Presiden Korea Selatan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Anne4321 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 27: Baris 27:
}}
}}


'''Presiden Republik Korea''', mengikut Perlembagaan, ialah ketua eksekutif kerajaan, komander angkatan tentera dan ketua negara [[Republik Korea]]. Perlembagaan dan pindaan Akta Pilihan Raya Presiden 1987 memperuntukkan pemilihan presiden melalui undi rahsia dan langsung yang mengakhiri pemilihan tidak langsung presiden oleh kerajaan sebelumnya. Presiden dipilih secara langsung untuk lima tahun dan tidak boleh dipilih lagi selepas itu. Jika terdapat kekosongan jawatan presiden, pengganti hendaklah dipilih dalam masa 60 hari, yang pada masa itu tugas presiden dilakukan oleh perdana menteri atau menteri kanan lain seperti mana yang ditentukan oleh undang-undang. Ketika menjawat jawatan, presiden menetap di [[Cheong Wa Dae]] (Rumah Biru) dan dikecualikan dari liabiliti jenayah kecuali memberontak atau derhaka.
'''Presiden Republik Korea''', mengikut Perlembagaan, ialah ketua eksekutif kerajaan, komander angkatan tentera dan ketua negara [[Republik Korea]]. Perlembagaan dan pindaan Akta Pilihan Raya Presiden 1987 memperuntukkan pemilihan presiden melalui undi rahsia dan langsung yang mengakhiri pemilihan tidak langsung presiden oleh kerajaan sebelumnya. Presiden dipilih secara langsung untuk lima tahun dan tidak boleh dipilih lagi selepas itu. Jika terdapat kekosongan jawatan presiden, pengganti hendaklah dipilih dalam masa 60 hari, yang pada masa itu tugas presiden dilakukan oleh perdana menteri atau menteri kanan lain seperti mana yang ditentukan oleh undang-undang. Ketika menjawat jawatan, presiden menetap di [[Cheong Wa Dae]] (Rumah Biru) dan dikecualikan dari liabiliti jenayah kecuali memberontak atau derhaka. Pada [[25 Februari]] [[2013]], [[Park Geun-hye]] menjadi Presiden Korea Selatan ke-11. Beliau juga merupakan presiden wanita yang pertama menjawat jawatan tersebut.


==Pemecatan==
Pada 25 Februari 2013, [[Park Geun-hye]] menjadi Presiden Korea Selatan ke-11. Beliau juga merupakan presiden wanita yang pertama menjawat jawatan tersebut. Beliau sejak itu telah dicabar atas tuduhan rasuah, yang telah disahkan oleh Mahkamah Perlembagaan Korea pada 10 Mac 2017, memecat beliau daripada jawatan. Perdana Menteri, [[Hwang Kyo-ahn]] telah menjadi pemangku presiden kerana proses pemecatan.
Park, disabitkan atas tuduhan rasuah dan salah guna kuasa, yang telah disahkan oleh Mahkamah Perlembagaan Korea Selatan. Pada [[10 Mac]] [[2017]], beliau telah dipecat daripada jawatan presiden.

==Perlantikan Presiden ke-12==
Pada 10 Mac 2017, Perdana Menteri Korea Selatan, [[Hwang Kyo-ahn]] telah menjadi pemangku presiden kerana pemecatan Park. Hwang sebelum itu telah mengambil alih tugas presiden sejak [[9 Disember]] [[2016]] berikutan prosiding terhadap Park sedang berjalan.


[[Kategori:Presiden Korea Selatan| ]]
[[Kategori:Presiden Korea Selatan| ]]

Semakan pada 15:35, 14 Mac 2017

Presiden
Republik Korea
대한민국 대통령
Penyandang
Hwang Kyo-ahn
Pemangku
sejak 10 Mac 2017
GelaranTuan Presiden
Tuan Yang Terutama
Anggota bagiConstitutional institution (South Korea) (en) Terjemah dan Majlis Negara Korea Selatan Edit the value on Wikidata
Bidang kuasaKorea Selatan Edit the value on Wikidata
KediamanRumah Biru, Seoul, Korea Selatan
Dilantik olehTerus kepada undi popular
Tempoh jawatan5 tahun (tidak boleh diperbaharui)
Penjawat sulungSyngman Rhee
24 Julai 1948
Dibentuk24 Julai 1948 Edit the value on Wikidata
SenaraiPresiden Korea Selatan Edit the value on Wikidata
Tapak web(Inggeris) english.president.go.kr
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Presiden Republik Korea, mengikut Perlembagaan, ialah ketua eksekutif kerajaan, komander angkatan tentera dan ketua negara Republik Korea. Perlembagaan dan pindaan Akta Pilihan Raya Presiden 1987 memperuntukkan pemilihan presiden melalui undi rahsia dan langsung yang mengakhiri pemilihan tidak langsung presiden oleh kerajaan sebelumnya. Presiden dipilih secara langsung untuk lima tahun dan tidak boleh dipilih lagi selepas itu. Jika terdapat kekosongan jawatan presiden, pengganti hendaklah dipilih dalam masa 60 hari, yang pada masa itu tugas presiden dilakukan oleh perdana menteri atau menteri kanan lain seperti mana yang ditentukan oleh undang-undang. Ketika menjawat jawatan, presiden menetap di Cheong Wa Dae (Rumah Biru) dan dikecualikan dari liabiliti jenayah kecuali memberontak atau derhaka. Pada 25 Februari 2013, Park Geun-hye menjadi Presiden Korea Selatan ke-11. Beliau juga merupakan presiden wanita yang pertama menjawat jawatan tersebut.

Pemecatan

Park, disabitkan atas tuduhan rasuah dan salah guna kuasa, yang telah disahkan oleh Mahkamah Perlembagaan Korea Selatan. Pada 10 Mac 2017, beliau telah dipecat daripada jawatan presiden.

Perlantikan Presiden ke-12

Pada 10 Mac 2017, Perdana Menteri Korea Selatan, Hwang Kyo-ahn telah menjadi pemangku presiden kerana pemecatan Park. Hwang sebelum itu telah mengambil alih tugas presiden sejak 9 Disember 2016 berikutan prosiding terhadap Park sedang berjalan.