Organisma multisel: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Multicellular organism"
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 23: Baris 23:
Semua spesies [[Haiwan|hewan]], tumbuh-tumbuhan tanah dan yang paling [[kulat]] adalah multicellular, seperti banyak [[alga]], sedangkan beberapa organisme sebahagiannya uni - dan sebahagian multicellular, seperti lendir acuan dan sosial amoeba seperti genus ''Dictyostelium''.
Semua spesies [[Haiwan|hewan]], tumbuh-tumbuhan tanah dan yang paling [[kulat]] adalah multicellular, seperti banyak [[alga]], sedangkan beberapa organisme sebahagiannya uni - dan sebahagian multicellular, seperti lendir acuan dan sosial amoeba seperti genus ''Dictyostelium''.


Organisma Multicellular timbul dalam pelbagai cara, untuk contoh oleh [[Pembahagian sel|sel]] atau oleh kesatuan banyak sel-sel tunggal.<ref /> Kolonial organisme adalah hasil banyak identik individu menyertai bersama-sama untuk membentuk sebuah koloni. Bagaimanapun, ia sering boleh keras untuk memisahkan kolonial protists dari benar organisma multicellular, karena dua konsep yang tidak jelas, penjajah protists telah disebut "pluricellular" bukannya "multicellular".<ref /><ref />
Organisma Multicellular timbul dalam pelbagai cara, untuk contoh oleh [[Pembahagian sel|sel]] atau oleh kesatuan banyak sel-sel tunggal. Kolonial organisme adalah hasil banyak identik individu menyertai bersama-sama untuk membentuk sebuah koloni. Bagaimanapun, ia sering boleh keras untuk memisahkan kolonial protists dari benar organisma multicellular, karena dua konsep yang tidak jelas, penjajah protists telah disebut "pluricellular" bukannya "multicellular".


== Kelebihan ==
== Kelebihan ==

Semakan pada 04:20, 29 November 2017

Organisma multiselular
Julat zaman: Mesoproterozoic–present
In this image, a wild-type Caenorhabditis elegans is stained to highlight the nuclei of its cells.
Pengelasan saintifik

Organisma Multisellular adalah organisme yang terdiri lebih dari satu sel, berbeza untuk pria harus bersikap adil organisme.[1]

Semua spesies hewan, tumbuh-tumbuhan tanah dan yang paling kulat adalah multicellular, seperti banyak alga, sedangkan beberapa organisme sebahagiannya uni - dan sebahagian multicellular, seperti lendir acuan dan sosial amoeba seperti genus Dictyostelium.

Organisma Multicellular timbul dalam pelbagai cara, untuk contoh oleh sel atau oleh kesatuan banyak sel-sel tunggal. Kolonial organisme adalah hasil banyak identik individu menyertai bersama-sama untuk membentuk sebuah koloni. Bagaimanapun, ia sering boleh keras untuk memisahkan kolonial protists dari benar organisma multicellular, karena dua konsep yang tidak jelas, penjajah protists telah disebut "pluricellular" bukannya "multicellular".

Kelebihan

Multicellularity membolehkan organisma melebihi had saiz biasanya dikenakan oleh penyebaran: sel-sel tunggal dengan saiz meningkat mempunyai menurun permukaan-ke-nisbah jumlah dan mempunyai masalah menyerap cukup nutrisi dan mengangkut mereka seluruh sel. Multicellular organisme itu yang kompetitif kelebihan peningkatan dalam saiz tanpa batasan. Mereka boleh ada lagi rentang hidup kerana mereka boleh terus hidup ketika individu sel-sel yang mati. Multicellularity juga permit semakin kompleks dengan membenarkan perbezaan jenis sel dalam satu organisma.

Rujukan

  1. ^ Becker, Wayne M.; dll. (2008). The world of the cell. Pearson Benjamin Cummings. m/s. 480. ISBN 978-0-321-55418-5.

Pautan luar