Bobolian: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 13: Baris 13:
maksudnya;
maksudnya;


saya ambil pisau ini
aku megambil pisau ini
untuk di jadikan persembahan
untuk di jadikan persembahan
bagi menyucikan makan ini(padi)
bagi menyucikan makan ini(padi)

Semakan pada 06:45, 9 Disember 2007

Bobohizan merupakan gelaran bagi bomoh wanita utama dalam tradisi kebudayaan Kadazan-Dusun. Bobohizan memainkan peranan penting dalam perayaan Tadau Kaamatan bagi menyemah tapak tanaman bagi memastikan tanaman yang berjaya untuk tahun hadapan. Bobohizan pertama dipercayai diajar oleh jelmaan semangat Huminodun, iaitu Unduk Ngadau, jampi serapah yang diamalkan sehingga sekarang.

Pautan luar

Monsopiad Cultural Village - the Bobohizan


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik. antara mentera yang di jampinya adalah sepeti berikut:

 doi kada kati gangang arai
 kotunguan ko do pais 
  otimbaar ko do sadap

maksudnya;

 aku megambil pisau  ini
 untuk di jadikan persembahan
 bagi menyucikan makan ini(padi)

kebanyakan bobohizan ini terdiri daripada kaum perempuan tapi ada sebilangan kaum lelaki di pilih bagi menguatkan lagi persembahan atau upacara yang diadakan.Dikhuatiri semangat yang datang tidak dapat ditangkis.Dalam upacara yang diadakan adakalanya paluan gong digunakan bagi menyusuri upacara yang diadakan bagi memanggil semangat-semangat yang tertentu.selepas itu bobohizan akan mengucapkan rinait(mentera)serta bermainkan kombuongo atau peralatan menyatukan dua alam Bagi memulakan upacaranya.Setelah dirasuki oleh semangat tersebut bobohizan sepertinya bercakap kepada seseorang iaitu semangat yang dijumpainya.adakalanya semangat tersebut berkehendakan persembahan atau korban dalam bahasa kadazanya sogit.korban yang selalu diminta bagi upacara tersebut adalah darah ayam kampung,seekor kerbau atau haiwan berdarah panas,10 biji telur rebus,dan nasi kunyit.selepas itu boboizan itu menyerahkan korban tersebut bagi memulihkan atau menbuang sial seseorang itu.