Fauzi Abdul Rahman: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13: Baris 13:
==Rujukan==
==Rujukan==
{{reflist}}
{{reflist}}
{{Pakatan Harapan}
{{Pakatan Harapan}}
[[Kategori:Ahli politik PKR]]
[[Kategori:Ahli politik PKR]]
[[Kategori:Ahli politik UMNO]]
[[Kategori:Ahli politik UMNO]]

Semakan pada 09:01, 24 Oktober 2017

Fauzi Abdul Rahman merupakan bekas ahli Parlimen Kuantan,Pahang,Malaysia. Bapanya Abdul Rahman Talib merupakan bekas Menteri Pelajaran Malaysia. Pada peringkat awal. beliau dilihat boleh menjadi menteri penuh atau menteri besar.

Bersama UMNO

Beliau pernah menjadi Setiausaha Parlimen Kementerian Penerangan dari Oktober 1990 -1995. Kemudian menjadi setiausaha Parlimen Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi (1995-1997) dan timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri (1977-99).

Bekas ketua UMNO bahagian Kuantan.Bertanding kerusi Parlimen Kuantan pada 1990. Pada 1995 beliau bertanding kerusi DUN Beserah dan menyandang kerusi tersebut sehingga 2004.

Menyertai PKR

Sejak Reformasi 1998, Fauzi Abdul Rahman dilihat bersama Anwar Ibrahim. Sejak itu, Fauzi , Siti Zaharah Sulaiman dan lain-lain mendiamkan diri dalam politik. Fauzi dan Anwar Ibrahim satu sekolah di MCKK pada tahun 1964.[1]

Pada 23 Julai 2008, Fauzi Abdul Rahman keluar dari UMNO kerana dilihat bersama dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.Penyertaan beliau diumumkan oleh Anwar Ibrahim di pejabat PKR di Petaling Jaya. Kini beliau menjadi Ketua Perhubungan Keadilan Pahang. Turut sama menyertai PKR ialah bekas ahli Parlimen Kota Setar, Datuk Abdul Hadi Derani dan bekas timbalan ketua UMNO bahagian Mentakab, Datuk Mat Lazim Derani.[2]

Rujukan