Ujian Pencapaian Sekolah Rendah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
{{Pengesahan}}
'''Ujian Pencapaian Sekolah Rendah''' ('''UPSR''', dahulunya '''Ujian Penilaian Sekolah Rendah''') merupakan program pengujian untuk menilai pencapaian [[kognitif]] pelajar di akhir [[Pendidikan Malaysia#Pendidikan rendah|sekolah rendah di Malaysia]] dan diambil oleh pelajar-pelajar di akhir Tahun Enam [[pendidikan rendah]].


'''Ujian Pencapaian Sekolah Rendah''' ('''UPSR''', dahulunya '''Ujian Penilaian Sekolah Rendah''') merupakan program pengujian untuk menilai pencapaian [[kognitif]] pelajar di akhir [[Pendidikan Malaysia#Pendidikan rendah|sekolah rendah di Malaysia]] dan diambil oleh pelajar-pelajar di akhir Tahun Enam [[pendidikan rendah]].
UPSR diperkenalkan pada tahun 1987 bagi menggantikan Peperiksaan Penilaian Darjah Lima. Pada tahun 1995, format Matematik diubah dengan memperkenalkan soalan subjektif. Pada tahun 2001, penilaian termasuk kerja sekolah calon. Pada tahun yang sama, subjek Sains telah diperkenalkan di dalam kertas peperiksaan UPSR, juga melibatkan amali Sains. Dan pada tahun 2016, kertas Bahasa Inggeris dipecahkan kepada 2 kertas berasingan, iaitu kertas Pemahaman (terdapat 2 bahagian, Section A (objektif) dan B (subjektif)) dan kertas Penulisan. Calon yang mengambil UPSR pada 2016 ialah kohort murid pertama yang mengaplikasi KSSR dan juga sistem PBS (Penilaian Berasaskan Sekolah).


UPSR diperkenalkan pada tahun 1987 bagi menggantikan Peperiksaan Penilaian Darjah Lima. Pada tahun 1995, format Matematik diubah dengan memperkenalkan soalan subjektif. Pada tahun 2001, penilaian termasuk kerja sekolah calon. Pada tahun yang sama, subjek Sains telah diperkenalkan dalam kertas peperiksaan UPSR, juga melibatkan amali Sains. Pada tahun 2016, kertas Bahasa Inggeris dipecahkan kepada 2 kertas berasingan, iaitu kertas Pemahaman (terdapat 2 bahagian, ''Section'' A (objektif) dan B (subjektif)) dan kertas Penulisan. Calon yang mengambil UPSR pada 2016 ialah kohort murid pertama yang mengaplikasi KSSR dan juga sistem PBS (Penilaian Berasaskan Sekolah).
Mulai 2016 juga, soalan-soalan di dalam kertas UPSR mempunyai elemen KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi)/HOTS (High Order Thinking Skills) yang melibatkan solan berbentuk subjektif untuk kertas soalan Bahasa Melayu Pemahaman (Bahagian B), juga untuk kertas Bahasa Inggeris Pemahaman (Section B).


Ini menjadikan keputusan lulus penuh UPSR adalah 4A/6A (tambahan 2 kertas Pemahaman dan Penulisan untuk sekolah SJKC dan SJKT) (1988-2001), 5A/7A (2001-2015), dan 6A/8A (2016).
Mulai 2016 juga, soalan-soalan dalam kertas UPSR mempunyai elemen KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi)/HOTS (''High Order Thinking Skills'') yang melibatkan soalan berbentuk subjektif untuk kertas soalan Bahasa Melayu Pemahaman (Bahagian B), juga untuk kertas Bahasa Inggeris Pemahaman (''Section'' B). Hal ini menjadikan keputusan lulus penuh UPSR ialah 4A/6A (tambahan 2 kertas Pemahaman dan Penulisan untuk sekolah SJKC dan SJKT) (1988-2001), 5A/7A (2001-2015), dan 6A/8A (2016).


Pada awalnya, PBS dijangka akan digunapakai melibatkan 40% markah perolehan murid (bermula dari 2011, ketika murid-murid berada di Tahun 1, dan sehingga Tahun 6) dalam penilaian di sekolah, dan 60% adalah dari kertas peperiksaan UPSR itu sendiri. Namun pada saat akhir, pada 2016, Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) dan Kementerian Pendidikan Malaysia memutuskan bahawa keputusan UPSR adalah 100% dari kertas peperiksaan, sekaligus menidakkan penilaian PBS yang telah dibuat selama 6 tahun bermula pada 2011.
Pada awalnya, PBS dijangka yang diguna pakai akan melibatkan 40% markah perolehan murid (bermula dari 2011, ketika murid-murid berada di Tahun 1, dan sehingga Tahun 6) dalam penilaian di sekolah, dan 60% adalah daripada kertas peperiksaan UPSR itu sendiri. Namun pada saat akhir iaitu tahun 2016, [[Lembaga Peperiksaan Malaysia]] (LPM) dan [[Kementerian Pendidikan Malaysia]] memutuskan bahawa keputusan UPSR ialah 100% daripada kertas peperiksaan, sekaligus menidakkan penilaian PBS yang telah dibuat selama 6 tahun bermula pada 2011.


Objektifnya ialah untuk menilai pencapaian pelajar sekolah rendah dalam kemahiran asas mereka di dalam Sains dan Matematik dan juga bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. UPSR dijalankan berdasarkan [[Kurikulum Standard Sekolah Rendah]] (KSSR).
Objektifnya adalah untuk menilai pencapaian pelajar sekolah rendah dalam kemahiran asas mereka dalam Sains dan Matematik dan juga bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. UPSR dijalankan berdasarkan [[Kurikulum Standard Sekolah Rendah]] (KSSR).


== Subjek Wajib ==
== Subjek wajib ==


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
Baris 26: Baris 26:
|-
|-
| Bahasa Inggeris
| Bahasa Inggeris
| Bahasa Inggeris (English UK)
| Bahasa Inggeris (Inggeris UK)
| Pemahaman (Section A dan B)
| Pemahaman (''Section'' A dan B)
| Penulisan
| Penulisan
|-
|-
Baris 52: Baris 52:


==Mungkin dimansuh==
==Mungkin dimansuh==
Pada 20 Jun 2010, [[Kementerian Pelajaran Malaysia]] yang diwakili oleh menterinya, [[Tan Sri Muhyiddin Yassin]] membayangkan kemungkinan akan memansuhkan Ujian Pecapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan [[Penilaian Menengah Rendah]] (PMR) di masa hadapan.
Pada 20 Jun 2010, Kementerian Pelajaran Malaysia yang diwakili oleh menterinya ketika itu, [[Tan Sri Muhyiddin Yassin]] membayangkan kemungkinan akan memansuhkan Ujian Pecapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan [[Penilaian Menengah Rendah]] (PMR) di masa hadapan.


[[Timbalan Perdana Menteri Malaysia]], [[Tan Sri Muhyiddin Yassin]] berkata beliau melihat ada kewajaran untuk berbuat demikian kerana aspek pembelajaran ketika ini dilihat lebih berorientasikan kepada peperiksaan sehingga tujuan utama untuk memberikan pendidikan holistik tidak dapat dilakukan sepenuhnya. PMR dan UPSR mungkin dijadikan sebagai penilaian pencapaian pelajar di peringkat sekolah sahaja, dan bukannya sebagai peperiksaan awam.<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/135036 "Kementerian mungkin mansuh UPSR dan PMR", Malaysiakini.com. 20 Jun 2010.]</ref>
[[Timbalan Perdana Menteri Malaysia]] ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau melihat ada kewajaran untuk berbuat demikian kerana aspek pembelajaran ketika ini dilihat lebih berorientasikan peperiksaan sehingga tujuan utama untuk memberikan pendidikan holistik tidak dapat dilakukan sepenuhnya. PMR dan UPSR mungkin dijadikan sebagai penilaian pencapaian pelajar di peringkat sekolah sahaja, dan bukannya sebagai peperiksaan awam.<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/135036 "Kementerian mungkin mansuh UPSR dan PMR", Malaysiakini.com. 20 Jun 2010.]</ref>


== Lihat Pula ==
== Lihat pula ==
* [[Ujian Nasional]]
* [[Ujian Nasional]]



Semakan pada 16:13, 3 September 2017

Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR, dahulunya Ujian Penilaian Sekolah Rendah) merupakan program pengujian untuk menilai pencapaian kognitif pelajar di akhir sekolah rendah di Malaysia dan diambil oleh pelajar-pelajar di akhir Tahun Enam pendidikan rendah.

UPSR diperkenalkan pada tahun 1987 bagi menggantikan Peperiksaan Penilaian Darjah Lima. Pada tahun 1995, format Matematik diubah dengan memperkenalkan soalan subjektif. Pada tahun 2001, penilaian termasuk kerja sekolah calon. Pada tahun yang sama, subjek Sains telah diperkenalkan dalam kertas peperiksaan UPSR, juga melibatkan amali Sains. Pada tahun 2016, kertas Bahasa Inggeris dipecahkan kepada 2 kertas berasingan, iaitu kertas Pemahaman (terdapat 2 bahagian, Section A (objektif) dan B (subjektif)) dan kertas Penulisan. Calon yang mengambil UPSR pada 2016 ialah kohort murid pertama yang mengaplikasi KSSR dan juga sistem PBS (Penilaian Berasaskan Sekolah).

Mulai 2016 juga, soalan-soalan dalam kertas UPSR mempunyai elemen KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi)/HOTS (High Order Thinking Skills) yang melibatkan soalan berbentuk subjektif untuk kertas soalan Bahasa Melayu Pemahaman (Bahagian B), juga untuk kertas Bahasa Inggeris Pemahaman (Section B). Hal ini menjadikan keputusan lulus penuh UPSR ialah 4A/6A (tambahan 2 kertas Pemahaman dan Penulisan untuk sekolah SJKC dan SJKT) (1988-2001), 5A/7A (2001-2015), dan 6A/8A (2016).

Pada awalnya, PBS dijangka yang diguna pakai akan melibatkan 40% markah perolehan murid (bermula dari 2011, ketika murid-murid berada di Tahun 1, dan sehingga Tahun 6) dalam penilaian di sekolah, dan 60% adalah daripada kertas peperiksaan UPSR itu sendiri. Namun pada saat akhir iaitu tahun 2016, Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) dan Kementerian Pendidikan Malaysia memutuskan bahawa keputusan UPSR ialah 100% daripada kertas peperiksaan, sekaligus menidakkan penilaian PBS yang telah dibuat selama 6 tahun bermula pada 2011.

Objektifnya adalah untuk menilai pencapaian pelajar sekolah rendah dalam kemahiran asas mereka dalam Sains dan Matematik dan juga bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. UPSR dijalankan berdasarkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).

Subjek wajib

Subjek Bahasa Dalam Peperiksaan Kertas 1 Kertas 2
Bahasa Melayu Bahasa Melayu (Malaysia) Pemahaman Penulisan
Bahasa Inggeris Bahasa Inggeris (Inggeris UK) Pemahaman (Section A dan B) Penulisan
Sains Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu Objektif Subjektif
Matematik Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu Objektif Subjektif
Bahasa Cina (SJKC) Bahasa Mandarin Pemahaman Penulisan
Bahasa Tamil (SJKT) Bahasa Tamil Pemahaman Penulisan

Mungkin dimansuh

Pada 20 Jun 2010, Kementerian Pelajaran Malaysia yang diwakili oleh menterinya ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin membayangkan kemungkinan akan memansuhkan Ujian Pecapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di masa hadapan.

Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau melihat ada kewajaran untuk berbuat demikian kerana aspek pembelajaran ketika ini dilihat lebih berorientasikan peperiksaan sehingga tujuan utama untuk memberikan pendidikan holistik tidak dapat dilakukan sepenuhnya. PMR dan UPSR mungkin dijadikan sebagai penilaian pencapaian pelajar di peringkat sekolah sahaja, dan bukannya sebagai peperiksaan awam.[1]

Lihat pula

Rujukan