Pelancongan di Indonesia: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AWG97 (bincang | sumb.)
AWG97 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
{{BM}}
{{BM}}
[[Fail:PIAYNEMO.jpg|thumb|220px|[[Raja Ampat]] di [[Papua Barat]]]]
Tempat-tempat pelancongan di [[Indonesia]].
Tempat-tempat pelancongan di [[Indonesia]].



Semakan pada 07:34, 14 Januari 2018

Raja Ampat di Papua Barat

Tempat-tempat pelancongan di Indonesia.

Jawa

Jakarta

Fail:Jakarta Indonesia National-Monument-01.jpg
Monumen Nasional MONAS di Jakarta Pusat berdekatan dengan Istana Merdeka dan Muzium Nasional Indonesia

Jakarta yang merupakan ibu negeri Indonesia telah menempatkan Monumen Nasional (Monas) yang mana dipuncaknya bertakhtakan emas murni. Monumen tersebut dibangunkan pada masa pemerintahan Sukarno. Selain itu, pusat perbelanjaan terkemuka seperti Tanah Abang, ITC Mangga Dua, Grand Indonesia Shopping Center, Mall of Indonesia Kelapa Gading, Senayan City, Plaza Senayan, Pondok Indah Mall 1-2, juga terdapat di sini. Jakarta juga terkenal wisata kuliner di distrik Kemang yang serupa dengan Kuta, Bali. Pelancongan keluarga bisa pergi ke Taman Mini Indonesia Indah "TMII", Ancol, Kota Tua Sunda Kelapa, dan masih banyak lagi.

Yogyakarta

Yogyakarta lebih dikenal sebagai kota pelajar. Banyak para mahasiswa yang melanjutkan pelajaran ke kota ini. Universiti Gajah Mada merupakan universiti terpopular di Indonesia dengan kualiti yang terbaik. Anda juga boleh mengunjungi Keraton Yogyakarta, Keraton bererti 'Istana Diraja'. Jangan lupa, anda juga mesti berkunjung ke Jalan Malioboro. Anda boleh makan sepuasnya di sepanjang jalan ini (akan tetapi ini tidak percuma).

Muzium Keraton Yogyakarta

Keraton memiliki beberapa muzium yang dikenal dengan sebutan Muzium Keraton Yogyakarta. Bertempat di dalam Kompleks Keraton, menyimpan berbagai benda yang pernah digunakan oleh Sri Sultan Hamengku Buwono IX, dan termasuk juga dengan berbagai perlengkapan fotografi.

Keraton Yogyakarta

Keraton Yogyakarta (Istana Sultan) dibangun sekitar tahun 1756 hingga 1790 oleh Sri Sultan Hamengku Buwono I. Keraton merupakan sebuah contoh seni bina istana Jawa tradisional dan dirancang dengan sangat teliti untuk membentuk model kosmos budaya Jawa. Keraton juga masih merupaka tempat tinggal Sultan serta merupakan pusat budaya dan seni Jawa tradisional.

Istana Pakualam

Selain Keraton Yogyakarta, terdapat juga sebuah istana lain yang dinamakan Puro Pakualam. Saat ini, istana ini berfungsi sebagai tempat untuk menjamu tetamu negara yang berkunjung ke Yogyakarta.

Muzium Wayang

Dimaksudkan untuk melestarikan wayang dari segala jenis tradisi pagelaran wayang Jawa. Jenis wayang yang digelar disini ialah: Wayang Purwo, Wayang Wadhyo, Wayang Thengul, Wayang Kithik dan Wayang Beber. Selain wayang, juga ada beberapa koleksi topeng yang dipamirkan. Muzium Wayang ini terletak di Jalan Wonosari, sekitar 7 kilometer daripada Pusat Kota Yogyakarta.

Monumen Yogya Kembali

Monumen ini terletak di Jalan Lingkar utara, Desa Sariharjo, Ngaglik, Sleman. Monumen ini dikelola oleh Yayasan Para Pejuang 1945 – 1950. Di monumen ini, ditampilkan berbagai rakaman, foto dokumentasi peristiwa perjuangan, berbagai jenis senjata serta benda-benda yang menggambarkan proses perjuangan Bangsa Indonesia selama 1945 – 1950.

Magelang

Magelang terletak di Jawa Tengah Indonesia. Kota ini terletak 42 km di sebelah utara Yogyakarta. Anda boleh mengunjungi Candi Borobudur, salah satu lokasi pelancongan yang tidak boleh anda tinggalkan. Candi ini termasuk dalam UNESCO World Cultural Heritage dan merupakan Tokong Buddha terbesar di dunia. Terletak kira-kira 1 jam perjalanan dari Yogyakarta.

Bandung, Jawa Barat

Ada banyak tempat pelancongan di Bandung. Bandung tidak lepas daripada peta perjalanan sejarah Indonesia. Di Bandunglah tempat terjadinya Konferensi Asia Afrika (KAA) pada tahun 1955. Banyak gedung-gedung sejarah yang boleh ditemui di Bandung. Salah satunya, Gedung Merdeka terletak di Jalan Asia Afrika. Ada pula Gedung Swarha Islamic, dulunya gedung ini dijadikan markas para wartawan manca negara yang bertugas untuk meliput berjalannya Konferensi Asia Afrika. Selain itu masih banyak lagi gedung-gedung bersejarah lainnya yang ada di kota Bandung seperti Muzium Asia Afrika. Kota Bandung juga memiliki daerah yang menjadi kebanggan nasional, seperti Institut Teknologi Bandung (ITB) serta Daarut Tauhid milik seorang Kyai KH Abdullah Gymnastiar (A’a Gym), seorang pemuka agama Islam. Bandung sangat terkenal dengan keramahtamahan masyarakatnya. Suku bangsa yang ada di Bandung ialah suku Sunda.

Sumatera

Medan

Ngarai Sianok di Bukittinggi, Sumatera Barat

Kembaran daripada Pulau Pinang, Malaysia, kota ini merupakan kota keempat terbesar di Indonesia. Anda boleh mengunjungi Kesawan Square, Bukit Lawang, Istana Maimun, Berastagi yang bercuaca dingin dan sangat terkenal dengan penanaman sayur-sayuran dan buah-buahan, selain itu bagi penggemar aktiviti perkhemahan, mereka boleh menikmati keindahan Danau Lau Kawar yang memang sesuai untuk kegiatan perkhemahan dan juga meredah hutan. Sekitar 20 km dari kota Medan anda boleh mengunjungi tempat rehabilitasi orang utan di Bahorok yang juga merupakan tempat sesuai untuk kegiatan pecinta alam, dimana hutannya masih cukup tebal. Danau Toba merupakan destinasi kunjungan utama pelancong apabila tiba di Medan dan Sumatera Utara. Anda akan senang dengan suasana kota Medan yang gemerlapan di kala malam hari tiba.

Sumatera Barat

Pelancongan yang berbeza daripada lainnya kerana di Sumatra barat anda boleh menikmati pelbagai hal ihwal Minangkabau. Ia memiliki tempat pelancongan seperti Istana Basa Pagaruyuang, Jam Gadang, Lubang Jepun, Danau Singkarak, Danau Maninjau, Kepulauan Mentawai, Taman Bukit Lawang, dan sebagainya.

Bali

Tak lengkap dirasa apabila anda berkunjung ke Indonesia, akan tetapi tidak melancong ke Bali. Bali ialah pusat pelancongan Indonesia yang paling ternama didunia. Anda boleh berkunjung ke Pantai Kuta yang banyak dikunjungi oleh para pelancong dari negara luar ("Orang putih"). Anda boleh meluncur di pantainya yang asri dan indah, bahkan melebihi keindahan pantai yang ada di negara Thailand. Terdapat juga berbagai cenderamata atau aksesori yang boleh dibeli dengan harga yang murah. Di Bali kawasan ramai pelancong ialah Kuta, Ubud, dan Uluwatu.

Pura Taman Ayun

Daya tarik utamanya adalah pura dan kolam yang mengelilingi kawasan pura. Kolam di sini memiliki lebar hampir 10 meter. Menurut cerita, kolam ini dulu berguna untuk menghalangi musuh yang ingin masuk pada zaman kerajaan.

Giar

Tempat nombor satu di Bali. Segala sesuatu yang berkaitan dengan seni atau berkaitan seni walaupun sedikit, pasti berasal dari sini. Masyarakatnya mempunyai budaya sekaligus tradisi untuk menghasilkan karya seni, termasuk lukisan, patung, aksesori dan hiasan rumah.

Yang paling diminati para pelancong, baik dari dalam mahupun luar negara, biasanya berupa barang kerajinan perak. Di Giar, kerajinan perak Celup dan lukisan Ubud memang ketara. Jika orang dewasa mencari lukisan, anak-anak pula mencari cincin atau gelang perak. Kualitinya juga bagus. Pengerajin perak di sini kebanyakannya sudah open membuka toko sejak zaman Belanda, manakala senimannya sudah mulai melukis mulai dari usia 7 tahun.

Lain-lain

Ada masih banyak tempat pelancongan yang ada di Indonesia. Mulai dari Sabang (Aceh) hingga ke Merauke (Papua). Anda boleh menanyakannya ke Kedutaaan Besar Negara Kesatuan Republik Indonesia di Kuala Lumpur atau boleh juga menanyakannya ke Konsulat Diraja Indonesia.

Lihat juga