season 5)
Fail:Amazing-race-asia-season-5.png
Tayangan 13 Oktober 2016 –
Penggambaran
Benua dilawati 1
Negara dilawati 6 (pada pusingan ke-7)
Bandar dilawati 14 (pada pusingan ke-7)
Bilangan pusingan 10
Kronologi musim
Sebelum The Amazing Race Asia 4

The Amazing Race Asia adalah rancangan permainan televisyen realiti berdasarkan siri, The Amazing Race dari Amerika Syarikat. Ansuran tayangan musim kelima kembali selepas terhenti selama 6 tahun.

Musim ini ditayangkan pada 13 Oktober 2016 dan berjanji untuk menjadi musim yang paling membakar adrenalin. [1] Sebelas pasukan telah dipilih dari teluk rantau untuk bersaing dalam perlumbaan yang kuat ke seluruh dunia bagi peluang untuk memenangi AS$ 100,000 dalam tunai.[2]

Allan Wu[3] kembali untuk menjadi pengacara bagi musim kelima The Amazing Race Asia dan musim ke-11 The Amazing Race francais keseluruhan. Tara Basro, seorang pelakon filem wanita Indonesia mengacara musim ini bersama Wu hanya ketika di Indonesia sahaja.

Pengeluaran

Pembangunan dan penggambaran

Fail:Merdeka Square view from Gambir Station.JPG
Musim kelima The Amazing Race Asia bermula di Medan Merdeka menghadap Monas di ibu negara Indonesia, Jakarta.

Pada 20 Mei 2016, Sony Pictures Television (SPT) Networks Asia mengumumkan bahawa The Amazing Race Asia akan kembali untuk musim kelima selepas terhenti selama enam tahun dan akan disiarkan oleh AXN Asia.

Dengan bantuan penajaan daripada Wonderful Indonesia, musim ini merupakan musim pertama yang berlumba di sebuah negara lebih daripada 2 pusingan berturut-turut.

Timbalan Menteri Pelancongan Indonesia Sapta Nirwandar menghantar pasukan melepasi garisan permulaan. Ini adalah kali pertama di mana-mana edisi seluruh dunia bahawa Perlumbaan tidak dimulakan oleh pengacara.

Zabrina Fernandez & Joe Jer Tee, pemenang musim pertama, merupakan penyambut di Pit Stop pada Pusingan 3 di negara asal mereka, Malaysia.

Tidak seperti musim sebelumnya yang mengadakan perlumbaan di Vietnam, penanda perjalanan yang biasa yang berwarna kuning dan merah tidak ditukar. Musim sebelumnya telah menukarkan warna penanda perjalanan bagi mengelakkan pengeliruan dengan bendera Vietnam Selatan, tetapi di musim ini tidak.

Pemain

Aplikasi untuk musim ini bermula pada 23 Mei 2016 dan tutup pada 30 Jun 2015 (18 hari diperpanjang daripada hari tutup yang asal pada 12 Jun 2016).[4]

Meneruskan trend aplikasi pemain bagi francais Asia, pemain-pemain terdiri daripada beberapa selebriti tempatan atau saudara mereka.

Ini bukan sahaja merupakan musim yang tidak memaparkan pasukan dari Hong Kong, tetapi juga musim pertama yang memaparkan pasukan dari Vietnam.

Marketing

Wonderful Indonesia, GrabTaxi, Garuda Indonesia along with merupakan penaja bagi perlumbaan ini. Kementerian Pelancongan Indonesia, Arief Yahya, mendedahkan bahawa perlumbaan ini akan bermula di Jakarta dan seterusnya ke destinasi tempatan di Indonesia serta Singapura, Kuala Lumpur, Ho Chi Minh City, Manila dan Taipei sebelum tamat di Bali.[5]

Results

Pasukan berikut menyertai perlumbaan kali ini, dengan hubungan antara ahli pasukan diumumkan pada 28 Julai 2016 dari laman web AXN. Kedudukan semasa mereka disenaraikan seperti berikut:

Pasukan Hubungan Kedudukan (mengikut pusingan) Roadblocks
1 2 3 < 4>2 5ƒ 6 7 8 9 10
Singapura JK & Mike DJ Radio 3 8 7 7 5 1 1 JK 3, Mike 3
Malaysia Yvonne & Chloe Ratu Cantik 9 1 3 5 2 2 2 Yvonne 3, Chloe 3
Indonesia Treasuri & Louisa Kawan Rapat 2 3 1 1 1 5 3 Treasuri 3, Louisa 3
Filipina Parul & Maggie Ratu Cantik 7 6 5 3 4 3 4 Parul 2, Maggie 4
Filipina Eric & Rona Pasangan Berkahwin 4 4 6 4 3 4 5 Eric 3 , Rona 3
Thailand Anita & Tom Berpacaran 8 2 4 2 6 6 Anita 2, Tom 3
Malaysia Will & Alex Abang Berotot 5 7 2 6 7 Will 2, Alex 2
Indonesia Rach & Vicky Pengacara Pelancongan 6 5 8 8 Rach 1, Vicky 2
Malaysia Alphaeus & Brandon Kawan Sekolah 1 9 Brandon 0, Alphaeus 1
Singapura Rei & Keiji Adik-Beradik 10 Rei 0, Keiji 0
Vietnam Lisa & Nicole Pasangan Hidup 111 Lisa 0, Nicole 0
  • Merah bermaksud pasukan sudah tersingkir.
  • Hijau ƒ bermaksud pasukan menang petunjuk Fast Forward. Jika diletakkan bersebelahan dengan nombor pusingan, ini bermaksud Fast Forward terdapat pada pusingan tersebut tetapi tidak digunakan.
  • Biru bergaris bermaksud pasukan berada di kedudukan yang terakhir tetapi tidak disingkirkan dan perlu melakukan Speed Bump pada pusingan seterusnya.
  • Kuning > bermaksud pasukan memilih untuk menggunakan Yield; < menunjukkan pasukan yang menerimanya; <> mengelilingi nombor pusingan bermaksud Yield terdapat pada pusingan tersebut tetapi tidak digunakan.
  • Perang ⊂ menunjukkan pasukan memilih untuk menggunakan U-Turn; menunjukkan pasukan yang menerimanya; ⊂⊃ mengelilingi nombor pusingan bermaksud U-Turn terdapat pada pusingan tersebut tetapi tidak digunakan.
  1.   Lisa & Nicole telah disingkirkan di Garisan Permulaan mengikut peruntukan tugas pertama (rujuk di bawah).
  2.   Terdapat Yield di pusingan ini. Tetapi tidak digunakan, oleh itu tidak ditayangkan.[6]

Hadiah

Hadiah diberikan kepada pasukan pertama yang menghabiskan sebuah pusingan.

  • Leg 1 – Tiket ke Bali, tajaan Garuda Indonesia.
  • Leg 5 – Tiket ke mana-mana sahaja, tajaan Garuda Indonesia.
  • Leg 10AS$100,000

Race summary

Destinasi Perjalanan udara   Perjalanan kereta api   Perjalanan air   Perjalanan bas
Penanda Laluan Detour    Roadblock    Fast Forward    Pit Stop

Sumber

  1. ^ http://www.prischew.com/social/the-amazing-race-asia-season-5-episode-1-review/
  2. ^ "Casbaa".
  3. ^ http://www.prischew.com/social/host-allan-wu-prepare-for-more-shockers-in-future-episodes-of-the-amazing-race-asia-season-5/
  4. ^ "Casting call for Amazing Race Asia 5". The Sun. 25 May 2016. Dicapai pada 28 July 2016.
  5. ^ "The Amazing Race Asia Season 5 Promosikan Pariwisata Indonesia" (dalam bahasa Indonesian). Beritasatu.com. 28 July 2016. Dicapai pada 29 July 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ The Amazing Race Asia. "The Amazing Race Asia 5 - On The Mat With Treasuri & Louisa". YouTube. Dicapai pada 8 November 2016.