Majlis Kanser Nasional: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Baris 110: Baris 110:
* [http://www.makna.org.my/ Laman web rasmi MAKNA]
* [http://www.makna.org.my/ Laman web rasmi MAKNA]


[[Kategori:Pertubuhan di Malaysia]]
[[Kategori:Pertubuhan bukan kerajaan di Malaysia]]

Semakan pada 13:41, 3 Jun 2017

Majlis Kanser Nasional
MAKNA
JenisNGO
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia
Penubuhan
PengasasDato’ Mohd Farid Ariffin
Diasaskan10 November 1994; 29 tahun yang lalu (1994-11-10)
Identiti
Orang pentingFarahida Mohd Farid (Pengurus Besar)
Kawasan berkhidmatSeluruh dunia
FokusKanser
BidangBantuan kewangan, Rawatan, Penyelidikan, Kesedaran, Perundingan, Sukarelawan
Moto"Mengingati Makna Kehidupan"
Laman sesawangwww.makna.org.my
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Majlis Kanser Nasional atau lebih dikenali sebagai MAKNA merupakan sebuah pertubuhan sosial bukan berasaskan keuntungan terutamanya ditugaskan untuk mengumpulkan dan menggunakan setiap usaha, kepakaran dan kebajikan dari setiap lapisan masyarakat untuk melawan kanser dan mengurangkan kesakitan, penderitaan dan morbiditi yang pesakit kanser sering alami. Ia bertujuan untuk menyediakan penjagaan rawatan, penjagaan pencegahan, penyelidikan dan perkhidmatan sokongan kanser untuk pesakit kanser dan keluarga mereka, kumpulan berisiko tinggi dan orang awam di Malaysia dan seluruh dunia. Bersama-sama dengan rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat, MAKNA berharap untuk memberi inspirasi kepada perubahan luar biasa dan memberi orang yang terlibat dengan kanser diperbaharui harapan dalam kehidupan.

MAKNA berdaftar di bawah Daftar Pertubuhan Malaysia pada 10 November 1994 dan dilancarkan secara rasmi pada 30 Mac 1995. Ia diasaskan oleh Dato' Mohd Farid Ariffin di Kuala Lumpur, Malaysia. Organisasi ini dinamakan selepas perkataan bahasa Melayu bagi 'makna' dan slogannya adalah "Mengingati Makna Kehidupan" (A Meaning to Life).

Simbol

Fail:MAKNA Wikipedia Profile Logo.jpg
Poster MAKNA.

Logo ketara MAKNA diilhamkan oleh bunga tapak dara, saintifik dinamakan Catharanthus roseus (Madagascar Periwinkle), satu spesies asli Catharanthus dan endemik ke Madagascar. Dikenali sebagai Kemunting Cina, tapak dara adalah tumbuhan saka yang biasa ditemui di taman-taman, di tepi jalan dan juga di taman permainan di Malaysia. Bunga yang indah dan halus ini adalah sebenarnya merevolusikan rawatan kanser melalui beberapa ubat kemoterapi. Bahan kimia dalam tumbuhan ini telah didapati mengandungi keupayaan unik untuk menjaga beberapa jenis sel-sel kanser daripada membiak. Sebagai contoh, bahan kimia ini telah diketahui telah membantu meningkatkan kadar kemandirian leukemia kanak-kanak dari 10 peratus kepada 95 peratus!

Sumber tumbuhan bahan yang paling penting dalam kemoterapi adalah alkaloid dari Madagascar Periwinkle. Dua jenis alkaloid yang dinamakan vinblastine dan vincristine hari ini biasa digunakan secara berasingan atau digabungkan dengan lain-lain bentuk terapi untuk rawatan kanser. Dengan sumbangan yang bermakna kepada masyarakat kanser, MAKNA memutuskan untuk memilih bunga ini sebagai lambang organisasi dalam peperangan menentang kanser.

Sejarah

Pertubuhan kanser konsisten kepada mereka yang dilaksanakan dalam meningkatkan kualiti hidup, MAKNA buat kali pertama pada tahun 2011. MAKNA telah dipelbagaikan untuk menyokong dan menjalankan penyelidikan dalam sains asas dan penyelidikan klinikal kanser dan gaya hidup yang sihat. Makna didaftarkan di bawah Pendaftar Pertubuhan Malaysia pada 10 November 1994 dan dilancarkan secara rasmi Pada 30 Mac 1995. Program Bendahari MAKNA, yang merupakan projek bantuan kewangan menyediakan jenis kanser kewangan-mencabar dan latar belakang pesakit. MAKNA telah dipelbagaikan untuk menyokong jenis maklumat kanser yang berbeza secara berkesan kepada semua lapisan masyarakat. Selama bertahun-tahun, jenis perkhidmatan yang ditawarkan oleh MAKNA Program Bendahari, yang boleh membawa kepada kos rawatan inovatif. Wira Kanser dirayakan oleh MAKNA.

Penubuhan

Dato' Mohd Farid Arifin, pengasasnya, mempunyai pengurusan yang luas, pengalaman organisasi dan keusahawanan, telah berkhidmat sebagai seorang guru, pensyarah dan peguam dan kemudian sebagai Timbalan Menteri Kewangan (1987 - 1989) dan Timbalan Menteri Kesihatan (1989 - 1995).

MAKNA dibentuk daripada pengalaman keluarganya sendiri, dan hari ini ia adalah sebuah organisasi yang ditanam memberi tumpuan sepenuhnya kepada kanser.

Anak remajanya Farul Rafiq adalah 17 apabila disahkan menghidap leukemia pada tahun 1992. Farul diterbangkan ke London, England (Hospital Hammersmith) untuk rawatan. Di sana, beliau telah menjalani rawatan tegas termasuk yang autologous pemindahan sum-sum tulang, yang belum lagi terdapat di Malaysia. Beberapa tahun bertarung untuk melawan penyakit, beliau akhirnya disahkan bebas kanser.

Walaupun berehat di hospital di London, keluarga Dato’ Mohd Farid membuat janji bahawa mereka kembali ke Malaysia, mereka akan menubuhkan sebuah pertubuhan kanser yang bertujuan untuk membantu mereka dari golongan berpendapatan rendah mendapat akses kepada rawatan kanser.

Pada 4 Ogos 2011, Farul meninggal dunia akibat fibrosis paru-paru.

Perancang utama

Presiden & Pengasas: Dato' Mohd Farid Ariffin
Pengurus Besar: Farahida Mohd Farid

Lembaga Pemegang Amanah:
YAM Tengku Puteri Lela Wangsa Pahang Tengku Tan Sri Hajah Meriam Binti Sultan Haji Ahmad Shah (PSM SIMP, JP)
Toh Puan Sri Sagiyah Salikin (Isteri Pengerusi PNB Tun Dato 'Seri Ahmad Sarji)

Jawatankuasa Eksekutif:
Naib Presiden: Prof Emeritus Dr Cheong Soon Keng (Dekan UTAR & Hematologis PPUKM)
Setiausaha Kehormat: Eric Lai Tuck Sing (Lawyer, Lai & Associate)
Setiausaha Kehormat Penolong: Dato’ Freida Dato' Mohd Pilus (Pengerusi Sek Sri Cempaka Int)
Bendahari Kehormat: Zainol Talib
Penolong Bendahari Kehormat: Douglas Tan Hock Kee (Pengarah Eksekutif, Asia Business Solutions Sdn Bhd)

Ahli:
Puan Mimi Hafizan Abdul Rahman (Pengarah Klinik Nina)
Ms Yeo Eng Lam (MD Kemajuan Abadi Sdn Bhd)
Prof Datin Paduka Dr Aini Ideris (Timbalan Naib Canselor UPM)
Prof Dr Ishak Mat (Timbalan Pengarah Penyelidikan Media & Institut Pergigian USM, Pulau Pinang)
Prof Dr Jafri Malin Abdullah (Ketua Jabatan Perubatan HUSM Kubang Kerian, Kelantan)

Aktiviti teras MAKNA

Selama bertahun-tahun, jenis perkhidmatan yang ditawarkan oleh MAKNA telah dipelbagaikan untuk menyokong jenis jenis kanser yang berbeza dan latar belakang pesakit yang telah dibantu oleh organisasi. aktiviti teras MAKNA adalah perkhidmatan sokongan, rawatan, pendidikan & kesedaran, penyelidikan, dana dan pembangunan dan bahagian antarabangsa.

Perkhidmatan sokongan

Bendahari - Menyediakan bantuan kewangan bulanan sebanyak RM150-RM500 kepada pesakit kanser yang memerlukan kepada rujukan dari Hospital Jabatan Sosial Perubatan. Intervensi disediakan dalam bentuk barangan keperluan seperti bukan formula ubat-ubatan, peralatan pembedahan, prostesis, beg kolostomi dan kerusi roda. Setiap tahun, alat bantuan program Bendahari lebih 4,000 pesakit dengan peruntukan tahunan sebanyak RM10 juta.

Kredit Mikro - Dilaksanakan untuk menyediakan pinjaman tanpa cagaran kecil kepada pesakit kanser, mangsa dan keluarga mereka untuk peningkatan pendapatan melalui aktiviti perniagaan, tidak dikenakan faedah dan tidak memerlukan cagaran.

Biasiswa Pesakit Kanser Muda - Bertujuan untuk menyokong pesakit kanser muda untuk melanjutkan pelajaran di peringkat tinggi. pesakit kanser yang kurang bernasib baik yang berumur 25 ke bawah yang mempunyai potensi hak dan faedah akan diberi bantuan untuk masa depan yang lebih baik melalui pendidikan.

Lawatan Rumah - Semua pesakit di bawah program Jabatan Bendahari dikunjungi di rumah oleh Sukarelawan, Kakitangan dan Pasukan Lawatan Rumah MAKNA untuk menilai kemajuan rawatan mereka dan status sosio-ekonomi.

Kumpulan Sokongan Kanser - Pasukan kami yang terdiri daripada kakitangan sukarelawan terlatih dan mangsa-mangsa kanser adalah sentiasa di tangan untuk pesakit kanser peguam dan ahli keluarga mereka pada menghadapi penderitaan emosi kanser.

Talian Bantuan Kanser MAKNA (MCH) - Talian bantuan bebas tol dan infoline untuk pesakit kanser, keluarga mereka dan masyarakat umum. Boleh dihubungi di 1-800-88-MAKNA (62.562).

Halfway House - Ia adalah sebuah rumah yang membolehkan pesakit dan penjaga mereka yang dari jauh untuk tinggal untuk beberapa ketika menunggu untuk menerima rawatan dari hospital. Rumah separuh jalan semasa terletak di Taman Mount Austin, Johor. MAKNA merancang untuk membuka sejumlah sembilan rumah separuh jalan dalam tempoh dua tahun; termasuk tiga buah rumah separuh jalan dirancang di Bertam, Pulau Pinang, Kubang Kerian di Kelantan dan Kuching, Sarawak.[1][2]


Pengurusan Sukarelawan - Kesukarelaan adalah penting bagi sesebuah organisasi bukan keuntungan seperti MAKNA. Setiap tahun, lebih ramai orang menyedari perkhidmatan yang unggul sukarelawan menyediakan dan berusaha untuk menjadi sebahagian daripada panggilan yang mulia ini. Dengan mendaftar sebagai sukarelawan mereka menawarkan sumbangan yang tidak ternilai dan bantuan dalam misi MAKNA untuk membantu pesakit kanser dan memerangi penyakit ini.

Rawatan

Jumlah pesakit yang menerima rawatan di PPUKM - IKM sehingga pada 2011
Pusat Kanser PPUKM - MAKNA

Ditubuhkan pada tahun 1999, usaha sama ini bercita-cita untuk menjadi salah satu pusat rawatan kanser yang paling berkesan dan penyayang di rantau ini. Ia menyediakan kemudahan yang lengkap dan canggih untuk pesakit kanser daripada semua latar belakang kewangan, sekali gus membolehkan walaupun pesakit termiskin akses kepada kemudahan rawatan yang terbaik. Pusat ini terdiri daripada Wad Onkologi Tengku Ampuan Afzan, Radioterapi, kemudahan Penyelidikan dan Unit Pemindahan Sumsum Tulang yang merupakan salah satu yang terbesar di negara ini. Pada tahun 2014, 1,396 pesakit menerima rawatan di pusat itu.[3]

Rujukan

  1. ^ BERNAMA (17 March 2016). "Lapan lagi rumah perantaraan Makna bakal dibuka tahun ini". Utusan Malaysia. Dicapai pada 11 April 2016. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ "Makna sets up halfway house in Johor Baru for cancer patients". The Star (Malaysia). 29 March 2016. Dicapai pada 11 April 2016.
  3. ^ "MAKNA Annual Report 2014" (PDF). MAKNA. Dicapai pada 11 April 2016.

Pautan luar