Final Fantasy XV: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
Hezery99 (bincang | sumb.)
Baris 91: Baris 91:


====''Episode Ignis''====
====''Episode Ignis''====
The ''Episode Ignis'' downloadable content focuses on Ignis, and as with previous DLC episodes, runs parallel to the main story. As Noctis and Lunafreya undertake the Trial of Leviathan in Altissia, they come under attack from the Niflheim Empire. The battle devastates the city, and with Noctis exhausted by his confrontation with Leviathan, Ignis, Gladiolus and Prompto try to save him. When imperial soldiers occupy the city, Ignis is separated from the party and must go on alone. After liberating various parts of the city, he commandeers a boat and braves the worst of the fighting to find Noctis. Still cut off, Ignis enters an uneasy truce with Ravus, who seeks to protect his sister and capture Noctis for Niflheim, knowing that the Empire needs someone of royal blood to wield the Ring of the Lucii and harness the Crystal's power.
Kandungan muat turun ''Episode Ignis'' (Episod Ignis) tertumpu terhadap Ignis, sebagaimana episod-episod DLC yang lain, dan juga berlangsung selari dengan jalan cerita utama. Sedang Noctis dan Lunafreya menjalani Cubaan Leviathan di Altissia, mereka diserang oleh Empayar Niflheim. Pertempuran tersebut memusnahkan bandar raya tersebut, dan dengan Noctis keletihan susulan berdepan dengan Leviathan, Ignis, Gladiolus dan Prompto cuba menyelamatkannya. Semasa askar imperial menduduki bandar raya tersebut, Ignis terpisah daripada rakan-rakannya dan terpaksa pergi sendirian. Setelah membersihkan banyak tempat di sekitar bandar raya, dia menaiki sebuah bot dan memberanikan diri melalui kawasan pertempuran untuk mencari Noctis. Masih terpisah, Ignis terpaksa berdamai dengan Ravus, yang ingin melindungi adik perempuannya dan menangkap Noctis untuk Niflheim, mengetahui bahawa empayar masih memerlukan seorang berdarah diraja untuk memakai Cincin Lucii dan mempergunakan kuasa Kristal.


Despite their efforts, Ignis and Ravus arrive too late to save Lunafreya, who used the last of her strength to save Noctis despite being mortally wounded. Ravus is distraught and prepares to kill Noctis for his failure to save her, arguing that all Noctis does is ask those around him to make sacrifices for him. Recalling a promise he made to King Regis as a boy and spurred on by a vision of Noctis' destiny to cleanse the Starscourge, Ignis intervenes and the two fight until Ravus sees a vision of Lunafreya's spirit. Realising that his sister's death was necessary to stop the Starscourge, Ravus relents. Their truce is short-lived as Ardyn interrupts them, overpowering both of them. He taunts Ignis as he prepares to murder Noctis, giving Ignis enough time to put on the Ring of the Lucii. Ignis earns the favour of the Kings of Lucis long enough to use the Ring, but this costs him his sight. Knowing that he cannot stop Ignis, Ardyn retreats and Ignis and Noctis are taken to safety by Gladiolus and Prompto.
Sungguhpun mereka telah berusaha, namun Ignis dan Ravus sudah terlewat untuk menyelamatkan Lunafreya, yang telah menggunakan kudrat terakhirnya untuk menyelamatkan Noctis meskipun cedera parah sehingga nazak. Ravus menjadi tidak keruan dan bersedia untuk membunuh Noctis atas kegagalannya untuk menyelamatkan Lunafreya, sambil menegaskan bahawa selama ini apa yang dilakukan oleh Noctis hanyalah meminta orang lain berkorban untuknya. Mengimbas semula janji yang dibuat kepada Raja Regis semasa dia masih budak serta terganggu dengan imej takdir Noctis untuk menghapuskan wabak Starscourge, Ignis masuk campur dan kedua-duanya bertarung sehinggalah Ravus terlihat imej roh Lunafreya. Menyedari bahawa kematian adik perempuannya adalah perlu bagi menghentikan wabak Starscourge, Ravus mula berlembut. Perdamaian mereka hanya singkat tatkala Ardyn masuk campur, mengatasi kedua-dua mereka. Ardyn mencemuh Ignis tatkala dia bersedia untuk membunuh Noctis, memberi Ignis cukup masa untuk memakai Cincin Lucii. Ignis menerima restu Raja-raja Lucis cukup lama untuk menggunakan Cincin tersebut, tetapi ia dibayar dengan penglihatannya seagai korban. Mengetahui bahawa dia tidak berupaya menghalang Ignis, Ardyn berundur dan Ignis serta Noctis dipapah oleh Gladiolus dan Prompto ke tempat selamat.


In a post-credits scene, Noctis thanks Ignis for staying true to his promise to Regis as the party prepares to confront Ardyn for the final time.
Pada babak pasca penghargaan, Noctis berterima kasih kepada Ignis kerana mengotakan janjinya kepada Regis tetkala kumpulannya bersedia berdepan dengan Ardyn buat kali terakhir.


''Episode Ignis'' also contains an alternate timeline to the game called "Extra Verse" where Ignis chooses to play along with Ardyn rather than fight. He is taken to Zegnautus Keep in Gralea, where Ardyn leads him to the Crystal and reveals the truth about Noctis' fate. Unwilling to accept this, Ignis puts on the Ring of the Lucii and fights Ardyn. He makes a pact with the Kings of Lucis to sacrifice his own life to save Noctis and defeats Ardyn, who promises to return as he fades away. Noctis, Gladiolus and Prompto arrive as Ignis lays dying; Noctis willingly enters the Crystal, but not before using its power to revive Ignis. Ten years later the four protagonists return to Insomnia, where—as in the original timeline—they kill Ardyn and cleanse the Starscourge from Eos. With the light restored, Noctis takes his place as king.
''Episode Ignis'' turut menampilkan garis masa alternatif dipanggil "Versi Ekstra" di mana Ignis memilih untuk berpura-pura di hadapan Ardyn dan tidak melawan. Dia dibawa ke Kubu Zegnautus di Gralea, di mana Ardyn membawanya ke Kristal dan mendedahkan kebenaran mengenai nasib Noctis. Enggan menerima hakikat tersebut, Ignis memakai Cincin Lucii dan melawan Ardyn. Dia membuat pakatan dengan Raja-raja Lucis untuk mengorban nyawanya untuk menyelamatkan Noctis dan menewaskan Ardyn, yang berjanji akan kembali setelah dia lenyap. Noctis, Gladiolus dan Prompto tiba setelah Ignis terbaring nazak; Noctis merelakan diri untuk memasuki Kristal, tetapi sebelum itu dia menggunakan kuasa Kristal untuk memulihkan kembali Ignis. Sepuluh tahun kemudian, keempat-empat protagonis kembali semula ke Insomnia, di mana—seperti pada garis masa asal—mereka membunuh Ardyn dan membersihkan Eos daripada wabak Starscourge. Dengan cahaya dikembalikan, Noctis menaiki takhta sebagai raja.


====''Comrades''====
====''Comrades''====

Semakan pada 16:49, 19 Januari 2018

Final Fantasy XV
Fail:FF XV cover art.jpg
PembangunSquare Enix Business Division 2[a]
PenerbitSquare Enix
PengarahHajime Tabata
PengeluarShinji Hashimoto
PerekaPrasert Prasertvithyakarn
Wan Hazmer
Tetsuya Nomura Sunting ini di Wikidata
Artis
Penulis
KomposerYoko Shimomura
Siri
EnjinLuminous Studio
Platform
PelepasanPlayStation 4, Xbox One
  • WW: 29 November 2016
Microsoft Windows
  • WW: 6 Mac 2018
GenrePermainan berperanan aksi
ModPemain tunggal

Final Fantasy XV[b] merupakan sebuah permainan video berperanan aksi dunia terbuka yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Square Enix untuk PlayStation 4, Xbox One dan Microsoft Windows. Merupakan judul kelima belas dalam siri Final Fantasy, permainan ini dilancarkan untuk PS4 dan Xbox One pada November 2016, dan akan dilancarkan untuk Windows pada awal 2018. Permainan ini menampilkan persekitaran dunia terbuka dan sistem pertarungan berasaskan aksi, menampilkan sistem penukaran senjata pantas, magik unsur, dan unsur-unsur lain seperti penggunaan kenderaan dan perkhemahan.

Final Fantasy XV bertempat di dunia fiksyen Eos. Kesemua negara di dunia, kecuali kerajaan Lucis, telah dijajah oleh empayar Niflheim. Noctis Lucis Caelum, putera mahkota Lucis, menjalani pencarian untuk menuntut semula tanah airnya dan Kristal magiknya setelah ia dirampas oleh Niflheim pada malam perjanjian damai antara dua negara. Namun demikian, dia mendapati bahawa Kristal tersebut terletak di tengah-tengah ancaman yang lebih hebat kepada Eos, dan peranannya sebagai bakal raja merupakan kunci kepada usaha pencegahan kemusnahan dunia. Permainan ini berkongsi tema dengan Fabula Nova Crystallis Final Fantasy, satu subsiri permainan yang dihubungkan oleh satu mitos sama termasuklah Final Fantasy XIII dan Final Fantasy Type-0.

Pembangunan permainan ini bermula pada tahun 2006 sebagai judul sampingan PlayStation 3 bertajuk Final Fantasy Versus XIII. Tetsuya Nomura bertindak sebagai pengarah dan pereka watak asal, merekabentuk watak-watak dan konsep keseluruhan. Selepas enam tahun pembangunannya, ia secara rasmi dijenamakan semula sebagai judul utama seterusnya pada tahun 2012, dengan Nomura digantikan sebagai pengarah oleh Hajime Tabata, yang mana pembangunannya berhijrah kepada pelantar generasi kelapan. Untuk memperkembangkan ceritanya tanpa perlu membangunkan permainan tambahan, satu projek multimedia dipanggil "Final Fantasy XV Universe" direka: produknya merangkumi dua permainan bimbit, satu siri anime, satu filem penampilan, dan satu permainan berasaskan realiti maya. Semasa dilancarkan, Final Fantasy XV mendapat penerimaan yang sangat menggalakkan bagi gaya permainan, watak, emosi dan visual. Setakat Januari 2018, permainan ini telah terjual sebanyak 7 juta unit di seluruh dunia. Versi permainan yang dikemaskini berjudul Final Fantasy XV: Royal Edition (Edisi Diraja) dengan kesemua kemas kini terdahulu dan kandungan tambahan telah diumumkan untuk PlayStation 4 dan Xbox One dan dijadualkan akan dilancarkan bersama-sama edisi PC pada awal 2018.[1]

Gaya permainan

Final Fantasy XV merupakan permainan berperanan aksi dunia terbuka di mana pemain mengawal watak utama Noctis sepanjang perjalanannya menyelusuri dunia Eos. Tatkala ditemani tiga sahabatnya Gladiolus, Ignis dan Prompto, Noctis merupakan satu-satunya watak yang boleh dikawal terus oleh pemain: dia boleh melayari melalui pergerakan ringkas, melompat di atas halangan kecil, memecut pada masa terhad, dan melakukan aksi berasaskan konteks seperti berlincung di sebalik objek.[2][3] Kerajaan Lucis merupakan kawasan daratan bersambungan yang besar yang boleh diterokai dengan menapak, menggunakan kereta mereka "Regalia", ataupun chocobo, sejenis burung tunggangan ulangan dalam siri Final Fantasy.[4][5] Kedua-dua Regalia dan Chocobo yang dipilih boleh diubah suai oleh pemain, dan Chocobo boleh menyertai pertarungan jika hubungannya dengan watak cukup kuat. Sementara Chocobo hanya boleh dikawal secara manual, Regalia boleh dikawal secara manual atau automatik. Kumpulan Noctis boleh bergerak pantas ke kawasan yang dibuka pada peta dunia. Regalia mesti diisi bahan apinya secara berkala di stesen minyak.[6][7][8] Di bandar-bandar yang boleh dilawati, terdapat rumah tumpangan dan hotel di mana mereka boleh menginap, kedai di mana barang dan peralatan boleh dibeli dengan mata wang dalam permainan gil, dan pemberi maklumat tempatan, watak bukan pemain (NPC) yang memberikan maklumat mengenai pencarian, daripada misi jalan cerita utama kepada pencarian sampingan. Pencarian sampingan boleh juga didiapati daripada NPC di pekan-pekan.[2][8] Semasa sesetengah babak cerita, pilihan dialog muncul untuk Noctis, dengan pilihan dialog mengubah maklum balas daripada NPC.[8] Permainan ini mempunyai dua tahap kesukaran, Mudah dan Biasa, dengan pemain boleh menukar antara kedua-duanya..[9][10] Dalam mod Mudah, makhluk seruan Carbuncle akan muncul sekali setiap pertarungan untuk menghidupkan semula Noctis apabila dia ditewaskan.[11]

Sistem pertarungan

Fail:Final Fantasy XV gameplay.jpg
Sistem Active Cross Battle beraksi: Noctis menyerang seorang askar jahat dalam salah satu persekitaran terbuka permainan.

Permainan ini menggunakan sistem pertarungan masa nyata berasaskan aksi yang dipanggil sistem Active Cross Battle. Dalam sistem ini, pemain tidak lagi menggunakan antara muka berasaskan menu; sebaliknya, pemain memilih perintah yang dipetakan terus pada butang-butang alat pengawal, seperti "Serang", "Bertahan", dan "Barang".[3] Pertarungan berlaku di dalam persekitaran semasa tanpa beralih ke arena berasingan, dan boleh merangkumi daripada dataran termuka kepada bangunan tertutup.[2][12] Semasa menghampiri musuh, satu meter ancaman akan muncul pada bahagian atas paparan, yang menjadi semakin besar apabila kumpulan semakin menghampiri musuh. Sebaik sahaja kumpulan cukup hampir dengan musuh dan menyerang ataupun dikesan, pertarungan bermula. Melarikan diri daripada musuh serta berada di luar zon pertarungan menamatkan pertarungan. Semasa pertarungan, setiap watak mempunyai nilai nyawa (HP), dan Noctis juga memiliki nilai magik (MP). HP berkurangan setiak kali watak diserang, manakala MP Noctis pulih mengikut masa semasa tidak bertarung ataupun semasa tidak menggunakan keupayaan berkaitan seperti melompat masa ataupun kemahiran senjata khas. Jika HP seseorang watak jatuh ke tahap sifar, dia memasuki mod Bahaya, yang mana had HP maksimum beransur-ansur merosot; watak tersebut tewas sekiranya kesemua HP maksimum mereka hilang. Sesetengah musuh, seperti Syaitan, berupaya menurunkan had HP dengan serangan mereka. Jika Noctis ditewaskan, terdapat satu tempoh singkat di mana barang penghidupan semula mesti digunakan. Jika pemain gagal melakukannya, permainan berakhir.[2]

Noctis boleh melakukan empat tindakan semasa pertarungan: serangan biasa; mempertahankan diri, yang menyekat dan menangkis serangan; lompatan masa, yang membawa Noctis ke kawasan sasaran seperti musuh lain ataupun titik luar halangan, dan menggunakan barangan. Terdapat pilihan "Mod Tunggu", di mana kesemua masukan pemain terhenti dan pertarungan dihentikan seketika, dan pemain berupaya memilih musuh baru untuk diserang atau tindakan untuk diambil dalam satu tempoh masa tertentu.[2][12] Satu pilihan yang terdapat pada Noctis dan Ignis dalam Mod Tunggu ialah Libra, satu keupayaan untuk memaparkan nilai nyawa, kekuatan dan kelemahan musuh.[2] Noctis mempunyai capaian kepada pelbagai jenis senjata, termasuklah pedang sebelah tangan atau dua belah tangan, senjata berbatang, kapak, perisai, senjata api dan pisau. Senjata-senjata tersebut muncul dari udara semasa Noctis berlawan, dan boleh ditukar secara manual oleh pemain. Jenis senjata yang dilengkapkan menentukan kelajuan serangan dan jumlah kemusnahan pada serangan biasa. Di samping serangan biasa, terdapat serangan yang menghasilkan kemusnahan lebih besar bergantung kepada kedudukan Noctis seperti "Serangan Tepi" atau "Serangan Belakang", di samping serangan Lompatan Masa. Serangan musuh boleh ditangkis, dan bergantung kepada kualiti tangkisan Noctis boleh menyerang balas. Jika menggunakan senjata jenis perisai, sekatan yang berjaya boleh mengejutkan musuh, menjadikan mereka terdedah kepada serangan.[2][7] Senjata-senjata berkaitan cerita ialah Senjata Diraja, yang mana Noctis boleh menyerunya untuk serangan khas dipanggil "Armiger", yang mana meternya diisi semasa pertarungan: sementara ia lebih berkuasa daripada senjata biasa, Senjata Diraja menggunakan HP setiap kali menggunakannya.[6] Noctis boleh juga menggunakan dua kelas senjata api—Pistol, yang merangkumi daripada pistol tangan kepada senapang; dan Jentera, senjata berkuasa yang kesannya berubah-ubah bergantung kepada jenis yang digunakan, daripada menjana gelombang kejutan berkuasa kepada yang menghasilkan kemusnahan meluas.[13]

Teman-teman Noctis, sementara dikawal oleh kecerdasan buatan permainan, mereka juga boleh dikawal melalui perintah kontekstual. Apabila Noctis berjaya menangkis serangan musuh, atau melaksanakan Serangan Tepi atau Serangan Belakang, serangan kerjasama antaranya dengan teman-temannya dipanggil Serangan Berhubungan boleh dipicukan. Semasa pertarungan, satu meter dipanggil Tech Bar diisi. Sebaik penuh, Noctis boleh memerintahkan teman-temannya untuk melakukan serangan khas dipanggil Teknik: Gladiolus melakukan serangan meluas menggunakan pedangnya, Ignis menggunakan pisaunya untuk menanda musuh supaya Noctis boleh melakukan serangan lompatan masa, dan Prompto menggunakan senjata apinya untuk melancarkan satu suar yang mengalih perhatian musuh dan memusnahkan Syaitan. Selepas setiap satunya, Noctis boleh melakukan serangan susulan. Noctis juga boleh menggunakan Armiger Berantai, di mana dia mengagihkan Senjata Dirajanya kepada rakan-rakannya sebelum melancarkan satu serangan.[6][14]

Magik dibahagikan kepada dua jenis: Unsur dan magik Cincin.[14] Unsur terbahagi kepada tiga jenis: Api, Ais dan Petir. Tenaga unsur diambil dari titik-titik khas di serata peta dunia, disimpan di dalam kelalang khas dan digunakan untuk mencipta bom-bom magik yang boleh digunakan pada musuh. Magik Unsur boleh juga digabungkan dengan beberapa barangan khas untuk menambah kesan baharu, seperti memulihkan nyawa ahli kumpulan tatkala memusnahkan musuh. Kesemua Noctis dan rakan-rakannya boleh menggunakan magik Unsur.[2][14] Magik Cincin, diperolehi sebaik Noctis memiliki dan melengkapkan diri dengan satu barangan berkaitan jalan cerita dipanggil Cincin Lucii, berupaya mencapai keupayaan magik yang lebih berkuasa seperti "Maut", yang menyedut nyawa musuh.[14] Selepas tahap tertentu pada permainan, Noctis boleh menyeru raksasa seruan dipanggil Astral, yang membantu kumpulan dengan melancarkan satu serangan yang dahsyat. Raksasa seruan yang ditampilkan merupakan raksasa biasa dalam siri termasuklah Titan, Ramuh, Leviathan dan Shiva. Jenis serangan mereka, dan juga sama ada mereka akan membantu atau tidak, amat bergantung kepada persekitaran serta syarat-syarat tertentu: misalnya, Leviathan hanya boleh diseru di kawasan terbuka yang mempunyai jasad air berhampiran (seperti laut, sungai atau tasik).[7][14][15] Pada satu titik tertentu pada jalan cerita, Noctis turut disertai watak jemputan yang mempunyai Serangan Berhubungan dan Teknik mereka tersendiri.[16]

Tahap kemajuan watak

Selepas setiap pertarungan, setiap watak menerima mata pengalaman (EXP), tetapi tidak naik aras setelah mengumpul sejumlah mata EXP. Sebaliknya, mata EXP dihimpunkan dan pemain perlu ke zon selamat dipanggil "Tempat Perlindungan" sama ada di hotel, rumah tumpangan, karavan dan tapak perkhemahan. Sepasa kumpulan berehat pada waktu malam, setiap aras watak meningkat bergantung kepada jumlah EXP terkumpul. Jika tewas dalam pertarungan, kesemua EXP yang dikumpul sehingga kali terakhir naik aras akan hilang terus. Aktiviti di dunia memberikan Mata Keupayaan (AP). AP digunakan pada Ascension, sistem peningkatan taraf permainan, yang dibahagikan kepada pokok-pokok kemahiran dipanggil "Astralsphere". Setiap Astralsphere disusun mengikut jenis, dikaitkan dengan magik, pertarungan atau keupayaan pasif. Menggunakan AP membuka nod dalam Astralsphere, yang seterusnya memberikan capaian kepada nod lain yang memerlukan jumlah AP yang lebih tinggi untuk membukanya.[2][7]

Sahabat-sahabat Noctis setiap satunya mempunyai kemahiran tersendiri yang boleh ditingkatkan arasnya mengikut penggunaan, serta memberi kesan kepada peralatan. Keupayaan memancing Noctis semakin bertambah baik apabila semakin kerap dia memancing dan semakin baik barangan yang digunakannya, yang mana turut merebak kepada peralatannya. Kemahilan kemandirian Gladiolus meningkat berasaskan jarak setiap kumpulan mengembara dalam sehari, yang menambah baik mutu peralatan dan barangan mereka. Kemahiran memasak Ignis boleh dipertingkatkan berasaskan bahan-bahan yang digunakan sama ada dibeli di kedai atau dijumpai di hutan, dan masakannya memberikan penggalak kepada kumpulan. Prompto mengambil gambar sepanjang perjalanan kumpulan, dan kualiti kemahirannya meningkat mengikut masa.[2][7]

Sinopsis

Tempat

Final Fantasy XV bertempat di dunia menyerupai Bumi dikenali sebagai Eos,[17] yang terbahagi kepada tiga benua: Lucis, Accordo, dan Niflheim. Lucis, terletak di sebelah timur laut Eos, merupakan sebuah kerajaan yang memiliki satu artifak magik yang dikenali sebagai Kristal, dianugerahkan kepada Wangsa Caelum yang memerintah oleh dewa-dewi sejak zaman dahulu lagi dan dicapai melalui sebentuk cincin pusaka yang dipanggil Cincin Lucii.[18] Accordo, terletak di bahagian selatan Eos, merupakan sebuah negara pulau yang terbentuk melalui kesatuan bandar-bandar perdagangan bebas. Benua di sebelah barat pula menempatkan Empayar Niflheim berteknologi termaju dan negara Tenebrae, yang diperintah oleh Peramal—seorang biarawati dengan keupayaan untuk berkomunikasi dengan dewa-dewi dan menghentikan Starscourge, sejenis wabak yang menyerap kesemua cahaya semula jadi dan membenarkan raksasa nokturnal dikenali sebagai Syaitan untuk merayau-rayau di dunia.[19][20] Pusat bagi pengetahuan mengenai Eos ialah Astral, enam makhluk suci yang menjaga dunia semula jadi dan diceraikan daripada hal ehwal manusia,[7][21][22] dan Raja Sebenar, satu watak legenda yang diramalkan akan muncul apabila kegelapan mengancam dunia.[23]

Selama berkurun lamanya, Lucis berperang dengan negara tentera Niflheim, yang telah menjajah sebahagian besar Eos; Tenebrae mengekalkan autonomi politik terhad berikutan pengaruh Peramal, manakala Accordo bebas mengendalikan hal ehwal negara sendiri selagi tidak mengganggu kepentingan Niflheim.[24] Sementara itu, ibu negara Lucis, Insomnia kekal belum dijajah kerana adanya Tembok—satu perisan magik yang dikuasakan oleh Kristal yang menyekat kemaraan tentera Magitek Niflheim, tetapi menghabisnya kuasa nyawa raja.[25] Pada awal permainan, satu gencatan senjata diisytiharkan antara kedua-dua negara, dan sebagai sebahagian daripada perjanjian damai, satu perkahwinan diaturkan antara Putera Noctis dari Lucis dan Puan Lunafreya dari Tenebrae.[26]

Watak-watak

Fail:Final Fantasy XV key art; characters in battle.png
Lukisan promosi menampilkan beberapa watak utama Final Fantasy XV. Dari kiri: Gladiolus Amicitia, Noctis Lucis Caelum, Ignis Scientia dan Prompto Argentum.

Dua watak utama ialah Noctis Lucis Caelum, putera mahkota Lucis dan satu-satunya watak yang boleh dimainkan yang kehilangan ayahandanya semasa penjajahan Niflheim, dan tunangnya Lunafreya Nox Fleuret, seorang Peramal dan bekas puteri Tenebrae. Noctis ditemani tiga sahabatnya sepanjang perjalanannya : Gladiolus Amicitia, pengawal peribadi Noctis; Ignis Scientia, seorang pakar taktik tentera dan penasihat Noctis; dan Prompto Argentum, sahabat Noctis dari kalangan rakyat biasa. Watak jemputan termasuklah Cor Leonis, seorang pahlawan legenda Lucis yang bertindak sebagai pelindung kepada kumpulan Noctis, dan Iris Amicitia, adik perempuan Gladiolus. Watak penting lain termasuklah Regis Lucis Caelum CXIII, raja Lucis dan ayahanda Noctis, Gentiana, pembantu Lunafreya; dan Cid Sophiar dan cucunya Cindy Aurum, mekanik yang menyelenggara kereta kumpulan Noctis. Empayar Niflheim diperintah oleh Maharaja Iedolas Aldercapt. Sekutu Aldercapt termasuklah Ardyn Izunia, canselor empayar dan juga antagonis utama permainan; Ravus Nox Fleuret, abang Lunafreya dan komander tertinggi angkatan tentera empayar; Verstael Besithia, ketua penyelidik empayar; dan Aranea Highwind, seorang tentera upahan yang berkhidmat kepada Niflheim.

Plot

Di Lucis, Putera Noctis dan sahabatnya Gladiolus, Ignis, and Prompto sedang dalam perjalanan ke ibu negara Accordo, Altissia, di mana Noctis akan melangsungkan perkahwinan dengan Lunafreya.[26] Sepanjang perjalanan, mereka menerima berita serangan Niflheim terhadap bandar raya Insomnia dan kecurian Kristal, serta berita Raja Regis telah dibunuh.[27][28] Mereka bertemu komander Crownsguard, Cor Leonis, yang menugaskan Noctis untuk mengumpul senjata diraja Lucii—raja-raja purba Lucis—untuk menyelamatkan Kristal dan menuntut kembali takhtanya. Kumpulannya terserempak dengan canselor Niflheim, Ardyn Izunia, yang menunjuk arah mereka ke Astral Titan di Disc of Cauthess. Selepas dia memenuhi ujian daripada Titan dan melawan gerombolan askar imperial yang menyerang Astral, Noctis mendapat tahu bahawa Lunafreya telah memujuk Titan untuk meminjamkan kuasanya. Mereka terus mengembara di serata Lucis, mengumpulkan senjata pusaka Noctis dan bertemu dengan Astral Ramuh dengan bantuan Gentiana, roh pembantu Lunafreya.[N 1] Sepanjang perjalanan mereka, mereka mendapati waktu siang semakin pendek, disusuli peningkatan bilangan Syaitan. Fenomena tersebut merupakan sebahagian daripada kesan wabak Starscourge, yang mana jika dibiarkan, akan menyebabkan Eos terperangkap dalam kegelapan kekal dan dikuasai Syaitan yang bermaharajalela.

Kumpulan Noctis akhirnya tiba di Altissia, di mana Lunafreya berlindung. Lunafreya membangkitkan Astral Leviathan supaya Noctis dapat meminjam kuasanya, tetapi Leviathan mengamuk apabila tentera Niflheim datang menyerang. Ardyn mendedahkan wajah sebenar dengan mencederakan Lunafreya sehingga nazak, mengganggu upacara tersebut; namun, dia berjaya membangkitkan kuasa Noctis, membolehkannya mengalahkan Leviathan.[N 2] Semasa Noctis tidak sedarkan diri, dalam mimpinya dia didatangi roh Lunafreya, yang memberikannya Cincin Lucii. Noctis bangun dan mendapati Altissia sedang kucar-kacir, manakala Ignis menjadi buta semasa pertarungan. Kumpulannya meneruskan perjalanan ke ibu negara Niflheim, Gralea dengan menaiki kereta api; sementara Ignis menjadi buta dand Noctis terus bersedih atas kematian Lunafreya menyebabkan berlaku persengketaan antara Noctis dengan Gladiolus sehinggalah Ignis memaksa mereka berdamai. Ardyn memperdayakan Noctis sehingga menyebabkan dia tidak sengaja menghumban Prompto daripada kereta api,[N 3] dan mwmbawa lari Prompto dan Kristal ke kubu utama Gralea, mendedahkan bahawa kuasa Kristal boleh memusnahkan Syaitan. Noctis meneruskan perjalanan ke Gralea—menerima restu Astral Shiva daripada Gentiana, yang mendedahkan dirinya sebagai bentuk manusia bagi Shiva—di mana kumpulannya mendapati bandar raya tersebut sudah dikuasai oleh Syaitan-syaitan milik Ardyn. Kuasa Noctis disekat, memaksanya untuk menggunakan Cincin Lucii. Selepas menyelamatkan Prompto, yang mendedahkan dirinya berasal dari Niflheim,[29] kumpulannya terus berlawan menerusi kubu tersebut, bertemu dengan abang Lunafreya, Ravus dan maharaja Niflheim, Iedolas Aldercapt, yang mana kedua-duanya ditukarkan menjadi Syaitan oleh Ardyn.

Terpaksa berpisah daripada kumpulannya, Noctis akhirnya tiba di tempat Kristal, tersebut berada, tetapi dia ditarik perlahan-lahan ke dalamnya. Ardyn kemudian muncul dan mendedahkan identiti sebenarnya sebagai Ardyn Lucis Caelum, bekas pemulih yang dipilih oleh Kristal dua ribu tahun dahulu.[30][31] Ardyn melindungi Eos dengan menyerap Syaitan ke dalam dirinya, tetapi dilabelkan sebagai tidak suci oleh Astral, dan dilabelkan sebagai syaitan oleh nenek moyang Noctis.[32][33] Setelah hidup kekal abadi disebabkan kuasa Syaitan, Ardyn sejak itu mahu membalas dendam terhadap keturunan dirajanya dan Kristal, mempercepatkan penyebaran wabak Starscourge sementara menunggu Raja Sebenar muncul supaya dia boleh memusnahkan kedua-duanya.[34] Semasa di dalam Kristal, Noctis bertemu Astral Bahamut; dia mendapat tahu bahawa dialah Raja Sebenar yang diramalkan itu, yang akan membersihkan wabak Starscourge dan mengembalikan cahaya kepada Eos. Noctis mempersiapkan dirinya untuk memenuhi takdirnya, mengetahui bahawa ia akan bakal meragut nyawanya; sebaik sahaja dia kembali ke alam dunia, dia mendapati sepuluh tahun sudah berlalu.[35][N 4] Dia bersatu semula dengan rakan-rakannya, yang tidak henti-henti menghalang serangan Syaitan sejak Eos ditenggelami kegelapan kekal, sebelum bertolak ke runtuhan Insomnia. Setelah kumpulannya menewaskan Astral jahat Ifrit, Noctis berhadapan dengan Ardyn seorang diri dan membunuhnya dalam pertarungan satu lawan satu. Noctis kemudian menaiki takhta, dan penggunaan kuasa Cincin Lucii dan cahaya Kristal mengorbankan nawanya untuk menghapuskan wabak Starscourge dan Syaitan dari dunia. Di alam roh, Noctis—dengan bantuan Lunafreya dan raja-raja Lucis—memusnahkan roh Ardyn.

Semasa imbasan kembali pada pertengahan penghargaan, Noctis memberitahu Gladiolus, Ignis dan Prompto betapa berharganya mereka kepadanya semasa perkhemahan terakhir bersama. Semasa babak selepas penghargaan, Noctis dan Lunafreya bersatu semula di dunia roh, sebaik matahari mula terbit semula di serata Eos.

Episode Gladiolus

Kandungan muat turun Episode Gladiolus (Episod Gladiolus) tertumpu kepada Gladiolus dan berjalan selari dengan jalan cerita utama . Semasa kumpulan Noctis sedang mengembara, Prompto bertanya kepada Gladiolus akan kesan calar yang diterimanya semasa ketiadaannya. Gladiolus mengimbas kembali pertemuannya dengan pahlawan legenda Gilgamesh. Terganggu dengan hakikat betapa mudahnya kumpulannya dikalahkan dalam pertarungan oleh Ravus, Gladiolus mula mempersoalkan keupayaannya untuk melindungi Noctis selaras dengan peranannya sebagai Perisai Diraja. Tercari-cari pendekatan untuk memperoleh kuasa yang lebih hebat, dia memanggil Cor untuk menemaninya ke Tempering Grounds, satu rangkaian gua berusia ribuan tahun di mana askar-askar Crownsguard sejak turun-temurun cuba membuktikan kekuatan mereka terhadap Gilgamesh, si Penguasa Pedang. Cor bersetuju, tetapi memberi amaran kepada Gladiolus bahawa memasuki gua tersebut bermaksud sengaja menempah maut; kalau masih hidup pun, tiada apa yang hendak ditunjukkan.

Semasa Gladiolus dan Cor memasuki gua, suara Gilgamesh yang bercerai-berai mencemuh mereka semasa mereka berdepan dengan jasad askar-askar tewas yang dihidupkan semula dengan roh mereka. Cor mendedahkan bahawa roh-roh bersumpah taat setia kepada Gilgamesh hidup dan mati, dan roh askar yang tewas kekal terperangkap di dalam gua. Gladiolus melepasi setiap satu cubaan daripada Gilgamesh dan sedikit demi sedikit dia mengetahui lebih lanjut mengenai ekspedisi masa lampau Cor ke Tempering Grounds tiga puluh tahun lalu. Degil, semberono dan berlagak sombong, Cor berhadapan dengan Gilgamesh di bilik suci di bahagian dalam, tetapi dia terjatuh dari tebing ke dalam air di bawahnya tanpa mengalahkannya. Semasa dia pulang dari Tempering Ground, dia digelar "Yang Tidak Akan Mati". Semasa Gladiolus sampai di bilik suci, dia mesti pergi seorang diri dan berdepan dengan Gilgamesh dalam perlawanan. Gilgamesh mencabarnya sekali lagi, mengulangi amaran Cor bahawa dia mungkin akan membahayakan nyawanya secara sia-sia. Kedua-duanya bertarung dan Gladiolus muncul sebagai pemenang, tetapi tidak sebelum Gilgamesh mencalarkannya. Gilgamesh mendedahkan bahawa tiada kuasa muktamad, tetapi mengingatkan Gladiolus bahawa dia sudah berupaya untuk mengalahkannya, jadi dia sepatutnya yakin akan keupayaannya untuk melindungi Noctis. Dia menawarkan pedang kegemarannya kepada Gladiolus, yang mana didedahkan sebagai pedang milik Cor. Gladiolus dan Cor meninggalkan Tempering Grounds, dengan Gladiolus merancang untuk kembali semula kepada kumpulannya sambil menceritakan pengalamannya.

Episode Prompto

Kandungan muat turun Episode Prompto (Episod Prompto) tertumpu kepada Prompto, sebagai mana Episode Gladiolus, yang juga berjalan selari dengan jalan cerita utama. Semasa kumpulan Noctis sedang dalam perjalanan ke Gralea menaiki kereta api, Ardyn muncul dan memperdayakan Noctis sehingga dia secara tidak sengaja menghumban Prompto keluar dari kereta api. Seakan diabaikan oleh rakan-rakannya sendiri, Prompto menghabiskan beberapa hari merayau-rayau di sepanjang tanah tandus yang beku. Dia hampir mati kesejukan sehinggalah dia dikutip oleh seorang anggota peronda magitek, yang membawanya ke Prasarana Pengeluaran Magitek Pertama. Semasa dia sedar, muncul semula dan mendedahkan bahawa Prompto dirancang untuk dijadikan sebagai jasad bagi askar magitek sebelum dia melarikan diri. menggalakkan Prompto untuk berdepan dengan kedua penyelidik magitek empayar, Verstael Besithia, untuk mengetahui dengan lebih lanjut. Sedang Prompto cuba memboloskan diri memasuki prasarana, dia mengorek lebih banyak maklumat mengenai eksperimen Verstael dengan magitek. Asalnya berniat untuk mencipta satu bala tentera empayar yang tidak terhalang dengan menyuntik pati Syaitan ke setiap askar, kegagalannya yang berulang kali membawanya kepada eksperimen terhadap bayi yang masih kecil dan seterusnya klon dirinya sendiri. Prompto terkejut apabila mendapati bahawa dia sendiri merupakan klon bagi Verstael. Pendedahal Verstael terhadap pati Syaitan telah menjadikannya gila dan dia merancang untuk hidup kekal abadi dengan menyuntik tenaga Syaitan ke dalam badannya sendiri. Prompto membunuhnya dan meninggalkan prasarana, dengan bantuan Aranea Highwind.

Setelah berkhemah, Prompto bergelut dengan hakikat bahawa dia merupakan seorang manusia klon yang dicipta untuk menjadi senjata. Dia mengaku kepada Aranea akan ketakutannya bahawa dia mungkin akan disingkirkan oleh Noctis jika Noctis mengetahui rahsianya dan merancang untuk melarikan diri. Aranea memarahinya kerana terlalu memikirkan apa yang orang lain akan katakan, memandangkan Aranea diamanahkan oleh Noctis untuk mencarinya. Dia mendedahkan bahawa Verstael mencipta satu model senjata magitek baharu yang dipanggil Immortalis yang mahu dimusnahkan olehnya, tetapi menolak pertolongan Prompto selagi dia mempersoalkan dirinya. Prompto didatangi roh Lunafreya yang mengingatkannya akan ikatan silaturrahim yang dikongsinya bersama sahabat-sahabatnya, dan Prompto mengambil keputusan untuk menyertai mereka semula.

Berganding denganAranea, Prompto menceroboh masuk ke prasarana penyelidikan sekunder yang terletak di bawah tanah. Mereka mendapati bahawa Verstael telah menemui cara untuk mengikat rohnya ke jasad yang lain, membolehkannya hidup di dalam Immortalis. Verstael berniat untuk membunuh setiap Astral yang tinggal dan menggulingkan Empayar supaya dia dapat menguasai Eos. Prompto dan Aranea memusnahkan setiap satu prototaip magitek yang tinggal, tetapi tidak berupaya mengesan lokasi Immortalis. Satu pengumuman daripada kerangka utama sistem membawa kepada Immortalis diaktifkan, dan Prompto serta Aranea bergegas balik ke permukaan. Di situ mereka menyaksikan kemunpulan Immortalis, dalam bentuk cacing mekanikal gergasi yang disuntik dengan magitek. Immortalis meluru ke arah Gralea tatkala Prompto aan Aranea cuba memusnahkannya dengan menggunakan mesingan yang dipasang pada sebuah kereta salji. Dengan memusnahkan Immortalis, mereka berjaya membunuh Verstael. Prompto dan Aranea berpisah, dengan Prompto menuju ke Gralea manakala Aranea pulang ke Tenebrae untuk membantu pelarian di sana. Mereka disaksikan oleh Ardyn, yang menyanyi seorang diri dan tersenyum.

Episode Ignis

Kandungan muat turun Episode Ignis (Episod Ignis) tertumpu terhadap Ignis, sebagaimana episod-episod DLC yang lain, dan juga berlangsung selari dengan jalan cerita utama. Sedang Noctis dan Lunafreya menjalani Cubaan Leviathan di Altissia, mereka diserang oleh Empayar Niflheim. Pertempuran tersebut memusnahkan bandar raya tersebut, dan dengan Noctis keletihan susulan berdepan dengan Leviathan, Ignis, Gladiolus dan Prompto cuba menyelamatkannya. Semasa askar imperial menduduki bandar raya tersebut, Ignis terpisah daripada rakan-rakannya dan terpaksa pergi sendirian. Setelah membersihkan banyak tempat di sekitar bandar raya, dia menaiki sebuah bot dan memberanikan diri melalui kawasan pertempuran untuk mencari Noctis. Masih terpisah, Ignis terpaksa berdamai dengan Ravus, yang ingin melindungi adik perempuannya dan menangkap Noctis untuk Niflheim, mengetahui bahawa empayar masih memerlukan seorang berdarah diraja untuk memakai Cincin Lucii dan mempergunakan kuasa Kristal.

Sungguhpun mereka telah berusaha, namun Ignis dan Ravus sudah terlewat untuk menyelamatkan Lunafreya, yang telah menggunakan kudrat terakhirnya untuk menyelamatkan Noctis meskipun cedera parah sehingga nazak. Ravus menjadi tidak keruan dan bersedia untuk membunuh Noctis atas kegagalannya untuk menyelamatkan Lunafreya, sambil menegaskan bahawa selama ini apa yang dilakukan oleh Noctis hanyalah meminta orang lain berkorban untuknya. Mengimbas semula janji yang dibuat kepada Raja Regis semasa dia masih budak serta terganggu dengan imej takdir Noctis untuk menghapuskan wabak Starscourge, Ignis masuk campur dan kedua-duanya bertarung sehinggalah Ravus terlihat imej roh Lunafreya. Menyedari bahawa kematian adik perempuannya adalah perlu bagi menghentikan wabak Starscourge, Ravus mula berlembut. Perdamaian mereka hanya singkat tatkala Ardyn masuk campur, mengatasi kedua-dua mereka. Ardyn mencemuh Ignis tatkala dia bersedia untuk membunuh Noctis, memberi Ignis cukup masa untuk memakai Cincin Lucii. Ignis menerima restu Raja-raja Lucis cukup lama untuk menggunakan Cincin tersebut, tetapi ia dibayar dengan penglihatannya seagai korban. Mengetahui bahawa dia tidak berupaya menghalang Ignis, Ardyn berundur dan Ignis serta Noctis dipapah oleh Gladiolus dan Prompto ke tempat selamat.

Pada babak pasca penghargaan, Noctis berterima kasih kepada Ignis kerana mengotakan janjinya kepada Regis tetkala kumpulannya bersedia berdepan dengan Ardyn buat kali terakhir.

Episode Ignis turut menampilkan garis masa alternatif dipanggil "Versi Ekstra" di mana Ignis memilih untuk berpura-pura di hadapan Ardyn dan tidak melawan. Dia dibawa ke Kubu Zegnautus di Gralea, di mana Ardyn membawanya ke Kristal dan mendedahkan kebenaran mengenai nasib Noctis. Enggan menerima hakikat tersebut, Ignis memakai Cincin Lucii dan melawan Ardyn. Dia membuat pakatan dengan Raja-raja Lucis untuk mengorban nyawanya untuk menyelamatkan Noctis dan menewaskan Ardyn, yang berjanji akan kembali setelah dia lenyap. Noctis, Gladiolus dan Prompto tiba setelah Ignis terbaring nazak; Noctis merelakan diri untuk memasuki Kristal, tetapi sebelum itu dia menggunakan kuasa Kristal untuk memulihkan kembali Ignis. Sepuluh tahun kemudian, keempat-empat protagonis kembali semula ke Insomnia, di mana—seperti pada garis masa asal—mereka membunuh Ardyn dan membersihkan Eos daripada wabak Starscourge. Dengan cahaya dikembalikan, Noctis menaiki takhta sebagai raja.

Comrades

The Multiplayer Expansion: Comrades downloadable content focuses on new characters and, like previous DLC campaigns, takes place alongside the main story.

Comrades takes place six months after Noctis and his party depart for Gralea. While the Niflheim Empire has fallen, the Starscourge has begun to take effect and humanity is faced with the final few days before the onset of eternal darkness. The player takes on the role of an amnesiac Kingsglaive soldier arriving in Lestallum for the first time. Without a king to serve, the Kingsglaive have regrouped and dedicated themselves to recovering shards of the meteor that was destroyed when the Niflheim Empire attacked the Astral Titan as these shards can be used to provide power and light. However, the situation is complicated as the people of Eos no longer trust the Kingsglaive as the search for Noctis is called off and rumours of treason by the Kingsglaive during the Siege of Insomnia take hold.

As the Kingsglaive work to reconnect Eos' major settlements, rescue refugees, secure supplies and hunt dangerous Daemons, King Regis' boat—last used by Noctis when he left for Altissia—is recovered off the coast of Galdin Quay. Individual Kingsglaive soldiers start reporting mystical visions of Angelgard, an island prison between Galdin Quay and Altissia, and the decision is made to launch an expedition there. Meanwhile, the player character gradually recovers their memories and recalls Regis ordering the Kingsglaive to protect Lunafreya during the Siege of Insomnia, saving her but leaving the city defenceless and thus allowing the Niflheim Empire to conquer the city and steal the crystal, setting in motion the events of the main game. The player character is visited by the spirit of Noctis' ancestors who reveal that Regis' actions were necessary to allow Noctis to rise as the True King, and that Noctis—who by now has been drawn into the crystal—is alive but in need of the Kingsglaive. The player character travels to Galdin Quay to join the expedition to Angelgard.

When the player character arrives at Angelgard, the surviving Astrals surround the island. Bahamut demands that the Kingsglaive atone for humanity's sins and challenges the player to mortal combat, implying that the Kingsglaive had forgotten their purpose. Once defeated, Bahamut is satisfied that humanity is worth saving and unseals the prison, allowing Noctis to return to Eos. Gentiana reveals that the Astrals remained on Eos to defend Angelgard in preparation for the True King's arrival and that the Kingsglaive were created to prove humanity's worth and to meet Noctis when he was released. Now freed, Noctis meets the Kingsglaive to continue his mission to destroy Ardyn and end the Starscourge.[N 5]

Development

Final Fantasy XV was primarily developed by Square Enix's Business Division 2 studio.[36] Additional studios that helped with development included HexaDrive, XPEC Entertainment, Plusmile, Umbra, and Streamline Studios.[37][38][39][40] Staff included director Hajime Tabata; producer Shinji Hashimoto; main writer Saori Itamuro, who wrote the scenario based on the original draft by Kazushige Nojima; and art directors Tomohiro Hasegawa, Yusuke Naora and Isamu Kamikokuryo.[41][42] Character designs were by Tetsuya Nomura and Roberto Ferrari, with later revisions by Naora.[41][43][44][45] The main characters' clothing was designed by Hiromu Takahara, lead designer for Japanese fashion house Roen.[43] The soundtrack for Final Fantasy XV was composed primarily by Yoko Shimomura, while both real-time and CGI cutscenes were directed by Takeshi Nozue of Visual Works, Square Enix's in-house CGI production studio.[41][46] Logo illustration was by regular series artist Yoshitaka Amano.[20]

Development began in 2006 as a spin-off title for the PlayStation 3 called Final Fantasy Versus XIII. It was announced as part of the Fabula Nova Crystallis Final Fantasy, a subseries of games linked by a common mythos, and ran in Square Enix's proprietary Crystal Tools engine. Developed by the team behind the Kingdom Hearts series, it was intended to be a darker entry in the Final Fantasy series than allowed in the main series.[47][48][49] Nomura was the original director, designer, and created the initial concept and scenario.[41][43] The project suffered from a prolonged and troubled development, only making fragmentary appearances over the following six years.[50][51] As early as 2007, the project's scale prompted talks of rebranding it as the next mainline entry. With the internal unveiling of the PlayStation 4 and Xbox One, it was decided to change it into a mainline entry, with a proposed PS3 version being scrapped due to technical troubles. The game's engine also changed, shifting to the company's new proprietary game engine Luminous Studio.[3][52][53] At the time of its rebranding and shift to next-generation consoles in 2012, Versus XIII was described as being on 20-25% complete, with Tabata saying it never took shape.[54][55]

When Tabata took over from Nomura, the entire development team was reshuffled and development started over again, although he worked as a co-director with Nomura until late 2013 to ensure the project remained as true as possible to its original vision.[3][50][56] Among the changes were the removal of the original story's opening, and the replacement of original heroine Stella Nox Fleuret with the similarly named Lunafreya.[57][58] The connection to Fabula Nova Crystallis was also reduced, with branding and mythos-specific terminology removed to aid in the game's marketing. Thematic, aesthetic and design elements were retained due to their core place in the world and backstory.[20][21][54][59][60] The main concept behind Final Fantasy XV was "a fantasy based on reality", with the world being very similar to Earth and having fantasy elements gradually intruding into an otherwise normal setting. In pursuit of this, locations in Eos were based on real-world locations such as Tokyo, Venice and the Bahamas.[5][20][37]

Initially announced in 2006 alongside XIII and Type-0, the game was publicly rebranded at the 2013 Electronic Entertainment Expo, with regular updates on the title beginning the following year.[51] A game demo titled Final Fantasy XV: Episode Duscae was released in March 2015 as a limited addition to Final Fantasy Type-0 HD.[61][62][63] Its initial worldwide release, September 30, was announced in March as a big event in Los Angeles titled "Uncovered: Final Fantasy XV".[64] Despite initially being scheduled for September 30, further polishing work resulted in the date being pushed back to November 29.[65][66] Story and gameplay-based downloadable content, in addition to patches to improve the game's performance were also announced.[67][68][69] On November 15, 2017, an online cooperative multiplayer expansion entitled Final Fantasy XV: Comrades, set alongside the events of the base game with player created Kingsglaive soldiers participating in battles against monsters and restoring the power grid around Lestallum. In August 2017, a version for Microsoft Windows was announced, planned for release in early 2018, which will support high-end hardware features such as 4K resolution, Dolby Atmos, Nvidia GameWorks, and a first-person perspective camera option.[70] An episodic Pocket Edition made specifically for Android, iOS, and Windows 10 mobile devices was also announced to be released in 2017.[71]

Universe

At the "Uncovered: Final Fantasy XV"[64] event, it was revealed that Final Fantasy XV had multiple pieces of tie-in media, used by staff to expand upon the story without developing multiple games.[72][73][74] Dubbed the "Final Fantasy XV Universe", it includes:

Marketing

In 2017, Square Enix announced a series of promotional tie-ins between Final Fantasy XV and other franchises. In March, the Regalia was made available to players of Forza Horizon 3, while in August another announcement was made to promote the upcoming release of Assassin's Creed Origins. Taking the form of an in-game event, the promotion introduced Assassin's Creed-themed content to the game.[75] Similarly, Final Fantasy XV-themed content was introduced to Assassin's Creed Origins in December 2017.

Reception

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
MetacriticPS4: 81/100[76]
XONE: 83/100[77]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Destructoid9/10[78]
Electronic Gaming Monthly7.5/10[79]
Famitsu38/40[80]
Game Informer8.5/10[81]
Game Revolution4/5 bintang[82]
GamesRadar4.5/5 bintang[84]
GameSpot8/10[83]
IGN8.2/10[85]
Polygon9/10[86]
Digital Spy
Hardcore Gamer
PlayStation LifeStyle
Time
US Gamer

Final Fantasy XV received "generally favorable" reviews from critics, according to review aggregator Metacritic.[76][77]

Various game designers stated Final Fantasy XV was their favorite game of 2016, including Final Fantasy series creator, Hironobu Sakaguchi, Atlus' Shigeo Komori, Koei Tecmo's Takashi Morinaka, and Sony Interactive Entertainment's Teruyuki Toriyama and Shuhei Yoshida.[92][93]

Awards

Final Fantasy XV won numerous awards from various gaming publications, including "Game of the Year" from DualShockers,[94] CGMagazine,[95] RPG Site,[96] RPG Fan,[97] Drago D'oro (Italian game reviewers) and GameFAQs,[98] "Best RPG" (People's Choice) from IGN,[99] MMORPG,[100] RPG Site,[101] Spazio Games,[102] and PlayStation LifeStyle,[103] "Best Soundtrack" from IGN,[104] RPG Site,[105] LaPS4,[106] RPG Fan,[107] and US Gamer,[108] and "Best Cast" from Game Informer,[109] RPG Fan,[110] and US Gamer.[111] At the 2017 National Academy of Video Game Trade Reviewers Awards the game won Game, Franchise Role Playing and Song, Original or Adapted.[112]

PlayStation Blog awarded Final Fantasy XV awards in the categories of Best PS4 Game, Best Use of Pro, Best Soundtrack, and Best Visuals.[113]

In 2017, the game was nominated for "Best Visual Design" at the Golden Joystick Awards,[114] and for "Best Role-Playing Game" at The Game Awards 2017.[115] It won the award for "Best Post-Launch Support" at Game Informer's 2017 RPG of the Year Awards.[116]

Sales

Within the first twenty-four hours, Square Enix reported that Final Fantasy XV had shipped five million units worldwide in both physical shipments and digital sales—a figure which allowed the game to "break even" on development costs.[117] This gave Final Fantasy XV the biggest launch in the franchise to date. It received the most first day digital sales in Japan for a game up to that point, and set records for physical shipments and downloads in mainland Asia.[118] In Japan, the PS4 version topped Japanese gaming charts, selling 690,471 units. The Xbox One version sold 3,791 units. Total sales of both versions came to 694,262 units, down from Final Fantasy XIII but up from A Realm Reborn: Final Fantasy XIV. Second week sales in the region were 79,792 units,[119] down 88% from launch week. The game's release boosted console sales for the PS4 over the previous week by 42,102 units.[120] In the United Kingdom's all-format gaming charts ending December 3, Final Fantasy XV was the second biggest Final Fantasy launch after Final Fantasy XIII.[121] According to Square Enix, shipments had reached over six million worldwide by January 2017.[122] In May of the same year, Square announced the game and Rise of the Tomb Raider helped to increase sales and profits.[123] By January 2018, the game had sold over 7 million copies worldwide.[1]

Footnotes

  1. ^ Pada takat inilah peristiwa dalam Episode Gladiolus berlangsung.
  2. ^ Pada takat inilah peristiwa dalam Episode Ignis berlangsung.
  3. ^ Pada takat inilah peristiwa dalam Episode Prompto berlangsung.
  4. ^ It is at this point that the events of Multiplayer Expansion: Comrades take place.
  5. ^ The Multiplayer Expansion: Comrades retcons the plot of the main campaign. In the campaign, Noctis emerges from Angelgard alone after ten years; in Comrades, he has aged ten years and is met by the Kingsglaive.

References

Citations
  1. ^ a b Nelva, Giuseppe (January 3, 2018). "Hirokazu Hamamura: Monster Hunter World Could Sell 10 Million Copies; Final Fantasy XV at 7 Million". DualShockers. Dicapai pada January 4, 2018.
  2. ^ a b c d e f g h i j "Final Fantasy XV Digital Mini-guide" (PDF). Square Enix. 2016. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada November 15, 2016. Dicapai pada November 26, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ a b c d Slayton, Olivia (October 2, 2014). "Final Fantasy XV director addresses fan concerns, new gameplay". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada October 2, 2014. Dicapai pada October 2, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Sato (April 4, 2016). "Final Fantasy XV PC Release In Consideration, Plans For Paid And Free DLC". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada April 4, 2016. Dicapai pada April 4, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ a b Corriea, Alexa Ray (January 22, 2015). "Final Fantasy XV's Map Is One Giant, Connected Land Mass". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 10, 2015. Dicapai pada January 23, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ a b c Romano, Sal (November 25, 2016). "Final Fantasy XV details Phantom Swords, chocobo and Regalia customization, and Ally Commands". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada November 26, 2016. Dicapai pada November 26, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ a b c d e f Kishimoto, Matt (November 22, 2016). "15 spoiler-free things you need to know about Final Fantasy XV". PlayStation blog. Diarkibkan daripada yang asal pada November 24, 2016. Dicapai pada November 26, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ a b c Romano, Sal (July 21, 2016). "Final Fantasy XV details Ravus, Iris, dialogue choices, shops, and more". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada August 16, 2016. Dicapai pada November 26, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  9. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada March 26, 2017. Dicapai pada March 26, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  10. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada March 26, 2017. Dicapai pada March 26, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  11. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Tutorial. Carbuncle: When you're in trouble, I'll fly to your side.
  12. ^ a b Sato (June 14, 2016). "Final Fantasy XV Details About Its Road Trip, Adventure, And Combat". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada July 1, 2016. Dicapai pada November 26, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  13. ^ Romano, Sal (September 2, 2016). "Final Fantasy XV introduces gun and Machinery weapons". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2016. Dicapai pada November 26, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  14. ^ a b c d e Romano, Sal (October 27, 2016). "Final Fantasy XV details elemental magic, ring magic, daemons, travel, more". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada November 26, 2016. Dicapai pada November 26, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  15. ^ Romano, Sal (June 16, 2016). "Final Fantasy XV director answers 16 fan questions at E3 2016". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada June 18, 2016. Dicapai pada August 12, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  16. ^ Sato (November 16, 2016). "Final Fantasy XV Shares More On Leviathan, Guest Characters, And Unique Skills". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada November 19, 2016. Dicapai pada November 26, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  17. ^ "Final Fantasy XV - What is Final Fantasy XV?". Final Fantasy XV Website. Diarkibkan daripada yang asal pada April 3, 2016. Dicapai pada April 3, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  18. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Lore Guide. The Magic of the Lucii: The Crystal is the divine cornerstone of the Kingdom of Lucis. The Stone has a will of its own, and channels its sacred power through the Ring of the Lucii to the monarch who bears it.
  19. ^ Square Enix (July 9, 2016). Kingsglaive: Final Fantasy XV Promotional Art Book Program (dalam bahasa Japanese). Square Enix. m/s. 16–17.CS1 maint: unrecognized language (link)
  20. ^ a b c d Juba, Joe (May 2016). "Final Fantasy XV - The Clearing Storm". Game Informer. GameStop (277): 38–64.
  21. ^ a b Corriae, Alexa Ray (August 29, 2015). "16 More Things We Learned About Final Fantasy 15". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2015. Dicapai pada August 30, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  22. ^ 体験版『FF15』エピソード・ダスカ2.00でカトブレパスと戦える? ストーリーについて重大発表も (dalam bahasa Japanese). Dengeki Online. September 22, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada November 24, 2016. Dicapai pada November 26, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  23. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Prologue: Insomnia's Waking Nightmare. In a time unknown, only a prophecy keeps hope alive in people's hearts: "When darkness veils the world, the King of Light shall come."
  24. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Loading Screen. The Accordo Protectorate: An island nation known for the beauty of its water-bound capital, Altissia. Though annexed by the empire in the war 150 years ago, it retains its own government.
  25. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Lore Guide. The Magic of the Lucii: The magical barrier known as the Wall has long kept the empire at bay and thereby maintained the peace, yet not entirely without struggle. Sustaining the Wall imposes an immense physical burden upon the king, but to let it fall for even a moment would be to invite destruction.
  26. ^ a b Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 1: Departure. Prince Noctis Lucis Caelum sets forth from his homeland with his three-man retinue in tow. His destination: Altissia, capital of Accordo, where he will formalize the union of states through his marriage to Lady Lunafreya of the imperial province of Tenebrae.
  27. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 1: Departure. Ignis: There was an attack. The imperial army has taken the Crown City. / Gladiolus: "As treaty room tempers flared, blasts lit the night sky. When the smoke about the Citadel had cleared, the king was found...dead."
  28. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 1: Departure. Noctis: The news just told me I'm dead--along with my father and Luna. / Cor: About the king...it's true.
  29. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 13: Redemption. Prompto: So, MTs... They've got those codeprints...just like I do. / Noctis: Do they? Never looked. / Prompto: Yeah... So, as it turns out, I'm one of them.
  30. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 14: Homecoming. Noctis: Hmm... Guessing Ardyn was meant to appear in these, too. / Gladiolus: Hmph. Never would've guessed that guy for royalty.
  31. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 14: Homecoming. Prompto: So Ardyn...is the darkness of the legends. / Ignis: Ironically, since he was meant to be the King of Light.
  32. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 13: Redemption. Ardyn: In Lucis there lived a savior who could cure the afflicted. His body would come to host myriad daemons, that countless lives be spared. But a jealous king, not yet chosen by the Crystal, ostracized and demonized this healer of the people. Making a true monster of him. I gave you my name earlier, but you should know that it was not the name given to me at birth. Ardyn Lucis Caelum is my proper name.
  33. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 13: Redemption. Bahamut: A man cursed with life eternal, whose immortality stems from the selfsame scourge that wrought the daemons. One so impure of body and soul was deemed unworthy of the Crystal's Light, and forbidden to ascend. His mind twisted by spite and bent on revenge, the Usurper came to bring darkness upon our world.
  34. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 13: Redemption. Ardyn: Noct, killing you as a mere mortal will bring me scant satisfaction. Claim the Crystal's power. Arise as its champion. Only once the Crystal and King are no more...can I know redemption.
  35. ^ Square Enix (November 29, 2016). Final Fantasy XV (PlayStation 4, Xbox One). Square Enix. Tahap/kawasan: Chapter 14: Homecoming. Noctis: You sure look different, though. / Talcott: You think so? Guess I've grown some these ten years.
  36. ^ Valdes, Giancarlo (June 12, 2016). "Final Fantasy XV director on keeping a flagship Japanese series relevant in 2016". VentureBeat. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2016. Dicapai pada July 9, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  37. ^ a b Sato (April 6, 2015). "Type-0 HD Developer Helping Square Enix With Final Fantasy XV Development". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada April 6, 2015. Dicapai pada April 6, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  38. ^ 『ファイナルファンタジーXV』はアジアにも本気で取り組む! 田畑端氏が台湾の地から世界初出し情報を多数発信【台北ゲームショウ2016】 (dalam bahasa Japanese). Famitsu. February 1, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada February 1, 2016. Dicapai pada February 1, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  39. ^ "Umbra improves frame-rate performance in Final Fantasy XV". Umbra. Mac 25, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 25, 2016. Dicapai pada Mac 25, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  40. ^ Batchelor, James (July 12, 2016). "Streamline Studios co-developing Final Fantasy XV". Develop. Diarkibkan daripada yang asal pada July 12, 2016. Dicapai pada July 12, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  41. ^ a b c d 体験版『FF15』エピソード・ダスカ2.00でカトブレパスと戦える? ストーリーについて重大発表も (dalam bahasa Japanese). Dengeki Online. June 4, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada June 6, 2015. Dicapai pada June 6, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  42. ^ Lada, Jenni (December 2, 2015). "Final Fantasy XV's Satoshi Kitade Says The Pre-Beta Build Can Be Played From Beginning To End". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada December 2, 2015. Dicapai pada December 2, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  43. ^ a b c Romano, Sal (August 6, 2010). "Final Fantasy Versus XIII – all the details so far". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2013. Dicapai pada September 11, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  44. ^ "Final Fantasy XV : La frustration de Roberto Ferrari" (dalam bahasa French). Final Fantasy Dream. August 29, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada August 29, 2016. Dicapai pada August 29, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  45. ^ Goldfarb, Andrew (August 6, 2016). "8 Gorgeous Photos of Final Fantasy XV's Characters". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 6, 2016. Dicapai pada August 6, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  46. ^ Spencer, Yip (April 3, 2015). "Final Fantasy's Cinematic Mastermind On Making Advent Children And FFXV's Cutscene Balance". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada April 6, 2015. Dicapai pada April 6, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  47. ^ Gantayat, Anoop (Mei 31, 2006). "Gaimaga Blows Out Final Fantasy XIII". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada October 27, 2014. Dicapai pada February 10, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  48. ^ Kristine, S. (Jun 2, 2006). "An Interview with the People behind Final Fantasy XIII". Qj.net. Diarkibkan daripada yang asal pada Julai 7, 2007. Dicapai pada Jun 2, 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  49. ^ Jackson, Tyrell (February 22, 2008). "GDC: Square-Enix announces Crystal Tools". PlayStation Universe. Diarkibkan daripada yang asal pada February 26, 2008. Dicapai pada April 1, 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  50. ^ a b Parkin, Simon (November 2, 2016). "Finishing Final Fantasy". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2016. Dicapai pada November 2, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  51. ^ a b Juba, Joe (March 17, 2015). "Where is Final Fantasy XV (Versus XIII)?". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada May 23, 2015. Dicapai pada August 15, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  52. ^ 今週のスクープ ファイナルファンタジーXV. Weekly Famitsu (dalam bahasa Japanese). Enterbrain (1281): 11ff. June 20, 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  53. ^ Soichiro (June 12, 2013). "E3 2013: Tetsuya Nomura spricht über Final Fantasy XV" (dalam bahasa German). JPGames.de. Diarkibkan daripada yang asal pada April 19, 2015. Dicapai pada April 2, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  54. ^ a b "Gamescom 2015: Hajime Tabata Interview (English)". Finaland. August 11, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada August 11, 2015. Dicapai pada August 15, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  55. ^ Goldfarb, Andrew (August 31, 2015). "Pax 2015: Versus XIII was '20-25%' Done Before It Became Final Fantasy 15". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 31, 2015. Dicapai pada August 31, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  56. ^ Sato (April 5, 2016). "Final Fantasy XV's Release Date Was Already Decided Back In 2013". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada April 19, 2016. Dicapai pada July 2, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  57. ^ 「FINAL FANTASY」は再びゲーム業界の最先端を目指す。田畑 端氏と野末武志氏が語る「FFXV」の展開戦略と物作りとは. 4Gamer.net. April 9, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada October 22, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  58. ^ Sahdev, Ishaan (June 4, 2015). "Final Fantasy XV Is Not Final Fantasy Versus XIII Any More, Says Director". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada June 4, 2015. Dicapai pada June 4, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  59. ^ "30 Minutos Con Hajime Tabata" [30 Minutes with Hajime Tabata] (dalam bahasa Spanish). La Capital Ovidada. Oktober 13, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada October 22, 2016. Dicapai pada October 22, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  60. ^ ファイナルファンタジーXV アルティマニア -シナリオSIDE- [Final Fantasy XV Ultimania: Scenario Side] (dalam bahasa Japanese). Square Enix. December 28, 2016. m/s. 592–597. ISBN 4-7575-5214-9.CS1 maint: unrecognized language (link)
  61. ^ Romano, Sal (February 20, 2015). "Final Fantasy XV: Episode Duscae demo special reveal live stream – full report". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada February 20, 2015. Dicapai pada February 20, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  62. ^ Saed, Sherif (February 5, 2015). "Final Fantasy 15 Episode Duscae demo releases on March 17". VG247. Diarkibkan daripada yang asal pada August 8, 2015. Dicapai pada February 6, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  63. ^ Martin, Liam (Februari 16, 2015). "Final Fantasy XV demo playable at launch of Type-0". Digital Spy. Diarkibkan daripada yang asal pada September 7, 2015. Dicapai pada February 20, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  64. ^ a b c Kishimoto, Mat (March 30, 2016). "Final Fantasy XV Out 9/30, Feature Film and Anime Series Announced". PlayStation Blog. Diarkibkan daripada yang asal pada March 31, 2016. Dicapai pada March 31, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  65. ^ Romano, Sal (August 15, 2016). "Final Fantasy XV delayed to November 29". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada August 15, 2016. Dicapai pada August 15, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  66. ^ Donaldson, Alex (September 1, 2016). "Final Fantasy 15 interview: Tabata talks delays, Versus, fan expectation and more". VG247. Diarkibkan daripada yang asal pada September 1, 2016. Dicapai pada September 2, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  67. ^ a b Romano, Sal (October 27, 2016). "Final Fantasy XV goes gold, 'Omen' CG trailer and DLC details". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada October 27, 2016. Dicapai pada October 27, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  68. ^ a b Makuch, Eddie (November 21, 2016). "Final Fantasy 15's Day One Update Detailed". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada November 22, 2016. Dicapai pada November 22, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  69. ^ a b Sato (June 13, 2017). "Final Fantasy XV Showcases Its Ever-Expanding Universe In A New E3 2017 Trailer". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  70. ^ Sato. "Final Fantasy XV: Windows Edition Announced For PC, Releases In Early 2018". Siliconera. Dicapai pada August 21, 2017.
  71. ^ Davidson, Matt (August 22, 2017). "Final Fantasy XV: Pocket Edition Revealed, Monster of the Deep VR Release Date". IGN. Dicapai pada August 27, 2017.
  72. ^ Corriae, Alexa Ray (March 31, 2016). "15 New Things We Learned from Final Fantasy 15's Director". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada March 31, 2016. Dicapai pada March 31, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  73. ^ Matulef, Jeffrey (June 14, 2016). "Final Fantasy 15 is getting a beat-'em-up spin-off". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2016. Dicapai pada June 15, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  74. ^ Romano, Sal (November 7, 2016). "Final Fantasy XV mobile MMO in development at Mobile Strike developer Machine Zone". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada November 7, 2016. Dicapai pada November 7, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  75. ^ http://www.eurogamer.net/articles/2017-08-24-final-fantasy-15-is-getting-free-assassins-creed-crossover-dlc
  76. ^ a b "Final Fantasy XV for PlayStation 4". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada November 28, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  77. ^ a b "Final Fantasy XV for Xbox One". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada November 21, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  78. ^ Carter, Chris (November 28, 2016). "Review: Final Fantasy XV". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada December 11, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  79. ^ L Patterson, Mollie (December 6, 2016). "Final Fantasy XV review". Electronic Gaming Monthly. Diarkibkan daripada yang asal pada December 21, 2016. Dicapai pada December 6, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  80. ^ Romano, Sal (Disember 13, 2016). "Famitsu Review Scores: Issue 1463". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada December 14, 2016. Dicapai pada December 14, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  81. ^ Reiner, Andrew (November 28, 2016). "Final Fantasy XV - Cruising To Success". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada November 28, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  82. ^ Leack, Jonathan (December 2, 2016). "Final Fantasy XV Review". Game Revolution. Diarkibkan daripada yang asal pada December 20, 2016. Dicapai pada December 2, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  83. ^ Brown, Peter (November 28, 2016). "Final Fantasy XV Review". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada November 29, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  84. ^ Roberts, David (November 28, 2016). "Final Fantasy XV Review". GamesRadar. Diarkibkan daripada yang asal pada December 12, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  85. ^ Ingenito, Vince (November 28, 2016). "Final Fantasy XV Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  86. ^ Kollar, Philip (November 28, 2016). "Final Fantasy XV Review". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada December 13, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  87. ^ McKeand, Kirk (December 5, 2016). "Final Fantasy XV review - did it Noct our socks off?". Digital Spy. Diarkibkan daripada yang asal pada December 6, 2016. Dicapai pada December 5, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  88. ^ Beck, Adam (December 1, 2016). "Review: Final Fantasy XV". Hardcore Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada December 2, 2016. Dicapai pada December 1, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  89. ^ Honea, Keri (December 1, 2016). "Final Fantasy XV Review – East Meets West (PS4)". PlayStation LifeStyle. Diarkibkan daripada yang asal pada December 1, 2016. Dicapai pada December 1, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  90. ^ Peckham, Matt (November 28, 2016). "Review: 'Final Fantasy XV' Is a Glorious Return to Relevance". Time. Diarkibkan daripada yang asal pada November 28, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  91. ^ Bailey, Kat (November 28, 2016). "Final Fantasy XV PlayStation 4 Review: End of the Road". US Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada November 28, 2016. Dicapai pada November 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  92. ^ "Sony's Shuhei Yoshida Discusses Why He Thinks Final Fantasy XV Is The Best Game of the Year". Gameranx (dalam bahasa Inggeris). December 28, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada January 4, 2017. Dicapai pada January 4, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  93. ^ "4Gamer entrevista a desarrolladores japoneses sobre sus ambiciones para 2017" (dalam bahasa Spanish). KoiNya. December 28, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada December 28, 2016. Dicapai pada December 28, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  94. ^ "DualShockers' Game of the Year 2016 Awards - The Triumph of Final Fantasy XV". DualShockers. January 1, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada January 19, 2017. Dicapai pada January 17, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  95. ^ Martin, Lane (December 23, 2016). "CGMagazine's Game of the Year 2016 - Final Fantasy XV". CGMagazine. Dicapai pada January 17, 2017.
  96. ^ RPG Site staff (January 3, 2017). "RPG Site Awards 2016: Readers' Choice in Detail | RPG Site". rpgsite.net. Diarkibkan daripada yang asal pada January 18, 2017. Dicapai pada January 17, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  97. ^ "RPGFan Feature - Games of the Year 2016: Best RPG of 2016". rpgfan.com. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2017. Dicapai pada January 20, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  98. ^ "Poll of the Day - BEST OF 2016: Game of the Year - Final Final Vote - GameFAQs". gamefaqs.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada January 16, 2017. Dicapai pada January 20, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  99. ^ "Best RPG - Best of 2016 Awards (People's Choice) - IGN". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 7, 2017. Dicapai pada January 6, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  100. ^ "MMORPG's Best of 2016 Awards a Columns at MMORPG.com". MMORPG.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada January 7, 2017. Dicapai pada January 6, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  101. ^ RPG Site staff (December 30, 2016). "RPG Site Awards 2016: Part Two | RPG Site". rpgsite.net. Diarkibkan daripada yang asal pada January 4, 2017. Dicapai pada January 17, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  102. ^ "Best RPG - Spaziogames Awards 2016 - SpazioGames.it". SpazioGames.it (dalam bahasa Itali). Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2017. Dicapai pada January 20, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  103. ^ "Best of 2016 Awards - Best PS4 RPG 2016". PlayStation LifeStyle. December 20, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada January 10, 2017. Dicapai pada January 9, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  104. ^ "Best Original Music - Best of 2016 Awards - IGN". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 7, 2017. Dicapai pada January 6, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  105. ^ RPG Site staff (December 29, 2016). "RPG Site Awards 2016: Part One | RPG Site". rpgsite.net. Diarkibkan daripada yang asal pada January 5, 2017. Dicapai pada January 17, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  106. ^ "Premios LaPS4 2016: Mejor banda sonora original". Diarkibkan daripada yang asal pada January 7, 2017. Dicapai pada January 17, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  107. ^ "RPGFan Feature - Games of the Year 2016: Best Music". rpgfan.com. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2017. Dicapai pada January 20, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  108. ^ USgamer staff (December 26, 2016). "USgamer's Best Games of 2016: Loveliest Soundtrack". USgamer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada January 9, 2017. Dicapai pada January 9, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  109. ^ "The 2016 RPG Of The Year Awards". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada January 8, 2017. Dicapai pada January 9, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  110. ^ "RPGFan Feature - Games of the Year 2016: Best Overall Cast". rpgfan.com. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2017. Dicapai pada January 20, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  111. ^ USgamer staff (December 29, 2016). "USgamer's Best Games of 2016: Best Sidekick". USgamer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada January 9, 2017. Dicapai pada January 9, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  112. ^ "NAVGTR Awards (2016)". National Academy of Video Game Trade Reviewers. Diarkibkan daripada yang asal pada May 11, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  113. ^ Massongill, Justin (January 12, 2017). "The Winners: PlayStation.Blog Game of the Year 2016". PlayStation.Blog. Diarkibkan daripada yang asal pada January 17, 2017. Dicapai pada January 17, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  114. ^ Gaito, Eri (November 13, 2017). "Golden Joystick Awards 2017 Nominees". Best in Slot. Dicapai pada January 10, 2018.
  115. ^ Makuch, Eddie (December 8, 2017). "The Game Awards 2017 Winners Headlined By Zelda: Breath Of The Wild's Game Of The Year". GameSpot. Dicapai pada January 10, 2018.
  116. ^ Wallace, Kimberley (January 7, 2018). "The 2017 RPG Of The Year Awards (Page 2)". Game Informer. Dicapai pada January 10, 2018.
  117. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada February 7, 2017. Dicapai pada February 7, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  118. ^ Sato (December 1, 2016). "Final Fantasy XV Tops 5 Million In Worldwide Shipment; Fastest-Selling Title From The Series". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada December 1, 2016. Dicapai pada December 1, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  119. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada December 22, 2016. Dicapai pada December 21, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  120. ^ Romano, Sal (December 7, 2016). "Media Create Sales: 11/28/16 – 12/4/16". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada December 7, 2016. Dicapai pada December 7, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  121. ^ Dayus, Oscar (December 5, 2016). "Top 10 UK Sales Chart: Final Fantasy 15 is Series' Second-Biggest Launch, But Can't Beat FIFA". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2016. Dicapai pada December 5, 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  122. ^ "Final Fantasy XV Game's Physical Shipments, Digital Sales Exceed 6 Million Copies". 2017-01-10. Diarkibkan daripada yang asal pada January 11, 2017. Dicapai pada January 10, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  123. ^ "Final Fantasy XV And Rise of the Tomb Raider Helped Square Enix Bring In Big Sales And Profits". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada May 12, 2017. Dicapai pada May 12, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
Notes
  1. ^ Kerja tambahan oleh HexaDrive, XPEC Entertainment, Plusmile, Umbra dan Streamline Studios
  2. ^ dikenali dalam Bahasa Jepun sebagai ファイナルファンタジーXV (Jepun: Fainaru Fantajī Fifutīn).

External links

Templat:Fabula Nova Crystallis Final Fantasy