Makan lewat malam: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Polar (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 4298490 oleh 124.13.243.68 (Perbincangan)
Teg: Buat asal
Baris 1: Baris 1:
{{sajian}}
{{sajian}}
'''Makan lewat malam''' (juga dikenali sebagai '''gabi''' di [[Malaysia]]{{who|Sila beri Sumner rasmi, human blog}} {{efn|Istilah ''gabi'' yang lebih digunakan di Malaysia ini berasal dari bahasa pertuturan Sarawak yang membawa maksud minum malam dan istilah ini dicadangkan bermula April 2016 dengan bersumberkan khazanah/warisan peribumi negara tersebut. Sebelum itu, "makan lewat malam" atau "minum malam" digunakan secara khusus dan rasminya bagi menterjemah aktiviti "''supper''".<ref>{{cite web|title=Menjawab Isu Penamaan Baharu Kosa Kata Sukuan Merarau Dan Gabi|url=http://www.akupenghibur.com/2016/04/menjawab-isu-penamaan-baharu-kosa-kata.html/|accessdate=April 29, 2016}}</ref>}}) adalah makan lewat malam utama atau boleh digunakan untuk menggambarkan makanan ringan pada sebelah malam, terutamanya di utara England.
'''Makan lewat malam''' (atau turut dikenali sebagai '''gabi''' di sesetengah tempat di [[Malaysia]]<ref name="gabi" />{{efn|Istilah ''gabi'' yang lebih digunakan di Malaysia ini berasal dari bahasa pertuturan Sarawak yang membawa maksud minum malam dan istilah ini dicadangkan bermula April 2016 dengan bersumberkan khazanah/warisan peribumi negara tersebut. Sebelum itu, "makan lewat malam" atau "minum malam" digunakan secara khusus dan rasminya bagi menterjemah aktiviti "''supper''".<ref name="gabi">{{cite web|title=Menjawab Isu Penamaan Baharu Kosa Kata Sukuan Merarau Dan Gabi|url=http://www.akupenghibur.com/2016/04/menjawab-isu-penamaan-baharu-kosa-kata.html/|accessdate=22 Februari 2018}}</ref>}}) adalah makan lewat malam utama atau boleh digunakan untuk menggambarkan makanan ringan pada sebelah malam, terutamanya di utara England.


== Penggunaan ==
== Penggunaan ==

Semakan pada 09:13, 22 Februari 2018

Makan lewat malam (atau turut dikenali sebagai gabi di sesetengah tempat di Malaysia[1][a]) adalah makan lewat malam utama atau boleh digunakan untuk menggambarkan makanan ringan pada sebelah malam, terutamanya di utara England.

Penggunaan

Wedding Supper oleh Martin van Meytens menggambarkan ketika ini apabila pencuci mulut yang dihidangkan, pada majlis perkahwinan Puteri Isabella dari Parma dan Joseph II, Maharaja Suci Rom, pada 5 Oktober 1760, di Hofburg Palace.[2]

Perbezaan antara makan malam dan gabi adalah perkara biasa dalam komuniti petani di Amerika Syarikat ke dalam abad kedua puluh. Di kebanyakan tempat di Amerika Syarikat dan Kanada hari ini, "gabi" dan "makan malam" adalah dianggap sinonim. Di Saskatchewan, dan sebahagian besar Kanada Atlantik, "gabi" bermakna hidangan utama hari, biasanya dihidangkan pada lewat petang, manakala "makan malam" dihidangkan sekitar tengah hari. "Makan Malam" digunakan di sesetengah kawasan, seperti Newfoundland dan Labrador, untuk menggambarkan hidangan tengah hari serta makanan khas, seperti "makan malam Kesyukuran" atau "makan malam Krismas," makan malam menjadi "gabi."[3] Di samping itu, istilah "supper" adalah yang paling kerap digunakan di Kanada Atlantik.

Di England dan kebanyakan tempat di Kanada, "makan malam,” apabila digunakan untuk makan malam, agak formal, "gabi” digunakan untuk menggambarkan kurang formal, hidangan keluarga yang lebih ringkas. Di sesetengah kawasan di United Kingdom, "gabi" digunakan untuk menggambarkan makan malam apabila makan malam telah dimakan sekitar tengah hari. Dalam beberapa rumah British dan beberapa di Australia utara, seperti di New Zealand dan Ireland, "minum teh" digunakan untuk makan lewat petang. Di bahagian-bahagian di United Kingdom, gabi adalah istilah untuk snek dimakan selepas makan malam dan sebelum tidur, biasanya terdiri daripada minuman panas bersusu dan biskut British atau bijirin, tetapi boleh termasuk sandwic.

Di New Zealand ia adalah sama – umumnya kek dan teh/kopi disajikan kemudian pada waktu malam, terutamanya apabila mempunyai pelawat.

Dalam juadah makanan Cina, xiaoye (宵夜) adalah gabi lewat malam atau makan kecil, sering diterjemahkan sebagai "gabi". Kebanyakan restoran Cina menyajikan menu khas untuk xiaoye, termasuk bahan mudah seperti bubur nasi atau mi sup. Xiaoye boleh juga dimakan di pasar malam, di mana hidangan kecil atau makanan ringan yang besar dikenali sebagai xiaochi lazim dihidang. Xiaoye adalah santapan keempat biasa digunakan oleh orang yang gaya hidup atau jadual memerlukan berjaga lewat malam, berjam-jam selepas makan malam biasa - contohnya seorang pekerja syif atau hadirin di konsert waktu malam.

Lihat juga

Nota

  1. ^ Istilah gabi yang lebih digunakan di Malaysia ini berasal dari bahasa pertuturan Sarawak yang membawa maksud minum malam dan istilah ini dicadangkan bermula April 2016 dengan bersumberkan khazanah/warisan peribumi negara tersebut. Sebelum itu, "makan lewat malam" atau "minum malam" digunakan secara khusus dan rasminya bagi menterjemah aktiviti "supper".[1]

Rujukan

  1. ^ a b "Menjawab Isu Penamaan Baharu Kosa Kata Sukuan Merarau Dan Gabi". Dicapai pada 22 Februari 2018.
  2. ^ "Wedding Supper". www.google.com. Dicapai pada 2015. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  3. ^ "Research - Foodways Research: A Taste of Maine". The University of Maine Folklife Center. Retrieved September 8, 2013.

Pautan luar