Penara: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 1: Baris 1:
[[Fail:COLLECTIE TROPENMUSEUM Ochtendnevel boven het Dijeng-plateau TMnr 60019004.jpg|thumb|Dataran tinggi Dieng]]
[[Fail:COLLECTIE TROPENMUSEUM Ochtendnevel boven het Dijeng-plateau TMnr 60019004.jpg|thumb|Dataran tinggi Dieng]]


'''Dataran tinggi''' (disebut juga '''plateau''' atau '''plato''') merupakan dataran yang terletak pada ketinggian di atas 700 m [[altitud|dpl]].{{fact}} Dataran tinggi terbentuk sebagai hasil [[penghakisan]] dan [[pengendapan]]. Beberapa dataran tinggi antara lain [[Dataran Tinggi Dekkan]], [[Dataran Tinggi Gayo]], [[Dataran Tinggi Dieng]], [[Dataran Tinggi Malang]], dan [[Dataran Tinggi Alas]]. Dataran tinggi boleh juga terjadi disebabkan oleh bekas [[kaldera]] yang luas, yang tertimbun bahan dari lereng gunung sekitarnya. Dataran tinggi dari kategori terakhir ini antara lain adalah [[Dataran Tinggi Dieng]] di [[Jawa Tengah]].
'''Dataran tinggi''' (disebut juga '''plateau''' atau '''plato''') merupakan dataran yang terletak pada ketinggian di atas 700 m [[altitud|dpl]].{{fact}} Dataran tinggi terbentuk sebagai hasil [[penghakisan]] dan [[pemendapan]]. Beberapa dataran tinggi antara lain [[Dataran Tinggi Dekkan]], [[Dataran Tinggi Gayo]], [[Dataran Tinggi Dieng]], [[Dataran Tinggi Malang]], dan [[Dataran Tinggi Alas]]. Dataran tinggi boleh juga terjadi disebabkan oleh bekas [[kaldera]] yang luas, yang tertimbun bahan dari lereng gunung sekitarnya. Dataran tinggi dari kategori terakhir ini antara lain adalah [[Dataran Tinggi Dieng]] di [[Jawa Tengah]].


Berlawanan dengan dataran tinggi adalah [[dataran rendah]].
Berlawanan dengan dataran tinggi adalah [[dataran rendah]].


{{Bentuk muka bumi}}
{{tunas|geologi}}

{{tunas-geo}}


[[Kategori:Penara| ]]
[[Kategori:Penara| ]]

Semakan semasa pada 09:02, 17 November 2017

Dataran tinggi Dieng

Dataran tinggi (disebut juga plateau atau plato) merupakan dataran yang terletak pada ketinggian di atas 700 m dpl.[perlu rujukan] Dataran tinggi terbentuk sebagai hasil penghakisan dan pemendapan. Beberapa dataran tinggi antara lain Dataran Tinggi Dekkan, Dataran Tinggi Gayo, Dataran Tinggi Dieng, Dataran Tinggi Malang, dan Dataran Tinggi Alas. Dataran tinggi boleh juga terjadi disebabkan oleh bekas kaldera yang luas, yang tertimbun bahan dari lereng gunung sekitarnya. Dataran tinggi dari kategori terakhir ini antara lain adalah Dataran Tinggi Dieng di Jawa Tengah.

Berlawanan dengan dataran tinggi adalah dataran rendah.