Darurat Pakistan 2007: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1: Baris 1:
{{hal semasa}}
'''[[Darurat]] [[Pakistan]] 2007''' diisytiharkan oleh [[Presiden]] dan Ketua Tentera Pakistan, [[Pervez Musharraf]] pada [[3 November]] [[2007]]. Beliau telah menggantung [[Perlembagaan]] Negara Pakistan, melucutkan jawatan Ketua Hakim Mahkamah Tertinggi, serta memberhentikan penyiaran media televisyen swasta di seluruh Pakistan. Menteri Penerangan, [[Tariq Azim Khan]] telah mengumumkan bahawa pilihan raya umum parlimen yang sepatunya diadakan pada Januari 2008 akan ditangguhkan.
[[Image:Pervez Mushrraf2 crop.jpg|thumb|Pervez Musharraf]]
'''[[Darurat]] [[Pakistan]] 2007''' diisytiharkan oleh [[Presiden]] merangkap Ketua Turus Tentera Pakistan, [[Pervez Musharraf]] pada [[3 November]] [[2007]]. Beliau telah menggantung [[Perlembagaan]] Negara Pakistan, melucutkan jawatan Ketua Hakim Mahkamah Tertinggi, serta memberhentikan penyiaran media televisyen swasta di seluruh Pakistan. Menteri Penerangan, [[Tariq Azim Khan]] telah mengumumkan bahawa pilihan raya umum parlimen yang sepatutnya diadakan pada Januari 2008 akan ditangguhkan.


Musharraf menggunakan hujah kegiatan berunsur pengganas yang kian berleluasa serta campur tangan Mahkamah Tertinggi sebagai alasan mengisytiharkan darurat, yang dibidas sebagai pemerintahan tentera oleh pihak pembangkang di Pakistan. Berikutan pengisytiharan tersebut, [[Iftikhar Mohammad Chaudhry]] telah digantikan sebagai Ketua Hakim Mahkamah Tertinggi. Ramai pemimpin pembangkang, termasuk [[Imran Khan]], [[Mehmood Khan Achakzai]] dan [[Qadir Magsi]] telah ditahan. Bekas Perdana Menteri, [[Benazir Bhutto]], tidak ditahan.
Musharraf menggunakan hujah kegiatan berunsur pengganas yang kian berleluasa serta campur tangan Mahkamah Tertinggi sebagai alasan mengisytiharkan darurat, yang dibidas sebagai pemerintahan tentera oleh pihak pembangkang di Pakistan. Berikutan pengisytiharan tersebut, [[Iftikhar Mohammad Chaudhry]] telah digantikan sebagai Ketua Hakim Mahkamah Tertinggi. Ramai pemimpin pembangkang, termasuk [[Imran Khan]], [[Mehmood Khan Achakzai]] dan [[Qadir Magsi]] telah ditahan. Bekas Perdana Menteri, [[Benazir Bhutto]], tidak ditahan, tetapi dikenakan tahanan rumah.


==Pautan luar==
==Pautan luar==

Semakan pada 13:43, 9 November 2007

Pervez Musharraf

Darurat Pakistan 2007 diisytiharkan oleh Presiden merangkap Ketua Turus Tentera Pakistan, Pervez Musharraf pada 3 November 2007. Beliau telah menggantung Perlembagaan Negara Pakistan, melucutkan jawatan Ketua Hakim Mahkamah Tertinggi, serta memberhentikan penyiaran media televisyen swasta di seluruh Pakistan. Menteri Penerangan, Tariq Azim Khan telah mengumumkan bahawa pilihan raya umum parlimen yang sepatutnya diadakan pada Januari 2008 akan ditangguhkan.

Musharraf menggunakan hujah kegiatan berunsur pengganas yang kian berleluasa serta campur tangan Mahkamah Tertinggi sebagai alasan mengisytiharkan darurat, yang dibidas sebagai pemerintahan tentera oleh pihak pembangkang di Pakistan. Berikutan pengisytiharan tersebut, Iftikhar Mohammad Chaudhry telah digantikan sebagai Ketua Hakim Mahkamah Tertinggi. Ramai pemimpin pembangkang, termasuk Imran Khan, Mehmood Khan Achakzai dan Qadir Magsi telah ditahan. Bekas Perdana Menteri, Benazir Bhutto, tidak ditahan, tetapi dikenakan tahanan rumah.

Pautan luar