Skala masa geologi: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mind(a)Maker (bincang | sumb.)
Mind(a)Maker (bincang | sumb.)
Baris 54: Baris 54:
</center>
</center>
| colspan="1" rowspan="1" |<center>
| colspan="1" rowspan="1" |<center>
Usia
Umur
</center>
</center>
| colspan="1" rowspan="1" |99 ditentukan, berjuta-juta tahun
| colspan="1" rowspan="1" |99 ditentukan, berjuta-juta tahun

Semakan pada 07:38, 9 Mac 2017

Skala masa geologi atau skala waktu geologi digunakan oleh ahli geologi dan cendekiawan lain untuk menjelaskan masa dan hubungan antara peristiwa yang terjadi sepanjang sejarah Bumi. Jadual tempoh geologi yang ditampilkan di halaman ini disesuaikan dengan masa dan tatanama yang diusulkan oleh International Commission on Stratigraphy dan menggunakan piawai kod warna dari United States Geological Survey.

Bukti-bukti dari peninggalan radiometri menunjukkan bahawa bumi berumur sekitar 4,570 juta tahun. Masa geologi bumi disusun menjadi beberapa unit menurut peristiwa yang terjadi pada tiap tempoh. Setiap zaman pada skala masa biasanya ditanda dengan peristiwa besar geologi atau paleontologi, seperti kemusnahan. Sebagai contoh, batas antara zaman Kapur dan Paleogen ditakrifkan dengan peristiwa kehancuran dinosaur dan pelbagai spesis laut. Tempoh yang lebih tua, yang tidak memiliki peninggalan fosil yang dapat dianggarkan perkiraan usianya, ditakrifkan dengan usia mutlak.

Terminologi

Unit dalam geokronologi dan stratigrafi[1]

Segmen batu (strata) dalam kronostratigrafi

Masa dalam geokronologi

Nota unit geokronologi 

Eonotem

Eon

Berjumlah 4, separuh billion tahun atau lebih

Eratem

Era

10 ditentukan , beberapa ratus juta tahun

Sistem

Kala

22 ditentukan, puluhan ke ~satu ratus juta tahun

Siri

Zaman

34 ditentukan, berpuluh-puluh juta tahun

Peringkat

Usia

99 ditentukan, berjuta-juta tahun

Kronozon

Kron

subdivisi suatu umur, tidak digunakan oleh skala waktu ICS

Unit terbesar ditakrifkan masa adalah supereon, terdiri daripada banyak eon. Eon-eon dibahagikan kepada era, yang seterusnya dibahagikan kepada peringkat kalazaman dan umur. Terma eonotem, eratem, sistem, siri, dan peringkat digunakan untuk merujuk kepada lapisan batu yang sesuai dengan tempoh masa geologi dalam sejarah Bumi.

Ahli geologi membahagikan unit ini sebagai Awal, Pertengahan, dan Akhir apabila merujuk ke masa, serta Bawah, Tengah, dan Atas apabila merujuk kepada batu yang sepadan. Sebagai contoh, Siri Jura Rendah di kronostratigrafi sepadan dengan Zaman Jura Awal dalam geokronologi.[2] Kata sifat bermula dengan huruf besar apabila subdivisi itu secara rasmi diiktiraf, dan huruf kecil apabila tidak; dengan itu "Miosen awal" tetapi "Jura Awal."

Unit geologi dari masa yang sama tetapi bahagian-bahagian yang berlainan di dunia sering kelihatan berbeza dan mengandungi fosil yang berbeza, jadi tempoh yang sama telah diberi nama yang berbeza di tempat kerja yang berbeza. Misalnya di Amerika Utara, Kambria Rendah dipanggil Waucoban yang kemudian dibahagikan kepada zon berdasarkan penggantian trilobit- trilobit. Di Asia Timur dan Siberia, unit yang sama berpecah kepada peringkat Alexian, Atdabanian, dan Botomian. Aspek utama kerja Suruhanjaya Stratigrafi Antarabangsa adalah untuk mendamaikan istilah yang bercanggah dan menentukan lingkup sejagat yang boleh digunakan di seluruh dunia.[3]

Sejarah dan tatanama skala masa

Rajah skala masa geologi

Pada zaman Yunani Purba, Aristotle melihat bahawa fosil kerang laut dari batu adalah sama seperti yang terdapat di pantai dan disimpulkan bahawa fosil pernah menjadi sebahagian daripada haiwan yang hidup. Beliau memberi alasan bahawa kedudukan tanah dan laut telah berubah selama jangka masa yang lama. Leonardo da Vinci bersetuju dengan pandangan Aristotle bahawa fosil merupakan tinggalan kehidupan purba.[4]

Ahli geologi abad ke-11 Ibnu Sina dan bishop Dominica Albertus Magnus mengembangkan penjelasan Aristotle menjadi satu teori cecair membatu. [5] Ibnu Sina turut pertama kalinya mencadangkan salah satu prinsip asas skala masa geologi, hukum superposisi strata, ketika membincangkan asal-usul gunung dalam Kitab Penyembuhan pada 1027.[6][7] Naturalis Cina Shen Kuo (1031-1095) juga mengakui konsep 'masa dalam'.[8]

Prinsip-prinsip asas skala masa geologi (geologikal) kemudiannya ditetapkan oleh Nicholas Steno pada akhir abad ke-17. Steno berhujah bahawa lapisan batu (atau strata) terbaring dalam kaedah penyesaran, dan setiap satu lapisan merupakan "kepingan" masa. Beliau juga merumuskan hukum superposisi, yang menyatakan bahawa mana-mana strata diberikan mungkin lebih tua daripada yang di atasnya dan lebih muda daripada yang di bawahnya. Walaupun prinsip Steno adalah mudah, mengaplikasikan hukum tersebut pada batu sebenar adalah amat kompleks. Sepanjang abad ke-18 ahli geologi menyedari bahawa:

  1. Urutan strata sering terhakis, diputarbelit, disengetkan, malah terbalik selepas pemendapan;
  2. Strata ditetapkan pada masa yang sama di kawasan yang berbeza boleh memberi penampilan yang sama sekali berbeza;
  3. Strata mana-mana kawasan yang diberikan hanya merupakan sebahagian daripada sejarah panjang Bumi.

Rentang masa grafik terkondensasi

Garis masa berikut menunjukkan skala demi skala waktu geologi. Garis masa pada baris pertama menunjukkan seluruh zaman dari masa pembentukan Bumi sehingga ke zaman kini, tetapi memberikan ruang yang amat pendek untuk eon terkini. Garis masa pada baris kedua menunjukkan gambaran lanjutan untuk eon terkini. Dalam cara yang sama, era terkini juga dikembangkan di garis masa pada baris ketiga, manakala zaman terkini pula dikembangkan pada baris keempat, serta epok terkini pada baris kelima.

SiderosRiaksiaOrosiraStaterosKalimmaEktasisStenosTonosKriogenEdiakaraEoarkeanPaleoarkeanMesoarkeanNeoarkeanPaleoproterozoikMesoproterozoikNeoproterozoikPaleozoikMesozoikSenozoikHadeanArkeanProterozoikFanerozoikPrakambria
KambriaOrdovisiUsia SiluresZaman DevonZaman KarbonUsia PermTriasJuraUsia KapurPaleogenNeogenKuartenerPaleozoikMesozoikSenozoikFanerozoik
PaleosenEosenOligosenMiosenPliosenPleistosenHolosenPaleogenNeogenKuarternerSenozoik
GreenlandNorthgripMeghalayanHolosen
Berjuta-juta tahun (baris pertama, kedua, ketiga, dan keempat)
Beribu-ribu tahun (baris kelima)

Rujukan

  1. ^ Cohen, K.M.; Finney, S.; Gibbard, P.L. (2013), International Chronostratigraphic Chart (PDF), International Commission on Stratigraphy Unknown parameter |author-separator= ignored (bantuan).
  2. ^ International Commission on Stratigraphy. "Chronostratigraphic Units." International Stratigraphic Guide. Accessed 14 December 2009. stratigraphy.org
  3. ^ Statutes of the International Commission on Stratigraphy, retrieved 26 November 2009
  4. ^ Correlating Earth's History, Paul R. Janke
  5. ^ Rudwick, M. J. S. (1985). The Meaning of Fossils: Episodes in the History of Palaeontology. University of Chicago Press. m/s. 24. ISBN 0-226-73103-0.
  6. ^ Fischer, Alfred G.; Garrison, Robert E. (2009). "The role of the Mediterranean region in the development of sedimentary geology: A historical overview". Sedimentology. 56: 3. Bibcode:2009Sedim..56....3F. doi:10.1111/j.1365-3091.2008.01009.x.CS1 maint: postscript (link)
  7. ^ Quoted in The contribution of Ibn Sina (Avicenna) to the development of the Earth Sciences, among other sources
  8. ^ Sivin, Nathan (1995). Science in Ancient China: Researches and Reflections. Brookfield, Vermont: Ashgate Publishing Variorum series. m/s. III, 23–24. Unknown parameter |nopp= ignored (bantuan)

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.