Akta Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu 1957: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Baris 23: Baris 23:


== Sejarah ==
== Sejarah ==
[[Malayan Union]] wujud pada tahun 1946. Ia telah ditubuhkan oleh [[British Malaya]] dan terdiri daripada [[Negeri-negeri Melayu Bersekutu]] ([[Perak]], [[Selangor]], [[Negeri Sembilan]], [[Pahang]]), [[Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu]] ([[Kedah]], [[Perlis]], [[Kelantan]], [[Terengganu]], [[Johor]]) dan [[Negeri-negeri Selat]] [[Penang]] dan [[Malacca]]. Dalam satu siri perjanjian antara [[United Kingdom|British]] dan [[Malayan Union]], [[Malayan Union]] telah digantikan oleh [[Persekutuan Tanah Melayu]] pada 1 Februari 1948.

Selepas usaha meluas untuk menstabilkan keadaan politik dan mengurangkan ketegangan kaum, kerajaan British akhirnya menyerahkan autonomi penuh kepada Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 dan negara mencapai kemerdekaan, yang diketuai oleh Perdana Menteri yang julung kali, [[Tunku Abdul Rahman]], yang kekal dalam jawatan sehingga 1970.

== Lihat juga ==

Semakan pada 07:43, 2 April 2017

Malaya Independence Act 1957
Akta Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
Tajuk panjangSuatu Akta untuk membuat peruntukan bagi dan berkaitan dengan penubuhan Persekutuan Tanah Melayu (kini Malaysia) sebagai sebuah negara berdaulat yang bebas dalam Komanwel.
Petikan1957 c. 60 5 dan 6 Eliz 2
Tarikh
Perkenan diraja31 Julai 1957
Status: Undang-undang semasa
Teks undang-undang seperti yang asalnya digubal

Akta Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 (Federation of Malaya Independence Act 1957; 1957 c. 60 5 dan 6 Eliz 2) merupakan Akta Parlimen di United Kingdom. Ia mula berkuat kuasa pada 31 Julai 1957.

Akta ini membuat peruntukan untuk bangsa Malaya (dahulunya Negeri Johor, Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Selangor, dan Terengganu) dan Penempatan Pulau Pinang dan Melaka untuk memperoleh sebuah negara berdaulat yang bebas dalam dan menjadi ahli Negara-Negara Komanwel pada 31 Ogos 1957; sebelum ini, Persekutuan Tanah Melayu (sebelum ini Negeri-Negeri Melayu) telah menjadi tanah jajahan British berpemerintahan sendiri sepenuhnya.

Sejarah

Malayan Union wujud pada tahun 1946. Ia telah ditubuhkan oleh British Malaya dan terdiri daripada Negeri-negeri Melayu Bersekutu (Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang), Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu (Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu, Johor) dan Negeri-negeri Selat Penang dan Malacca. Dalam satu siri perjanjian antara British dan Malayan Union, Malayan Union telah digantikan oleh Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948.

Selepas usaha meluas untuk menstabilkan keadaan politik dan mengurangkan ketegangan kaum, kerajaan British akhirnya menyerahkan autonomi penuh kepada Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 dan negara mencapai kemerdekaan, yang diketuai oleh Perdana Menteri yang julung kali, Tunku Abdul Rahman, yang kekal dalam jawatan sehingga 1970.

Lihat juga