Lenggeng: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
== Lokasi ==
== Lokasi ==
Mukim [[Lenggeng]] terletak daerah [[Seremban]] , di [[negeri Sembilan]] . Kira-kira 16 km di utara [[Seremban]].
Mukim [[Lenggeng]] terletak daerah [[Seremban]] , di [[negeri Sembilan]] . Kira-kira 16 km di utara [[Seremban]]. Lenggeng merupakan bahagian negeri Sembilan yang bersempadan dengan Beranang negeri Sembilan . Jadi sebahagian kampung di Selangor terletak juga di negeri Sembilan . Ini berikutan sempadan negeri yang tidak begitu jelas, tidak ada sungai sempadan yangh jelas untuk memisahkan Selangor dengan negeri Sembilan.

Antara kampung yang terbahagi 2 di atas sempadan kedua-kedua negeri ialah :
* [[Kampung Sungai Jai]]
* [[Kampung Daching]]
* [[Kampung Ulu Beranang]]
* [[Kampung Broga]]
* [[Kampung Tarun]]

==Budaya ==
==Budaya ==
Kawasan ini merupakan kawasa berpenduduk [[Melayu]] generasi kedua dan ketiga dari [[Sumatra]] . Jadi mereka mengamalklan budaya [[Minangkabau]] , [[Indonesia]].
Kawasan ini merupakan kawasan berpenduduk [[Melayu]] generasi kedua dan ketiga dari [[Sumatra]] . Jadi mereka mengamalklan budaya [[Minangkabau]] , [[Indonesia]].





Semakan pada 03:37, 16 Ogos 2005

Lokasi

Mukim Lenggeng terletak daerah Seremban , di negeri Sembilan . Kira-kira 16 km di utara Seremban. Lenggeng merupakan bahagian negeri Sembilan yang bersempadan dengan Beranang negeri Sembilan . Jadi sebahagian kampung di Selangor terletak juga di negeri Sembilan . Ini berikutan sempadan negeri yang tidak begitu jelas, tidak ada sungai sempadan yangh jelas untuk memisahkan Selangor dengan negeri Sembilan.

Antara kampung yang terbahagi 2 di atas sempadan kedua-kedua negeri ialah  :

Budaya

Kawasan ini merupakan kawasan berpenduduk Melayu generasi kedua dan ketiga dari Sumatra . Jadi mereka mengamalklan budaya Minangkabau , Indonesia.


Kampung dalam mukim Lenggeng

Setiap kampung mempunyai ketua adat masing-masing yang di panggil 'Tua Waris'. Terdapat juga suku orang Minangkabau yang bertumpu ke luak-luak di Negeri Sembilan sebelum mereka menetap di Kampung Lenggeng ini. Bagi menjamin kebajikan mereka di luak Sungai Ujong maka tiap-tiap suku diberi 'Tua Waris' bagi menjadi wakil mereka dalam urusan adat dan pentadbiran di Balai Undang Luak.