Anod: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Anode"
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Anod''' merupakan [[elektrod]] yang dialirkan [[Arus elektrik|arus konvensional]] ke alat elektrik yang berkutub. Arah arus elektrik (positif) \ berlawanan dengan arah aliran elektron: elektron (bercas negatif) mengalir keluar daripada anod ke luar litar.
'''Anod''' merupakan [[elektrod]] yang dialirkan [[Arus elektrik|arus konvensional]] ke alat elektrik yang berkutub. Arah arus elektrik (positif) berlawanan dengan arah aliran elektron di mana elektron (bercas negatif) mengalir keluar daripada anod ke luar litar.


== Elektrod yang berlawanan ==
== Elektrod yang berlawanan ==
Baris 5: Baris 5:


== Pautan luar ==
== Pautan luar ==
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
* [http://www.crtsite.com]<br>
* [http://www.av8n.com/physics/anode-cathode.htm How to define anode and cathode]
* [http://www.av8n.com/physics/anode-cathode.htm How to define anode and cathode]

Semakan pada 18:19, 17 Disember 2017

Anod merupakan elektrod yang dialirkan arus konvensional ke alat elektrik yang berkutub. Arah arus elektrik (positif) berlawanan dengan arah aliran elektron di mana elektron (bercas negatif) mengalir keluar daripada anod ke luar litar.

Elektrod yang berlawanan

Kutub yang berlawanan dengan anod ialah katod. Apabila arus yang dialirkan melalui peranti diterbalikkan, elektrod bertukar fungsi. Maka anod menjadi katod sementara katod bertukar menjadi anod selagi arus yang diterbalikkan itu digunakan, dengan pengecualian diod di mana elektrod penamaan selalu dinamakan berdasarkan arah arus kehadapan.

Pautan luar