Panggung wayang gambar: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Anumengelamun telah memindahkan laman Pawagam ke Panggung wayang gambar: Menggunakan nama yang lebih lengkap dan baku
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 05:44, 26 November 2017

Cinerama Theater di Los Angeles, California
IMAX London

Panggung wayang gambar (disingkatkan menjadi pawagam[1]) atau bioskop merupakan sesebuah tempat yang digunakan untuk melihat wayang atau filem. Kebanyakan panggung wayang ini merupakan pawagam komersil untuk orang awam dan memerlukan tiket sebagai bukti pembayaran menampung kos tayangan filem. Filem yang bakal dipersembahkan kepada penonton ditayang menggunakan projektor filem yang memancarkan wayang tersebut ke atas skrin tayangan di bahagian hadapan auditorium.

Etimologi

Singkatan "pawagam" yang kerap dipakai dalam media yang mengiklankan tayangan filem-filem ini diperkenal dan dipopularkan oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.

Satu lagi kata seerti yang juga merujuk kepada tempat-tempat sebegini adalah "bioskop" yang dipinjam daripada istilah bahasa Belanda iaitu bioscoop, namun ia lebih digunakan di Indonesia kini berbanding negara-negara berbahasa Melayu (Malaysia, Singapura, Brunei) lainnya.

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ "pawagam - Maklumat Kata". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 26 November 2017.

Pautan luar


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.