Selasa: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Migrating 182 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q127 (translate me)
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
Hari '''Selasa''' ataupun ''"Tuesday"'' dalam [[Bahasa Inggeris]], adalah hari ke-3 dalam seminggu dan terletak di antara [[Isnin]] dan [[Rabu]]. Perkataan '''Selasa''' itu berasal dari [[Bahasa Arab]], ﻳﻮﻢ ﺍﻟﺛﻼﺛﺔ ''yawm al-thalāthah'', yang bermakna "hari tiga". Nama Inggeris '''Selasa''' iaitu ''[[:en:Tuesday|Tuesday]]'' diambil sempena tuhan [[:en:Saxon|Saxon]] yang bergelar [[:en:Tyr|Tyr]].
Hari '''Selasa''' ataupun ''"Tuesday"'' dalam [[Bahasa Inggeris]], ialah hari ke-3 dalam seminggu dan terletak di antara [[Isnin]] dan [[Rabu]]. Perkataan '''Selasa''' itu berasal daripada [[Bahasa Arab]], ﻳﻮﻢ ﺍﻟﺛﻼﺛﺔ ''yawm al-thalāthah'', yang bermakna "hari tiga". Nama Inggeris '''Selasa''' iaitu ''[[:en:Tuesday|Tuesday]]'' diambil sempena tuhan [[:en:Saxon|Saxon]] yang bergelar [[:en:Tyr|Tyr]].


Selasa adalah hari yang biasanya pilihanraya diadakan di [[Amerika Syarikat]]. Pilihanraya Persekutuan diadakan pada Selasa pertama bulan [[November]]. Lihat [http://www.fec.gov/pages/faqvdayeprocedures.htm the FAQ from the FEC]untuk sejarah dan sebab.
Selasa ialah hari yang biasanya pilihan raya diadakan di [[Amerika Syarikat]]. Pilihan raya Persekutuan diadakan pada Selasa pertama bulan [[November]]. Lihat [http://www.fec.gov/pages/faqvdayeprocedures.htm ''the FAQ from the FEC'']untuk sejarah dan sebab.


'''Lihat juga:'''
== Lihat juga ==
* [[Ahad]]
* [[Ahad]]
* [[Isnin]]
* [[Isnin]]

Semakan pada 12:12, 4 Disember 2016

Hari Selasa ataupun "Tuesday" dalam Bahasa Inggeris, ialah hari ke-3 dalam seminggu dan terletak di antara Isnin dan Rabu. Perkataan Selasa itu berasal daripada Bahasa Arab, ﻳﻮﻢ ﺍﻟﺛﻼﺛﺔ yawm al-thalāthah, yang bermakna "hari tiga". Nama Inggeris Selasa iaitu Tuesday diambil sempena tuhan Saxon yang bergelar Tyr.

Selasa ialah hari yang biasanya pilihan raya diadakan di Amerika Syarikat. Pilihan raya Persekutuan diadakan pada Selasa pertama bulan November. Lihat the FAQ from the FECuntuk sejarah dan sebab.

Lihat juga