Peta: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
[[Fail:Peta tanjung malim.jpg|right|thumbnail|Peta kawasan [[Tanjung Malim]] adalah bersifat dua dimensi.]]
[[Fail:Peta tanjung malim.jpg|right|thumbnail|Peta kawasan [[Tanjung Malim]] adalah bersifat dua dimensi.]]
Sebuah '''peta''' ialah sebuah representasi visual untuk sesebuah kawasan- sebuah gambaran simbolik yang memberi tumpuan terhadap hubungan di antara elemen-elemen ruang seperti objek-objek, kawasan-kawasan dan tema-tema.
Sebuah '''peta''' ialah sebuah perlambangan visual untuk sesebuah kawasan- sebuah gambaran simbolik yang memberi tumpuan terhadap hubungan antara elemen-elemen ruang seperti objek-objek, kawasan-kawasan dan tema-tema.


Banyak peta berbentuk statik dua dimensi, represnetasi tepat secara [[geometri]] terhadap ruang tiga dimensi, manakala yang lain adalah dinamik ataupun interaktif, kadang-kala berupa tiga dimensi. Meskipun kebanyakan peta digunakan untuk menggambarkan [[geografi]], peta boleh juga digunakan untuk mewakili sebarang ruang, nyata ataupun bayangan, tanpa mengambil kira konteks ataupun [[skala]]; misalnya, Pemetaan Otak, Pemetaan DNA dan Pemetaan Makhluk Asing.
Banyak peta berbentuk dua dimensi pegun, gambaran tepat secara [[geometri]] terhadap ruang tiga dimensi, manakala yang lain adalah dinamik ataupun interaktif, kadang-kala berupa tiga dimensi. Meskipun kebanyakan peta digunakan untuk menggambarkan [[geografi]], peta boleh juga digunakan untuk mewakili sebarang ruang, nyata ataupun bayangan, tanpa mengambil kira konteks ataupun [[skala]]; misalnya, Pemetaan Otak, Pemetaan DNA dan Pemetaan Ruang Angkasa.


== Lihat juga ==
== Lihat juga ==

Semakan pada 17:32, 15 Disember 2016

Fail:Peta tanjung malim.jpg
Peta kawasan Tanjung Malim adalah bersifat dua dimensi.

Sebuah peta ialah sebuah perlambangan visual untuk sesebuah kawasan- sebuah gambaran simbolik yang memberi tumpuan terhadap hubungan antara elemen-elemen ruang seperti objek-objek, kawasan-kawasan dan tema-tema.

Banyak peta berbentuk dua dimensi pegun, gambaran tepat secara geometri terhadap ruang tiga dimensi, manakala yang lain adalah dinamik ataupun interaktif, kadang-kala berupa tiga dimensi. Meskipun kebanyakan peta digunakan untuk menggambarkan geografi, peta boleh juga digunakan untuk mewakili sebarang ruang, nyata ataupun bayangan, tanpa mengambil kira konteks ataupun skala; misalnya, Pemetaan Otak, Pemetaan DNA dan Pemetaan Ruang Angkasa.

Lihat juga


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Pautan luar