Joseph Kurup: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9: Baris 9:
| predecessor =
| predecessor =
| successor =
| successor =
| religion = [[Kristian]]
| party = {{BN PBRS}} [[Barisan Nasional|BN]]-[[Parti Bersatu Rakyat Sabah]]
}}
}}



Semakan pada 23:17, 28 Disember 2016

Tan Sri

Joseph Kurup

PSM
Parti Bersatu Rakyat Sabah Presiden
Memegang jawatan
1994
Butiran peribadi
Parti politik BN-Parti Bersatu Rakyat Sabah

Tan Sri Joseph Kurup merupakan Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah. Beliau pernah menjadi Timbalan Menteri Luar Bandar dan Wilayah Malaysia pada 2008.

Kemenangan pilihan raya 2008 dibatalkan

Joseph Kurup diisytiharkan menang tanpa bertanding dalam pilihan raya umum Malaysia ke-12 bagi kerusi P182 Pensiangan. Pada hari penamaan calon, Danny Anthony Andipai (PKR) yang tiba pada 9.35 pagi di Dewan Majlis Daerah Nabawan telah membayar deposit RM15,000 dan duduk menunggu giliran. Tetapi apabila beliau cuba menyerahkan kertas pencalonannya, Bubudan OT Majalu selaku pegawai SPR telah menolak pencalonan beliau dengan alasan lewat menyerahkan borang pencalonan.

Pada 8 September 2008, di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu, Hakim David Wong Dak Wah memutuskan kemenangan Tan Sri Joseph Kurup dalam pilihan raya 2008 bagi Palimen Pensiangan sebagai batal dan tidak sah. Keputusan Timbalan Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya Sabah menerima kertas pencalonan Danny Anthony Andipai (PKR) adalah muktamad dan tidak boleh ditolak oleh Pegawai Pilihan Raya, Bubudan OT Majalu, atas alasan tidak terdapat sebarang bantahan semasa tempoh bantahan. Keputusan Bubudan untuk membenarkan bantahan itu merupakan keputusan yang salah.[1]

Rujukan